0111-KDIB3-3.4013.190.2018.1.MK - Podatek akcyzowy - opodatkowanie samochodów osobowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 października 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.190.2018.1.MK Podatek akcyzowy - opodatkowanie samochodów osobowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 sierpnia 2018 r. (data wpływu 21 sierpnia 2018 r.) uzupełnionym pismem z 24 września 2018 r. (data wpływu 26 września 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania samochodów osobowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania samochodów osobowych. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 24 września 2018 r. (data wpływu 26 września 2018 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również jako "Spółka") zajmuje się projektowaniem, produkcją i dystrybucją pojazdów mechanicznych, a także pojazdów i silników wszelkiego rodzaju, wyposażenia do nich, a także różnego rodzaju maszyn, narzędzi i innych artykułów technicznych.

Spółka zleciła wchodzącemu w skład tego samego Koncernu, podmiotowi z siedzibą w Słowacji (dalej nazywanemu: "Zakładem Produkcyjnym"), produkcję dwóch typów samochodów osobowych.

Spółka będzie nabywała od Zakładu Produkcyjnego gotowe samochody osobowe na terenie Słowacji. Pojazdy te są według Nomenklatury Scalonej klasyfikowane do pozycji CN 8703.

Na zlecenie Spółki nabywane od Zakładu Produkcyjnego samochody osobowe będą transportowane ze Słowacji do Polski i wprowadzane do znajdującego się w (...) wolnego obszaru celnego. Transport samochodów będzie na zlecenie Spółki organizował podmiot wchodzący w skład Koncernu (dalej nazywany: "Logistyką").

W wolnym obszarze celnym samochody odbierać będzie spółka A. Samochody nie będą rejestrowane w Polsce.

Na zlecenie Spółki, firma A z siedzibą w Polsce będzie demontowała poszczególne samochody osobowe na części: nadwozia, silniki, układy wydechowe, osie, koła. Demontaż będzie się odbywał w hali warsztatowej znajdującej się na terenie wolnego obszaru celnego w (...).

Firma A przygotuje dla Spółki tzw. zestawy do montażu SKD i zapakuje je do kontenerów i dostarczy na granicę polsko-białoruską. Każdy poszczególny zestaw do montażu SKD będzie zawierał części odpowiednio zdemontowanego samochodu osobowego.

Firma A będzie dokonywać w imieniu Spółki zgłoszeń celnych części wchodzących w skład poszczególnych zestawów SKD do procedury wywozu (eksportu) do Rosji. W zgłoszeniach celnych jako kody towarów będących przedmiotem eksportu deklarowane będą powstałe po rozmontowaniu części według kodów CN właściwych dla tych części.

Zestawy do montażu SKD, oraz wchodzące w ich skład części będą identyfikowane po numerze VIN poszczególnych samochodów. Poszczególne eksportowane zestawy do montażu SKD faktycznie będą stanowić nabyte wewnątrzwspólnotowo przez Spółkę samochody w stanie rozmontowanym.

Dokumentacja celna oraz dokumentacja demontażu przygotowana przez firmę A będzie umożliwiać zidentyfikowanie poszczególnych nabytych wewnątrzwspólnotowo samochodów i powstałych po ich rozmontowaniu części. Tożsamość samochodów osobowych nabytych wewnątrzwspólnotowo i wyeksportowanych samochodów osobowych w postaci rozmontowanej będzie zachowana.

Na żadnym etapie realizowanej usługi demontażu spółka A me będzie właścicielem pojazdów i powstałych po demontażu części. Firma A nie nabędzie prawa rozporządzania samochodami lub częściami jak właściciel.

Wyłącznym właścicielem pojazdów lub zestawów do montażu SKD w Polsce będzie Wnioskodawca.

Spółka sprzeda wchodzące w skład zestawów SKD części na warunkach (...) należącej do Koncernu rosyjskiej spółce B.

B sprzeda zestawy SKD w Rosji, rosyjskiej firmie C, która w swojej fabryce na terenie Rosji dokona ponownego montażu poszczególnych samochodów osobowych i następnie wprowadzi je do dystrybucji na rzecz klientów końcowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodów osobowych, które następnie zostaną rozebrane w Polsce na części i wyeksportowane w postaci tych części (zestawów do montażu SKD) do Rosji, będzie wyłączone z opodatkowania akcyzą na podstawie art. 101 ust. 2a ustawy o podatku akcyzowym?

2. Czy podatek akcyzowy zapłacony z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych, które to samochody następnie zostaną rozebrane w Polsce na części i wyeksportowane w postaci tych części (zestawów do montażu SKD) do Rosji będzie podlegał zwrotowi na podstawie art. 107 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym?

3. Czy w przypadku wywozu rozebranych na części samochodów osobowych w terminie 30 dni, licząc od dnia przywozu tych samochodów do Polski, Spółka będzie obowiązana w stosunku do tych samochodów składać deklarację uproszczoną?

4. Czy Spółka będzie obowiązana do zapłaty akcyzy, jeżeli wywóz rozebranych na części samochodów nastąpi później niż po 30 dniach, licząc od dnia ich przywozu do Polski?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1 i 2

W ocenie Wnioskodawcy nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodów osobowych, rozebranych następnie w Polsce na części i wyeksportowanych w postaci tych części składających się na zestawy do montażu SKD do Rosji będzie podlegało wyłączeniu z opodatkowania podatkiem akcyzowym na podstawie art. 101 ust. 2a ustawy o podatku akcyzowym, o ile zostanie zachowana tożsamość eksportowanych części samochodowych z częściami wwiezionych do Polski a następnie rozmontowanych samochodów osobowych, a wszystkie wchodzące w skład samochodu części zostaną wyeksportowane w terminie 30 dni od dnia przywozu samochodu na terytorium Polski.

Zdaniem Spółki podatek akcyzowy zapłacony przez nią z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych, które to samochody następnie zostaną rozebrane w Polsce na części i wyeksportowane w postaci tych części (zestawów do montażu SKD) do Rosji będzie podlegał zwrotowi na podstawie art. 107 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a.

wyprodukowanego na terytorium kraju,

b.

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Przez nabycie wewnątrzwspólnotowe zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym rozumie się przemieszczenie samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 101 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem:

1.

przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju:

2.

nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło po przemieszczeniu samochodu osobowego na terytorium kraju;

3.

złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym - jeżeli podmiot występujący z wnioskiem o rejestrację na terytorium kraju nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego nie jest jego właścicielem.

W świetle art. 102 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym podatnikiem jest m.in. osoba prawna, która dokonuje czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 lub 2, tj.m.in. nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Zgodnie z treścią art. 102 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym w przypadkach, o których mowa w art. 101 ust. 2 pkt 1 i 2, jeżeli przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju dokonał inny podmiot niż podmiot, który nabył prawo rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która nabyła prawo rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel.

Na podstawie powyższych przepisów, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, iż przemieszczenie do Polski samochodów osobowych nabytych przez Spółkę na terenie Słowacji będzie stanowiło nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Czynność taka zgodnie z treścią art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, zasadniczo podlega opodatkowaniu w Polsce podatkiem akcyzowym. Stosownie do art. 101 ust. 2 pkt 1 obowiązek podatkowy powstanie z dniem przemieszczenia w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego na terytorium Polski, chyba że znajdzie zastosowanie wyjątek określony w art. 101 ust. 2a ustawy o podatku akcyzowym.

Artykuł 101 ust. 2a ustawy o podatku akcyzowym stanowi m.in., iż obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego, nie powstaje, jeżeli ten samochód osobowy został dostarczony wewnątrzwspólnotowo lub wyeksportowany w terminie 30 dni od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego. Fakt dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu jest potwierdzany przez dokumenty, o których mowa w art. 107 ust. 3.

Zgodnie z art. 107 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym podmiot, który wyeksportował samochód osobowy jest obowiązany posiadać dokumenty potwierdzające dokonanie eksportu, którymi są w szczególności: dokumenty przewozowe, celne, faktura i specyfikacja dostawy oraz inne dokumenty handlowe związane z dostawą wewnątrzwspólnotową albo eksportem.

Przez eksport zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o podatku akcyzowym rozumie się wywóz samochodów osobowych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej potwierdzony przez organ celny, o którym mowa w art. 221 ust. 2 lub art. 332 ust. 3-4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.Urz.UE.L 343 z 29.12.2015, str. 558, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem 2015/2447", na podstawie informacji uzyskanych od właściwego organu celnego stosownie do art. 329 tego rozporządzenia.

Co do zasady, wywóz samochodów z Polski poza obszar Unii Europejskiej powinien potwierdzić, zgodnie z art. 221 ust. 2. Rozporządzenia 2015/2447 urząd celny właściwy dla objęcia towarów procedurą wywozu na podstawie danych otrzymanych z urzędu celnego wyprowadzenia. W praktyce dokumentem potwierdzającym eksport samochodów osobowych będzie komunikat elektroniczny IE 599.

Podsumowując, jeżeli Spółka dokona eksportu samochodu osobowego nabytego wewnątrzwspólnotowo na Słowacji w terminie 30 dni od dnia przywozu tego samochodu do Polski to obowiązek podatkowy w akcyzie nie powstanie. Przez dzień eksportu należy zdaniem Spółki rozumieć dzień, w którym organ celny wyprowadzenia potwierdzi w komunikacie IE 599 wywóz samochodu poza terytorium Unii Europejskiej.

W przypadku, gdy samochód osobowy zostanie wyeksportowany po 30 dniach, licząc od dnia przywozu go do Polski Spółka będzie mogła skorzystać ze zwolniona z podatku akcyzowego realizowanego poprzez zwrot podatku. Zgodnie bowiem z art. 107. ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym podmiot, który nabył prawo rozporządzania jak właściciel samochodem osobowym niezarejestrowanym wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, od którego akcyza została zapłacona na terytorium kraju, dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tego samochodu osobowego, lub jeżeli w jego imieniu ta dostawa albo eksport są realizowane, ma prawo do zwrotu akcyzy na wniosek złożony właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie roku od dnia dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tego samochodu osobowego.

Stosownie do art. 107 ust. 3. oraz ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym podmiot, który występuje o zwrot akcyzy jest obowiązany posiadać dokumenty potwierdzające dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu, którymi są w szczególności: dokumenty przewozowe, celne, faktura i specyfikacja dostawy oraz inne dokumenty handlowe związane z dostawą wewnątrzwspólnotową albo eksportem. Do wniosku o zwrot załącza się dowód zapłaty akcyzy na terytorium kraju lub fakturę z wykazaną kwotą akcyzy oraz dokumenty potwierdzające dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu, o których mowa w ust. 3.

W stanie faktycznym wniosku wątpliwość może budzić fakt, iż samochody osobowe nabywane przez Spółkę w Zakładzie Produkcyjnym w Słowacji zostaną przemieszczone na teren Polski w postaci zmontowanej, w całości, natomiast te same samochody eksportowane będą do Rosji w stanie po demontażu, tj. rozebrane na części takie jak: nadwozia, silniki, układy wydechowe, osie, koła. W deklaracjach celnych wymienione będą poszczególne części powstałe po demontażu poszczególnych samochodów osobowych.

Należy zwrócić uwagę, iż z nabywanych wewnątrzwspólnotowo samochodów osobowych zostaną przygotowane zestawy do montażu SKD. Tożsamość samochodów i powstałych po ich demontażu części będzie identyfikowana na podstawie numeru VIN poszczególnych samochodów. De facto te same samochody, co nabyte wewnątrzwspólnotowo, ale w postaci zestawów do montażu SKD będą eksportowane z Polski.

Wyjaśnienia wymaga, czy nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodów osobowych, następnie wyeksportowanych w postaci powstałych po ich demontażu części do Rosji, gdzie zostaną one ponownie zmontowane i sprzedane konsumentom będzie wyłączone z opodatkowania na podstawie art. 101 ust. 2a lub zwolnione z akcyzy na podstawie art. 107 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Zdaniem Spółki dla zastosowania przepisów art. 101 ust. 2a oraz art. 107 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym nie ma znaczenia, czy nabyte wewnątrzwspólnotowo samochody osobowe zostaną wyeksportowane w całości czy w częściach. Żaden przepis nie zabrania eksportu samochodów w częściach. Ważne jest, aby samochody te zostały rzeczywiście wyeksportowane.

Podatek akcyzowy jest podatkiem konsumpcyjnym, pośrednim, jednofazowym. Jako taki powinien więc obciążać konsumpcję i to w miejscu (kraju), w którym ta konsumpcja następuje. Przedmiotowe samochody osobowe powinny być opodatkowane w Rosji, która jest miejscem ich przeznaczenia i konsumpcji. Nie powinny być opodatkowane w Polsce, gdyż z tego kraju zostają one wyeksportowane i nie dojdzie do ich konsumpcji. Przepisami zapewniającymi realizację tych konstrukcyjnych cech podatku akcyzowego są m.in.: art. 101 ust. 2a oraz art. 107 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Interpretując te przepisy należy mieć więc na uwadze cechy konstrukcyjne podatku akcyzowego.

Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w swoim wyroku z dnia 4 sierpnia 2010 r., sygn. I GSK 1013/09, który został wydany w stanie faktycznym zbliżonym do opisanego w niniejszym wniosku rozważył zagadnienie, czy wyroby akcyzowe niezharmonizowane, jakimi były wwiezione samochody osobowe, za które zapłacono akcyzę, były tymi samymi wyrobami przy wywozie z kraju poza obszar celny Wspólnoty Europejskiej, czyli rozmontowanymi samochodami osobowymi. W zależności od stanowiska wyrażonego w tej kwestii eksport towarów mógł być zwolniony od akcyzy, bądź nie podlegał zwolnieniu, co w sprawie przekładało się na sposób rozstrzygnięcia w sprawie zwrotu podatku akcyzowego.

Co prawda wyrok ten zapadł na gruncie § 50a nieobowiązującego już rozporządzenia Ministra Finansów z 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966), jednak aktualna pozostaje jego główna teza, zgodnie z którą dopuszczalne jest prowadzenie postępowania dowodowego zmierzającego do wyjaśnienia, czy eksportowane części samochodowe, co do ilości i jakości są rzeczywiście częściami wwiezionych do Polski a następnie rozmontowanych samochodów osobowych, za które zapłacono akcyzę. Chodzi tu o tożsamość części określonych samochodów osobowych, które jako wyrób akcyzowy niezharmonizowany wwieziono do Polski, a nie o zestawy części w ogólności, z których można zmontować cały samochód.

Przepis § 50a wspomnianego rozporządzenia stanowił, że:

1. Zwalnia się od akcyzy eksport wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju. Zwolnienie jest realizowane przez zwrot kwoty zapłaconej akcyzy.

2. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, przysługuje podmiotowi, który:

1.

dokonał zapłaty akcyzy za wyroby akcyzowe niezharmonizowane na terytorium kraju;

2.

dokonał eksportu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych;

3.

posiada dokument zgłoszenia celnego potwierdzający wywóz wyrobów z terytorium kraju poza obszar celny Wspólnoty Europejskiej.

3. Zwrot zapłaconej kwoty akcyzy następuje na pisemny wniosek podatnika, który jest składany do właściwego naczelnika urzędu celnego w ciągu roku od dnia dokonania eksportu.

4. Do wniosku, o którym mowa w ust. 3, dołącza się:

1.

dokumenty potwierdzające zapłatę akcyzy na terytorium kraju;

2.

dokument zgłoszenia celnego potwierdzony przez graniczny urząd celny;

3.

faktury i inne dokumenty potwierdzające dokonanie eksportu;

4.

informację o numerze rachunku bankowego, na który ma zostać dokonany zwrot zapłaconej akcyzy.

Z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 2 grudnia 2010 r., sygn. akt: III SA/Wa 2530/10 wynika, że jeżeli określone części i akcesoria wyeksportowane stanowią elementy danego samochodu osobowego, od którego zapłacono akcyzę, a tym samym zachodzi tożsamość danych części z określonym wyrobem gotowym będącym przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia zwolnienie z akcyzy przysługuje.

Zdaniem Wnioskodawcy, o ile tożsamość eksportowanych części samochodowych z częściami wwiezionych do Polski a następnie rozmontowanych samochodów osobowych będzie zachowana, co możliwe będzie do wykazania np. za pomocą dokumentacji celnej i dokumentacji demontażu, nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodów osobowych, rozebranych w Polsce na części i następnie wyeksportowanych w postaci części do Rosji, będzie podlegało wyłączeniu z opodatkowania akcyzą na podstawie art. 101 ust. 2a ustawy o podatku akcyzowym. Analogicznie Spółce będzie przysługiwał zwrot akcyzy na podstawie art. 107 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Ad. 3

Zgodnie z art. 106 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym podatnik z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego jest obowiązany po dokonaniu jego przemieszczenia na terytorium kraju, bez wezwania organu podatkowego złożyć deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 14 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego, nie później jednak niż w dniu rejestracji samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Stosownie do art. 101 ust. 2a ustawy o podatku akcyzowym obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych nie powstaje, jeżeli zostaną one wyeksportowane w terminie 30 dni, licząc od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego. W konsekwencji również w opinii Spółki nie powstaje obowiązek złożenia deklaracji uproszczonej w stosunku do samochodów, które zostaną wyeksportowane w terminie 30 dni od dnia ich przywozu na terytorium Polski.

Mając na względzie argumenty z punktu powyżej, samochody osobowe nabywane wewnątrzwspólnotowo przez Spółkę, z założenia przeznaczone do rozebrania na części i ich eksportu do Rosji w formie zestawów części do montażu SKD, nie powinny być ujmowane w deklaracji uproszczonej, które podatnik jest obowiązany składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w terminie 14 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego. Obowiązek ten nie będzie obejmował Spółki pod warunkiem, że Wnioskodawca w terminie 30 dni od dnia przywozu samochodów do Polski dokona wywozu tych samochodów w całości lub w formie rozmontowanej poza obszar Unii Europejskiej.

Ad. 4

Stosownie do art. 106 ust. 3. ustawy o podatku akcyzowym podatnik z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego jest obowiązany po dokonaniu jego przemieszczenia na terytorium kraju, bez wezwania organu podatkowego dokonać obliczenia i zapłaty na rachunek właściwego urzędu skarbowego akcyzy w terminie 30 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego, nie później jednak niż w dniu rejestracji samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Spółka stoi na stanowisku, że w przypadku, gdy wywóz samochodu osobowego w całości lub w postaci części, potwierdzony przez urząd celny np. komunikatem IE 599 nastąpi do końca 30 dnia. licząc od dnia przywozu samochodu do Polski obowiązek zapłaty podatku nie powstanie. W przypadku, gdy eksport nastąpi po upływie 30 dni, licząc od dnia przywozu samochodu do Polski wówczas Spółka będzie zobowiązana złożyć deklarację uproszczoną i wpłacić zaległy podatek akcyzowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1114 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą" - ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 2, 3, 4, 5, 6 i 9 ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

* terytorium kraju - terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

* terytorium państwa członkowskiego - terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mają zastosowanie te Traktaty, z wyłączeniem terytorium kraju z zastrzeżeniem lit. a i b art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy;

* terytorium Unii Europejskiej - terytorium kraju oraz terytoria państw członkowskich;

* terytorium państwa trzeciego - terytorium inne niż terytorium Unii Europejskiej;

* eksport - wywóz wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej potwierdzony przez organ celny, o którym mowa w art. 221 ust. 2 lub art. 332 ust. 3-4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.Urz.UE.L 343 z 29.12.2015, str. 558, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem 2015/2447", na podstawie informacji uzyskanych od właściwego organu celnego stosownie do art. 329 tego rozporządzenia;

* nabycie wewnątrzwspólnotowe - przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 i 2 ustawy do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej "WIA", stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.). Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

W myśl art. 100 ust. 1 ustawy w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a.

wyprodukowanego na terytorium kraju,

b.

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju, następująca po sprzedaży, o której mowa w ust. 1 pkt 3, jeżeli wcześniej akcyza nie została zapłacona w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony - art. 100 ust. 2 ustawy.

W przypadku wymiany, przed pierwszą rejestracją na terytorium kraju, silnika samochodu osobowego o pojemności 2000 centymetrów sześciennych albo niższej na silnik o pojemności powyżej 2000 centymetrów sześciennych przyjmuje się, że przedmiotem czynności podlegającej opodatkowaniu jest samochód osobowy o pojemności silnika powyżej 2000 centymetrów sześciennych - art. 100 ust. 2a ustawy.

W przypadku instalacji, przed pierwszą rejestracją na terytorium kraju, silnika w samochodzie osobowym bez silnika przyjmuje się, że przedmiotem czynności podlegającej opodatkowaniu jest samochód osobowy o pojemności silnika, który został zainstalowany - art. 100 ust. 2b ustawy.

Przepisy ust. 2a i 2b stosuje się niezależnie od tego, czy wymiana bądź instalacja silnika zostały dokonane z zachowaniem warunków określonych przepisami prawa - art. 100 ust. 2c ustawy.

Jeżeli w stosunku do samochodu osobowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości - art. 100 ust. 3 ustawy.

Samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym - art. 100 ust. 4 ustawy.

Stosownie do art. 101 ust. 2 ustawy obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem:

1.

przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju;

2.

nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło po przemieszczeniu samochodu osobowego na terytorium kraju;

3.

złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym - jeżeli podmiot występujący z wnioskiem o rejestrację na terytorium kraju nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego nie jest jego właścicielem.

Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego albo sprzedaży, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a, nie powstaje, jeżeli ten samochód osobowy został dostarczony wewnątrzwspólnotowo lub wyeksportowany w terminie 30 dni od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego albo sprzedaży, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 3 lit.a. Fakt dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu jest potwierdzany przez dokumenty, o których mowa w art. 107 ust. 3 - art. 101 ust. 2a ustawy.

Jeżeli nie można określić dnia, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu danej czynności podlegającej opodatkowaniu, o której mowa w art. 100 ust. 1 lub ust. 2, za datę jego powstania uznaje się dzień, w którym uprawniony organ podatkowy stwierdził dokonanie czynności podlegającej opodatkowaniu - art. 101 ust. 5 ustawy.

Podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 lub 2 - art. 102 ust. 1 ustawy.

W przypadkach, o których mowa w art. 101 ust. 2 pkt 1 i 2, jeżeli przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju dokonał inny podmiot niż podmiot, który nabył prawo rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która nabyła prawo rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel - art. 102 ust. 2 ustawy.

Podatnik z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego jest obowiązany po dokonaniu jego przemieszczenia na terytorium kraju, bez wezwania organu podatkowego złożyć deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 14 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego, nie później jednak niż w dniu rejestracji samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowy - art. 106 ust. 2 ustawy.

Podatnik z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego jest obowiązany po dokonaniu jego przemieszczenia na terytorium kraju, bez wezwania organu podatkowego dokonać obliczenia i zapłaty na rachunek właściwego urzędu skarbowego akcyzy w terminie 30 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego, nie później jednak niż w dniu rejestracji samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym - art. 106 ust. 3 ustawy.

Zgodnie natomiast z art. 107 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 19 września 2018 r. na podstawie Dz. U. z 2018 r. poz. 1697):

1. Podmiot, który nabył prawo rozporządzania jak właściciel samochodem osobowym niezarejestrowanym wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, od którego akcyza została zapłacona na terytorium kraju, dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tego samochodu osobowego, lub jeżeli w jego imieniu ta dostawa albo eksport są realizowane, ma prawo do zwrotu akcyzy na wniosek złożony właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie roku od dnia dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tego samochodu osobowego.

2. Zwrotowi nie podlega akcyza w kwocie niższej niż minimalna kwota zwrotu.

3. Podmiot, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany posiadać dokumenty potwierdzające dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu, którymi są w szczególności: dokumenty przewozowe, celne, faktura i specyfikacja dostawy oraz inne dokumenty handlowe związane z dostawą wewnątrzwspólnotową albo eksportem.

4. Do wniosku o zwrot załącza się dowód zapłaty akcyzy na terytorium kraju lub fakturę z wykazaną kwotą akcyzy oraz dokumenty potwierdzające dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu, o których mowa w ust. 3.

5. Organami podatkowymi właściwymi do orzekania w sprawie zwrotu akcyzy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu samochodu osobowego, od którego akcyza z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego lub pierwszej sprzedaży na terytorium kraju została zapłacona na terytorium kraju, są naczelnik urzędu skarbowego, któremu została złożona deklaracja podatkowa w sprawie tej akcyzy lub który wydał decyzję określającą wysokość tej akcyzy, i właściwy dla tego naczelnika w zakresie akcyzy dyrektor izby administracji skarbowej.

5a. Organami podatkowymi właściwymi do orzekania w sprawie zwrotu akcyzy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu samochodu osobowego, od którego akcyza została zapłacona na terytorium kraju, obliczonej i wykazanej w zgłoszeniu celnym lub określonej w wydanej przez naczelnika urzędu celno-skarbowego decyzji, są dla:

1.

osób fizycznych - naczelnik urzędu skarbowego właściwy w zakresie akcyzy ze względu na adres ich zamieszkania i właściwy dla tego naczelnika w zakresie akcyzy dyrektor izby administracji skarbowej;

2.

osób prawnych i jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej - naczelnik urzędu skarbowego właściwy w zakresie akcyzy ze względu na adres ich siedziby i właściwy dla tego naczelnika w zakresie akcyzy dyrektor izby administracji skarbowej.

5b. Jeżeli nie można ustalić właściwości w sposób określony w ust. 5 i 5a, organami podatkowymi właściwymi do orzekania w sprawie zwrotu akcyzy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu samochodu osobowego, od którego akcyza została zapłacona na terytorium kraju, są Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście w Warszawie i Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie.

5c. Właściwy naczelnik urzędu skarbowego dokonuje wypłaty kwoty z tytułu zwrotu akcyzy na wniosek organu podatkowego, który określił wysokość kwoty zwrotu akcyzy.

6. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb zwrotu akcyzy od samochodu osobowego, minimalną kwotę zwrotu akcyzy, wzór wniosku o zwrot akcyzy oraz terminy zwrotu akcyzy, uwzględniając konieczność prawidłowego określenia kwot zwracanej akcyzy oraz ekonomiczną opłacalność dokonania zwrotu akcyzy.

Mając na uwadze powyższe przepisy wskazać należy, że co do zasady nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodów osobowych (wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 8703) podlega opodatkowaniu akcyzą zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy. W konsekwencji na podstawie art. 106 ust. 2 i ust. 3 ustawy podatnik obowiązany jest do złożenia deklaracji uproszczonej wg obowiązującego wzoru właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 14 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego, nie później jednak niż w dniu rejestracji samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym i zapłaty akcyzy na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie 30 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Równocześnie ustawodawca dopuszcza pewne ustępstwa od powyższej zasady. I tak zgodnie z art. 101 ust. 2a ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego nie powstaje, jeżeli ten samochód osobowy został dostarczony wyeksportowany w terminie 30 dni od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego, a fakt eksportu jest potwierdzany przez dokumenty, o których mowa w art. 107 ust. 3 ustawy.

Dodatkowo na podstawie art. 107 ust. 1 ustawy podmiot, który nabył prawo rozporządzania jak właściciel samochodem osobowym niezarejestrowanym wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, od którego akcyza została zapłacona na terytorium kraju, dokonujący eksportu tego samochodu osobowego, lub jeżeli w jego imieniu ten eksport jest realizowany, ma prawo do zwrotu akcyzy na wniosek złożony właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie roku od dnia dokonania eksportu tego samochodu osobowego.

Zgodnie z opisem przedstawionego zdarzenia przyszłego Spółka będzie nabywała wewnątrzwspólnotowo samochody osobowe klasyfikowane do kodu CN 8703. Następnie na zlecenie Spółki, firma A z siedzibą w Polsce będzie demontowała poszczególne samochody osobowe na części: nadwozia, silniki, układy wydechowe, osie, koła.

Firma A przygotuje dla Spółki tzw. zestawy do montażu SKD i zapakuje je do kontenerów i dostarczy na granicę polsko-białoruską. Każdy poszczególny zestaw do montażu SKD będzie zawierał części odpowiednio zdemontowanego samochodu osobowego.

Firma A będzie dokonywać w imieniu Spółki zgłoszeń celnych części wchodzących w skład poszczególnych zestawów SKD do procedury wywozu (eksportu) do Rosji. W zgłoszeniach celnych jako kody towarów będących przedmiotem eksportu deklarowane będą powstałe po rozmontowaniu części według kodów CN właściwych dla tych części.

Zestawy do montażu SKD, oraz wchodzące w ich skład części będą identyfikowane po numerze VIN poszczególnych samochodów. Poszczególne eksportowane zestawy do montażu SKD faktycznie będą stanowić nabyte wewnątrzwspólnotowo przez Spółkę samochody w stanie rozmontowanym.

Dokumentacja celna oraz dokumentacja demontażu przygotowana przez firmę A będzie umożliwiać zidentyfikowanie poszczególnych nabytych wewnątrzwspólnotowo samochodów i powstałych po ich rozmontowaniu części. Tożsamość samochodów osobowych nabytych wewnątrzwspólnotowo i wyeksportowanych samochodów osobowych w postaci rozmontowanej będzie zachowana.

Na żadnym etapie realizowanej usługi demontażu spółka A me będzie właścicielem pojazdów i powstałych po demontażu części. Firma A nie nabędzie prawa rozporządzania samochodami lub częściami jak właściciel.

Wyłącznym właścicielem pojazdów lub zestawów do montażu SKD w Polsce będzie Wnioskodawca.

Spółka sprzeda wchodzące w skład zestawów SKD części na warunkach (...) należącej do Koncernu rosyjskiej spółce B.

B sprzeda zestawy SKD w Rosji, rosyjskiej firmie C., która w swojej fabryce na terenie Rosji dokona ponownego montażu poszczególnych samochodów osobowych i następnie wprowadzi je do dystrybucji na rzecz klientów końcowych.

Mając na uwadze przedstawiony wyżej opis sprawy, a w szczególności fakt, że każdy poszczególny zestaw do montażu SKD będzie zawierał części odpowiednio zdemontowanego samochodu osobowego, który uprzednio został nabyty wewnątrzwspólnotowo stwierdzić należy, że nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodów osobowych, które następnie zostaną rozebrane w Polsce na części i wyeksportowane w postaci tych części (zestawów do montażu SKD) do Rosji (w terminie 30 dni od powstania obowiązku podatkowego), może być wyłączone z opodatkowania akcyzą na podstawie art. 101 ust. 2a ustawy.

Równocześnie w sytuacji, gdy eksport nastąpi po upływie 30 dni od powstania obowiązku podatkowego, wówczas podatek akcyzowy zapłacony z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych, które to samochody następnie zostaną rozebrane w Polsce na części i wyeksportowane w postaci tych części (zestawów do montażu SKD) do Rosji może podlegać zwrotowi na podstawie art. 107 ust. 1 ustawy.

Przy czym jak wynika z art. 107 ust. 3 ustawy podmiot, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany posiadać dokumenty potwierdzające dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu, którymi są w szczególności: dokumenty przewozowe, celne, faktura i specyfikacja dostawy oraz inne dokumenty handlowe związane z dostawą wewnątrzwspólnotową albo eksportem.

Zastrzec w tym miejscu jednocześnie należy, że ewentualny zwrot podatku akcyzowego następuje w drodze decyzji właściwego naczelnika urzędu skarbowego na wniosek podmiotu wnoszącego o zwrot akcyzy, po przeprowadzeniu autonomicznego postępowania w trakcie którego organ ten weryfikować będzie określony stan faktyczny, w tym poprzez przeprowadzenie postępowania dowodowego, w trakcie którego badana będzie m.in. tożsamość nabytych wewnątrzwspólnotowo poszczególnych samochodów osobowych z zestawami do montażu będących przedmiotem eksportu, co jest spójne z cytowanymi przez Wnioskodawcę orzeczeniami i wykazaną w nich odrębnością poszczególnych postępowań dotyczących eksportu i zwrotu podatku.

Analogiczna sytuacja będzie miała miejsce w przypadku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej dotyczącej postępowania Wnioskodawcy w przypadku zastosowania normy wynikającej z art. 101 ust. 2a ustawy.

W toku bowiem postępowania o wydanie interpretacji indywidulanej w trybie art. 14b w zw. z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, organ wydający interpretacje nie jest upoważniony do weryfikowania opisanego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego ani też przeprowadzania postępowania dowodowego. Jedyną wiedzę na temat sprawy organ wydający interpretacje czerpie z przedstawionego opisu tej sprawy zawartego we wniosku.

Tym samym dokonana przez tut. organ wykładnia przepisów oparta jest na tożsamości samochodów osobowych nabytych wewnątrzwspólnotowo i wyeksportowanych w postaci rozmontowanej. Zgodnie bowiem z opisem zdarzenia przyszłego, każdy poszczególny zestaw do montażu SKD będzie zawierał części odpowiednio zdemontowanego samochodu osobowego, który uprzednio został nabyty wewnątrzwspólnotowo.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego i drugiego uznać należy zatem za prawidłowe.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie konieczności złożenia deklaracji uproszczonej i zapłaty akcyzy wskazać powtórnie należy, że na podstawie art. 106 ust. 2 i ust. 3 ustawy podatnik obowiązany jest do złożenia deklaracji uproszczonej wg obowiązującego wzoru właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 14 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego, nie później jednak niż w dniu rejestracji samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym i zapłaty akcyzy na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie 30 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Tym samym w analizowanej sprawie w przypadku dokonania eksportu samochodów osobowych (poszczególnych zestawów do montażu) w nieprzekraczalnym terminie określonym w art. 101 ust. 2a ustawy, Wnioskodawca nie będzie obowiązany do złożenia deklaracji uproszczonej i zapłaty akcyzy gdyż nie powstanie obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego tych samochodów. Natomiast w przypadku przekroczenia tego terminu Wnioskodawca będzie zobowiązany do złożenia deklaracji i zapłaty akcyzy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania trzeciego i czwartego uznać należy za prawidłowe.

Oceniając całościowo stanowisko uznać należy za prawidłowe.

Końcowo zastrzec należy, że przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie uregulowań ustawy o podatku akcyzowym. Nie było jej przedmiotem natomiast analiza postępowania Wnioskodawcy w zakresie przepisów celnych i procedur z tym związanych. Nie było to bowiem przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jak również przepisy celne nie mieszczą się w zakresie przepisów prawa podatkowego mogących być przedmiotem interpretacji w trybie art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja została wydana w oparciu o zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl