0111-KDIB3-3.4013.178.2023.2.PJ - Zwolnienie z akcyzy wyrobów węglowych zużywanych w zakładzie energochłonnym

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 sierpnia 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.178.2023.2.PJ Zwolnienie z akcyzy wyrobów węglowych zużywanych w zakładzie energochłonnym

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 26 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia wyrobów węglowych zużywanych w zakładzie energochłonnym wpłynął 1 czerwca 2023 r. Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 26 lipca 2023 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółdzielnia prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji wyrobów mleczarskich, w tym serów, proszków mlecznych i masła. Odbywa się to w kilku zakładach produkcyjnych Spółdzielni, w tym w zakładzie w X. (dalej: "Zakład"). Zakład prowadzi produkcję w postaci:

- zbierania i transportu mleka surowego,

- produkcji serów podpuszczkowych dojrzewających,

- produkcji serwatki zagęszczonej,

- prowadzenia zakupu mleka oraz serwatki,

- prowadzenia sprzedaży mleka, śmietanki, serwatki przerobowej oraz sera do dalszego dojrzewania.

W ramach prowadzonej działalności Spółdzielnia wykorzystuje znaczne ilości ciepła. Jest ono produkowane w kotłowni węglowej zlokalizowanej na terenie Zakładzie, która stanowi własność Spółdzielni (dalej: Kotłownia). Wyroby węglowe są w niej zużywane do produkcji ciepła (w celach opałowych), w wyniku którego powstaje para wodna, która kolejno jest wykorzystywana do celów technologicznych, podgrzewania wody i zasilania centralnego ogrzewania zakładu.

W skład Kotłowni wchodzą: budynek kotłowni i maszynowni oraz kocioł parowy z układem odpylania, które stanowią środki trwałe przypisane do Kotłowni. Kotłownia posiada również wyodrębnione miejsce powstawania kosztów, na którym księgowane są m.in. koszty pracy, koszty energii elektrycznej, koszty opału, kotła parowego czy koszty ponoszone w związku z użytkowanymi gruntami, dzięki czemu Spółdzielnia jest w stanie wyodrębnić zyski i koszty Kotłowni.

Razem z Maszynownią Chłodniczą oraz Działem Gospodarki Wodnej i Ścieków, Kotłownia tworzy Sekcję Energetyczną, w której zatrudnionych jest (...) operatorów na czele z Brygadzistą Energetyki. Operatorzy zajmują się nie tylko obsługą Kotłowni, ale również obsługą urządzeń gospodarki wodnej i maszynowni chłodniczej. Do pracy w Kotłowni wymagane jest posiadanie świadectwa kwalifikacyjnego uprawniającego do zajmowania się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci na stanowisku eksploatacji GRUPA 2 (kotły parowe, instalacje chłodnicze itp.).

W celu wypełnienia przepisów prawa ochrony środowiska oraz jako podmiot będący aktywnym w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu również w kategorii ochrony środowiska, Spółdzielnia posiada System Zarządzania Środowiskowego ISO 14001, który został potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001:2004.

Kotłownia stanowi zorganizowany zespół praw, obowiązków, zobowiązań i rzeczy ukierunkowany na realizację prowadzonej przez Kotłownię działalności polegającej na produkcji energii cieplnej.

Jak wskazywano powyżej, kocioł zlokalizowany w Kotłowni jest zasilany wyrobami węglowymi i w tym zakresie Spółdzielnia zweryfikowała udział zakupu tych wyrobów w wartości produkcji sprzedanej przez Kotłownię, który w 2022 r. wyniósł ponad 10%.

Uzupełnienie wniosku

Kotłownia została wyodrębniona w strukturze organizacyjnej Spółdzielni jako niezależny dział techniczny, odrębny od innych jednostek/oddziałów/działów Zakładu (w tym Maszynowni Chłodniczej oraz Działu Gospodarki Wodnej i Ścieków).

Kotłownia mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo, niewchodzące w skład innego podmiotu gospodarczego, odznaczające się możliwością zbytu na wolnym rynku oferowanych produktów i usług, samodzielnie realizując zadania produkcji ciepła. Składniki Kotłowni są bowiem wykorzystywane i przeznaczone do realizacji podstawowego jej celu, tj. produkcji energii cieplnej, która nie jest realizowana w żadnej innej jednostce Zakładu. Ponadto, Kotłownia posiada przypisane do niej umowy, środki trwałe oraz pracowników.

Gdyby Kotłownia stanowiła niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania produkcji ciepła, możliwe byłoby niezakłócone dalsze funkcjonowanie innych jednostek/oddziałów/działów Zakładu, przy czym musiałaby ona sprzedawać ciepło dla innych działów.

Wskazane we wniosku składniki materialne, wchodzące w skład Kotłowni tj. kocioł parowy z układem odpylania są wykorzystywane wyłącznie przez Kotłownie i nie stanowią elementów niezbędnych do funkcjonowania innych jednostek/oddziałów/działów Zakładu. W przypadku budynku kotłowni oraz maszynowni - są one wspólne dla jednostek/oddziałów/działów Zakładu, przy czym są one podzielone względem każdego działu, który z nich korzysta.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym (winno być: stanie faktycznym - przypis Organu), Spółdzielnia będzie spełniać warunki formalne, określone w art. 31a ust. 3-3i ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. W sytuacji, w której Spółdzielni, jako finalnemu nabywcy węglowemu, sprzedane zostanie do 30 mln kg wyrobów węglowych w ciągu roku kalendarzowego, sporządzi ona oświadczenia dla sprzedawcy wskazujące, że odebrane wyroby przeznaczane są do celów uprawniających do korzystania ze zwolnienia. Natomiast w przypadku przekroczenia tej ilości dokumenty wskazane w art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Systemem Zarządzania Środowiskowego ISO 14001 została objęta cała Spółdzielnia, w tym Kotłownia, w związku z czym powyższy wymóg jest spełniony. Jednocześnie Spółdzielnia wyjaśnia, że system ten jest równoznaczny z wymaganiami PN-ES ISO 14001:2004 i został potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą.

Pytanie

1. Czy na podstawie art. 31a ust. 7 Ustawy o podatku akcyzowym, Kotłownia jako zorganizowana część przedsiębiorstwa jest zakładem energochłonnym?

2. Czy w przedstawionym stanie faktycznym Spółdzielnia będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia wyrobów węglowych zużywanych w Kotłowni, na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 8 Ustawy o podatku akcyzowym, pod warunkiem dochowania wymogów formalnych określonych w art. 31a ust. 3 Ustawy o podatku akcyzowym?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1

W ocenie Wnioskodawcy Kotłownia, jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, jest zakładem energochłonnym w rozumieniu art. 31a ust. 7 Ustawy o podatku akcyzowym.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2

Zdaniem Spółdzielni w przedstawionym stanie faktycznym będzie ona uprawniona do korzystania ze zwolnienia wyrobów węglowych zużywanych w Kotłowni, na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 8 Ustawy o podatku akcyzowym, pod warunkiem dochowania wymogów formalnych określonych w art. 31a ust. 3 Ustawy o podatku akcyzowym.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

1. Zasady opodatkowania akcyzą wyrobów energetycznych

Jak wynika z przepisu art. 1 ust. 1 Ustawy o podatku akcyzowym, ustawa ta określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o podatku akcyzowym, wyroby akcyzowe stanowią wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do tej ustawy.

Do wyrobów energetycznych zaliczane są m.in. wyroby węglowe, przez które rozumie się wyroby energetyczne, określone w załączniku nr 1 do Ustawy o podatku akcyzowym, w pozycjach 19-21 (art. 2 ust. 1 pkt 1a Ustawy o podatku akcyzowym).

We wskazanym powyżej załączniku nr 1 do Ustawy o podatku akcyzowym zostały wymienione następujące towary:

- 19 ex 2701 węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych;

- 20 ex 2702 węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych;

- 21 ex 2704 00 koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.

Jak wynika z powyższego katalogu, wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych zostały wskazane w załączniku nr 1 Ustawy o podatku akcyzowym, zatem są one zaliczane do wyrobów akcyzowych objętych tą ustawą.

W tym kontekście należy wskazać, że zgodnie z art. 9a ust. 1 Ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

- sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu;

- nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;

- import wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;

- użycie wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;

- użycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego:

- nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1, do celów innych niż zwolnione na podstawie tego przepisu, przy czym za takie użycie uznaje się również naruszenie warunków, o których mowa w art. 31a ust. 3, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31a ust. 1,

- uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia, jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony w należnej wysokości; użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 23c Ustawy o podatku akcyzowym, "finalny nabywca węglowy", to podmiot, który " (...) nabywa na terytorium kraju, importuje, lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe lub posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby węglowe, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym".

Z kolei, "pośredniczący podmiot węglowy", to zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 23a Ustawy o podatku akcyzowym, podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju:

- dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, lub

- używający wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, lub

- używający wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów niepodlegających opodatkowaniu akcyzą.

Mając na uwadze, że Spółdzielnia będzie nabywać wyroby akcyzowe na terenie kraju i nie spełnia definicji "pośredniczącego podmiotu węglowego", w jej ocenie będzie ona pełnić rolę "finalnego nabywcy węglowego". W tym zakresie Spółdzielnia planuje skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 31a ust. 1 pkt 8 Ustawy o podatku akcyzowym.

Aby było to możliwe, wymagane jest spełnienie kilku warunków:

- wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych powinny być zużywane przez zakład energochłonny, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej (art. 31a ust. 1 pkt 8 Ustawy o podatku akcyzowym),

- udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział (art. 31a ust. 7 Ustawy o podatku akcyzowym),

- zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania,

- sprzedaż finalnemu nabywcy węglowemu powinna być odpowiednio udokumentowana (w przypadku sprzedaży do 30 mln kg wyrobów węglowych - wymagane będzie sporządzenie przez Spółdzielnię oświadczenia wskazującego, że odebrane przez nią wyroby są przeznaczone do celów uprawniających do zwolnienia oraz wystawienie przez sprzedającego faktury dokumentującej sprzedaż, a w przypadku przekroczenia ilości 30 mln kg złożenie innych dokumentów - art. 31a ust. 3 pkt 1 Ustawy o podatku akcyzowym).

Aby ocenić, czy możliwe jest zastosowanie przedmiotowego zwolnienia w przedstawionym stanie faktycznym, konieczne jest sprawdzenie, czy spełnione są powyższe wymogi.

2. Wyroby węglowe zużywane do celów opałowych

Jak wskazywano w opisie stanu faktycznego, Spółdzielnia zużywa wyroby węglowe w Kotłowni wyłącznie na cele opałowe. Są one wykorzystywane do spalania energetycznego, w wyniku którego powstaje para wodna, która jest kolejno wykorzystywana do podgrzewania wody i zasilania centralnego ogrzewania zakładu. W związku z tym, w ocenie Spółdzielni, będzie ona spełniać warunek wykorzystania wyrobów węglowych do celów opałowych, o którym mowa w art. 31a ust. 1 Ustawy o podatku akcyzowym.

3. Zakład energochłonny

Zgodnie z opisem stanu faktycznego, Spółdzielnia posiada na terenie swojego zakładu wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie jednostkę w postaci Kotłowni, której zadaniem jest produkcja energii cieplnej, na cele własne Spółdzielni. W tym kontekście Wnioskodawca zwraca uwagę, że:

- Zespół składników materialnych i niematerialnych - Aby dana jednostka mogła być uznana za zorganizowaną część przedsiębiorstwa musi stanowić zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań. W tym zakresie warto podkreślić, że do Kotłowni zostały przypisane zarówno składniki materialne jak i niematerialne, wśród których można wskazać m.in. budynek kotłowni i maszynowni oraz kocioł parowy z układem odpylania.

- Wyodrębnienie organizacyjne - Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podmiotu jako dział, wydział, oddział itp. (np. Interpretacja indywidualna z dnia 2 listopada 2016 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach sygn. 2461-IBPP4.4513.283.2016.1.MK). W tym kontekście Wnioskodawca wskazuje, że Kotłownia spełnia ten warunek, gdyż została wyodrębniona w strukturze organizacyjnej Spółdzielni i Zakładu jako niezależny dział techniczny "Kotłownia", bezpośrednio podlegający Brygadziście Energetyki.

- Wyodrębnienie finansowe - Wyodrębnienie finansowe nie oznacza całkowitej samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa (tak np. Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 lutego 2016 r. sygn. IPPP1/4512–84/16–3/MK). Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Kotłownia posiada wyodrębnione konto księgowe, dzięki czemu Spółdzielnia jest w stanie wyodrębnić jej koszty (takie jak koszty wyrobów węglowych, koszty wynagrodzeń dla pracowników itp.) oraz przychody ze sprzedaży ciepła. Tym samym, należy wskazać, że Kotłownia spełnia przesłankę wyodrębnienia finansowego.

- Wyodrębnienie funkcjonalne - Kolejną przesłanką jest wyodrębnienie funkcjonalne, oznaczające, że zespół składników wchodzących w skład danej jednostki jest przeznaczony do realizacji określonych działań gospodarczych (np. Interpretacja indywidualna z dnia 11 lutego 2014 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi sygn. IPTPP2/443–939/13–2/AW). Rozumie się ją zasadniczo jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Winno ono mieć również zdolność zaistnienia jako niezależne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 459). Stosownie do tego przepisu, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

- oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

- własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

- prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

- wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

- koncesje, licencje i zezwolenia;

- patenty i inne prawa własności przemysłowej;

- majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne; tajemnice przedsiębiorstwa;

- księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Składniki wchodzące w skład Kotłowni przeznaczone są do podstawowego celu realizowanego przez Kotłownię, tj. produkcji energii cieplnej. Produkcja energii cieplnej jest skoncentrowana właśnie w Kotłowni i nie odbywa się w innych jednostkach Spółdzielni. Do Kotłowni przypisani są także konkretni pracownicy, umowy, a także środki trwałe. Tym samym, Kotłownia mogłaby funkcjonować jako odrębny zakład produkujący energię cieplną tj. mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Podsumowując, w opinii Spółdzielni, należy uznać Kotłownię za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 31a ust. 7 Ustawy o podatku akcyzowym.

4. Udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej Kotłowni (próg energochłonności)

W tym kontekście Spółdzielnia wskazuje, w 2022 r. udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej Kotłowni w roku 2022 r. wyniósł znacznie ponad 10%. Tym samym, warunek aby udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosił nie mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział, został spełniony.

5. System prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej

Zgodnie z art. 31c Ustawy o podatku akcyzowym za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 i art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy o podatku akcyzowym, uznaje się:

- Europejski System Handlu Emisjami zgodny z ustawą z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. poz. 1223 2. 3. 4. 5. oraz z 2016 r. poz. 266, 542, 1579 i 1948) i przepisami wydanymi na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 tej ustawy;

- system EMAS, o którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie eko zarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U. poz. 1060);

- uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2015 r. poz. 2167 i 2359 oraz z 2016 r. poz. 266 i 1250), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej;

- system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001;

- system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego. Spółdzielnia działając w celu wypełnienia przepisów prawa ochrony środowiska oraz jako podmiot, który jest aktywny w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu również w zakresie ochrony środowiska, wdrożyła w zakresie Zakładu System Zarządzania Środowiskowego ISO 14001, który jest równoznaczny z wymaganiami PN-EN ISO 14001:2004. Systemem tym objęty został cały Zakład, w tym Kotłownia. Tym samym, warunek wprowadzenia w Zakładzie w życie systemu prowadzącego do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej zostaje spełniony.

Mając na uwadze ogół powyższych rozważań, w opinii Spółdzielni wszystkie przesłanki do wymagane do zastosowania zwolnienia wyrobów węglowych od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 8 Ustawy o podatku akcyzowym są przez Spółdzielnię spełnione. W efekcie, będzie ona uprawniona do korzystania ze wskazanego zwolnienia, pod warunkiem dochowania wymogów formalnych określonych w art. 31a ust. 3 Ustawy o podatku akcyzowym.

W tym kontekście Spółdzielnia zwraca również uwagę, że w przeszłości uzyskała już interpretację indywidualną dotyczącą stanu faktycznego zbieżnego z przedmiotowym tj. Interpretacja z dnia 3 kwietnia 2018 r. nr 0111-KDIB3-3.4013.25.2018.2.JS, w zakresie innego zakładu Spółdzielni - w Y. W związku z tym, że oba zakłady działają w ramach tego samego podmiotu, a struktura i zasady obowiązujące w nich są podobne, w ocenie Spółdzielni jest ona uprawniona do zastosowanie wskazanego zwolnienia również w zakładzie w X.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1542; dalej jako: "ustawa" lub "ustawa o podatku akcyzowym"):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1, 1a i 23c ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

- wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy;

- wyroby węglowe - wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy;

- finalny nabywca węglowy - podmiot, który:

a) nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe, lub

b) posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby węglowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym.

W załączniku nr 1 do ustawy w poz. 19, pod kodem 2701 wymieniono: "Węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych", w poz. 20, pod kodem 2702: "Węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych", zaś w poz. 21, pod kodem 2704 00 - "Koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych".

W myśl art. 9a ustawy:

1. W przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)

sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu;

2)

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;

3)

import wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;

4)

użycie wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;

5)

użycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego:

a)

nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1, do celów innych niż zwolnione na podstawie tego przepisu, przy czym za takie użycie uznaje się również naruszenie warunków, o których mowa w art. 31a ust. 3, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31a ust. 1,

b)

uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

c)

jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony w należnej wysokości;

6)

użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;

7)

powstanie ubytków wyrobów węglowych.

2. Za sprzedaż wyrobów węglowych uznaje się ich:

1)

sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360, 2337 i 2339 oraz z 2023 r. poz. 326);

2)

zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

3)

wydanie w zamian za wierzytelności;

4)

wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;

5)

darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

6)

wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;

7)

przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;

8)

przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;

9)

użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

3. Jeżeli w stosunku do wyrobów węglowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

4. W przypadku sprzedaży wyrobów węglowych sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi węglowemu czy finalnemu nabywcy węglowemu.

Zgodnie z art. 10 ust. 1, 1a i 1b ustawy:

1. Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

1a. Obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju powstaje z dniem wydania wyrobów węglowych, w tym także przewoźnikowi, a w przypadkach, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 2-9, z dniem wykonania tych czynności.

1b. Jeżeli sprzedaż wyrobów węglowych jest potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wystawienia faktury, nie później niż w 7. dniu od dnia wydania wyrobów węglowych.

Jak stanowi art. 13 ust. 1 pkt 11 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący finalnym nabywcą węglowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9a ust. 1 pkt 5.

Stosownie do art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy:

Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Jak stanowi art. 31a ust. 3 pkt 1 lit. a i b, ust. 3a, 3c, 3d-3f, 3 h oraz 3i ustawy:

3. Warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest:

1)

w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy:

a)

który w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał do 30 mln kg wyrobów węglowych - uzyskanie od finalnego nabywcy węglowego oświadczenia, że odebrane przez niego wyroby węglowe są przeznaczone do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy, oraz wystawienie faktury dokumentującej tę sprzedaż,

b)

który w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych:

)

sporządzenie, po dostarczeniu finalnemu nabywcy węglowemu wyrobów węglowych, projektu e-DD na podstawie faktury dokumentującej tę sprzedaż, przesłanie tego projektu e-DD do Systemu w terminach określonych odpowiednio w art. 46na ust. 3, 4 lub 6 i uzyskanie z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8, oraz dokonanie czynności wymaganych do zakończenia monitorowania sprzedaży wyrobów węglowych z użyciem Systemu w terminie, o którym mowa w art. 46ba,

)

złożenie oświadczenia przez finalnego nabywcę węglowego, że odebrane przez niego wyroby węglowe zostaną zużyte do celów uprawniających do zwolnienia w ilości wskazanej na fakturze wystawionej przez pośredniczący podmiot węglowy,

3a. Faktura, o której mowa w ust. 3 pkt 1 lit. a, zawiera pozycję CN wyrobów węglowych oraz ich ilość wyrażoną w kilogramach.

3c. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 lit. a i c, zawiera:

1)

w przypadku nabywcy będącego:

a)

osobą prawną, jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej oraz osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą - nazwę, adres siedziby lub zamieszkania oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP),

b)

osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej - imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL, a jeżeli nie został nadany - nazwę i numer dokumentu stwierdzającego tożsamość;

2)

określenie ilości, rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów węglowych;

3)

datę i miejsce złożenia oświadczenia oraz czytelny podpis składającego oświadczenie.

3d. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 lit. a i c, dołącza się odpowiednio do faktury albo listy, o których mowa w tych przepisach. Oświadczenie może być złożone na wystawionej fakturze, jeżeli zostanie czytelnie podpisane.

3da. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 lit. a i c, może być złożone w postaci elektronicznej.

3db. Oświadczenie składane w postaci elektronicznej wymaga opatrzenia kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym albo podpisem zaufanym.

3dc. Oświadczenie opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym albo podpisem zaufanym, składane przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, nie musi zawierać danych, o których mowa w ust. 3c pkt 1 lit.b.

3e. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 lit. a oraz lit. b tiret drugie, może być zastąpione oświadczeniem złożonym w okresowej umowie lub umowie ramowej zawartej między pośredniczącym podmiotem węglowym będącym sprzedawcą a finalnym nabywcą węglowym, które wywiera skutek jedynie w stosunku do nabywanych wyrobów węglowych w ilości wynikającej z tych umów, pod warunkiem potwierdzenia każdej sprzedaży tych wyrobów fakturą.

3f. Dokumenty, o których mowa w ust. 3 pkt 1 lit. a i c, oraz umowa, o której mowa w ust. 3e, powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone.

3h. W przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 lit. b tiret pierwsze, przesłanie projektu e-DD do Systemu przez pośredniczący podmiot węglowy, który nie dostarcza sprzedanych wyrobów węglowych bezpośrednio finalnemu nabywcy węglowemu, jest równoznaczne z potwierdzeniem przez ten podmiot dostarczenia finalnemu nabywcy węglowemu tych wyrobów w ilości określonej na fakturze będącej podstawą do sporządzenia e-DD.

3i. Odbiór przez finalnego nabywcę węglowego faktury dokumentującej sprzedaż, będącej podstawą do sporządzenia projektu e-DD, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 lit. b tiret pierwsze, w przypadku gdy sprzedaż nie jest realizowana w ramach wykonania umów, o których mowa w ust. 3e, stanowi realizację warunku, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 lit. b tiret drugie.

Zgodnie z art. 31a ust. 7 ustawy:

7. Przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W myśl art. 31c ustawy:

Za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 i art. 31b ust. 1 pkt 5, uznaje się:

1)

system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2021 r. poz. 332 i 1047 oraz z 2022 r. poz. 1) i przepisach wydanych na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 tej ustawy;

2)

system EMAS, o którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U. z 2020 r. poz. 634);

3)

uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2166), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej;

4)

system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001;

5)

system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001.

Państwa wątpliwości w przedmiotowym wniosku dotyczą uznania Kotłowni stanowiącej własność Państwa Zakładu za zakład energochłonny stanowiący co najmniej zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 31a ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym, a także - możliwości zastosowania zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych wykorzystywanych przez zakład energochłonny na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy.

W odniesieniu do powyższego należy zauważyć, że możliwość skorzystania ze zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych, na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy wymaga równoczesnego (łącznego) spełnienia przez podmiot następujących warunków:

- wykorzystania wyrobów węglowych do celów opałowych;

- posiadania statusu zakładu energochłonnego;

- wprowadzenia w życie systemu prowadzącego do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej;

- wypełnienia odpowiednich warunków formalnych wynikających z art. 31a ust. 3-3i ustawy.

Przy czym, posiadanie statusu zakładu energochłonnego wykorzystującego wyroby węglowe wymaga spełnienia przez podatnika następujących kryteriów:

- udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział;

- zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa, zdefiniowana w art. 31a ust. 7 ustawy.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa, na gruncie ustawy o podatku akcyzowym, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym. Oznacza to, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy Kotłownia stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolna jest do samodzielnej realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że mamy do czynienia z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), wydzielonych organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie (przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych) w istniejącym przedsiębiorstwie.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące "część przedsiębiorstwa" powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w "istniejącym przedsiębiorstwie", a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwiać podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym, w rozumieniu powyższych przepisów, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie organizacyjno-majątkowe, ale takie, które musi się odznaczać pełną odrębnością, niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki (elementy), będące w takich wzajemnych relacjach, by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest istnienie w ramach jednego podmiotu gospodarczego. Istotnym jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Tą ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Winno ono mieć również zdolność zaistnienia jako niezależne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360).

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku akcyzowym mamy do czynienia z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1)

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

2)

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

3)

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

4)

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

W przedstawionych przez Wnioskodawcę okolicznościach stanu faktycznego, należy uznać Kotłownię za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, spełniającą definicję zawartą w art. 31a ust. 7 ustawy.

Opisaną we wniosku Kotłownię tworzy bowiem zespół powiązanych ze sobą składników, mogących stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujący zadania, gdyż została wyodrębniona:

- organizacyjnie (Kotłownia została wyodrębniona w strukturze organizacyjnej Spółdzielni jako niezależny dział techniczny, odrębny od innych jednostek/oddziałów/działów Zakładu, w tym Maszynowni Chłodniczej oraz Działu Gospodarki Wodnej i Ścieków);

- finansowo (Kotłownia posiada wyodrębnione miejsce powstawania kosztów, na którym księgowane są m.in. koszty pracy, koszty energii elektrycznej, koszty opału, kotła parowego czy koszty ponoszone w związku z użytkowanymi gruntami, dzięki czemu można wyodrębnić zyski i koszty Kotłowni);

- funkcjonalnie (składniki Kotłowni są wykorzystywane i przeznaczone do realizacji podstawowego jej celu, tj. produkcji energii cieplnej, która nie jest realizowana w żadnej innej jednostce Zakładu; gdyby Kotłownia stanowiła niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania produkcji ciepła, możliwe byłoby niezakłócone dalsze funkcjonowanie innych jednostek/oddziałów/działów Zakładu);

- majątkowo (w skład Kotłowni wchodzą składniki materialne stanowiące środki trwałe przypisane do Kotłowni, które są wykorzystywane wyłącznie przez Kotłownię i nie stanowią elementów niezbędnych do funkcjonowania innych jednostek/oddziałów/działów Zakładu).

Podkreślić przy tym należy, że - jak wskazaliście Państwo we wniosku - Kotłownia mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo, niewchodzące w skład innego podmiotu gospodarczego, odznaczające się możliwością zbytu na wolnym rynku oferowanych produktów i usług, samodzielnie realizując zadania produkcji ciepła.

Tym samym, należy stwierdzić, że w opisanym stanie faktycznym Kotłownia, o której mowa we wniosku, która stanowi własność Zakładu, może stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumianą jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania, w rozumieniu art. 31a ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym.

Należy dalej wskazać, że w opisie stanu faktycznego podaliście Państwo, że udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej przez Kotłownię w 2022 r. wyniósł ponad 10%. Zgodnie zatem z tym stwierdzeniem, spełniony będzie warunek o którym mowa w art. 31a ust. 7 ustawy dotyczący udziału zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział.

Tym samym, Kotłownia węglowa zlokalizowana w Państwa Zakładzie, w ocenie Organu spełnia przesłanki uznania jej za zakład energochłonny w rozumieniu art. 31a ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym.

Stanowisko Spółdzielni w zakresie pytania oznaczonego nr 1 należało uznać za prawidłowe.

W Kotłowni wykorzystują Państwo wyroby węglowe do celów opałowych. Ponadto - na co wskazał Organ powyżej - Kotłownia będzie posiadała status zakładu energochłonnego, gdyż udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej będzie wynosił nie mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Oznacza to, że w opisanym stanie faktycznym, zgodnie z treścią wniosku Spółdzielnia spełni (stosownie do przedstawionego opisu stanu faktycznego) łącznie dwa pierwsze z wymienionych wyżej warunków, uprawniających do nabycia w zwolnieniu od akcyzy wyrobów węglowych na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy.

Jednocześnie, w opisie stanu faktycznego podali Państwo, że w celu wypełnienia przepisów prawa ochrony środowiska oraz jako podmiot będący aktywnym w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu również w kategorii ochrony środowiska, Spółdzielnia posiada System Zarzadzania Środowiskowego ISO 14001 (równoznaczny z wymaganiami PN-ES ISO 14001:2004), który został potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001:2004, systemem tym została objęta cała Spółdzielnia, w tym Kotłownia. Wskazany przez Wnioskodawcę system zarządzania środowiskowego został wymieniony w art. 31c pkt 4 ustawy, co oznacza, że także trzeci z powyżej wskazanych warunków jest spełniony przez Kotłownię węglową.

Ponadto wskazali Państwo, że w przedstawionym stanie faktycznym, spełnione będą warunki formalne, określone w art. 31a ust. 3-3i ustawy o podatku akcyzowym.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że w przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca będzie spełniał wszystkie przesłanki uprawniające do nabycia w zwolnieniu od akcyzy wyrobów węglowych zużywanych do celów opałowych przez Kotłownię, na mocy art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 259, z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl