0111-KDIB3-3.4013.150.2018.2.PJ - Opodatkowanie węglowodorów gazowych zerową stawką akcyzy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 września 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.150.2018.2.PJ Opodatkowanie węglowodorów gazowych zerową stawką akcyzy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2018 r. (data wpływu 26 czerwca 2018 r.) uzupełnionym pismami z dnia 14 sierpnia 2018 r. (data wpływu 22 sierpnia 2018 r.) oraz z dnia 27 sierpnia 2018 r. (data wpływu 4 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania węglowodorów gazowych stawką zero złotych oraz obowiązku prowadzenia składu podatkowego-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego i usług w zakresie opodatkowania węglowodorów gazowych stawką zero złotych oraz obowiązku prowadzenia składu podatkowego. Ww. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 14 sierpnia 2018 r. (data wpływu 22 sierpnia 2018 r.), oraz z dnia 27 sierpnia 2018 r. (data wpływu 4 września 2018 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

X (dalej zwana: Wnioskodawcą lub Podatnikiem) prowadzi działalności gospodarczą. Przeważającym rodzajem wykonywanej działalności gospodarczej jest działalność związana z pakowaniem (kod PKD: 82.92.Z). Oprócz tej działalności Podatnik wykonuje działalności sprecyzowaną w przedmiocie działalności ujawnionym w Krajowym Rejestrze Sądowym tj. produkcja mydła i detergentów, środków myjących i czyszczących (kod PKD: 20.41.Z). Działalności ta nakierowana jest na produkcję środków czyszczących do komputerów i sprzętu biurowego. Większość tych środków znajduje się w pojemnikach aerozolowych. Podatnik napełnia opakowania we własnym zakresie. Wnioskodawca posiada linię do napełniania aerozoli oraz nadziemną instalację gazowa, zbiornikową (6 x 6400 l) wraz z układem pompowym. Aerozole składają się z płynu właściwego (np. środka czyszczącego do plastiku) i gazu, którego jedynym zadaniem jest wypchnięcie płynu właściwego pod ciśnieniem z opakowania po naciśnięciu dyszy aerozolu. Ten gaz to różne mieszanki: propan-butan w jakości kosmetycznej czy też propan-butan izobutan (kody CN: 27111900; 27111397), dalej zwany: gazem.

Wyżej wymieniony gaz nie będzie służył do celów napędowych ani do celów opałowych. Nie będzie też dodatkiem/domieszką w rozumieniu przepisów ustawy akcyzowej. Jedynym jego przeznaczeniem będzie wypychanie substancji właściwej (np. środka czyszczącego) z opakowań.

Podatnik otrzymał potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego (AKC-R) od właściwego naczelnika urzędu celnego.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał co następuje.

Gaz wykorzystywany przez Wnioskodawcę do napełnienia opakowań jest nabywany na zasadach określonych w art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Produkowane przez Wnioskodawcę środki myjące i czyszczące nie są wyrobami akcyzowymi wymienionymi w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym.

W związku z powyższym opisem stanu faktycznego zadano następujące pytania:

1. Czy gaz opisany w stanie faktycznym wniosku i używany w celach tam wskazanych podlega opodatkowaniu akcyza w stawce 0 zł?

2. Czy Wnioskodawca dokonujący zakupu gazu opisanego w stanie faktycznym wniosku używanego w celach tam wskazanych musi prowadzić skład podatkowy według jego definicji zawartej w ustawie akcyzowej?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sprecyzowanym pismem w piśmie 27 sierpnia 2018 r.):

Ad 1) Gaz opisany w stanie faktycznym wniosku i używany w celach tam wskazanych podlega opodatkowaniu akcyzą w stawce 0 zł, a więc według stawki przewidzianej w art. 89 ust. 2 ustawy akcyzowej zgodnie z tym przepisem.

Stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1-15 (mając na uwadze przytaczaną dalej treść przepisów powinno być: "art. 89 ust. 1 pkt 1-15 ustawy o podatku akcyzowym") przeznaczone do celów innych niż opałowe jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych wynosi 0 zł.

Według Podatnika gaz używany do wypychania innej substancji z pojemnika nie znajduje się w katalogu, o którym mowa w art. 89 ust. 2, tj. nie jest to wyrób energetyczny wskazany w art. 89 ust. 1 pkt 1-15 ustawy akcyzowej. Co więcej, gaz ten spełnia pozostałe wymogi wskazane w art. 89 ust. 2 ustawy akcyzowej. Nie stanowi bowiem substancji, która ze względu na przeznaczenie (cele opałowe, napędowe, dodatki/domieszki) podlegałaby opodatkowaniu według stawki innej niż 0 zł.

Potwierdzenie stanowiska podatnika znajduje się w wydanej interpretacji indywidualnej z dnia 21 maja 2012 r. (Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, ILPP3/443-76/12/JK)

Ad 2) Produkcja wyrobów z udziałem gazu opisanego w stanie faktycznym wniosku i na cele tam wskazane nie powoduje obowiązku wykonywania tych czynności w składzie podatkowym. Zatem wnioskodawca dokonujący zakupu gazu opisanego w stanie faktycznym wniosku, używanego w celach tam wskazanych nie musi prowadzić składu podatkowego według jego definicji zawartej w ustawie akcyzowej.

Zgodnie z tym o czym stanowi wprost art. 47 ust. 1 ustawy akcyzowej: "Produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji"

Jeżeli zatem wskazany gaz podlega opodatkowaniu stawka 0 zł (a podlega), to produkcja wyrobów z jego udziałem, które same w sobie nie stanowią wyrobów akcyzowych, nie musi odbywać się w składzie podatkowym.

Potwierdzenie stanowiska Podatnika znajduje się w wydanych interpretacjach indywidualnych z dnia 17 sierpnia 2011 r. (Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu ILPP3/443-55/11-2/TW oraz z dnia 25 września 2009 r. (Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach - IBPP3/443 547/09/MM).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 Ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1114 z późn. zm.; zwanej dalej "ustawą" lub "ustawą o podatku akcyzowym") ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 10, 12 i 18a użyte w ustawie określenia oznaczają:

* skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego,

* podmiot prowadzący skład podatkowy - podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego,

* procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe,

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6.

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą, w myśl art. 8 ust. 4 pkt 1 ustawy, jest również zużycie wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów.

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej - art. 8 ust. 6 ustawy.

W załączniku nr 2 do ustawy został umieszczony wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz.Urz.UE. L 1992 Nr 76, str. 1)

Na podstawie art. 47 ust. 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych: określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:

1.

wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie;

2.

mniej niż 1000 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, win uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. z 2016 r. poz. 859);

3.

piwa, wina i napojów fermentowanych, wytwarzanych domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczonych do sprzedaży;

4.

mniej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, alkoholu etylowego, dokonywanej przez gorzelnie prawnie i ekonomicznie niezależne od wszelkich innych gorzelni oraz niedziałające na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu;

5.

wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy;

6.

energii elektrycznej;

7.

wyrobów węglowych;

8.

suszu tytoniowego;

9.

wyrobów gazowych.

W świetle art. 86 ust. 1 pkt 2 do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.

Podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilość, wyrażona, w zależności od rodzaju wyrobów, w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15°C lub w kilogramach gotowego wyrobu, albo wartość opałowa, wyrażona w gigadżulach (GJ) - art. 88 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 ustawy stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

1.

węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);

2.

benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1565,00 zł/1000 litrów;

3.

(uchylony);

4.

benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 11 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1822,00 zł/1000 litrów;

5.

paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1446,00 zł/1000 litrów;

6.

olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1196,00 zł/1000 litrów;

7.

(uchylony);

8.

biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1196,00 zł/1000 litrów;

9.

olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów;

10.

olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69:

a.

z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów,

b.

pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1000 kilogramów,

11.

olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1180,00 zł/1000 litrów

12.

gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych;

a.

gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901

* skroplonych - 695,00 zł/1000 kilogramów,

* w stanie gazowym - 11,04 zł/1 gigadżul (GJ),

b.

wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:

* biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,

* wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł,

c.

pozostałych - 14,72 zł/1 GJ.

13.

gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ)

14.

pozostałych paliw silnikowych - 1822,00 zł/1000 litrów

15.

pozostałych paliw opałowych

a.

w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:

* niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów

* równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1000 kilogramów,

b.

gazowych - 1,28 zł/gigadżul (GJ).

W latach 2015-2019 stawki akcyzy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 6, 8, 12 lit. a i c oraz pkt 14, są obniżone odpowiednio o 25,00 zł/1000 litrów, 25,00 zł/1000 kilogramów albo o 0,50 zł/1 gigadżul (GJ) - art. 89 ust. 1a ustawy.

W myśl art. 89 ust. 2 ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

1.

w posiadaniu podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

2.

przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, lub do składu podatkowego od podmiotu, który posiadał je w celu zużycia do tych celów;

3.

przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

4.

nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

5.

nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy;

6.

importowane przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

7.

przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;

8.

importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.

W myśl art. 89 ust. 2c ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Zgodnie z opisem sprawy Wnioskodawca produkuje środki czyszczące do komputerów i sprzętu biurowego. Większość tych środków znajduje się w pojemnikach aerozolowych. Podatnik napełnia opakowania we własnym zakresie. Wnioskodawca posiada linię do napełniania aerozoli oraz nadziemną instalację gazowa, zbiornikową (6 x 6400 l) wraz z układem pompowym. Aerozole składają się z płynu właściwego (np. środka czyszczącego do plastiku) i gazu, którego jedynym zadaniem jest wypchnięcie płynu właściwego pod ciśnieniem z opakowania, po naciśnięciu dyszy aerozolu. Ten gaz to różne mieszanki: propan-butan w jakości kosmetycznej czy też propan-butan izobutan (kody CN: 27111900; 27111397), dalej zwany: gazem.

Wyżej wymieniony gaz nie będzie służył do celów napędowych ani do celów opałowych. Nie będzie też dodatkiem/domieszką w rozumieniu przepisów ustawy akcyzowej. Jedynym jego przeznaczeniem będzie wypychanie substancji właściwej (np. środka czyszczącego) z opakowań.

Gaz wykorzystywany przez Wnioskodawcę do napełnienia opakowań jest nabywany na zasadach określonych w art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Rozpatrując możliwość zastosowania zerowej stawki akcyzy na gaz opisany w stanie faktycznym należy wziąć pod uwagę, że wytworzony produkt w postaci ciśnieniowego opakowania (aerozol) będzie następnie przedmiotem dalszego obrotu. W tym miejscu organ zauważa, że aerozol to pojemnik zawierający substancję ciekłą, która jest rozpylana na zewnątrz w postaci mgły. Tym samym w ocenie organu, wykorzystanie gazu będącego przedmiotem wniosku do produkcji opisanych aerozoli stanowi jego zużycie. Gaz będzie przeznaczony do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Wobec powyższego Wnioskodawca zużywa ww. gaz w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy.

Reasumując Wnioskodawca nabywając gaz na zasadach określonych w art. 89 ust. 2 ustawy tj. z zastosowaniem zerowej stawki akcyzy i zużywając ten gaz do celów nienapędowych i nieopałowych jest uprawniony do opodatkowania go zerową stawką akcyzy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania pierwszego należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z opisem sprawy produkowane przez Wnioskodawcę środki czyszczące do komputerów i sprzętu biurowego w większości znajdują się w pojemnikach aerozolowych. Podatnik napełnia opakowania we własnym zakresie. Aerozole składają się z płynu właściwego (np. środka czyszczącego do plastiku) i gazu, którego jedynym zadaniem jest wypchnięcie płynu właściwego pod ciśnieniem z opakowania, po naciśnięciu dyszy aerozolu. Ten gaz to różne mieszanki: propan-butan w jakości kosmetycznej czy też propan-butan izobutan (kody CN: 27111900; 27111397).

Produkowane przez Wnioskodawcę środki myjące i czyszczące nie są wyrobami akcyzowymi wymienionymi w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym.

Mając na uwadze opis stanu faktycznego i powołane regulacje z zakresu podatku akcyzowego, w tym w szczególności art. 47 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym stwierdzić należy że Wnioskodawca w związku z produkcją środków myjących i czyszczących w pojemnikach aerozolowych nie musi posiadać statusu składu podatkowego. Powyższe wynika z faktu, że w wyniku opisanego procesu produkcji z udziałem przedmiotowego gazu Spółka otrzymuje wyrób niebędący wyrobem akcyzowym wymienionym w załączniku nr 2 i nie przeznaczony do szeroko rozumianych celów napędowych opałowych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania drugiego należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego, lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl