0111-KDIB3-3.4013.108.2018.1.MK - Przemieszczanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 lipca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.108.2018.1.MK Przemieszczanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 maja 2018 r. (data wpływu 16 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem Systemu EMCS - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem Systemu EMCS.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka Akcyjna jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa. Spółka jest krajowym liderem logistyki naftowej i strategiczną spółką gwarantującą bezpieczeństwo energetyczne Polski, a tym samym także Unii Europejskiej, w zakresie dostaw ropy. Spółka przejęła (...) Spółkę z o.o.

Spółka z o.o. posiadała indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego, nr IPPP3/443- 1261/11-2/KB, wydaną dnia 15 grudnia 2011 r., przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z upoważnienia Ministra Finansów. W interpretacji uznano za prawidłowe stanowisko Spółki z o.o., że przemieszczenie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem Systemu Przemieszczania oraz Nadzoru Wyrobów Akcyzowych EMCS PL (dalej: "System"), a następnie otrzymanie komunikatów IE 818 lub IE 905, oznacza, iż procedura zawieszenia poboru akcyzy została zastosowana i zakończona prawidłowo, w związku z czym wobec Spółki nie powstanie zobowiązanie podatkowe, a obowiązek podatkowy wobec przemieszczanych wyrobów wygaśnie.

Po połączeniu (przejęciu Spółki z o.o.) Spółka Akcyjna prowadzi bazy paliw na terenie całego kraju. Paliwa, które są magazynowane i przemieszczane przez Spółkę, są wyrobami akcyzowymi. W związku z faktem, że magazynowanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz przemieszczanie tych wyrobów w powyższej procedurze może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym i pomiędzy składami podatkowymi, prowadzone przez Wnioskodawcę bazy paliw posiadają status składów podatkowych. Wnioskodawca przemieszcza wyroby akcyzowe do składów podatkowych innych podmiotów. Przemieszczeń wyrobów akcyzowych Wnioskodawca dokonuje transportem kolejowym, samochodowym oraz rurociągami. Są to przemieszczenia krajowe, dostawy wewnątrzwspólnotowe oraz eksport.

Przy przemieszczeniach obowiązkowe jest stosowanie Systemu z użyciem elektronicznych komunikatów e-AD. Wnioskodawca przesyła do Systemu projekt e-AD, następnie otrzymuje z Systemu e-AD sprawdzony pod względem kompletności i prawidłowości danych z nadanym numerem referencyjnym.

Po otrzymaniu e-AD, Wnioskodawca dokonuje przemieszczenia wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z załączonym wydrukiem e-AD z nadanym numerem referencyjnym. Procedura zawieszenia poboru akcyzy co do zasady zostaje zakończona (obowiązek podatkowy wygasa) w przypadku odbioru wyrobów akcyzowych przez ich odbiorcę, a w przypadku eksportu po opuszczeniu przez towary terytorium UE oraz otrzymania z Systemu raportu odbioru lub raportu wywozu. W przypadku gdy pojawiają się problemy z otrzymaniem wskazanych powyżej dokumentów, zdarza się, iż procedura zawieszenia poboru akcyzy musi zostać zakończona manualnie przez organ administracji skarbowej. Wówczas Wnioskodawca otrzymuje komunikat IE 905.

W związku z technicznym skomplikowaniem systemu EMCS, a także by potwierdzić stanowisko uzyskane wcześniej przez Spółkę z o.o. i Spółkę Akcyjną, Wnioskodawca chce rozstrzygnąć, czy dokonanie przemieszczenia wyrobów akcyzowych z dopełnieniem wszystkich obowiązków związanych z wykorzystywaniem Systemu powoduje jednocześnie, iż Wnioskodawca nie narusza warunków stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym przemieszczenie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem Systemu, a następnie otrzymanie komunikatów IE 818 lub IE 905, oznacza, iż procedura zawieszenia poboru akcyzy została zastosowana i zakończona prawidłowo, w związku z czym wobec Wnioskodawcy nie powstaje zobowiązanie podatkowe, a obowiązek podatkowy wobec przemieszczanych wyrobów wygasa?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku, gdy poszczególne obowiązki związane z przemieszczeniem wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem Systemu są prawidłowo wykonane, a Wnioskodawca otrzyma jeden z raportów, o których mowa w art. 41 ust. 5 upa, to spełnia obowiązki wynikające z przepisów ustawy akcyzowej dotyczące warunków stosowania powyższej procedury, wobec czego obowiązek podatkowy wobec Wnioskodawcy wygasa, a zobowiązanie podatkowe nie powstaje.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy.

Na wstępie Wnioskodawca zauważa, że w 2013 r. otrzymał już analogiczną interpretację (interpretacja indywidualna z 6 grudnia 2013 r., nr IPPP3/443-895/13-2/SM). Organ interpretacyjny uznał za prawidłowe stanowisko Spółki, że w przypadku, gdy poszczególne obowiązki związane z przemieszczeniem wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem Systemu zostaną prawidłowo wykonane, a Wnioskodawca otrzyma jeden z raportów, o których mowa w art. 41 ust. 5 upa, to spełni obowiązki wynikające z przepisów ustawy akcyzowej dotyczące warunków stosowania powyższej procedury, wobec czego obowiązek podatkowy wobec Wnioskodawcy wygaśnie, a zobowiązanie podatkowe nie powstanie.

W tym miejscu należy podkreślić, że stan prawny nie uległ zmianie, która dezaktualizowałby interpretacje indywidualne uzyskane przez Spółkę z o.o. i Wnioskodawcę. W szczególności powołane przez organ interpretacyjny przepisy prawa mają podobne brzmienie. Zmianie uległ jedynie w niektórych przypadkach organ wskazany w przepisach. Ma to związek z wejściem w życie ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1947 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948 z późn. zm.). Także treść ww. komunikatów Systemu nie uległa zmianie w zakresie, który pozbawiałby aktualności wcześniej wydane interpretacje indywidualne (zob. zmiany w EMCS 2 - komunikat MF z 15 lutego 2018 r.).

Procedura zawieszenia poboru akcyzy - to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach upa i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe (art. 2 ust. 1 pkt 12 upa).

Z kolei e-AD to elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy (art. 2 ust. 1 pkt 15 upa). Natomiast dokument zastępujący e-AD to dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, gdy System jest niedostępny, zawierający takie same dane jak e-AD (art. 2 ust. 1 pkt 15a upa).

System to krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz.Urz.UE.L197 z 29.07.2009, str. 24, z późn. zm.) - art. 2 ust. 1 pkt 16 upa.

W art. 40 ust. 1 i 2 upa ustawodawca opisał przypadki, w których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy. Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest: 1) zastosowanie

e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD; 2) złożenie we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenia akcyzowego (art. 41 ust. 1 upa). W ust. 2-4 art. 41 upa ustawodawca opisał dodatkowe warunki stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z art. 41 ust. 5 upa: Przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowa i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego: 1) raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru lub 2) raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu, lub 3) alternatywnego dowodu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy - w części objętej potwierdzeniem.

Początek i koniec procedury zawieszenia poboru akcyzy ustawodawca uregulował w art. 41b upa. Uwzględniając powyższe okoliczności faktyczne oraz właściwe regulacje prawne należy stwierdzić, że z chwilą otrzymania przez Wnioskodawcę komunikatu IE 818 (raportu odbioru), w części objętej potwierdzeniem, nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, w myśl art. 41 ust. 5 upa. W konsekwencji, stosownie do art. 41e ust. 7 upa, w momencie zarejestrowania w Systemie raportu odbioru lub raportu wywozu nastąpi automatyczne odnotowanie zwolnienia zabezpieczenia generalnego z obciążenia albo automatyczne odnotowanie zwolnienia wyrobów akcyzowych z objęcia zabezpieczeniem ryczałtowymi.

Odnośnie natomiast sytuacji, w której organ administracji skarbowej dokonuje manualnego zamknięcia przemieszczenia w Systemie, Wnioskodawca otrzymuje komunikat IE 905, który potwierdzi zakończenie przemieszczenia. Z chwilą otrzymania ww. potwierdzenia, w części nim objętej, nie powstanie zobowiązanie podatkowe i wygaśnie obowiązek podatkowy. Przy czym należy zaznaczyć, że w tym momencie nie zostanie zwolnione zabezpieczenie akcyzowe, bowiem zgodnie z art. 41e ust. 8 upa, w przypadku braku raportu odbioru, odnotowanie zwolnienia zabezpieczenia generalnego z obciążenia, w całości lub w części, albo odnotowanie zwolnienia wyrobów z objęcia zabezpieczeniem ryczałtowym jest dokonywane w Systemie przez właściwego naczelnika urzędu celnego, po uzyskaniu przez niego potwierdzenia, że zobowiązanie podatkowe dotyczące przemieszczanych wyrobów w całości lub w części wygasło lub że nie może już ono powstać.

Reasumując, w opisanym stanie faktycznym, przemieszczenie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem Systemu, a następnie otrzymanie komunikatów IE 818 lub IE 905, oznaczać będzie, iż procedura zawieszenia poboru akcyzy została zastosowana i zakończona prawidłowo, w związku z czym wobec Wnioskodawcy, w części objętej potwierdzeniami, nie powstaje zobowiązanie podatkowe, a obowiązek podatkowy wobec przemieszczanych wyrobów wygasa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek ele

mentu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl