0111-KDIB3-3.4013.100.2020.1.PK - Podatek od gier hazardowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4013.100.2020.1.PK Podatek od gier hazardowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 maja 2020 r. (data wpływu 15 maja 2020 r.), uzupełnionym pismem z 5 czerwca 2020 r. (data wpływu 10 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od gier hazardowych w przedmiocie rozliczenia i określenia podstawy opodatkowania w przypadku zakładów wzajemnych w sytuacji zwrotu graczowi części wpłaconej stawki, jest:

* prawidłowe, odnośnie obniżenia podstawy opodatkowania, w sytuacji gdy jest realizowana część zakładu;

* nieprawidłowe, odnośnie obniżenia podstawy opodatkowania, w sytuacji gdy cały zakład jest wycofany;

* prawidłowe w zakresie określenia okresu rozliczeniowego, w którym należy dokonać obniżenia podstawy opodatkowania.

UZASADNIENIE

W dniu 15 maja 2020 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od podatku od gier hazardowych w przedmiocie rozliczenia i określenia podstawy opodatkowania w przypadku zakładów wzajemnych w sytuacji zwrotu graczowi części wpłaconej stawki. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 5 czerwca 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie urządzania i prowadzenia zakładów wzajemnych, o których mowa w przepisach UGH, na podstawie wydanych zezwoleń oraz zatwierdzonych przez Ministra Finansów regulaminów: Regulaminu Internetowych Zakładów Bukmacherskich oraz Regulaminu Stacjonarnych Zakładów Wzajemnych- Bukmacherskich (dalej łącznie: "Regulamin").

W związku z prowadzoną działalnością, Wnioskodawca jako podatnik podatku od gier, stosownie do art. 75 ust. 1 w zw. z art. 73 ust. 1 pkt 4 UGH, jest zobowiązany do:

a)

składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji podatkowych dla podatku od gier, według ustalonego wzoru (w przypadku Wnioskodawcy jest to deklaracja dla podatku od gier POG-5 wraz z załącznikiem POG-5/A), oraz

b)

obliczania oraz wpłacania podatku od gier na rachunek właściwego urzędu skarbowego - za okresy miesięczne, w terminie do 10-go dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy rozliczenie.

Podstawą opodatkowania podatkiem od gier w zakładach wzajemnych jest suma wpłaconych stawek (art. 73 ust. 1 pkt 4 UGH), którą to podstawę opodatkowania wykazuje się w miesięcznej deklaracji POG-5/A.

Zgodnie z zatwierdzonymi dla Wnioskodawcy przez Ministra Finansów, ww. Regulaminami, Wnioskodawca oferując zakłady wprowadził możliwość skorzystania przez klienta z usługi typu "cash-out". Polega to na tym, że klient, który zawarł zakład na określone zdarzenie, może przed zakończeniem zdarzenia którego dotyczy zakład wycofać się z zawartego zakładu. Przykład: Klient zawarł jeden zakład, który dotyczy końcowych wyników trzech meczy piłkarskich: Brazylia - Francja, Niemcy - Anglia, Polska - Rosja. Klient zawiera zakład, że dany mecz piłkarski wygrają odpowiednio następujące drużyny: Brazylia, Niemcy i Polska. Klient, zawierając jeden zakład na trzy ww. zdarzenia (mecze piłkarskie) wpłacił do opłacił stawkę w kwocie 2 PLN. Dwa z ww. meczy piłkarskich kończą się wygraną odpowiednio: Brazylii i Niemiec, a więc zgodnie z typami klienta. Aby jednak zakład klienta był wygrany, klient musi czekać na końcowe rozstrzygnięcie meczu Polska - Rosja. Przed rozpoczęciem meczu Polska - Rosja klient stwierdza, że istnieje prawdopodobieństwo przegrania meczu przez Polskę. Klient decyduje się więc skorzystać z usługi "cash out" i wycofać zakład (co oznacza wycofanie całego zakładu, który obejmuje wszystkie trzy wytypowane przez klienta mecze piłkarskie). Wycofanie zakładu wynika stąd, że w przypadku przegrania meczu przez Polskę, klient straci w całości wpłaconą stawkę 2 PLN. Natomiast klient wybierając opcję "cash-out" i wycofując zakład może otrzymać zwrot części wpłaconej stawki. A więc klient rezygnuje z potencjalnej wygranej (w związku z pozytywnie wytypowanymi dwoma meczami), ponieważ minimalizuje ryzyko i potencjalną stratę finansową (bowiem błędny typ w trzecim meczu oznacza nie tylko brak wygranej za zakład ale i utratę wpłaconej stawki).

W efekcie końcowym, w wyniku skorzystania przez klienta z usługi "cash out":

* klient może otrzymać zwrot części wpłaconej stawki,

* Wnioskodawca zatrzymuje część wpłaconej przez klienta stawki.

Skorzystanie przez klienta z usługi "cash out", która przewiduje zwrot części wpłaconej przez klienta stawki wynika z Regulaminu zatwierdzonego przez Ministra Finansów (odpowiednio: postanowienia pkt 17 Regulaminu Stacjonarnych Zakładów Wzajemnych-Bukmacherskich oraz pkt 18 Regulaminu Internetowych Zakładów Bukmacherskich). W Regulaminach usługa typu "cash-out" uregulowana jest w następujący sposób: 18.1 Usługa typu "Cash-out" to opcja umożliwiająca zamknięcie nierozstrzygniętego zakładu i tym samym wcześniejsze uzyskanie wygranej lub zwrotu części wpłaconej stawki. 18.2. W praktyce skorzystanie z usługi "Cash-out" polega na zakończeniu (zamknięciu) na żądanie uczestnika gry kuponu przed rozstrzygnięciem wszystkich lub niektórych spośród typowanych na nim wydarzeń. Opcja ta umożliwia uczestnikowi gry ograniczenie ryzyka przegranej, jeśli nie jest pewien trafności typowania nierozstrzygniętych dotąd spotkań na danym kuponie. Wygrana jest wtedy obliczana jako iloczyn ustalonego indywidualnie procentowego współczynnika, wpłaconej stawki i kursu zaproponowanego w danym momencie dla "Cash-out" przez Wnioskodawcę. Informacja o proponowanej wysokości wygranej w ramach usługi "Cash-out" dla nierozstrzygniętego kuponu z dostępną usługą "Cash-out" będzie wyświetlana na indywidualnym Koncie klienta. 18.3. W sytuacji jeśli w wyniku obliczeń, o których mowa w pkt 18.2., kwota "Cash-out" okaże się niższa od wartości wpłaconej stawki wówczas Wnioskodawca proponuje klientowi "Cash-out" w postaci zwrotu części stawki. Wnioskodawca dokona zwrotu stawki wyłącznie po zaakceptowaniu przez uczestnika gry zaproponowanych przez Wnioskodawcę warunków skorzystania z usługi "Cash-out". 18.4. (...). 18.5. Uczestnik gry nie ma obowiązku korzystania z usługi "Cash-out". Fakt zwrotu klientowi części stawki przez Wnioskodawcę oznacza, że faktycznie wpłacona przez klienta stawka na zakład jest niższa, w konsekwencji obniżeniu ulega podstawa opodatkowania podatkiem od gier. Podstawą bowiem opodatkowania podatkiem od gier w zakładach wzajemnych jest suma wpłaconych stawek (art. 73 ust. 1 pkt 4 UGH).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy w związku ze zwrotem przez Wnioskodawcę klientom części wpłaconych przez nich stawek w ramach usługi "cash-out" następuje obniżenie podstawy opodatkowania w podatku od gier, w wysokości sumy kwot faktycznie zwróconych klientom stawek?

2. Czy w przypadku zwrotu klientom części stawek w ramach usługi typu "cash-out", Wnioskodawca dokonuje obniżenia podstawy opodatkowania w podatku od gier w deklaracji podatkowej POG-5/A w rozliczeniu za miesiąc w którym Wnioskodawca dokonał faktycznego zwrotu części stawek klientom?

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. W związku ze zwrotem klientom części wpłaconych przez nich stawek w ramach usługi "cash-out" następuje obniżenie podstawy opodatkowania w podatku od gier w wysokości sumy kwot faktycznie zwróconych klientom stawek.

2. W przypadku zwrotu klientom części stawek w ramach usługi typu "cash-out", Wnioskodawca dokonuje obniżenie podstawy opodatkowania w podatku od gier w deklaracji podatkowej POG-5/A w rozliczeniu za miesiąc w którym Wnioskodawca dokonał faktycznego zwrotu części stawek klientom.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Ad. 1)

Przedstawione zagadnienie można zobrazować na poniższym przykładzie: Przykład: W miesiącu maju suma wpłaconych przez klientów stawek na zawierane zakłady wyniosła 10.300 zł. Jednakże część klientów w miejscu maju skorzystała z usługi "cash-out", w wyniku czego Wnioskodawca dokonał zwrotu części wpłaconych przez nich stawek - w łącznej wysokości 100 zł. Tym samym na koniec miesiąca maja łączna kwota faktycznie wpłaconych przez klientów stawek wyniosła 10.200 zł. Zgodnie z art. 73 ust. 1 pkt 4 UGH, podstawę opodatkowania podatkiem od gier w przypadku zakładów wzajemnych stanowi suma wpłaconych stawek. W przypadku złożenia przez klienta dyspozycji "cash-out", Wnioskodawca zgodnie z zatwierdzonym przez Ministra Finansów Regulaminem STS może zwrócić klientowi część wpłaconej przez niego stawki. Jeżeli do takiego zwrotu stawki faktycznie dochodzi, to tym samym ulega obniżenia suma faktycznie wpłaconych przez klientów stawek. W konsekwencji następuje obniżenie podstawy opodatkowania w podatku od gier, w ten sposób, że Wnioskodawca w deklaracji POG-5/A wykazuje jako podstawę opodatkowania sumę faktycznie wpłaconych przez klientów stawek z pomniejszeniem o kwoty faktycznie zwróconych stawek klientom w ramach usługi "cash-out".

Ad. 2)

Przedstawione zagadnienie można zobrazować na poniższym przykładzie: Przykład: W miesiącu maju suma wpłaconych przez klientów stawek na zawierane zakłady wyniosła 10.300 zł. W deklaracji POG-5/A za miesiąc maj Wnioskodawca wykazał zatem podstawę opodatkowania w wysokości 10.300 zł, od której obliczył i wpłacił podatek od gier wg stawki 12%. Część klientów która wniosła stawki w miesiącu maju, zawarła zakłady na zdarzenia które odbywają się dopiero w czerwcu. Dlatego też dopiero w miesiącu czerwcu niektórzy klienci skorzystali z usługi "cash-out", w wyniku czego Wnioskodawca dokonał w czerwcu zwrotu części wpłaconych przez nich stawek - w łącznej wysokości 100 zł. Tym samym dopiero w deklaracji POG-5/A za miesiąc czerwiec Wnioskodawca ma prawo obniżyć podstawę opodatkowania o kwotę faktycznie zwróconych klientom stawek, tj. o kwotę 100 zł. Zwrot przez Wnioskodawcę części stawki klientowi w ramach usługi typu "cash-out" oznacza obniżenie podstawy opodatkowania w podatku od gier. Obniżenie podstawy opodatkowania następuje z chwilą faktycznego zwrotu przez Wnioskodawcę części stawki. Dlatego też w deklaracji POG-5/A gdzie wykazywana jest podstawa opodatkowania - w przedstawionym powyżej przykładzie w deklaracji POG-5/A za miesiąc czerwiec - Wnioskodawca obniża podstawę opodatkowania o wartość zwróconych klientom stawek. Obniżenie podstawy opodatkowania nie następuje w rozliczeniu za miesiąc wpłaty przez klienta stawki (w naszym przykładzie za miesiąc maj) - co oznaczałoby konieczność złożenia przez Wnioskodawcę korekty deklaracji POG-5/A za miesiąc maj, ponieważ w miesiącu maju deklaracja podatkowa POG-5/A wykazuje jako podstawę opodatkowania kwotę stawek jaką Wnioskodawca dysponuje, tj. kwotą stawek bez dokonanych zwrotów. Dopóki Wnioskodawca nie zwróci klientowi części stawki, wykazana przez Wnioskodawcę podstawa opodatkowania jest prawidłowa. Dlatego też, zdaniem Wnioskodawcy, jedynym prawidłowym sposobem wykazania obniżenia podstawy opodatkowania w podatku od gier, jest obniżenie podstawy opodatkowania o kwotę zwróconych klientom stawek, w deklaracji POG-5/A za miesiąc, w którym Wnioskodawca faktycznie zwrócił stawki klientom.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego przez niego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

* prawidłowe, odnośnie obniżenia podstawy opodatkowania, w sytuacji gdy jest realizowana część zakładu;

* nieprawidłowe, odnośnie obniżenia podstawy opodatkowania, w sytuacji gdy cały zakład jest wycofany;

* prawidłowe w zakresie określenia okresu rozliczeniowego, w którym należy dokonać obniżenia podstawy opodatkowania.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 847) - zwanej dalej ustawą - grami hazardowymi są gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty, gry na automatach.

Zakładami wzajemnymi są zakłady o wygrane pieniężne lub rzeczowe, polegające na odgadywaniu:

1.

wyników sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranej zależy od łącznej kwoty wpłaconych stawek - totalizatory;

2.

zaistnienia różnych zdarzeń, w tym zdarzeń wirtualnych, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranych zależy od umówionego, między przyjmującym zakład a wpłacającym stawkę, stosunku wpłaty do wygranej - bukmacherstwo (art. 2 ust. 2 ustawy).

Działalność w zakresie zakładów wzajemnych może być prowadzona - stosownie do udzielonego zezwolenia - wyłącznie w punktach przyjmowania zakładów wzajemnych albo przez sieć Internet po uzyskaniu zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych (art. 6 ust. 3 ustawy).

Na podstawie art. 71 ust. 1 ustawy podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która urządza gry hazardowe na podstawie udzielonej koncesji lub udzielonego zezwolenia, z wyłączeniem loterii promocyjnych, podmiot urządzający gry objęte monopolem państwa oraz uczestnik turnieju gry w pokera organizowanego przez podmiot posiadający koncesję na prowadzenie kasyna gry.

Przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest m.in urządzanie gier hazardowych, z wyłączeniem urządzania loterii promocyjnych, loterii fantowych i gry bingo fantowe, o których mowa w art. 7 ust. 1a, oraz urządzania pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera (art. 71 ust. 2 pkt 1 ustawy).

Stosowne do art. 73 ustawy ust. 1 pkt 4 podstawę opodatkowania podatkiem od gier stanowi w zakładach wzajemnych - suma wpłaconych stawek.

W świetle powyższych przepisów należy uznać, że podatnikiem podatku od gier jest podmiot urządzający albo organizujący gry hazardowe na podstawie stosownego zezwolenia czy koncesji, a przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest urządzenie tych, właściwą dla danej gry stawką podatkową.

Analizując przywołane powyżej przepisy należy zauważyć, że podatek od gier (w szczególności w przypadku zakładów wzajemnych) jest podatkiem pośrednim obciążającym usługi polegające na prowadzeniu gier hazardowych. Opodatkowane są tu określone rodzaje działalności, obciążone według stawek podatkowych zróżnicowanych w zależności od rodzaju prowadzonej gry. Również podstawa opodatkowania jest zróżnicowana w zależności od rodzaju gry. W przypadku zakładów wzajemnych opodatkowaniu podlegają wpłacone stawki.

W przedmiotowej sprawie należy zatem rozstrzygnąć, jak należy rozumieć sformułowanie "suma wpłaconych stawek", która określa podstawę opodatkowania w zakładach wzajemnych. Ze względu na brak definicji legalnej tego sformułowania należy zastosować wykładnie językową.

Z gramatycznej wykładni art. 2 ust. 2 ustawy wynika, że warunkiem skutecznego zawarcia zakładu jest łączne spełnienie dwóch przesłanek, a mianowicie: wytypowanie określonego zdarzenia i wpłacenie stawki.

Natomiast rozbijając sformułowanie "suma wpłaconych stawek" na części składowe należy zauważyć, że zgodnie z potocznym znaczeniem: "suma" - to pewna ilość (pieniędzy), "wpłacić" oznacza uiszczenie jakiejś należności zaś "stawki" - w kontekście gier hazardowych - to kwota stawianą w grze.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że gdy mówimy o sumie wpłaconych stawek, które stanowią podstawę opodatkowania, należy mieć pod uwagę wartość wszystkich (suma) kwot (stawek) które stanowią podstawę do obliczenia ewentualnej wygranej czyli będzie to kwota wpłacona bezpośrednio przez gracza jak też przez podmioty trzecie.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca, działający jako bukmacher, przyjmuje stawki na zakłady wzajemne. Zgodnie z Regulaminami gry przewidziano usługę typu "cash out", która umożliwia graczowi wycofanie części wpłaconej stawki biorącej udział w zakładzie. W efekcie końcowym, w wyniku skorzystania przez klienta z usługi "cash out":

* klient może otrzymać zwrot części wpłaconej stawki,

* Wnioskodawca zatrzymuje część wpłaconej przez klienta stawki.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia podstawy opodatkowania w sytuacji zwrócenia części wpłaconej stawki.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny - wynikający z przedstawionego przykładu oraz z przytoczonego regulaminu - wynika, że mogą zaistnieć dwie sytuację, tj. dojdzie:

* do wycofania całego zakładu, wtedy gracz otrzymuje zwrot części stawki, a pozostałą część zatrzymuje Wnioskodawca,

* zamknięciu na żądanie uczestnika gry kuponu przed rozstrzygnięciem typowanych na nim wydarzeń wtedy, cześć stawki jest zwracana graczowi, a pozostała część bierze udział w zakładzie, który obejmuje tylko część typowanych na kuponie zdarzeń, a wygrana jest wtedy obliczana jako iloczyn ustalonego indywidualnie procentowego współczynnika, wpłaconej stawki i kursu zaproponowanego w danym momencie dla "Cash-out" przez Wnioskodawcę.

Jak wskazano powyżej stawka jest to kwota wpłacona przez gracza (ewentualnie za gracza), która wraz kursem (wynikającego z pojedynczego typowanego zdarzenia albo z iloczyny wielu typowanych zdarzeń) określa wartość wygranej w zawartym zakładzie wzajemnym, inaczej mówić stawka jest to kwota, która kształtuje wartość wygranej ("bierze" udział w zakładzie). A contrario, kwota która nie kształtuje wartość wygranej, tj. nie "bierze" udziału w zakładzie - nie może być uznana za stawkę, w konsekwencji nie może być wliczana do podstawy opodatkowania.

Należy zatem stwierdzić, że zwrot klientom (graczom) kwot (stanowiących części wpłaconych stawek), obniża wartość kwotę stawki, a tym samym wartość podstawy opodatkowania. Przy czym należy zauważyć, że w sytuacji gdy jest wycofany cały zakład, to kwota, która Wnioskodawca zatrzymuje również nie bierze udziału w zakładzie, a tym samym kwota te również nie jest wliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od gier.

Zatem w związku ze zwrotem przez Wnioskodawcę klientom części wpłaconych przez nich stawek w ramach usługi "cash-out" następuje obniżenie podstawy opodatkowania w podatku od gier, w wysokości:

* sumy kwot faktycznie zwróconych klientom stawek, gdy pozostała u Wnioskodawcy kwota bierze udział w zakładzie, który obejmuję część typów z kuponu,

* sumy kwot faktycznie zwróconych klientom stawek i kwot zatrzymanych przez Wnioskodawcę, gdy wycofany jest cały zakład.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest:

* prawidłowe w sytuacji gdy jest realizowana część zakładu,

* nieprawidłowe w sytuacji gdy cały zakład jest wycofany.

Zgodnie z art. 75 ust. 1 ustawy podatnicy, z wyłączeniem podatników w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera, są obowiązani, bez wezwania, do:

1. składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji podatkowych dla podatku od gier, według ustalonego wzoru,

2. obliczania oraz wpłacania podatku od gier na rachunek właściwego urzędu skarbowego - za okresy miesięczne, w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy rozliczenie.

Zobowiązanie podatkowe w podatku od gier przyjmuje się w kwocie wynikającej z deklaracji podatkowej, chyba że organ podatkowy określi je w innej wysokości (art. 75 ust. 8 ustawy).

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowej dla podatku od gier, uwzględniając specyfikę prowadzenia poszczególnych rodzajów gier hazardowych, jak również zapewniając możliwość prawidłowego obliczenia wysokości podatku od gier, zamieszczając objaśnienia co do sposobu prawidłowego składania tych deklaracji, informację o terminach i miejscu ich składania oraz pouczenie, że deklaracja podatkowa stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego (art. 76 ustawy).

Na mocy § 1 pkt 1 i 2 Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 25 kwietnia 2017 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowej dla podatku od gier, określa się wzory deklaracji podatkowej dla podatku od gier:

1. POG-5 - deklaracja dla podatku od gier przeznaczona dla wszystkich podatników podatku od gier z wyłączeniem podatników w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera, stanowiąca załącznik nr 1 do rozporządzenia;

2. POG-5/A - załącznik do deklaracji dla podatku od gier POG-5 przeznaczony dla podatników prowadzących kasyna gry, salony gry bingo pieniężne oraz urządzających zakłady wzajemne i loterie audioteksowe, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.

Z powyższego wynika, że podatnicy podatku od gier są zobowiązania do samobliczenia podatku i wykazania go w deklaracji podatkowej, której wzór jest określony w drodze rozporządzenia.

Generalnie korekty podatku można podzielić na te, które powodują zmniejszenie podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego oraz te, które wywołują skutki odwrotne, tj. gdy podstawa opodatkowania oraz kwota podatku należnego ulega podwyższeniu. W ramach powyższego rozróżnienia można również dokonać podziału ze względu na powód powodujące korektę.

Sposób rozliczenia korekty uzależniony jest od przyczyn, które ją spowodowały, tj.:

* istniejącymi w momencie pierwotnego rozliczenia podatku np. błędnym obliczeniem podatku,

* które zaistniały po dokonaniu po dokonaniu rozliczenia (np. anulowanie zakładu).

W pierwszym przypadku, który powoduje zaniżenie podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego za dany okres rozliczeniowy, podatek powinien być rozliczony w deklaracji za okres pierwotny.

W drugim natomiast przypadku, gdy korekta jest podyktowana okolicznościami, które zaistniały po dokonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu, rozlicza się ją na bieżąco tj. w okresie rozliczeniowym, w którym powstała przyczyna korekty.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynie z sytuacją gdy zdarzenie powodujące obniżenie podstawy opodatkowania (zwrot części stawki) wystąpiło po okresie w którym Wnioskodawca prawidłowo obliczył podstawę opodatkowania. Zatem korektę podstawy opodatkowania i wysokości podatku należy dokonać w deklaracji POG-5/A za okres rozliczeniowy w którym dokonano zwrotu części stawki.

Tym samym stanowisko wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Podsumowując:

1.

zwrot przez Wnioskodawcę klientom części wpłaconych przez nich stawek w ramach usługi "cash-out" skutkuje obniżeniem podstawy opodatkowania w podatku od gier,

* w wysokości sumy kwot faktycznie zwróconej klientom stawek w sytuacji gdy jest realizowana część zakładu,

* w wysokości sumy kwot faktycznie zwróconej klientom stawek i kwot zatrzymanych przez Wnioskodawcę, w sytuacji gdy zakład jest wycofany;

2.

w przypadku zwrotu klientom części stawek w ramach usługi typu "cash-out", Wnioskodawca dokonuje obniżenia podstawy opodatkowania w podatku od gier w deklaracji podatkowej POG-5/A w rozliczeniu za miesiąc w którym Wnioskodawca dokonał faktycznego zwrotu części stawek klientom.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest:

* prawidłowe, odnośnie obniżenia podstawy opodatkowania, w sytuacji gdy jest realizowana część zakładu;

* nieprawidłowe, odnośnie obniżenia podstawy opodatkowania, w sytuacji gdy cały zakład jest wycofany;

* prawidłowe w zakresie określenia okresu rozliczeniowego, w którym należy dokonać obniżenia podstawy opodatkowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl