0111-KDIB3-3.4012.9.2019.2.AMS - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu dotyczącego prac remontowych pomieszczeń elewacji wewnętrznej budynku OSP.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 marca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.9.2019.2.AMS Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu dotyczącego prac remontowych pomieszczeń elewacji wewnętrznej budynku OSP.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku (data wpływu - 11 stycznia 2019 r.), uzupełnionym pismem z 12 lutego 2019 r. (data wpływu - 14 lutego 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu dotyczącego prac remontowych pomieszczeń elewacji wewnętrznej budynku OSP - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 12 lutego 2019 r., stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Stowarzyszenie - Ochotnicza Straż Pożarna (...) zamierza zrealizować inwestycję - prace remontowe pomieszczeń elewacji wewnętrznej budynku OSP (...) na potrzeby utworzenia (...). Wnioskodawca jest właścicielem budynku. Pomieszczenia te aktualnie wymagają remontu, gdyż były one adoptowane na użytek Orkiestry (...), a z powodu braku środków finansowych nie były odnawiane. Prace remontowo - budowlane pomieszczeń obejmują zakres następujących robót:

1.

zdrapanie części zniszczonych tynków ze ścian i sufitów: w miejscach, których tynk jest luźny i popękany planuje się odbicie istniejącego tynku oraz jego uzupełnienie i wyrównanie powierzchni,

2.

wymurowanie ścian działowych łazienek: ściany działowe łazienek wymurowane z bloczków gazobetonowych o grubości 12 cm i wykończone tynkiem,

3.

położenie nowych tynków na ścianach i sufitach,

4.

malowanie ścian i sufitów: istniejące powłoki na ścianach i sufitach zostaną usunięte poprzez skrobanie i zmycie powierzchni; zostaną pomalowane farbą emulsyjną,

5.

położenie pytek na podłogach w części pomieszczeń; w części pomieszczeń zostaną wykonane posadzki z płytek gresowych, antypoślizgowe, układane na zaprawie klejowej,

6.

wymiana oraz montaż nowych drzwi; planuje się wymianę drzwi wewnętrznych oraz montaż nowych w łazienkach; drzwi wewnętrzne płytowe o szerokości 90 cm wyposażone w zamek na wkładkę bębenkową do pomieszczeń mokrych (WC) z otworami wentylacyjnymi umieszczonymi w dolnej części skrzydła; ościeżnice drewniane wyposażone w listwę maskującą umieszczoną od strony korytarza; drzwi zewnętrzne dwuskrzydłowe konstrukcji aluminiowej lub z PCV o szerokości min. 90 cm,

7.

montaż urządzeń sanitarnych w łazienkach; w łazienkach planuje się montaż urządzeń sanitarnych oraz podłączenie ich do istniejącej sieci wodno - kanalizacyjnej.

Końcowym efektem operacji będą wyremontowane pomieszczenia pracowni, która spełniać będzie funkcję aktywizacji mieszkańców, pozwoli zapełnić czas wolny młodzieży, jak i osobom starszym co przełoży się na wymianę doświadczeń i wzmocni przynależność do swojego miejsca zamieszkania.

Projekt służy zaspokojeniu potrzeb społeczności lokalnej, a także przyczyni się do wzrostu atrakcyjności miejscowości. Na potrzeby realizacji projektu zostaną zaangażowani członkowie OSP, Koło Gospodyń Wiejskich, miejscowa młodzież. Pomieszczenia będą ogólnodostępne i korzystanie z nich będzie bezpłatne.

W ramach zadania jednostka OSP poniesie koszt prac remontowo - budowlanych oraz nadzór inwestorski. Dotychczas opracowano dokumentację projektową.

Inwestorem projektu jest Wnioskodawca. Wszystkie faktury dotyczące realizacji projektu wystawiane przez wykonawców będą płacone przez OSP. Planowany termin realizacji/wykonania - październik 2019 r.

W uzupełnieniu do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawca wskazał, że nie jest czynnym podatnikiem VAT. Nabyte towary i usługi w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. OSP będzie wskazywana jako nabywca na fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją inwestycji, a efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanej inwestycji pn. prace remontowe pomieszczeń elewacji wewnętrznej budynku OSP (...) na potrzeby utworzenia (...) OSP będzie mogła odliczyć od podatku naliczonego wynikającego z faktur na prace związane z realizacją projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem że jednostka OSP nie jest podatnikiem podatku VAT, nie dokonuje sprzedaży podlegającej opodatkowaniu VAT, z remontowanego obiektu będą korzystać mieszkańcy (...) nieodpłatnie, a ogólnodostępny projekt nie będzie służył sprzedaży opodatkowanej, wobec powyższego w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r. poz. 210), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach).

Na podstawie art. 34 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt - prace remontowe pomieszczeń elewacji wewnętrznej budynku OSP (...) na potrzeby utworzenia (...). W związku z realizacją projektu planowane są prace remontowo - budowlane pomieszczeń. Nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. prace remontowe pomieszczeń elewacji wewnętrznej budynku OSP (...) na potrzeby utworzenia (...) nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, a poniesione koszty nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego.

Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl