0111-KDIB3-3.4012.8.2019.2.MS - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - doposażenia poradni w aparaty USG.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 marca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.8.2019.2.MS Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - doposażenia poradni w aparaty USG.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2019 r. (data wpływu 10 stycznia 2019 r.), uzupełnionym pismem z 5 lutego 2019 r. (data wpływu 11 lutego 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z 5 lutego 2019 r. (data wpływu 11 lutego 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu nr 0111-KDIB3-3.4012.8.2019.1.MS z 30 stycznia 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (zwany dalej "Zespół") jest podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą, prowadzonym w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej pod nazwą "Zespół Opieki Zdrowotnej" w oparciu o kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT składającym deklaracje VAT-7.

Wnioskodawca będzie realizował projekt "...".

Nr wniosku:. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa A na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla osi priorytetowej: Rewitalizacja oraz Infrastruktura Społeczna i Zdrowotna dla działania: 10.1 - infrastruktura ochrony zdrowia.

Termin realizacji projektu 30 października 2019 r.

Wartość projektu: 1.576.308,37 PLN.

Dofinansowanie w ramach konkursu: 1.138.266,58 PLN.

W dniu 29 maja 2017 r. został poniesiony wydatek kwalifikowany - wykonana dokumentacja techniczna 27.400 PLN - P.P.H.U.....

Wszystkie efekty rzeczowe niniejszego projektu (zakupiony sprzęt i zmodernizowana infrastruktura) będą wykorzystywane (także w okresie trwałości projektu) - 5 lat, na poczet udzielania gwarantowanych i bezpłatnych (w oparciu o kontrakt z NFZ) świadczeń dla pacjentów, w związku z czym produkty projektu nie będą wykorzystywane do działalności o charakterze gospodarczym.

Projekt obejmuje doposażenie 17 poradni ogólnych rozlokowanych na terenie całego Powiatu X w aparaty USG do wczesnej diagnostyki na poziomie podstawowej opieki zdrowotnej oraz dobudowę do 4 budynków poradni podjazdów dla osób niepełnosprawnych wraz z miejscem parkingowym dla osób niepełnosprawnych, remont schodów wejściowych. Głównym celem projektu jest podniesienie jakości i dostępności do świadczonych przez Wnioskodawcę usług medycznych.

Ponadto powyższy projekt przyczyni się do następujących celów szczegółowych:

I. Zwiększenie skuteczności zapobiegania, wczesnego wykrywania i leczenia chorób.

II. Skrócenie czasu niezbędnego do zdiagnozowania pacjenta.

III. Zapewnienie dostępu do specjalistycznych świadczeń zdrowotnych wykonywanych w najbardziej efektywny sposób zgodnie z obowiązującymi normami.

Wnioskodawca podczas realizacji projektu planuje zakup 17 aparatów USG oraz dobudować 4 podjazdy dla osób niepełnosprawnych. Podjazdy dla osób niepełnosprawnych i infrastruktura towarzysząca zapewni bezpośredni dostęp do usług medycznych osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich, osobom o ograniczonej możliwości poruszania się na wózkach inwalidzkich. Kosztami kwalifikowanymi w ramach ww. projektu jest zakup 17 aparatów USG oraz dobudowa dwóch podjazdów dla osób niepełnosprawnych (poradnie: P. i Z.). W powyższych dwóch poradniach nie jest prowadzona działalność komercyjna.

W piśmie z 5 lutego 2019 r. wskazano, że Wnioskodawca w ramach realizowanego projektu "..." zamierza wybudować cztery podjazdy dla osób niepełnosprawnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą w ośrodkach zdrowia: O., T., Z. i P. z zastrzeżeniem, że w dwóch z nich (P. i Z.) będą wybudowane w ramach kosztów kwalifikowanych czyli dofinansowanych ze środków UE.

Na pytanie organu "Czy wszystkie wskazane przez Wnioskodawcę obiekty (wybudowane lub wyremontowane w ramach projektu - podjazdy, parking, schody, ewentualnie inne) będą Wnioskodawcy służyły tylko i wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT (do świadczenia usług medycznych)?", Wnioskodawca stwierdził, że wskazane przez niego Ośrodki Zdrowia P. i Z., w których zostaną wybudowane podjazdy, miejsce parkingowe, schody w ramach kosztów kwalifikowanych czyli dofinansowanych ze środków UE.

Pozostałe podjazdy w Ośrodkach Zdrowia O. i T. zostaną wybudowane ze środków własnych Wnioskodawcy bez dofinansowania ze środków UE. Ponieważ ich budowa nie mieści się w kawalifikowalności środków w ramach projektu. W ww. budynkach; O. i T. znajdują się pomieszczenia wynajmowane na cele komercyjne (ok. 10% powierzchni) w każdym z ww. ośrodków zdrowia.

Wnioskodawca w ramach dofinansowania podjazdów w dwóch ośrodkach zdrowia (Z. i P.) będzie wykorzystywał wyłącznie do świadczeń usług ochrony zdrowia ludzkiego do czynności zwolnionych z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 bez prawa do odliczenia podatku VAT.

Końcowo Wnioskodawca wskazał, że pytanie o interpretacje dotyczy; dwóch ośrodków zdrowia (Z. i...), dla których Wnioskodawca otrzyma dofinansowanie UE w ramach projekt oraz zakupu 17 aparatów USG.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy w ramach realizowanego projektu (zakup 17 aparatów USG) Wnioskodawca ma możliwość odliczenia VAT?

2. Czy w ramach realizowanego projektu - dobudowa dwóch podjazdów dla osób niepełnosprawnych i infrastruktury towarzyszącej Wnioskodawca ma możliwość odliczenia VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, zakup aparatów USG będzie wykorzystywany do świadczenia usług ochrony zdrowia ludzkiego, a więc do czynności zwolnionych z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 bez prawa do odliczenia podatku VAT.

Jako beneficjent ww. projektu Wnioskodawca w ramach realizacji projektu nie będzie wykonywał żadnych czynności, które na gruncie ustawy o VAT mogłyby zostać uznane za dostawę towarów czy świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) w ramach projektu "..."

* zakup 17 aparatów USG,

* dobudowa dwóch podjazdów dla osób niepełnosprawnych i infrastruktury towarzyszącej (remont schodów wejściowych, miejsce parkingowe).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki na budowę w Ośrodkach Zdrowia Z. i P. dwóch podjazdów dla osób niepełnosprawnych i infrastruktury im towarzyszącej oraz zakup 17 aparatów USG realizowane w ramach wskazanego we wniosku projektu nie są spełnione. Jak wynika z okoliczności sprawy - nabywane przez Wnioskodawcę, w ramach zadania inwestycyjnego, pn.: "..." aparaty USG (17 szt. do wczesnej diagnostyki na poziomie podstawowej opieki) wykorzystywane będą do świadczenia usług medycznych zwolnionych z VAT.

Wnioskodawca wskazał, że zakupiony sprzęt będzie wykorzystywany (także w okresie trwałości projektu) - 5 lat do udzielania gwarantowanych i bezpłatnych (w oparciu o kontrakt z NFZ) świadczeń dla pacjentów.

Natomiast w odniesieniu do podjazdów dla osób niepełnosprawnych i towarzyszącej im infrastruktury w Ośrodkach Zdrowia Z. i P. Wnioskodawca podał, że zapewnią one bezpośredni dostęp do usług medycznych osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich, osobom o ograniczonej możliwości poruszania się na wózkach inwalidzkich. Podjazdy te Wnioskodawca będzie wykorzystywał wyłącznie do świadczeń usług ochrony zdrowia ludzkiego do czynności zwolnionych z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 bez prawa do odliczenia podatku VAT.

Celem projektu jest:

* zwiększenie skuteczności zapobiegania, wczesnego wykrywania i leczenia chorób,

* skrócenie czasu niezbędnego do zdiagnozowania pacjenta,

* zapewnienie dostępu do specjalistycznych świadczeń zdrowotnych wykonywanych w najbardziej efektywny sposób zgodnie z obowiązującymi normami.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki na budowę w Ośrodkach Zdrowia Z. i P. dwóch podjazdów dla osób niepełnosprawnych i infrastruktury towarzyszącej oraz zakup 17 aparatów USG realizowane w ramach projektu pn.: "...", jest prawidłowe.

Interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie sformułowanych pytań, tj. prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową w Ośrodkach Zdrowia Z. i P. dwóch podjazdów dla osób niepełnosprawnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz zakupem 17 aparatów USG realizowanych w ramach wskazanego we wniosku projektu. Zatem inne kwestie przedstawione we wniosku nieobjęte pytaniami, nie były przedmiotem oceny gdyż w tym zakresie Wnioskodawca nie zadał pytania jak również nie przedstawił własnego stanowiska adekwatnego do zadanego pytania.

Należy także zauważyć, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych.

Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl