0111-KDIB3-3.4012.76.2021.2.JSU - Zwolnienie z VAT dostawy po pierwszym zasiedleniu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 czerwca 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.76.2021.2.JSU Zwolnienie z VAT dostawy po pierwszym zasiedleniu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 lutego 2021 r. (data wpływu 17 lutego 2021 r.), uzupełnionym pismami z 6 maja 2021 r. (data wpływu 6 maja 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania dostawy lokalu użytkowego numer (...) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

17 lutego 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania dostawy lokalu użytkowego numer (...).

Wniosek został uzupełniony pismami z 6 maja 2021 r. stanowiącymi odpowiedź na wezwanie z 20 kwietnia 2021 r. znak: 0111-KDIB3-3.4012.76.2021.1.JSU.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskująca Spółka prowadzi dzielność gospodarczą w zakresie usług polegających na realizacji projektów budowlanych (...). Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem w podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nabył budynek przy ulicy (...) w (...) na podstawie umowy przeniesienia własności w dniu (...) r. Na podstawie ostatecznej decyzji Prezydenta Miasta nr (...) z dnia (...) r. zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej Spółce pozwolenia na budowę (rozbiórkę) wykonywanie robót budowlanych, rozbiórki budynków gospodarczych, przebudowę i rozbudowę istniejącego budynku na obiekt usługowo-handlowy wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną przystąpiono do robót. Inwestycję dotyczącą lokalu użytkowego numer (...) zakończono w (...) roku. Wartość poniesionych przez Spółkę nakładów przekraczała 30% wartości nabycia budynku, w proporcji do powierzchni wskazanego lokalu. Wskazany lokal użytkowy nie był użytkowany przez osoby trzecie jako przedmiotem umowy najmu lub dzierżawy. Po zakończeniu prac wskazany lokal użytkowy pozostawał w zasobach Spółki. Wnioskodawca zamierza sprzedać lokal użytkowy numer (...) przy (...) w (...) usytuowany w budynku, który został przekazany do użytkowania w roku (...). Przyszły nabywca prowadzi działalność w zakresie usług medycznych w szczególności usług dentystycznych i estetycznych, nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przed zamierzoną dostawą nie są planowane żadne nakłady remontowe lub adaptacyjne.

W uzupełnieniu wniosku z 6 maja 2021 r., stanowiącym odpowiedź na wezwanie z 20 kwietnia 2021 r. wskazali Państwo, że:

1. Lokal numer)...) jest uwzględniony w prowadzonych ewidencjach jako towar handlowy.

(Powyższe stanowi odpowiedź na - zawarte w wezwaniu z 20 kwietnia 2021 r. - pytanie Organu: Czy sprzedawany lokal użytkowy numer)...) stanowi u Wnioskodawcy towar handlowy? - przypis Organu).

2. Zakończenie prac adaptacyjno remontowych miało miejsce w)...) roku wówczas nastąpiło zajęcie przez Wnioskodawcę.

(Powyższe stanowi odpowiedź na - zawarte w wezwaniu z 20 kwietnia 2021 r. - pytanie Organu: Kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie)zajęcie, oddanie do używania, rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne) lokalu użytkowego numer)...) przez Wnioskodawcę? - przypis Organu).

3. Pomiędzy zajęciem przez Wnioskodawcę to jest w roku)...) nastąpił upływ dwóch lat do planowanej dostawy, która ma mieć miejsce w bieżącym roku)...).

(Powyższe stanowi odpowiedź na - zawarte w wezwaniu z 20 kwietnia 2021 r. - pytanie Organu: Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem lokalu, a jego dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata? - przypis Organu).

4. W okresie prowadzenia prac adaptacyjno remontowych Wnioskodawca poniósł nakłady przewyższające 30% wartości początkowej lokalu i korzystał z prawa pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tych wydatków.

(Powyższe stanowi odpowiedź na - zawarte w wezwaniu z 20 kwietnia 2021 r. - pytanie Organu: Czy Wnioskodawca, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, ponosił wydatki na ulepszenie lokalu, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to czy były one niższe niż 30% wartości początkowej lokalu? - przypis Organu).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dla dostawy opisanego lokalu użytkowego, będzie miało zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle opisanego stanu faktycznego, spółka może skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10, ustawy o podatku od towarów i usług. Artykuł 43 ust. 1 pkt 10 stanowi, iż zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim lub pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. Jako dostawę budynków lub ich części traktuje się sprzedaż wyodrębnionych lokali w budynku.

W przedmiotowej sytuacji lokal użytkowy którego sprzedaż miałaby dotyczyć nie będą zasiedlone po raz pierwszy oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki. Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu. Przez pierwsze zasiedlenie - według art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Stanowisko Wnioskodawcy uzasadnia fakt, iż pomiędzy pierwszym zasiedleniem to jest przekazanie przedmiotowego lokalu po zakończeniu prac inwestycyjnych do zasobów własnych upłynął okres dwóch lat. W tym miejscu należy powołać wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 września 2018 r. I FSK 1854/16 - wykładnia przepisu art. 2 pkt 14 u.p.t.u. w którym Sąd wskazuje, iż przez "oddanie do użytkowania", o którym mowa w art. 2 pkt 14 u.p.t.u. należy rozumieć: przekazanie prawa do korzystania z budynków, czyli: sprzedaż, wydzierżawienie, wynajęcie, czy oddanie do używania (użytkowania). Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub użytkowanie na potrzeby własne, budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)

wybudowaniu lub

b)

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Tym samy dostawa przedmiotowego lokalu będzie korzystała ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Jak stanowi art. 2 ust. 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku (podmiotowe lub przedmiotowe).

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z art. 16g ust. 13 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 z późn. zm.), jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3-11, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 10.000 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 10.000 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Ulepszeniem środka trwałego - w rozumieniu ustawy podatkowej - jest więc:

* przebudowa środka trwałego, tj. wykonanie takich prac, w wyniku których nastąpi jego dostosowanie do zmienionych potrzeb funkcjonalnych, użytkowych lub technicznych,

* rozbudowa środka trwałego, tj. wykonanie takich prac, które powiększają ten środek trwały,

* rekonstrukcja środka trwałego, tj. wykonanie prac, w wyniku których nastąpi odtworzenie zniszczonego środka trwałego do jego poprzedniego stanu,

* adaptacja środka trwałego, tj. wykonanie prac mających na celu przystosowanie danego środka trwałego do spełniania odmiennych funkcji od tych, dla których został zbudowany lub użytkowany,

* modernizacja środka trwałego, tj. unowocześnienie środka trwałego.

Tym samym nakłady na ulepszenie środków trwałych zmierzają do podjęcia bądź rozszerzenia działalności w drodze budowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, powodujących istotną zmianę cech użytkowych.

Zatem nieruchomość (np. lokal użytkowy), która nie będzie stanowić u podatnika środka trwałego, nie może ulec ulepszeniu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, ponieważ pojęcie ulepszenia, do którego odwołuje się ustawodawca w art. 2 pkt 14 ustawy odsyłając do przepisów o podatku dochodowym, dotyczy ulepszenia środków trwałych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca - Spółka prowadzi dzielność gospodarczą w zakresie usług polegających na realizacji projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków oraz kapitalnym remoncie zakupionych obiektów budowlanych w celu ich dalszej sprzedaży lub wynajmu. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem w podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nabył budynek przy ulicy (...) w (...) na podstawie umowy przeniesienia własności w roku (...). Na podstawie ostatecznej decyzji Prezydenta Miasta zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej Spółce pozwolenia na budowę (rozbiórkę) wykonywanie robót budowlanych, rozbiórki budynków gospodarczych, przebudowę i rozbudowę istniejącego budynku na obiekt usługowo-handlowy wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną przystąpiono do robót. Inwestycję dotycząca lokalu użytkowego numer (...) zakończono w (...) roku. Wartość poniesionych przez Spółkę nakładów przekraczała 30% wartości nabycia budynku, w proporcji do powierzchni wskazanego lokalu. Wskazany lokal użytkowy nie był użytkowany przez osoby trzecie jako przedmiot umowy najmu lub dzierżawy. Po zakończeniu prac wskazany lokal użytkowy pozostawał w zasobach Spółki. Wnioskodawca zamierza sprzedać lokal użytkowy numer (...) usytuowany w budynku, który został przekazany do użytkowania w roku (...). Przed zamierzoną dostawą nie są planowane żadne nakłady remontowe lub adaptacyjne. Lokal numer (...) jest uwzględniony w prowadzonych ewidencjach jako towar handlowy.

Wątpliwości w sprawie dotyczą zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy lokalu użytkowego numer (...).

W analizowanym przypadku - jak wskazano we wniosku - Wnioskodawca nabył w (...) r. budynek, w którym usytuowany jest lokal użytkowy numer (...). Spółka zamierza sprzedać przedmiotowy lokal użytkowy, który w prowadzonych ewidencjach jest uwzględniony jako towar handlowy. Dlatego też pomimo dokonywania prac adaptacyjno remontowych, w związku z którymi Wnioskodawca poniósł nakłady przewyższające 30% wartości początkowej lokalu, nie można mówić o dokonywaniu w tym lokalu ulepszeń wskazanych w art. 2 pkt 14 ustawy, gdyż nie stanowi on środka trwałego Spółki. Tym samym skoro w rozpatrywanej sprawie nie mamy do czynienia ze środkiem trwałym, nakłady ponoszone przez Spółkę w związku z ww. lokalem użytkowym nie stanowią ulepszenia w rozumieniu art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jak już zaznaczono powyżej, na gruncie prawa podatkowego "ulepszenie" jest pojęciem, które dotyczy wyłącznie składników majątku będących środkiem trwałym.

Wnioskodawca nabył budynek w roku (...). Zakończenie prac adaptacyjnyo remontowych dla lokalu użytkowego nr (...) miało miejsce w (...) roku, natomiast inwestycję dotyczącą tego budynku zakończono w roku (...).

Analiza przedstawionego opisu sprawy prowadzi do wniosku, że dostawa wydzielonego lokalu użytkowego nr (...) powstałego w roku (...) - po przebudowie budynku nabytego przez Wnioskodawcę w roku (...) - stanowiącego u Wnioskodawcy towar handlowy nie nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy. Z odpowiedzi udzielonych przez Spółkę na pytania z wezwania wynika, że pierwsze zasiedlenie (zajęcie, oddanie do używania, rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne) lokalu użytkowego numer (...) nastąpiło przez Wnioskodawcę w (...) roku, kiedy to po zakończenie prac adaptacyjno remontowych nastąpiło zajęcie przez Wnioskodawcę. Jednocześnie odpowiadając na pytania Spółka wyjaśniła, że pomiędzy pierwszym zasiedleniem lokalu, a jego dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata - pomiędzy zajęciem przez Wnioskodawcę, to jest w roku (...) nastąpi upływ dwóch lat do planowanej dostawy, która ma mieć miejsce w bieżącym roku (...). Z opisu zdarzenia przyszłego wynika również, że przed zamierzoną dostawą nie są planowane żadne nakłady remontowe ani adaptacyjne.

Spełnione zostaną więc obydwa warunki umożliwiające zwolnienie z podatku od towarów i usług sprzedaż, powstałego w wyniku prac adaptacyjne remontowych lokalu użytkowego nr (...) w nabytym przez Wnioskodawcę budynku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ponieważ transakcja nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia oraz od daty pierwszego zasiedlenia minie okres przekraczający ponad dwa lata.

Konsekwentnie, dla planowanej dostawy opisanego we wniosku lokalu nr (...) znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy lokalu użytkowego numer (...) należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Wydając interpretacje indywidualną Organ jest związany opisem zdarzenia przyszłego zawartym we wniosku i może opierać się jedynie na wskazanych tam zdarzeniach i okolicznościach. Wnioskodawca ponosi wszelkie negatywne konsekwencje przedstawienia stanu fatycznego (zdarzenia przyszłego) niezgodnego z rzeczywistością. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków podatkowoprawnych, w tym w postaci ochrony, o której mowa w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl