0111-KDIB3-3.4012.605.2020.4.PK - Oznaczenie w ewidencji sprzedaży usług najmu i tzw. mediów wspólnikowi spółki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 marca 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.605.2020.4.PK Oznaczenie w ewidencji sprzedaży usług najmu i tzw. mediów wspólnikowi spółki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 października 2020 r. (data wpływu 6 października 2020 r.), uzupełnionym pismem z 5 października 2020 r. (data wpływu 6 października 2020 r.) i pismem z 25 listopada 2020 r. (data wpływu 26 listopada 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wykazania w ewidencji szczególnych danych w przypadku sprzedaży części samochodowych i sprzedaży usług najmu oraz sprzedaży tzw. mediów wspólnikowi Spółki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2020 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wykazania w ewidencji szczególnych danych w przypadku sprzedaży części samochodowych oraz sprzedaży usług najmu oraz sprzedaży tzw. mediów wspólnikowi Spółki. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 5 października 2020 r. i pismem z 25 listopada 2020 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 24 listopada 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jawna prowadząca działalność gospodarczą, zwana dalej w skrócie wnioskodawcą, stroną, podatnikiem lub Spółką, jest podatnikiem VAT czynnym, zobowiązanym w zakresie podatku od towarów i usług do składania miesięcznych deklaracji. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę, w jej siedzibie, jest regeneracja części zamiennych do pojazdów silnikowych oraz naprawa pojazdów samochodowych. Jako główny przedmiot działalności Spółka w Rejestrze Przedsiębiorców ma wpisany PKD 45.20.Z Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych. Części zamienne są to przede wszystkim rozruszniki oraz alternatory, zwane dalej w skrócie częściami do pojazdów samochodowych po regeneracji, wpisanymi w CN pod symbolem 8708.

Wnioskodawca (Spółka) Spółka jest właścicielem nieruchomości, zabudowanej budynkiem przeznaczonym na prowadzenie działalności usługowej oraz w części przeznaczonym na cele mieszkalne. Spółka część mieszkalną wynajmuje wspólnikowi Spółki z obowiązkiem zapłaty czynszu oraz opłat za korzystanie z tzw. mediów tj.: wody, ogrzewania itp. Należności z tytułu wyżej opłat są dokumentowane przez Wnioskodawcę fakturami.

Spółka nabywa także w ramach prowadzonej działalności celem dalszej ich odsprzedaży nowe części do pojazdów samochodowych, w tym nowe fabrycznie rozruszniki oraz nowe fabrycznie alternatory, zwanych nowymi części zamiennymi do pojazdów samochodowych.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, że:

1. Sprzedawane przez Spółkę części do pojazdów są objęte od CN 8701-8708 oraz CN 8708 według nomenklatury scalonej. Sprzedawane przez Wnioskodawcę regenerowane rozruszniki i alternatory są części i akcesoria do pojazdów silnikowych objętych pozycjami od 8791 do 8703, tj. CN 8708.

2. Sprzedaż przez wnioskodawcę opisanych we wniosku części używanych (alternatorów i rozruszników) do pojazdów silnikowych nie odbywa się na zasadach marży zgodnie z art. 120 ustaw podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku).

Czy na Spółce po 1 października 2020 r. spoczywa obowiązek wskazywania w ewidencjach prowadzonych przez wnioskodawcę dla celów podatku od towarów i usług oraz w składanych deklaracjach dla podatku od towarów i usług, iż Wnioskodawca dokonuje:

* sprzedaży (dostaw) części zamiennych do pojazdów samochodowych po regeneracji i nowych części zamiennych do pojazdów samochodowych oznaczonych symbolem "7", o którym to symbolu mowa w § 10 ust. 3 pkt 1 lit. g rozporządzenia,

* sprzedaży usług najmu oraz sprzedaży tzw. mediów wspólnikowi Spółki oznaczonych symbolem "TP", o którym to symbolu mowa w § 10 ust. 4 pkt 3 rozporządzenia?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku), faktem jest, że z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz z ww. rozporządzenia wynika, iż w szczególności w zakresie tzw. towarów wrażliwych został nałożony na sprzedawców od dnia 1 października 2020 r. obowiązek wskazywania specjalnych oznaczeń w ewidencjach prowadzonych dla celów podatku od towarów i usług oraz w deklaracjach dla podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy obowiązek powyższy nie dotyczy części do pojazdów samochodowych po regeneracji oraz sprzedawanych przez stronę nowych części zamiennych do pojazdów samochodowych, w tym alternatorów i rozruszników.

Zdaniem strony wynajmem części mieszkalnej ww. budynku wspólniczce nie może być uznane że istnieją szczególne powiązania pomiędzy Spółka, a jej wspólnikiem.

Dlatego też reasumując powyższe należy uznać, iż na Spółce po 1 października 2020 r. nie spoczywa obowiązek wskazywania w ewidencjach prowadzonych przez Wnioskodawcę dla celów podatku od towarów i usług oraz w składanych deklaracjach dla podatku od towarów i usług, iż Wnioskodawca dokonuje sprzedaży (dostaw) części zamiennych do pojazdów samochodowych po regeneracji i nowych części zamiennych do pojazdów samochodowych oznaczonych symbolem "7", o którym to symbolu mowa w § 10 ust. 3 pkt 1 lit. g rozporządzenia oraz sprzedaży usług najmu oraz sprzedaży tzw. mediów wspólnikowi Spółki oznaczonych symbolem "TP", o którym to symbolu mowa w § 10 ust. 4 pkt 3 rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm. dalej jako: "ustawa" lub "ustawa o VAT"), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności - art. 15 ust. 1 ustawy.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych - art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika - art. 99 ust. 7c ustawy.

W myśl art. 109 ust. 3 ustawy podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1.

rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2.

kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3.

kontrahentów;

4.

dowodów sprzedaży i zakupów.

Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji - art. 109 ust. 3b ustawy.

Od dnia 1 października 2020 r., na mocy rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988, z późn. zm.) - dalej: "Rozporządzenie", został wprowadzony obowiązek wykazywania w ewidencji, pod odpowiednią pozycją (od "01" do "13"), konkretnych dostaw towarów/usług.

Rozporządzenie to zostało wydane na podstawie art. 99 ust. 13b oraz art. 109 ust. 14 ustawy, które stanowią o upoważnieniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych do wydania rozporządzenia określającego:

* szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy (zgodnie z treścią art. 99 ust. 13b ustawy),

* szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji (w myśl art. 109 ust. 14 ustawy).

Zgodnie z treścią § 10 ust. 3 pkt 1 lit. g ww. Rozporządzenia ewidencja w zakresie podatku należnego, poza danymi wynikającymi z ust. 1 i 2 § 10, zawiera "07", jeśli dotyczy dostawy pojazdów oraz części samochodowych o kodach wyłącznie CN 8701-8708 oraz CN 8708 10.

Jak wynika z powyższych przepisów, oznaczenia w ewidencji symbolem "07" wymaga sprzedaż pojazdów oraz części samochodowych wyłącznie o kodach CN 8701-8708 oraz CN 8708 10.

Jak wynika z wniosku Spółka dokonuje sprzedaży części samochodowych, nowych i używanych po regeneracji w tym rozruszniki oraz alternatory. Sprzedawane przez Spółkę części do pojazdów są objęte od CN 8701-8708 według nomenklatury scalonej. Sprzedawane przez Wnioskodawcę regenerowane rozruszniki i alternatory są objęte CN 8708. Sprzedaż przez Spółkę opisanych we wniosku części używanych do pojazdów silnikowych nie odbywa się na zasadach marży zgodnie z art. 120 ustaw podatku od towarów i usług.

Wątpliwości Spółki dotyczą szczególnego oznaczenia w ewidencji sprzedaży części zamiennych do pojazdów samochodowych po regeneracji i nowych części zamiennych do pojazdów samochodowych.

Należy zauważyć, że przytoczone powyżej przepisy, w zakresie ewidencji szczególnej, nakładają obowiązek oznaczenia symbolem "07" sprzedaży części samochodowych pod warunkiem, że są one sklasyfikowane pod symbolami CN 8701-8708 i CN 8708 10 według nomenklatury scalonej. Obowiązek ten nie jest uzależniony do tego czy części są nowe czy używane (w § 10 ust. 4 pkt 7 przewidziano szczególne oznaczenie w sytuacja dostawy towarów używanych, opodatkowanej na zasadach marży zgodnie z art. 120 ustawy - co jednak nie ma miejsca w niniejszej sprawie).

Dlatego też, mając na uwadze, że części samochodowe, które sprzedaję Spółka, zgodnie z jej wskazaniem są sklasyfikowane pod symbolami CN 8701-8708 to ich sprzedaż w ewidencji należy oznaczyć symbolem "07".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku obowiązku oznaczenia symbolem "07" sprzedaży części samochodowych jest nieprawidłowe.

Na podstawie § 10 ust. 4 pkt 3 Rozporządzenia - ewidencja zawiera oznaczenia dotyczące świadczenia usług istniejących powiązań między nabywcą, a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy - oznaczenie "TP";

Przepisy te, obowiązujące od 1 października 2020 r., obligują czynnych podatników podatku VAT do wyszczególnienia w ewidencji sprzedaży dostawy i świadczenia określonych towarów i usług. Dodatkowo należy zauważyć, że za okresy od 1 października 2020 r. podatnicy VAT czynni są obowiązani przesyłać za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję prowadzoną na potrzeby podatku od towarów i usług, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji (o czym stanowi art. 109 ust. 3b ustawy).

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca który działa w formie spółki jawnej jest właścicielem nieruchomości, zabudowanej budynkiem przeznaczonym na prowadzenie działalności usługowej oraz w części przeznaczonym na cele mieszkalne. Spółka część mieszkalną wynajmuje wspólnikowi Spółki z obowiązkiem zapłaty czynszu oraz opłat za korzystanie z tzw. mediów tj: wody, ogrzewania itp. Należności z tytułu wyżej opłat są dokumentowane przez Wnioskodawcę fakturami.

W odniesieniu do powyższego wątpliwości Spółki dotyczą szczególnego oznaczenia w ewidencji sprzedaży usług najmu i tzw. mediów wspólnikowi Spółki.

Należy się tutaj odwołać do art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy (do którego odsyłają przepisy rozporządzenia) gdzie wskazano, że przez powiązania, o których mowa w ust. 1, rozumie się powiązania w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie art. 23m. ust. 1 pkt 2, 4 i 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1426) ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o (numeracja pkt zachowana z ustawy):

2.

podmiocie - oznacza to osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej oraz zagraniczny zakład;

4.

podmiotach powiązanych - oznacza to:

a.

podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b.

podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

* ten sam inny podmiot lub

* małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c.

spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników, lub

d.

podatnika i jego zagraniczny zakład;

5.

powiązaniach - oznacza to relacje, o których mowa w pkt 4, występujące pomiędzy podmiotami powiązanymi.

Z art. 23m ust. 1 pkt 4 lit. c, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynika, że o istnieniu powiązań o których mowa w art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy mówić m.in. w odniesieniu do spółek osobowych i ich wspólników. Powyższe oznacza, że w przypadku transakcji pomiędzy m.in. spółką jawną, a jej wspólnikami mamy do czynienia z transakcjami pomiędzy podmiotami powiązanymi w ww. rozumieniu.

W związku z powyższym wynajem przez Spółkę (jako spółkę osobową) nieruchomości wspólnikowi Spółki i sprzedaż mediów na jego rzecz, należy oznaczyć w ewidencji symbolem "TP".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku obowiązku oznaczenia symbolem "TP" sprzedaży usług i towarów przez Spółkę na rzecz jej wspólnika jest nieprawidłowe.

W świetle przywołanych przepisów należy stwierdzić, że:

* sprzedaż części samochodowych mieszczących się w klasyfikacji, w nomenklaturze CN, pod symbolami CN 8701-8708 oraz CN 8708 10 należy oznaczyć w ewidencji symbolem "07";

* wynajem przez Spółkę (jako spółkę osobową) nieruchomości wspólnikowi Spółki i sprzedaż mediów, należy oznaczyć w ewidencji symbolem "TP".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania Wnioskodawcy i wskazanych przepisów do interpretacji. Inne kwestie nieobjęte pytaniem (w tym ewidencjonowanie sprzedaży części do pojazdów silnikowych) nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zastrzega się, że Organ w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej nie dokonuje klasyfikacji statystycznej towarów i usług jak i też nie ocenia prawidłowości dokonanej przez wnioskodawcę klasyfikacji, przyjmując ją jako element stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl