0111-KDIB3-3.4012.57.2023.2.MW - VAT od darowizny konserw na cele charytatywne

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 maja 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.57.2023.2.MW VAT od darowizny konserw na cele charytatywne

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 13 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania podatkiem VAT darowizny konserw dla innych podmiotów niebędących organizacjami pożytku publicznego wpłynął 13 lutego 2023 r. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 3 kwietnia 2023 r. (wpływ 7 kwietnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

(...) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (...) (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) prowadzi działalność w zakresie produkcji i dystrybucji konserw rybnych.

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca dokonuje przekazań swoich produktów (konserw) dla podmiotów realizujących cele charytatywne/społeczne (np. domy pomocy społecznej, szkoły, przedszkola, różne stowarzyszenia).

Podmioty - obdarowani, którzy otrzymują konserwy nie mają statusu organizacji pożytku publicznego. Konserwy mają charakter produktów niepełnowartościowych nienadających się do sprzedaży. Jednak przekazywane konserwy nadają się do konsumpcji.

Spółka z tytułu przekazania powyższych darowizn otrzymuje od niektórych podmiotów podziękowania w formie mailowej lub dyplomu.

Zdarza się, iż Spółka chwali się prowadzonymi działaniami na swoich stronach internetowych. Niemniej jednak nie ma takiej praktyki w odniesieniu do każdej dokonanej darowizny. Podmioty, które otrzymują konserwy nie mają statusu organizacji pożytku publicznego.

Jednorazowy koszt wytworzenia przekazanej 1 konserwy jest mniejszy niż 20 zł. Łączna ilość jednorazowo przekazywanych darowizn dla danego podmiotu może wahać się od 100 do 3500 sztuk.

Wezwaniem z 24 marca 2023 r. poproszono Państwa o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie:

1. Czy przysługiwało Państwu, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia towarów lub ich części składowych (w przypadku opisanym we wniosku - konserw), które są przedmiotem darowizny dla podmiotów obdarowanych (nieposiadających statusu organizacji pożytku publicznego)?

2. Czy przekazywanie przez Państwa konserw obdarowanym podmiotom następuje na cele związane z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą? Jeżeli tak to w jaki sposób związek ten będzie się przejawiał?

3. Czy i w jaki sposób realizowane przez Państwa działania polegające na przekazywaniu konserw obdarowywanym podmiotom służą działalności Państwa Spółki - jakie korzyści osiągają Państwo w związku z tymi działaniami?

4. Czy i w jaki sposób ww. działania przekładają się na zwiększenie obrotów Państwa Spółki. Czy ponoszone wydatki wpłyną cenotwórczo na oferowane przez Państwa Spółkę produkty?

5. W jaki sposób podejmowane przez Państwa działania związane z przekazywaniem konserw obdarowanym podmiotom przyczynią się do budowania pozytywnego wizerunku Państwa Spółki, w jaki sposób umożliwi to utrzymanie pozycji na rynku, pozyskanie nowych klientów?

6. Czy przekazywane towary są/będą prezentami o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.)

7. Jeżeli przekazywane towary są/będą prezentami o małej wartości, to, czy:

a)

wartość konserw przekazywanych w roku podatkowym jednej osobie łącznie nie przekroczą kwoty 100 zł (bez podatku)?

b)

w przypadku prezentów o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jest/będzie prowadzona ewidencja pozwalającą na ustalenie tożsamości obdarowanych osób?

c)

jednostkowa cena nabycia (bez podatku) konserwy przekazywanej przez Państwa obdarowanym podmiotom, a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określony w momencie przekazywania tego towaru przekracza 20 zł?

W uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego wskazali Państwo:

1. Spółce przysługiwało w całości prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia towarów lub ich części składowych (w przypadku opisanym we wniosku - konserw), które są przedmiotem darowizny dla podmiotów obdarowanych.

2. Tak. Przekazywanie przez Spółkę konserw obdarowanym podmiotom następuje na cele związane z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą - prawdopodobny wzrost rozpoznawalności Spółki.

3. Jak wskazano powyżej być może nastąpić wzrost rozpoznawalność Spółki.

4. Nie jest możliwe empiryczne zmierzenie czy działania opisane we wniosku przekładają się na zwiększenie obrotów Wnioskodawcy. Ponoszone wydatki nie wpłyną cenotwórczo na oferowane przez Spółkę produkty.

5. Jak wskazano powyżej być może nastąpić wzrost rozpoznawalności Spółki

6. W opinii Wnioskodawcy, przekazywane towary nie są/będą prezentami o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.

7. W świetle odpowiedzi na pytanie nr 6, odpowiedź na pytanie nr 7 jest bezprzedmiotowe.

Pytanie

Czy darowizna konserw dla innych podmiotów niebędących organizacjami pożytku publicznego, które realizują różne cele społeczne (np. domy pomocy społecznej, szkoły, przedszkola, różne stowarzyszenia) podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca jest zdania, iż darowizna konserw dla innych podmiotów niebędących organizacjami pożytku publicznego, które realizują różne cele społeczne (np. domy pomocy społecznej, szkoły, przedszkola, różne stowarzyszenia) nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Spółka jest zdania, iż opisane w stanie faktycznym działania służą nie tylko filantropii, ale też tworzeniu i realizacji strategii zarządzania firmą. Wnioskodawca jest przekonany, że opisane działania przekładają się na wzrost konkurencyjności firmy dzięki uruchomieniu różnych zasobów wykorzystywanych w projektach CSR, podniesienie motywacji pracowników oraz ich identyfikacji z wartościami firmy, możliwość bezpośredniego wykorzystania informacji o działaniach CSR w akcjach reklamowych.

Zdaniem Wnioskodawcy prowadzenie przedsiębiorstwa w sposób społecznie odpowiedzialny nie tylko w pozytywny sposób oddziałuje na otoczenie firmy, ale przede wszystkim stymuluje wzrost i stabilny rozwój samego przedsiębiorstwa, czego implikacją jest wzrost zaufania do firmy, poprawa relacji z interesariuszami, akceptacja ze strony władz lokalnych, społeczności lokalnych, liderów opinii publicznej, pozyskiwanie partnerów i klientów, którzy przywiązują wagę do działań CSR oraz wzmocnienie ich lojalność.

Zdaniem Wnioskodawcy opisane w stanie faktycznym działania mogą być uznane za działania z obszaru CSR. W rozwiniętych krajach Europy Zachodniej i Ameryki Północnej praktyki CSR są powszechnie przyjętą metodą reklamy i promocji podmiotów gospodarczych, oraz wspomagają przedsiębiorcę w budowaniu dobrego wizerunku firmy, które następnie przekładają się na jej pozytywne postrzeganie a w konsekwencji przychylność nie tylko pracowników, lokalnych władz, ale i konsumentów.

Wnioskodawca jest zdania, iż darowizna konserw nie podlega opodatkowaniu na podstawie wyłączenia z opodatkowania przekazania prezentów o małej wartości określonych w art. 7 ust. 3 oraz ust. 4 ustawy VAT.

W opinii Spółki opisane działania służą nie tylko filantropii, ale też tworzeniu i realizacji strategii zarządzania firmą. Wnioskodawca jest przekonany, że opisane działania przekładają się na wzrost konkurencyjności firmy dzięki uruchomieniu różnych zasobów wykorzystywanych w projektach CSR, podniesieniu motywacji pracowników oraz ich identyfikacji z wartościami firmy, możliwość bezpośredniego wykorzystania informacji o działaniach CSR w akcjach reklamowych.

Podsumowując, opisane w stanie faktycznym działania są działaniami z zakresu szeroko pojętego marketingu, strategii zarządzania firmą, budowania jej pozytywnego wizerunku, które wykazują pośredni związek z czynnościami opodatkowanymi. O pośrednim związku mówić można bowiem wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami.

Podsumowując, w opinii Spółki opisane darowizny następują zatem na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika zatem darowizna konserw dla innych podmiotów niebędących organizacjami pożytku publicznego, które realizują różne cele społeczne (np. domy pomocy społecznej, szkoły, przedszkola, różne stowarzyszenia) nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą" lub "ustawą o VAT":

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy o VAT:

Przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

W myśl art. 7 ust. 3 ustawy:

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy:

Przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł.

Jak wynika z powyższych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, w tym także wszelkie inne darowizny, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Wyjątkiem jest przekazanie towarów stanowiących prezenty o małej wartości lub próbki.

Podkreślić w tym miejscu należy, że konstrukcja przewidziana w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy zakłada, że jeżeli wartość jednostkowa wydawanego towaru nie przekracza 20 zł, jego wydanie nie będzie podlegać opodatkowaniu niezależnie od tego komu zostały wydane towary i czy podatnik prowadzi ewidencję obdarowanych, o której mowa w pkt 1 analizowanego przepisu. Nie ma w tym przypadku również znaczenia ilość przekazywanych przez podatnika jednemu podmiotowi towarów.

Z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (z którym Organ jest związany) wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzą Państwo działalność w zakresie produkcji i dystrybucji konserw rybnych. Dokonują Państwo przekazań swoich produktów dla podmiotów realizujących cele charytatywne/społeczne (np. domy pomoc społecznej, szkoły, przedszkola, różne stowarzyszenia), które nie mają statusu organizacji pożytku publicznego. Przekazywane przez Państwa konserwy mają charakter produktów niepełnowartościowych, nienadających się do sprzedaży, nadających się jednak do konsumpcji. Z tytułu przekazania darowizn otrzymują Państwo od niektórych podmiotów podziękowania w formie mailowej lub dyplomu, a niekiedy Państwo umieszczają informacje o swoich działaniach na stronie internetowej. Wskazali Państwo również, że łączna ilość jednorazowo przekazywanych darowizn może wahać się pomiędzy 100 a 3500 sztuk. Z wniosku wynika również, że przysługiwało Państwu w całości prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia towarów lub ich części składowych (w tym przypadku - konserw), które są przedmiotami darowizny. Ponadto wskazali Państwo, że przekazywane towary nie będą prezentami o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii opodatkowania podatkiem VAT darowizny konserw dla innych podmiotów niebędących organizacjami pożytku publicznego, które realizują różne cele społeczne.

Mając na uwadze powyższe przepisy, a także przedstawiony we wniosku oraz uzupełnieniu opis sprawy, należy stwierdzić, że w przedmiotowa darowizna będzie opodatkowana podatkiem VAT. Przysługiwało bowiem Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia importu lub wytworzenia towarów lub ich części składowych, będących przedmiotami darowizny, a przedmiotowe towary nie są/będą prezentami o małej wartości (co wprost wynika z udzielonej przez Państwa odpowiedzi na wezwanie Organu).

Należy wskazać, że przepis art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT ma zastosowanie do nieodpłatnego przekazania towarów związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem. Nieodpłatne przekazanie towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem podlega opodatkowaniu na identycznych zasadach jak odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, pod warunkiem jednak, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu tych towarów, z uwzględnieniem ww. wyjątków (art. 7 ust. 3 ustawy o VAT).

Ponieważ interpretacja art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, w oparciu o wykładnię wyłącznie gramatyczną budzi pewne wątpliwości, zatem nie można się tylko na niej opierać. Zdaniem Organu, aby dokonać kompleksowej wykładni ww. przepisu, koniecznym jest sięgnięcie do wykładni o charakterze kompleksowym.

Przy wykładni przedmiotowych przepisów ustawy należy wziąć pod uwagę zasadę racjonalności ustawodawcy oraz interpretować przepis art. 7 ust. 2 w zestawieniu z art. 7 ust. 3 ustawy o VAT. Skoro z zakresu opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania towarów, na cele inne niż bezpośrednio związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, wyłączono na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy o VAT, jedynie przekazanie prezentów o małej wartości i próbek, to należy uznać, iż opodatkowaniu podlegają wszelkie inne przekazania towarów pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego podatek naliczony od tych czynności w całości lub w części.

Gdyby przyjąć, iż opodatkowaniu na mocy ust. 2 podlegają wyłącznie czynności w ogóle niezwiązane z przedsiębiorstwem, zbędne byłoby wyłączanie z opodatkowania czynności, które i tak nie podlegałyby opodatkowaniu jako związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Unormowanie zawarte w art. 7 ust. 2 ustawy, nawiązuje do treści art. 5 ust. 6 obowiązującej do dnia 31 grudnia 2006 r. VI Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG) (Dz. Urz. WE L Nr 145, str. 1 z późn. zm.), zgodnie z którym wykorzystanie przez podatnika dóbr tworzących część majątku jego przedsiębiorstwa do celów prywatnych jego lub jego pracowników, lub też nieodpłatne ich przekazanie, albo, ogólnie rzecz biorąc, użycie ich dla celów innych niż prowadzona przez niego działalność, jeśli podatek od wartości dodanej od powyższych dóbr lub ich części podlegałby w całości lub części odliczeniu, będzie traktowane jako dostawa za wynagrodzeniem.

Z regulacji tej wynika, że za dostawę towarów uważa się również wykorzystanie towarów stanowiących majątek przedsiębiorstwa:

- do celów prywatnych podatnika,

- do celów prywatnych pracowników podatnika,

- nieodpłatne ich zbycie,

- użycie ich do celów innych niż prowadzona przez podatnika działalność.

Wskazane czynności tylko wówczas są uznawane za odpłatną dostawę towarów, jeśli podatnikowi przysługiwało przy ich nabyciu prawo do całkowitego lub częściowego odliczenia podatku naliczonego.

Z powyższego przepisu nie wynika zatem, aby warunkiem uznania nieodpłatnego przekazania towarów za dostawę było przeznaczenie ich na cele całkowicie nie związane z przedsiębiorstwem. Także nieodpłatne przekazanie (zbycie) towarów na cele wiążące się z prowadzoną działalnością gospodarczą będzie uznane za odpłatną dostawę towarów.

Również w świetle regulacji obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), będącej odpowiednikiem VI Dyrektywy, tego rodzaju nieodpłatne przekazania towarów podlegają opodatkowaniu.

Z treści art. 16 Dyrektywy 2006/112/WE Rady Unii Europejskiej z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, będącego odpowiednikiem art. 5 (6) VI Dyrektywy Rady wynika, że wykorzystanie przez podatnika towarów stanowiących część majątku jego przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników, które przekazuje nieodpłatnie lub, w ujęciu ogólnym, które przeznacza do celów innych niż prowadzona przez niego działalność, gdy VAT od powyższych towarów lub ich części podlegał w całości lub w części odliczeniu, jest uznawane za odpłatną dostawę towarów.

Za odpłatną dostawę towarów nie uznaje się jednakże wykorzystania do celów działalności przedsiębiorstwa podatnika towarów stanowiących prezenty o niskiej wartości i próbki.

Analiza powołanych wyżej przepisów (art. 5 ust. 6 VI Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. oraz art. 16 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r.) pozwala stwierdzić, że swoją dyspozycją obejmują one każde nieodpłatne zbycie towarów, zarówno do celów innych niż prowadzona działalność gospodarcza, jak i do celów tej działalności.

W związku z powyższym, aby zachować prowspólnotową wykładnię przepisów krajowych, należy przyjąć za właściwą interpretację, która jest zgodna z celami ww. Dyrektyw. W związku z powyższym stwierdzić należy, iż przepisy krajowe dotyczące nieodpłatnego przekazania towarów przez podatnika, nie są mniej restrykcyjne od przepisów Dyrektyw.

Potwierdził to ETS w wyroku w sprawie C-48/97 (Kuwait Petroleum (GB) Ltd. A Commisioners of Customs and Excise). W wyroku tym Trybunał stwierdził, że nie ma wątpliwości co do tego, iż mamy do czynienia z nieodpłatnym zbyciem towarów w ramach prowadzonej działalności, a także podkreślił, iż "wynika w sposób oczywisty z brzmienia pierwszego zdania art. 5 (6) VI Dyrektywy, że ta regulacja traktuje jako odpłatną dostawę towarów, a w konsekwencji podlegającą opodatkowaniu VAT, nieodpłatne rozporządzenie przez podatnika towarami, które stanowią część jego majątku związanego z działalnością gospodarczą, jeżeli podatek naliczony związany z tymi towarami został odliczony, przy czym jest, co do zasady, bez znaczenia czy to rozporządzenie zostało dokonane dla celów działalności gospodarczej. Drugie zdanie tego przepisu, które zapobiega opodatkowaniu przypadków przekazania próbek bądź upominków o niewielkiej wartości na cele prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, nie miałoby sensu, gdyby pierwsze zdanie nie obciążałoby podatkiem VAT nieodpłatnego rozporządzenia tymi towarami przez podatnika nawet gdyby było to uczynione na cele prowadzonej działalności gospodarczej".

Trybunał potwierdził więc, iż każde nieodpłatne przekazanie towaru, w tym także dokonywane na cele prowadzonej działalności gospodarczej podatnika, podlega, co do zasady, podatkowi. W świetle powyższego, zasadą generalną jest opodatkowanie przekazania towarów zarówno na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, jak i w innych celach.

Przy interpretacji art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, należy odróżnić cel czynności przekazania towarów przedsiębiorstwa od związku tej czynności z jego funkcjonowaniem. Celem bezpośrednim każdego nieodpłatnego przekazania towaru przedsiębiorstwa osobie trzeciej jest przede wszystkim zaspokojenie jej potrzeb konsumenckich (cel niezwiązany z przedsiębiorstwem), lecz z punktu widzenia funkcjonowania i interesu przedsiębiorstwa podatnika zaspokojenie potrzeb osoby trzeciej może być obojętne, jako w ogóle niewiążące się z jego działalnością (np. przekazanie towarów na cele osobiste podatnika, pracowników itd.) lub też realizowane jest w związku z jego funkcjonowaniem i rozwojem działalności (np. w związku z czynnościami reprezentacji i reklamy, sponsoringu). To właśnie wskazuje, że celu przekazania towarów przedsiębiorstwa podatnika nie można utożsamiać ze związkiem tej czynności z jego działalnością, z którą może w ogóle nie być związana lub pozostawać w bezpośrednim związku, stanowiąc realizację zadań przedsiębiorstwa.

Wobec powyższego, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki.

W związku z tym, że - jak zostało wskazane powyżej - przysługiwało Państwu w całości prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o wartość podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia przedmiotowych towarów (konserw), a wskazane wyżej towary nie są/były prezentami o małej wartości to darowizna konserw dla innych podmiotów niebędących organizacjami pożytku publicznego, które realizują różne cele społeczne, będzie stanowiła dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

- stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym;

- zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W trybie wydawania interpretacji indywidualnej Organ jest związany treścią pytania, a opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawiony we wniosku jest wyłączną podstawą do wydania rozstrzygnięcia. Z tego względu powyższa interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie opodatkowaniu podatkiem VAT darowizny konserw dla innych podmiotów niebędących organizacjami pożytku publicznego, które realizują różne cele społeczne. Nie dotyczy natomiast uznania przedmiotowych konserw za prezenty o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 ustawy VAT.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl