0111-KDIB3-3.4012.507.2019.2.MPU - Brak prawa do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu - zagospodarowania terenu sportowo-rekreacyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.507.2019.2.MPU Brak prawa do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu - zagospodarowania terenu sportowo-rekreacyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 grudnia 2019 r. (data wpływu -11 grudnia 2019 r.) uzupełnionego pismem z dnia 11 lutego 2020 r. (data wpływu - 13 lutego 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu pn. " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawa do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu pn. " (...)". Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z 11 lutego 2020 r. (data wpływu - 13 lutego 2020 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 6 lutego 2020 r., znak: 0111-KDIB3-3.4012. 507.2019.1.MPU w zakresie doprecyzowania przedmiotu wniosku oraz uzupełnienia opisu stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - (...) (dalej jako: "Stowarzyszenie" lub "Wnioskodawca") złożyło wniosek na rozwój infrastruktury sportowo-rekreacyjnej na terenie miasta (...) na operacje w ramach poddziałania (...)" (...)" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Stan faktyczny: na terenie miasta (...) jest zapotrzebowanie na miejsce, gdzie mieszkańcy będą mieli możliwość aktywnie spędzać czas, zarówno dzieci, młodzież jak i osoby starsze.

Projekt zagospodarowania przewiduje wykonanie zagospodarowania terenu sportowo-rekreacyjnego w zakresie ułożenia nawierzchni z polbruku, doposażenie istniejącego placu zabaw w urządzenia zabawowe, wyposażenie placu w elementy małej architektury tj. ławki i kosze na śmieci. Teren opracowania znajduje się przy ulicy (...) w (...). Obecnie istnieje tam plac zabaw. Stan techniczny większości urządzeń jest dobry dzięki pracom konserwatorskim. Wymiany wymagają dwie spróchniałe drewniane piaskownice. Otaczająca zieleń to głównie trawnik i liczne nasadzenia drzew i krzewów. Ciągi komunikacyjne wymagają wymiany (pow. (...) m2). Obecnie są to nierówne i niejednolite płaszczyzny. Wymiany wymagają połamane i wykruszone betonowe obrzeża.

W południowej części terenu opracowania istnieje górka zjazdowa. Schody prowadzące na jej szczyt są w złym stanie technicznym, podobnie jak jego barierka metalowa. Cała konstrukcja wymaga remontu. Planowana operacja przyczyni się do poprawy stanu ogólnodostępnej niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjnej na terenie gminy. Jest to kolejny etap rozwoju infrastruktury sportowo-rekreacyjnej na tym terenie.

Stowarzyszenie złożyło wniosek aplikacyjny o dofinansowanie w ramach poddziałania (...)" (...)" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Przedmiotowe przedsięwzięcie uzyskało dofinansowanie i w dniu (...) (...) (...) r. została podpisana umowa z Urzędem Marszałkowskim (...) (...) o przyznanie pomocy na wykonanie tej inwestycji.

Zdarzenia przyszłe: poprawa dostępności do infrastruktury rekreacyjnej i sportowej dla mieszkańców miasta (...) (...) poprzez budowę nowego placu zabaw oraz wymianę nawierzchni betonowej na kostkę brukową z posypką z grysu. W ramach projektu zostaną osiągnięte wskaźniki tj.:- liczba nowych obiektów infrastruktury rekreacyjnej - 1 szt.

Cele operacji:

Poprawa dostępności do infrastruktury rekreacyjnej i sportowej dla mieszkańców miasta (...) poprzez budowę nowego placu zabaw oraz wymianę nawierzchni betonowej na kostkę brukową z posypką z grysu

Planowany termin realizacji przedsięwzięcia do (...) r.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT i realizując powyższą inwestycję nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT.

Pełna nazwa projektu, który realizuje Stowarzyszenie (...) nosi nazwę " (...)".

Stowarzyszenie (...) będzie wskazany jako nabywca w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu będącego przedmiotem wniosku.

Efekty wskazanego we wniosku projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 106).

Towary nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy realizując projekt dofinansowywany ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach poddziałania (...)" (...)" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej Stowarzyszeniu (...) przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją ww. projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie jest podatnikiem czynnym podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT i realizując powyższą operację nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT. Korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.). Art. 113 ust. 1 cytowanej ustawy mówni: zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług na potrzeby realizacji projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę tj. (...).

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn.: "(...)", nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych od towarów i usług.

Analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny Stowarzyszenie (...) stoi na stanowisku, że nie będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją ww. projektu

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106; dalej jako: "ustawa" lub "ustawa o VAT"). W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Stowarzyszenie złożyło wniosek aplikacyjny o dofinansowanie w ramach poddziałania (...)" (...)" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Celem operacji jest poprawa dostępności do infrastruktury rekreacyjnej i sportowej dla mieszkańców miasta (...) poprzez budowę nowego placu zabaw oraz wymianę nawierzchni betonowej na kostkę brukową z posypką z grysu. Pełna nazwa projektu, który realizuje Stowarzyszenie (...) nosi nazwę " (...)". Stowarzyszenie (...) będzie wskazany jako nabywca w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu będącego przedmiotem wniosku. Efekty wskazanego we wniosku projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 106). Towary nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT, poniesionego w związku z realizacją ww. projektu.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji z uwagi na opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w ramach ww. projektu. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie są spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług a efekty wskazanego we wniosku projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe, biorąc pod uwagę treść przywołanych przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca nie ma również możliwości otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Wobec powyższego Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT, poniesionego w związku z realizacją projektu " (...)".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl