0111-KDIB3-3.4012.470.2020.2.MS - VAT od udostępniania treści (zdjęcia, filmy, teksty) na rzecz podmiotu prowadzącego internetowy serwis społecznościowy w Wielkiej Brytanii.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 października 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.470.2020.2.MS VAT od udostępniania treści (zdjęcia, filmy, teksty) na rzecz podmiotu prowadzącego internetowy serwis społecznościowy w Wielkiej Brytanii.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1325) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 sierpnia 2020 r. (data wpływu 10 sierpnia 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy świadczenie przez Wnioskodawcę usług odpłatnego udostępniania treści (zdjęcia, filmy, teksty) na rzecz podmiotu prowadzącego internetowy serwis społecznościowy, z siedzibą w Wielkiej Brytanii, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy świadczenie przez Wnioskodawcę usług odpłatnego udostępniania treści (zdjęcia, filmy, teksty) na rzecz podmiotu prowadzącego internetowy serwis społecznościowy, z siedzibą w Wielkiej Brytanii, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (osoba fizyczna, polski rezydent), dalej: Twórca, w 2020 r. rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej, której przedmiotem jest świadczenie usług polegających na odpłatnym udostępnianiu treści (zdjęcia, filmy, teksty) tworzonych przez Wnioskodawcę, za pośrednictwem internetowego serwisu społecznościowego. Właścicielem i podmiotem prowadzącym internetowy serwis społecznościowy jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą, zarejestrowany i mający swoją siedzibę w Wielkiej Brytanii (dalej: Podmiot prowadzący serwis).

Udostępnianie ww. treści przez Wnioskodawcę nie obejmuje przeniesienia do nich praw autorskich, ani licencjonowania. Internetowy serwis społecznościowy pozwala użytkownikom na utworzenie profilu, przesyłanie zdjęć i filmów do swojego profilu, ustalanie zasad dostępu do utworzonego profilu przez innych użytkowników (dalej: Fanów), którzy chcą przeglądać treści zamieszczone przez Twórcę. Podmiot prowadzący serwis nie jest właścicielem treści udostępnianych przez Twórcę.

Wszystkie informacje dotyczące profilu Wnioskodawcy są zgodne z prawdą i dokładne, a wszelkie treści udostępniane przez Wnioskodawcę są jego własnością i nie naruszają praw własności intelektualnej ani żadnych innych praw własności osób trzecich. Aby zostać użytkownikiem internetowego serwisu społecznościowego, Wnioskodawca musiał zarejestrować się i utworzyć konto użytkownika. Musiał podać prawidłowy adres e-mail, nazwę użytkownika i hasło.

Wnioskodawca korzysta z internetowego serwisu społecznościowego na podstawie udzielonej mu przez podmiot prowadzący internetowy serwis społecznościowy warunkowej, odwołalnej, nieprzenoszalnej, niepodlegającej sublicencji, niewyłącznej i ograniczonej licencji na korzystanie z internetowego serwisu społecznościowego dla własnego, zgodnego z prawem użytku. Licencja ta może zostać odwołana i rozwiązana przez podmiot prowadzący internetowy serwis społecznościowy w dowolnym czasie i z dowolnego powodu (w tym, bez ograniczeń, w przypadku naruszenia warunków korzystania z serwisu lub obowiązujących przepisów).

Wnioskodawca świadczy usługę polegającą na odpłatnym udostępnianiu treści (zdjęcia, filmy, teksty) na rzecz podmiotu prowadzącego serwis, z siedzibą w Wielkiej Brytanii. Podmiot prowadzący serwis udostępnia odpłatnie te treści (zdjęcia, filmy, teksty) Fanom. Fani, jeżeli chcą uzyskać dostęp do treści zamieszczanych przez Twórcę na swoim profilu, muszą dokonać zapłaty w drodze obciążenia ich karty płatniczej. Zapłata ta jest dokonywana na rachunek podmiotu prowadzącego internetowy serwis społecznościowy. Pobierając ww. płatności podmiot prowadzący internetowy serwis społecznościowy działa we własnym imieniu i na swoją rzecz.

Twórca z tytułu świadczenia usług (odpłatne udostępnianie treści - zdjęcia, filmy, teksty) wystawia fakturę sprzedaży na rzecz podmiotu prowadzącego internetowy serwis społecznościowy. Wysokość wynagrodzenia za usługę Twórcy obliczana jest jako różnica pomiędzy sumą wpłat dokonanych przez Fanów w okresie rozliczeniowym, a kwotą wynagrodzenia pobieranego przez prowadzącego internetowy serwis społecznościowy za zarządzanie serwisem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczenie usług odpłatnego udostępniania treści (zdjęcia, filmy, teksty) na rzecz podmiotu prowadzącego internetowy serwis społecznościowy, z siedzibą w Wielkiej Brytanii, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce?

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie usług odpłatnego udostępniania treści (zdjęcia, filmy, teksty) na rzecz podmiotu prowadzącego internetowy serwis społecznościowy, z siedzibą w Wielkiej Brytanii, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.); dalej: "ustawa o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Powyższa regulacja określa przedmiotowy zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że przepisy ustawy znajdują zastosowanie do określonych tam wyczerpująco czynności i zdarzeń.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Usługą jest każde świadczenie wykonane przez podatnika w ramach działalności, niebędące dostawą towarów. Przez "usługę" należy zatem obecnie rozumieć każde świadczenie, o ile tylko nie stanowi ono dostawy. Każda czynność wykonywana przez podatnika za wynagrodzeniem, której efektem jest świadczenie na rzecz drugiego podmiotu, może być zatem potraktowana jako odpłatne świadczenie usługi. Usługami są wszystkie świadczenia niebędące dostawą. Przez świadczenie należy rozumieć nie tylko zachowanie aktywne, lecz także powstrzymanie się od określonej aktywności albo znoszenie aktywności innej osoby. Ustawa precyzuje, że świadczeniem usług będzie także przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych (które obejmować będzie rozporządzenie każdego rodzaju przedmiotem praw autorskich lub praw własności intelektualnej), zobowiązanie do powstrzymywania się od określonych czynności lub do tolerowania (znoszenia) czynności lub sytuacji, a także świadczenie usług następujące w wykonaniu nakazu prawa (obszerniejsze uwagi na temat świadczenia usług.

Podatek VAT jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu tym podatkiem podlegają bowiem czynności, które miały miejsce na określonym obszarze. Podobny charakter ma także polski podatek od towarów i usług. Opodatkowaniu podlegają bowiem wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia jest terytorium kraju (tj. Rzeczypospolitej Polskiej). W przypadku gdy wykonanie danej czynności opodatkowanej będzie miało miejsce poza terytorium kraju, czynność ta nie będzie, co do zasady, podlegała opodatkowaniu w Polsce.

Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i la, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Zgodnie z art. 28a ustawy o VAT, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału (Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług):

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zgodnie z regułą ogólną o miejscu świadczenia usługi wykonywanej dla "podatnika" (w rozumieniu przepisów o miejscu świadczenia) decyduje siedziba działalności gospodarczej usługobiorcy, względnie jego stałe miejsce prowadzenia działalności.

Definicja siedziby działalności gospodarczej podatnika zawarta została w przepisach rozporządzenia wykonawczego rady (UE) nr 282/11 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 10 rozporządzenia 282, na użytek stosowania art. 44 i 45 Dyrektywy 2006/112/WE "miejscem siedziby działalności gospodarczej podatnika" jest miejsce, w którym wykonywane są funkcje naczelnego zarządu przedsiębiorstwa. W celu ustalenia tego miejsca uwzględnia się miejsce, w którym zapadają istotne decyzje dotyczące ogólnego zarządzania przedsiębiorstwem, adres zarejestrowanej siedziby przedsiębiorstwa i miejsce posiedzeń zarządu przedsiębiorstwa.

Ogólna zasada odnosząca się do określania tego miejsca w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika prowadzącego działalność gospodarczą została zawarta w art. 44 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Zgodnie w tym przepisem miejscem świadczenia na rzecz podatnika działającego w takim charakterze jest miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej.

Dla potrzeb stosowania przepisu art. 44 Dyrektywy 112, w celu ustalenia miejsca świadczenia usług dla potrzeb opodatkowania podatkiem VAT najważniejszym kryterium jest miejsce, gdzie odbiorca usług ma swoją siedzibę. Dopiero przy braku możliwości jej określenia, lub prowadzenia przez usługobiorcę działalności gospodarczej z innego miejsca, aniżeli jego siedziba, można odwołać się do miejsca prowadzenia działalności lub miejsca zamieszkania, jako miejsca świadczenia usługi.

Wnioskodawca świadczy usługi polegające na odpłatnym udostępnianiu treści (zdjęcia, filmy, teksty) tworzonych przez Wnioskodawcę, za pośrednictwem internetowego serwisu społecznościowego. Właścicielem i podmiotem prowadzącym internetowy serwis społecznościowy jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą, zarejestrowany i mający swoją siedzibę w Wielkiej Brytanii. Wnioskodawca świadczy usługi te na rzecz podmiotu mającego siedzibę działalności w Wielkiej Brytanii. Świadczenie usług odpłatnego udostępniania treści (zdjęcia, filmy, teksty) na rzecz podmiotu prowadzącego internetowy serwis społecznościowy, z siedzibą w Wielkiej Brytanii, nie będzie zatem podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju:

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy. Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jak stanowi ust. 2 art. 28b ustawy w przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z powyższych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w 2020 r. rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej, której przedmiotem jest świadczenie usług polegających na odpłatnym udostępnianiu treści (zdjęcia, filmy, teksty) tworzonych przez Wnioskodawcę, za pośrednictwem internetowego serwisu społecznościowego. Właścicielem prowadzącym internetowy serwis społecznościowy jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą, zarejestrowany i mający swoją siedzibę w Wielkiej Brytanii.

Wnioskodawca korzysta z internetowego serwisu społecznościowego na podstawie udzielonej mu przez podmiot prowadzący internetowy serwis społecznościowy licencji na korzystanie z serwisu społecznościowego dla własnego, zgodnego z prawem użytku.

Wnioskodawca odpłatnie udostępniając treści (zdjęcia, filmy, teksty) świadczy usługę na rzecz podmiotu prowadzącego serwis, z siedzibą w Wielkiej Brytanii.

Podmiot prowadzący serwis udostępnia odpłatnie te treści (zdjęcia, filmy, teksty) Fanom. Fani, jeżeli chcą uzyskać dostęp do treści zamieszczanych przez Wnioskodawce na swoim profilu, muszą dokonać zapłaty w drodze obciążenia ich karty płatniczej. Zapłata ta jest dokonywana na rachunek podmiotu prowadzącego internetowy serwis społecznościowy. Pobierając ww. płatności podmiot prowadzący internetowy serwis społecznościowy działa we własnym imieniu i na swoją rzecz.

Wnioskodawca z tytułu świadczenia usług (odpłatne udostępnianie treści - zdjęcia, filmy, teksty) wystawia fakturę sprzedaży na rzecz podmiotu prowadzącego internetowy serwis społecznościowy. Wysokość wynagrodzenia za usługę Wnioskodawcy obliczana jest jako różnica pomiędzy sumą wpłat dokonanych przez Fanów w okresie rozliczeniowym, a kwotą wynagrodzenia pobieranego przez prowadzącego internetowy serwis społecznościowy za zarządzanie serwisem.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy świadczenie usług odpłatnego udostępniania treści (zdjęcia, filmy, teksty) na rzecz podmiotu prowadzącego internetowy serwis społecznościowy, z siedzibą w Wielkiej Brytanii, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce?

Wnioskodawca wskazał, że na podstawie udzielonej przez podmiot zagraniczny licencji korzysta z internetowego serwisu społecznościowego. Podmiot zagraniczny prowadzi działalność gospodarczą, jest zarejestrowany i ma swoją siedzibę w Wielkiej Brytanii.

Zatem uznać należy, że Wnioskodawca usługi polegające na odpłatnym udostępnianiu treści w postaci zdjęć, filmów, tekstów świadczy na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy. Jednocześnie dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług przepisy nie przewidują szczególnych zasad ustalania miejsca świadczenia.

Tym samym miejsce świadczenia przedmiotowych usług polegających na odpłatnym udostępnianiu treści w postaci zdjęć, filmów, tekstów należy ustalić zgodnie z ogólną zasadą dotyczącą ustalania miejsca świadczenia usług, o której mowa w art. 28b ust. 1 ustawy, tj. w miejscu, w którym podmiot prowadzący internetowy serwis społecznościowy i który udzielił Wnioskodawcy licencji na korzystanie z tego serwisu posiada siedzibę działalności gospodarczej. Tym samym, przedmiotowe usługi, za które zgodnie z zawartą licencją przysługuje Wnioskodawcy wynagrodzenie obliczane jako różnica pomiędzy sumą wpłat dokonanych przez Fanów w okresie rozliczeniowym, a kwotą wynagrodzenia pobieranego przez prowadzącego internetowy serwis społecznościowy za zarządzanie serwisem, nie podlegają opodatkowaniu w Polsce lecz w kraju, w którym podmiot prowadzący serwis internetowy posiada siedzibę działalności gospodarczej (tj. w Wielkiej Brytanii) zgodnie z przepisami prawa podatkowego obowiązującymi w tym kraju.

Zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi na rzecz podmiotu prowadzącego internetowy serwis społecznościowy nie podlegają opodatkowywaniu podatkiem VAT w Polsce.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r. § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl