0111-KDIB3-3.4012.367.2018.2.JS - Brak prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.367.2018.2.JS Brak prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 grudnia 2018 r. (data wpływu 12 grudnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 grudnia 2018 r. (data wpływu 27 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2018 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 grudnia 2018 r. (data wpływu 27 grudnia 2018 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z dnia 19 grudnia 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.367.2018.1.JS.

We wniosku przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego, ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku z dnia 19 grudnia 2018 r.:

Sp. z o.o. jest zarejestrowana jako podatnik VAT zwolniony. Spółka została wybrana do realizacji projektu pt. "..." współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. W ramach projektu i powyższego dofinansowania Spółka zakupi sprzęt medyczny do gabinetów poz. i specjalistycznych, sprzęt do fizjoterapii, echokardiograf, densytometr, środek transportu sanitarnego z wyposażeniem, oprogramowanie i sprzęt informatyczny do teleopieki medycznej. W dniu sporządzenia wniosku o płatność oraz w okresie realizacji i trwałości projektu Spółka będzie sprzedawać usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, a także usługi transportu sanitarnego wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze. Usługi te będą podlegały przedmiotowemu zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Jednorazowo w grudniu 2018 r. Spółka sprzedała usługę szkoleniową zgodnie z programem kursu zatwierdzonym przez Ministra Zdrowia. Zamawiającym i płatnikiem usługi był W. Kurs był współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Usługa także podlegała przedmiotowemu zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W dniu sporządzenia wniosku o płatność, w okresie realizacji i trwałości projektu Spółka nie będzie sprzedawać świadczeń innych świadczeń, które nie byłyby zwolnione przedmiotowo z VAT.

Przedmiotem wniosku jest możliwość obniżenia podatku VAT należnego od podatek VAT naliczony wyłącznie w odniesieniu do towarów i usług związanych z realizacją projektu pt. "...". Spółka oczekuje interpretacji indywidualnej wyłącznie w zakresie możliwości obniżenia podatku VAT w odniesieniu do towarów i usług nabywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Sp. z o.o. będzie wskazana jako nabywca na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu "...".

Zakupione w ramach realizacji ww. projektu towary i usługi będą przez Spółkę wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT.

Efekty realizacji ww. projektu będą służyć wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT.

Zgodnie z regulaminem konkursu którego dotyczy projekt, Beneficjentem jest Wnioskodawca, któremu przydzielono wsparcie, czyli Sp. z o.o. Przedmiotem projektu (i tym samym zadaniem objętym wsparciem ze środków UE) jest realizacja wyłącznie działań inwestycyjnych tj. wyposażenie podmiotów leczniczych w nowoczesny sprzęt medyczny, wyposażenie podmiotów w rozwiązania informatyczno-komunikacyjne. Przedmiotem realizacji projektu (i tym samym zadaniem objętym wsparciem ze środków UE) nie jest realizacja usług medycznych ani usług transportu sanitarnego. Inwestycje będące przedmiotem projektu będą służyć jednak do realizacji (sprzedaży) tych usług (tj. usług medycznych i usług transportu sanitarnego o których mowa w art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług). Odbiorcami tych usług będą wyłącznie osoby posiadające prawo do świadczeń na podstawie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, a płatnikiem tych świadczeń będzie Narodowy Fundusz Zdrowia (...). Opłaty za te usługi będzie ponosił więc Narodowy Fundusz Zdrowia na podstawie zawartych umów z Oddziałem Wojewódzkim NFZ.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym podatnik ma możliwości obniżenia VAT należnego o VAT naliczony - od momentu sporządzenia wniosku o dofinansowanie oraz okresu realizacji i trwałości projektu? Pytanie zadawane jest w kontekście kwalifikowalności kosztu podatku VAT w projekcie unijnym, który to jest kwalifikowany jedynie w przypadku, gdy nie istnieje żadna potencjalna możliwość odzyskania tego podatku?

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do postawionego pytania we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Spółka stoi na stanowisku, iż nie ma możliwości obniżenia VAT należnego o VAT naliczony, gdyż wszystkie usługi które sprzedaje od momentu złożenia wniosku o dofinansowanie oraz będzie sprzedawać w okresie realizacji i trwałości projektu są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie Spółka prostuje, iż pytanie dotyczy okresu od momentu złożenia wniosku o dofinansowanie oraz okresu realizacji i trwałości projektu, a nie "okresu od momentu złożenia wniosku o płatność", jak omyłkowo wpisano w pierwotnym wniosku. W okresie tym Spółka sprzedawała i będzie sprzedawać wyłącznie usługi zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.; dalej jako: "ustawa" lub "ustawa o VAT"), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści powołanych przepisów ustawy wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest możliwość obniżenia VAT należnego o VAT naliczony od momentu sporządzenia wniosku o dofinansowanie oraz okresu realizacji i trwałości projektu w odniesieniu do towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Wskazać zatem należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie opieki medycznej oraz transportu sanitarnego, które są zwolnione od podatku VAT. Przedmiotem projektu nie jest realizacja usług medycznych ani usług transportu sanitarnego, jest nim realizacja wyłącznie działań inwestycyjnych tj. wyposażenie podmiotów leczniczych w nowoczesny sprzęt medyczny, wyposażenie podmiotów w rozwiązania informatyczno-komunikacyjne. Inwestycje będące przedmiotem projektu będą służyć jedynie do sprzedaży usług medycznych i usług transportu sanitarnego, o których mowa w art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Odbiorcami tych usług będą wyłącznie osoby posiadające prawo do świadczeń na podstawie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, a płatnikiem tych świadczeń będzie Narodowy Fundusz Zdrowia. Opłaty za te usługi będzie ponosił więc Narodowy Fundusz Zdrowia na podstawie zawartych umów z Oddziałem Wojewódzkim NFZ.

Jak wskazuje w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca, zakupione z ramach realizacji ww. projektu towaru i usługi będą przez Spółkę wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT. Efekty realizacji projektu również będą służyć wyłącznie do czynności zwolnionych od VAT. Wnioskodawca będzie wskazany jako nabywca na fakturach VAT dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W związku z powyższym, w tej sytuacji Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od momentu sporządzenia wniosku o dofinansowanie oraz okresu realizacji i trwałości projektu w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku, tj. pytania Wnioskodawcy, w odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Tym samym niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług (wykonywanych czynności), gdyż nie było to przedmiotem wniosku. Jak bowiem wskazał Wnioskodawca (i co zostało przyjęte za element opisanego zdarzenia przyszłego niepodlegającego ocenie), Spółka w ramach realizacji przedmiotowego projektu dokonuje zakupu oraz sprzedaży wyłącznie usług podlegających zwolnieniu przedmiotowemu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Końcowo, Organ pragnie podkreślić, że wskazane przez Wnioskodawcę w pytaniu pojęcie "kosztów kwalifikowalnych" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Wnioskodawca sam zatem dokonuje oceny, czy podatek VAT w konkretnej sytuacji, osadzonej w okolicznościach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego stanowi koszt kwalifikowalny.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl