0111-KDIB3-3.4012.366.2018.1.MS - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.366.2018.1.MS Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2018 r. (data wpływu 12 grudnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z 19 grudnia 2018 r. (data wpływu 20 grudnia 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z 19 grudnia 2018 r. (data wpływu 20 grudnia 2018 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca oświadcza, że jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. W dniu 28 listopada 2017 r. Wnioskodawca złożył za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania "..." do Urzędu Marszałkowskiego Województwa X wniosek o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego PROW na lata 2014-2020 projektu pod nazwą "...".

Celem projektu jest utworzenie i oddanie do użytkowania parku linowego, utworzenie 3 stanowisk pracy, zatrudnienie 3 osób na 3 etaty, wykorzystanie technologii teleinformatycznych poprzez instalacje na terenie... ekranu LCD, na którym wyświetlane będą filmy i spoty informacyjno-reklamowe, promocja regionu i działań Lokalnej Grupy Działania "..." poprzez działania informacyjne dotyczące wsparcia projektu ze środków UE oraz wyświetlanie na monitorze LCD spoty i reklamy lokalnych działań turystycznych, rekreacyjnych i wypoczynkowych oraz informacje na temat Lokalnej Grupy Działania "...", edukacja historyczna poprzez informacje wyświetlane na monitorze LCD zainstalowanym na terenie...., ubranie personelu obsługi... w stylizowane stroje wynikające z dziedzictwa historycznego sąsiadującego zamku....

Na mocy art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o VAT (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca nie był płatnikiem VAT. W związku z powyższym, tj. brakiem prawa do odliczenia podatku VAT od planowanych zakupów związanych z realizacją projektu, we wniosku o dotacje Wnioskodawca wpisał podatek VAT naliczony od planowanych wydatków jako wydatek kwalifikowany objęty dofinansowaniem.

W dniu 16 maja 2018 r. została podpisana umowa o przyznaniu pomocy Nr.. pomiędzy Województwem X a Wnioskodawcą obejmująca dofinansowaniem podatek VAT naliczony od planowanych wydatków związanych z realizacją projektu.

W dniu 30 maja 2018 r. Wnioskodawca złożył do Urzędu Skarbowego w Y zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R, w którym Wnioskodawca zrezygnował ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o VAT (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

Od dnia 1 czerwca 2018 r. Wnioskodawca stał się czynnym podatnikiem VAT.

Ponoszone wydatki w ramach realizacji ww. projektu były dokumentowane wystawionymi przez dostawców i wykonawców fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.

W piśmie z 19 grudnia 2018 r. Wnioskodawca wskazał, że efekty projektu "..." będą służyły czynnościom opodatkowanym z detalicznej sprzedaży biletów wejścia do....

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy będącemu osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione od dnia 1 czerwca 2018 r. w związku z realizacją projektu inwestycyjnego pod nazwą "..." z równoczesnym wyłączeniem go z wydatków kwalifikowanych objętych wsparciem w ramach dofinansowania projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione od dnia 1 czerwca 2018 r. w związku z realizacją projektu inwestycyjnego pod nazwą "..." z równoczesnym wyłączeniem go z wydatków kwalifikowanych objętych wsparciem w ramach dofinansowania projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2174), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej - na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy - należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca złożył za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania... do Urzędu Marszałkowskiego Województwa X wniosek o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego PROW na lata 2014-2020 projektu pod nazwą "...".

Celem projektu jest utworzenie i oddanie do użytkowania parku linowego, utworzenie 3 stanowisk pracy, zatrudnienie 3 osób na 3 etaty, wykorzystanie technologii teleinformatycznych poprzez instalacje na terenie... ekranu LCD, na którym wyświetlane będą filmy i spoty informacyjno-reklamowe, promocja regionu i działań Lokalnej Grupy Działania "..." poprzez działania informacyjne dotyczące wsparcia projektu ze środków UE oraz wyświetlanie na monitorze LCD spoty i reklamy lokalnych działań turystycznych, rekreacyjnych i wypoczynkowych oraz informacje na temat Lokalnej Grupy Działania "...", edukacja historyczna poprzez informacje wyświetlane na monitorze LCD zainstalowanym na terenie..., ubranie personelu obsługi parku w stylizowane stroje wynikające z dziedzictwa historycznego sąsiadującego zamku....

W dniu 16 maja 2018 r. została podpisana umowa o przyznaniu pomocy Nr.. pomiędzy Województwem X a Wnioskodawcą obejmująca dofinansowaniem podatek VAT naliczony od planowanych wydatków związanych z realizacją projektu.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione od dnia 1 czerwca 2018 r. w związku z realizacją wskazanego projektu.

Jak już wskazano odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca w dniu 30 maja 2018 r. złożył do Urzędu Skarbowego zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R, w którym zrezygnował ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o VAT i od 1 czerwca 2018 r. stał się czynnym podatnikiem VAT.

Jednocześnie efekty projektu "..." będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych obejmujących detaliczną sprzedaż biletów wejścia do.... Ponadto ponoszone wydatki w ramach realizacji ww. projektu były dokumentowane wystawionymi przez dostawców i wykonawców fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.

W konsekwencji w związku z tym, iż Wnioskodawca realizując wskazane we wniosku zadanie inwestycyjne działa jako podatnik VAT czynny oraz zrealizowana inwestycja będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych w ramach sprzedaży biletów wejścia do..., Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione od dnia 1 czerwca 2018 r. w związku z realizacją projektu inwestycyjnego pod nazwą "...".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu jest prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocowych zagranicznej.

Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym czy też z kosztów tych powinien zostać wyłączony.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl