0111-KDIB3-3.4012.364.2021.1.MK - Mechanizm podzielonej płatności w przypadku preparatów smarowych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 września 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.364.2021.1.MK Mechanizm podzielonej płatności w przypadku preparatów smarowych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 1 lipca 2021 r. (data wpływu 1 lipca 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zaliczenia preparatów smarowych klasyfikowanych do kodu CN 3403 19 80 do kategorii towarów o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy, wobec których stosuje się mechanizm podzielonej płatności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zaliczenia preparatów smarowych klasyfikowanych do kodu CN 3403 19 80 do kategorii towarów o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy, wobec których stosuje się mechanizm podzielonej płatności.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność w zakresie dystrybucji rur kamionkowych. W ramach prowadzonej działalności Spółka m.in. dokonuje zakupu i sprzedaży smaru (dalej: "Smar") wykorzystywanego przy montażu rur stanowiących podstawowy towar handlowy Spółki.

Smary objęte niniejszym wnioskiem o interpretację stanowią produkty, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c in fine ustawy o podatku akcyzowym, tj. posiadając oznaczenie CN z grupy 3403 są to produkty stanowiące smar plastyczny. Z tej przyczyny Smary nie są objęte efektywnie podatkiem akcyzowym (korzystają ze zwolnienia z podatku akcyzowego).

Z punktu widzenia podatku akcyzowego Smary nie stanowią oleju smarowego opodatkowanego podatkiem akcyzowym, natomiast stanowią smary plastyczne. Przedmiotowy Smar w temperaturze 20 stopni C. jest ciałem stałym, jest kwalifikowany do kodu nomenklatury scalonej CN 3403 19 80 "Preparaty smarowe, włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach, zawierających < 70% masy olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych (z wył. preparatów do obróbki materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, smarów o zawartości co najmniej 25% masy węgla pochodzącego z biomasy, które ulegają biodegradacji przynajmniej w 60%)", zaś w ramach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług klasyfikowany jest pod numerem 20.59.41.0 - "Preparaty smarowe".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy przez "Oleje opałowe oraz oleje smarowe - w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym", o których mowa w poz. 93 załącznika nr 15 do Ustawy o podatku VAT rozumie się także Smary opisane w treści niniejszego wniosku, tj. czy dokonując zakupu Smaru od podatnika podatku od towarów i usług, który to zakup jest udokumentowany fakturą o wartości brutto opiewającej na wartość 15 000 PLN lub więcej bądź dokonując sprzedaży Smaru na rzecz podatnika podatku od towarów i usług w ramach transakcji udokumentowanej fakturą o wartości 15 000 PLN lub więcej, Spółka jest zobligowana do stosowania mechanizmu podzielonej płatności?

Wnioskodawca wyjaśnia, że nie jest zainteresowany interpretacją w zakresie stosowania mechanizmu podzielonej płatności, ale informuje, że przedmiotem niniejszego wniosku o interpretację jest uzyskanie interpretacji zakresu znaczeniowego pojęcia "oleju smarowego - w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym", użytego w poz. 93 załącznika nr 15 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Ww. pojęcie niedookreślone, nieskonkretyzowane m.in. poprzez odniesienie do klasyfikacji statystycznej nomenklatury scalonej CN lub Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) stanowi barierę w określeniu przez Wnioskodawcę skutków w podatku VAT w przypadku obrotu tego typu towarami.

Innymi słowy pytanie Wnioskodawcy sprowadza się do ustalenia, czy uzasadnione jest stanowisko, że użyte w poz. 93 załącznika nr 15 do ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie "Oleje opałowe oraz oleje smarowe - w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym" nie obejmuje swoim zakresem smarów plastycznych, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c in fine ustawy o podatku akcyzowym, tj. "preparatów" smarowych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stosownie do art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.; dalej: "Ustawa o VAT") faktura powinna zawierać: "w przypadku faktur, w których kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy - wyrazy »mechanizm podzielonej płatności«".

Natomiast zgodnie z art. 108 ust. 1a Ustawy o VAT: "Przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności".

Zatem zarówno w przypadku transakcji sprzedażowych, jak i zakupowych istotne jest ustalenie, czy wśród towarów objętych transakcją znajdują się towary objęte załącznikiem nr 15 do Ustawy o VAT.

Opisany w niniejszym wniosku Smar może być potencjalnie objęty poz. 93 załącznika nr 15 do Ustawy o VAT, która to pozycja obejmuje: "Oleje opałowe oraz oleje smarowe - w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym". Co istotne, opisana pozycja nie posługuje się żadnym kodem statystycznym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług ani nomenklatury scalonej, które ułatwiałyby ustalenie zakresu znaczeniowego "olejów opałowych oraz olejów smarowych", dlatego jednym sposobem ustalenia zakresu znaczeniowego ww. pojęcia jest odwołanie do przepisów o podatku akcyzowym.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 722; dalej: "Ustawa o podatku akcyzowym") nie zawiera definicji "oleju opałowego", "oleju smarowego", ani nawet "oleju". W świetle powyższego należy zatem zwrócić uwagę na szerszy kontekst użycia słowa "olej" w Ustawie o podatku akcyzowym.

Ustawa ta w art. 89 ust. 1 wprowadza stawki podatku na wyroby energetyczne, w tym także oleje. Przepis ten wymienia m.in. oleje napędowe (pkt 6, pkt 9), oleje opałowe (pkt 10), a także "oleje i preparaty smarowe" (pkt 11). Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11 Ustawy o podatku akcyzowym: "stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla: olejów i preparatów smarowych:

a)

olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99,

b)

olejów smarowych o kodzie CN 2710 20 90,

c)

preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją - 1180,00 zł/1000 litrów".

Zatem Ustawodawca w cytowanym przepisie wyraźnie rozróżnia "oleje smarowe", które wymienia w lit. a i b) oraz "preparaty smarowe" ujęte w lit. c) cytowanego przepisu. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że wspomniany art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy o podatku akcyzowym obejmuje preparaty smarowe objęte kodem CN 3403 (z wyłączeniem smarów plastycznych), a zatem kodem nomenklatury scalonej, pod którym jest klasyfikowany Smar objęty niniejszym wnioskiem.

Należy także wskazać, że wyodrębnienie preparatów smarowych od olejów smarowych w Ustawie o podatku akcyzowym przejawia się także w innych przepisach tej ustawy, w tym m.in. w art. 48 ust. 3 pkt 4 i ust. 4a, a także w załączniku nr 1, zawierającym wykaz wyrobów akcyzowych.

Wykaz wyrobów akcyzowych zawarty w załączniku nr 1 do Ustawy o podatku akcyzowym zawiera opisy towarów wraz z ich oznaczeniami wg kodów nomenklatury scalonej CN. W załączniku tym oleje (brak wyraźnego wyodrębnienia "olejów smarowych") zostały ujęte w poz. 1-12 oraz 24, 26, 27 i 30, natomiast w poz. 37 przedmiotowego załącznika wskazano preparaty smarowe objęte poz. CN 3403: "Preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych".

Sama treść opisu, jak i jego umiejscowienie w załączniku (oddzielnie od olejów) prowadzi do wniosku o odrębności "preparatów smarowych" względem "olejów". Potwierdzenie wskazanego rozróżnienia ujawnia się także w treści formularza rejestracyjnego dla potrzeb akcyzy AKC-R, gdzie w poz. 37 wskazuje się rodzaj wyrobów podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Ta pozycja formularza AKC-R (w wersji 7) zawiera 16 rodzajów wyrobów akcyzowych oraz odrębnie traktuje oleje smarowe (ujęte w punkcie 10) oraz preparaty smarowe (ujęte w punkcie 11). Zatem konstrukcja formularza AKC-R w sposób jednoznaczny wskazuje, że dla potrzeb podatku akcyzowego preparaty smarowe stanowią odrębny od olejów smarowych rodzaj wyrobów akcyzowych.

Żaden przepis Ustawy o podatku akcyzowym nie uzasadnia twierdzenia, jakoby pojęcie "oleje smarowe" miało obejmować swoim zakresem również "preparaty smarowe". W świetle powyższego, pomimo braku definicji "olejów" lub "olejów smarowych" w Ustawie o podatku akcyzowym należy uznać, że Ustawa o podatku akcyzowym wprowadza rozróżnienie pomiędzy "olejami" i "preparatami smarowymi". Rozdział taki przejawia się zarówno w treści poszczególnych przepisów (w szczególności art. 89 ust. 1 tej ustawy), jak i w treści załącznika nr 1 do Ustawy o podatku akcyzowym, a nawet w formularzu rejestracyjnym AKC-R. Skoro zaś poz. 93 załącznika nr 15 do Ustawy o VAT wymienia jedynie "oleje", należy przyjąć, że preparaty smarowe nie są objęte obligatoryjnym mechanizmem podzielonej płatności.

Gdyby zamiarem Ustawodawcy było objęcie obligatoryjnym mechanizmem podzielonej płatności również preparatów smarowych objętych kodem CN 3403, inaczej zredagowałby opis poz. 93 załącznika nr 15 do Ustawy o VAT. W efekcie należy stwierdzić, że Smar, o którym mowa w niniejszym wniosku, jako produkt objęty kodem CN 3403, stanowi "preparat smarowy" niebędący "olejem smarowym" w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, a więc nie jest objęty treścią załącznika nr 15 Ustawy o VAT. Tym samym transakcje sprzedaży lub zakupu takiego Smaru nie podlegają obowiązkowi stosowania mechanizmu podzielonej płatności.

Końcowo Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że dodatkowym elementem uzasadniającym twierdzenie, że Smary nie są objęte zakresem pojęcia "oleju smarowego - w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym ", użytego w poz. 93 załącznika nr 15 do ustawy o podatku od towarów i usług jest definicja pojęcia "olej", stosowana w języku potocznym (konieczność posłużenia się definicją z języka potocznego wynika z braku definicji legalnej tego pojęcia w ustawie o podatku od towarów i usług lub w ustawie o podatku akcyzowym.

Zgodnie zatem z definicją zawartą z słowniku języka polskiego PWN (wydanie internetowe), olej jest to: 1. «ciekły tłuszcz otrzymywany z nasion i owoców niektórych roślin lub tkanek ssaków i ryb morskich» 2. «płynny produkt destylacji ropy naftowej, węgla kamiennego, smoły» 3. pot. «obraz namalowany farbami olejnymi». Pomijając z oczywistych względów trzecią z definicji należy przyjąć, że olej jest cieczą, płynem. Skoro zaś dany produkt w temperaturze pokojowej ma stały stan skupienia (w rodzaju pasty), także na gruncie wykładni literalnej uzasadnione jest stanowisko, zgodnie z którym taki produkt (smar plastyczny, niebędący cieczą) nie może być utożsamiany z olejem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm. dalej jako: "ustawa" lub "ustawa o VAT"), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy - przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności - art. 15 ust. 1 ustawy.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych - art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika - art. 99 ust. 7c ustawy.

Deklaracje, o których mowa w ust. 1-3, 3c-6, 8-9 i 11a, składa się wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej - art. 99 ust. 11b ustawy.

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730 i 848), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach - art. 99 ust. 11c ustawy.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi i udostępni na elektronicznej platformie usług administracji publicznej wzór dokumentu, o którym mowa w ust. 11c - art. 99 ust. 13a ustawy.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy - art. 99 ust. 13b ustawy.

Stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1.

przedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2.

wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3.

wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4.

otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

5.

wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

6.

czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

7.

dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

Artykuł 2 pkt 31 ustawy stanowi, że ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o fakturze - rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Zakres informacji jakie powinna zawierać faktura, wskazany został w art. 106e ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy w przypadku faktur, w których kwota należności ogółem przekracza kwotę 15 000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej, obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy - wyrazy "mechanizm podzielonej płatności", przy czym do przeliczania na złote kwot wyrażonych w walucie obcej stosuje się zasady przeliczania kwot stosowane w celu określenia podstawy opodatkowania.

W świetle art. 108a ust. 1 ustawy, podatnicy, którzy otrzymali fakturę z wykazaną kwotą podatku, przy dokonywaniu płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury mogą zastosować mechanizm podzielonej płatności.

Natomiast zgodnie z art. 108a ust. 1a ustawy przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem przekracza kwotę 15 000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności. Do przeliczania na złote kwot wyrażonych w walucie obcej stosuje się zasady przeliczania kwot stosowane w celu określenia podstawy opodatkowania.

W załączniku nr 15 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów i usług, o których mowa w art. 105a ust. 1, art. 106e ust. 1 pkt 18a, art. 108a ust. 1a oraz art. 108e ustawy w poz. 93 wymieniono - oleje opałowe oraz oleje smarowe - w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym.

Z uwagi na odwołanie się ustawodawcy do uregulowań dotyczących podatku akcyzowego wskazać należy, że zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 722 z późn. zm.; zwanej dalej lub "ustawą o podatku akcyzowym"), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy - art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym.

W załączniku nr 1 do ustawy wymieniono:

* w poz. 27 pod kodem CN 2710 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe;

* w poz. 37 pod kodem CN 3403 - preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.

Do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej "WIA", stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.). Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie - art. 3 ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu art. 86 ust. 1 pkt 2 i 5 ustawy o podatku akcyzowym, zalicza się wyroby:

* objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

* objęte pozycją CN 3403.

Do wyrobów energetycznych zalicza się także pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN jak i pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN - art. 86 ust. 1 pkt 9 i 10 ustawy o podatku akcyzowym.

Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych - art. 86 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2 - art. 86 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Z kolei w art. 89 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, ustawodawca wskazał stawki akcyzy na wyroby energetyczne, uwzględniając ich kody nomenklatury scalonej, przeznaczenie i właściwości.

I tak w myśl art. 89 ust. 1 w zw. z ust. 1aa i 1b ustawy o podatku akcyzowym stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

1.

węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);

2.

benzyn silnikowych o kodach CN 2710 12 45 lub 2710 12 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1514 zł/1000 litrów;

3.

(uchylony);

4.

benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 12 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1822,00 zł/1000 litrów;

5.

paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1446,00 zł/1000 litrów;

6.

olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 43 i 2710 20 11 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1145 zł/1000 litrów;

7.

(uchylony);

8.

biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1145 zł/1000 litrów;

9.

olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 43 do 2710 19 48 i od 2710 20 11 do 2710 20 19, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów;

10.

olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 68 i od 2710 20 31 do 2710 20 39:

a.

z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów,

b.

pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1000 kilogramów;

11.

olejów i preparatów smarowych:

a.

olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99,

b.

olejów smarowych o kodzie CN 2710 20 90,

c.

preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją

- 1180,00 zł/1000 litrów;

12.

gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:

a.

gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:

* skroplonych - 644 zł/1000 kilogramów,

* w stanie gazowym - 10,02 zł/I gigadżul (GJ),

aa. gazu ziemnego o kodach CN 2711 11 00 i 2711 21 00 - 0 zł,

b.

wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:

* biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,

* wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł,

c.

pozostałych - 13,70 zł/1 gigadżul (GJ);

13.

gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);

14.

pozostałych paliw silnikowych - 1771 zł/1000 litrów;

15.

pozostałych paliw opałowych:

a.

w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:

* niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów,

* równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1000 kilogramów,

b.

gazowych - 1,28 zł/gigadżul (GJ).

W latach 2020-2021 stawki akcyzy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 6, 8, pkt 12 lit. a i c oraz pkt 14, są obniżone odpowiednio o 28,00 zł/1000 litrów, 28,00 zł/1000 kilogramów albo 0,56 zł/1 gigadżul (GJ) - art. 89 ust. 1aa ustawy.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", stawki akcyzy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 6, 8, pkt 12 lit. a i c oraz pkt 14, obowiązujące w poszczególnych latach kalendarzowych okresów, o których mowa w ust. 1a-1ab, uwzględniając kwoty ich obniżenia odpowiednio zgodnie z ust. 1a-1ab:

1.

w terminie do dnia 31 grudnia roku kalendarzowego poprzedzającego każdy rok z tego okresu;

2.

niezwłocznie - w przypadku zmiany ich wysokości (art. 89 ust. 1b ustawy).

Mając powyższe na uwadze, na wstępie zaznaczyć należy, że co do zasady obowiązek wystawiania faktur z adnotacją "mechanizm podzielonej płatności" będzie istnieć, jeżeli łącznie spełnione będą trzy warunki, tj. faktura:

* będzie wystawiana na kwotę należności ogółem (kwotę brutto) przekraczającą 15 000 zł lub jej równowartość;

* będzie dokumentować dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy,

* czynności będą dokonywane na rzecz podatnika.

Analizując kwestię wątpliwości Wnioskodawcy, zwrócić należy uwagę że poz. 93 załącznika nr 15 do ustawy o podatku od towarów i usług odwołuje się do towarów - olejów opałowych oraz olejów smarowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym.

Ustawodawca w treści ustawy o VAT odwołuje się zatem do dwóch odrębnych co do zasady kategorii: olejów opałowych oraz olejów smarowych, dla których w treści art. 89 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym przypisano odpowiednie stawki podatku akcyzowego.

Co równie istotne, w art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku akcyzowym, w którym to przepisie ustawodawca określił stawkę akcyzy dla: olejów smarowych i pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, olejów smarowych o kodzie CN 2710 20 90 oraz preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, dokonano nie tylko oddzielenia preparatów smarowych względem olejów smarowych i pozostałych olejów, ale i także pewnych wyłączeń z tych kategorii (dokonano wyłączenia m.in. smarów plastycznych objętych pozycją CN 3403).

Stwierdzić zatem należy, że w przypadku określenia stawek akcyzy, ustawa co do zasady oddziela oleje opałowe od olejów smarowych i pozostałych olejów (CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, CN 2710 20 90) oraz od preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403. Dodatkowo z kategorii preparatów smarowych opodatkowanych stawką określoną w art. 89 ust. 1 pkt 1it. c ustawy o podatku akcyzowym, ustawodawca wyłącza smary plastyczne, które są objęte tą pozycją.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi działalność w zakresie dystrybucji rur kamionkowych. W ramach prowadzonej działalności Spółka m.in. dokonuje zakupu i sprzedaży smaru wykorzystywanego przy montażu rur stanowiących podstawowy towar handlowy Spółki. Wnioskodawca wskazał, że smary objęte wnioskiem stanowią produkty, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy o podatku akcyzowym, są klasyfikowane do kodu CN 3403 19 80, stanowią smary plastyczne i wg opisanego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego nie są objęte efektywnie podatkiem akcyzowym.

Opierając się zatem na tak przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym, stwierdzić należy, że przedmiotowe preparaty smarowe klasyfikowane do kodu CN 3403 19 80, które będą wykorzystywane przy montażu rur kamionkowych, nie mieszczą się w pojęciu towarów - olejów opałowych i preparatów smarowych, o których mowa w poz. 93 załącznika nr 15 do ustawy o podatku VAT, wobec których stosuje się mechanizm podzielonej płatności.

Stanowisko Wnioskodawcy względem przedstawionych we wniosku wątpliwości uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Organ zastrzega, że przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie wątpliwości Zainteresowanego i została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny, którego elementem była m.in. klasyfikacja CN.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl