0111-KDIB3-3.4012.355.2020.2.JS - Prawo do wystawiania faktur VAT ze stawką 0% w związku ze świadczeniem na rzecz generalnego wykonawcy usług, które zostaną wykorzystane na potrzeby realizacji umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 września 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.355.2020.2.JS Prawo do wystawiania faktur VAT ze stawką 0% w związku ze świadczeniem na rzecz generalnego wykonawcy usług, które zostaną wykorzystane na potrzeby realizacji umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 czerwca 2021 r. (data wpływu 5 lipca 2021 r.), uzupełnionym pismem z 9 września 2021 r. (data wpływu 10 września 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do wystawiania faktur VAT ze stawką 0% w związku ze świadczeniem na rzecz Generalnego Wykonawcy usług, które zostaną wykorzystane na potrzeby realizacji umowy zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2021 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do wystawiania faktur VAT ze stawką 0% w związku ze świadczeniem na rzecz Generalnego Wykonawcy usług, które zostaną wykorzystane na potrzeby realizacji umowy zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 9 września 2021 r. (data wpływu 10 września 2021 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 30 sierpnia 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.355.2021.1.JS.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Prowadzi działalność gospodarczą od (...). Obecnie działalność gospodarcza prowadzona jest w szczególności w zakresie (...).

Wnioskodawca zawarł, jako podwykonawca, z Generalnym Wykonawcą umowę podwykonawstwa, której przedmiotem są roboty budowalne. Jako inwestor wskazany został przez Generalnego Wykonawcę (...).

Zgodnie z Umową Podwykonawstwa przedmiotem umowy jest kompletne wykonanie prac w związku z projektem (...).

Za wykonanie prac określonych w umowie Wykonawca otrzyma wynagrodzenie ryczałtowe.

Zgodnie z treścią zawartej pomiędzy Wnioskodawcą (podwykonawcą) oraz Generalnym Wykonawcą umowy, roboty objęte przedmiotem umowy są wykonywane na zlecenie amerykańskich sił zbrojnych i zwolnione z podatku zgodnie z Umową między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o Wzmocnionej Współpracy Obronnej (art. 19 ust. 2) - zakup zwolniony od podatku od towarów i usług przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz, przeznaczonych do wyłącznego użytku tych sił zbrojnych lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej.

Umowa podwykonawcza stanowi również, iż dla wystawienia przez Wnioskodawcę faktury za wykonane roboty z zastosowaniem stawki VAT 0% konieczne jest uprzednie uzyskanie świadectwa zwolnienia z podatku VAT. W tym celu niezwłocznie po podpisaniu Protokołu Zaawansowania Robót, Wnioskodawca wystawi i przekaże Generalnemu Wykonawcy fakturę VAT pro forma obejmującą wykonane roboty, na podstawie której Generalny Wykonawca złoży wniosek o wydanie świadectwa zwolnienia z podatku VAT.

Wszystkie faktury VAT wystawiane przez Wnioskodawcę (w tym także faktury VAT Pro forma) zawierać będą dodatkowy opis o treści: "Zamówienie wykonane na zlecenie amerykańskich sił zbrojnych i zwolnione z podatku zgodnie z: Umową między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o Wzmocnionej Współpracy Obronnej (art. 19 ust. 2) - zakup zwolniony od podatku od towarów i usług przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz, przeznaczonych do wyłącznego użytku tych sił zbrojnych lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej".

Podstawą wystawienia przez Wnioskodawcę faktury jest świadectwo zwolnienia z podatku VAT oraz obustronnie podpisany Protokół Zaawansowania Robót. Podstawą wystawienia faktury końcowej jest świadectwo zwolnienia z podatku VAT oraz obustronnie podpisany Protokół Odbioru Końcowego Robót bez wad i usterek.

Świadczenie usług przez Wnioskodawcę będzie dokonywane na rzecz podmiotu będącego wykonawcą kontraktowym, o którym mowa w art. 2 lit. e Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej, świadczącym usługi Siłom Zbrojnym Stanów Zjednoczonych na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych.

Usługi dostarczone przez Wnioskodawcę zostaną wykorzystane przez wykonawcę kontraktowego na potrzeby realizacji umowy na wykonanie usług budowlanych na rzecz Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Generalny Wykonawca zawarł z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych w rozumieniu art. 2 lit. a Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej, umowę na wykonanie robót budowlanych, które będą realizowane na terenie używanej przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych bazy wojskowej, położonej na terytorium Polski.

Umowa zawarta przez Wnioskodawcę z Generalnym Wykonawcą określa warunki wykonania prac oraz przedmiot świadczenia, posiada pełną specyfikację realizowanych robót budowalnych.

Pismem z września 2021 r. Wnioskodawca wskazał ponadto:

1. Wnioskodawca przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy będzie dysponować świadectwem zwolnienia, o którym mowa w § 8 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2020 r. poz. 527) oraz zamówieniem dotyczącym towarów lub usług wykazanych w świadectwie zwolnienia (wraz z ich specyfikacją), o którym mowa w ust. 2 pkt 3 tego przepisu.

2. Dane Wnioskodawcy widnieją w polu 3 części A na świadectwie zwolnienia. Wnioskodawca wskazany jest jako dostawca towarów i/lub usług na świadectwie zwolnienia, o którym mowa powyżej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca, w związku z realizacją na rzecz Generalnego Wykonawcy usług, które zostaną wykorzystane na potrzeby realizacji umowy zawartej przez Generalnego Wykonawcę z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych, będzie uprawniony do wystawiania faktur VAT z zastosowaniem stawki VAT 0% ?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W myśl art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2153 i 2154), zwanej dalej "Umową o wzmocnionej współpracy obronnej" siły zbrojne Stanów Zjednoczonych oznaczają podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej.

Stosownie do art. 2 lit. e Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej, wykonawca kontraktowy oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz.

Na podstawie art. 19 ust. 2 Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej, zwalnia się od podatku od towarów i usług, podatku akcyzowego lub podobnych podatków, opłat i należności albo takich, które je zastąpią towary i usługi nabywane przez siły zbrojne USA lub na ich rzecz w celach określonych w ustępie 1 niniejszego Artykułu. Zwolnienie stosuje się w chwili zakupu, jeśli transakcja jest potwierdzona dokumentem wydanym przez siły zbrojne USA, który siły zbrojne USA przedkładają odpowiedniemu organowi podatkowemu Rzeczypospolitej Polskiej. Ponadto w przypadku towarów akcyzowych zwolnienie z podatku akcyzowego w chwili sprzedaży ma zastosowanie wyłącznie, jeśli takie towary są nabywane ze składu podatkowego i transakcja jest potwierdzona dokumentem, o którym mowa powyżej.

W związku z powyższym Wnioskodawca, w związku z realizacją na rzecz Generalnego Wykonawcy usług, które zostaną wykorzystane na potrzeby realizacji umowy zawartej przez Generalnego Wykonawcę z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych, będzie uprawniony do wystawiania faktur VAT z zastosowaniem stawki VAT 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z treścią art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 i art. 138i ust. 4 wynosi 23%.

Jednocześnie, zarówno w ustawie jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, ustawodawca przewidział stawki obniżone oraz zwolnienia od podatku.

W myśl art. 146d ust. 1 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia w okresie, o którym mowa w art. 146aa, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 5% lub 8% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek.

Stosownie do brzmienia § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2020 r. poz. 527 z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem", obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej w Warszawie dnia 11 grudnia 2009 r. (Dz. U. z 2010 r. poz. 422), zwanej dalej "Umową o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej", przebywających na terytorium kraju, gdy towary lub usługi nabywane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz przeznaczone są do wyłącznego użytku służbowego tych sił zbrojnych lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 23 tej umowy, jeżeli siły takie biorą udział we wspólnych działaniach obronnych.

Zgodnie z § 8 ust. 2 rozporządzenia, przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:

1.

w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 - wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 77 z 23.03.2011, str. 1, z późn. zm.), zwane dalej "świadectwem", dla tych towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty wskazane w ust. 1 pkt 1-4 posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo;

2.

w przypadku, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 5 wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 817 i 818), dla tych towarów i usług; oraz zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone odpowiednio w pkt 1 i 2;

3.

zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone odpowiednio w pkt 1 i 2.

W myśl § 8 ust. 3 rozporządzenia, świadectwo, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, wypełniają siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z tym że pole 4 tego świadectwa wypełnia Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej lub jego upoważniony przedstawiciel. Niewykorzystane pola świadectwa przekreśla się.

Jak stanowi § 8 ust. 4 rozporządzenia, wypełnienie pola 4 świadectwa, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, nie jest wymagane w przypadku gdy Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej lub jego upoważniony przedstawiciel wyda pojedyncze poświadczenie, o którym mowa w art. 2 ust. 2 lit. b Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r.

W przypadku, o którym mowa w ust. 4, kopię pojedynczego poświadczenia dołącza się do wypełnionego świadectwa i przekazuje dostawcy towarów lub usługodawcy wraz z dokumentami wskazanymi w ust. 2 pkt 3 - § 8 ust. 5 rozporządzenia.

Natomiast zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie przypadków i trybu zwrotu podatku od towarów i usług siłom zbrojnym, wielonarodowym kwaterom i dowództwom oraz ich personelowi cywilnemu (Dz. U. z 2019 r. poz. 1753), dalej: "rozporządzenie z dnia 22 grudnia 2011 r.", rozporządzenie to określa przypadki i tryb zwrotu podatku od towarów i usług:

1) Siłom Zbrojnym Państw - Stron Traktatu Północnoatlantyckiego oraz Siłom Zbrojnym Państw-Stron Traktatu Północnoatlantyckiego uczestniczących w Partnerstwie dla Pokoju oraz ich personelowi cywilnemu;

1a) siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych oraz wykonawcom kontraktowym sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych;

2) wielonarodowym kwaterom oraz ich personelowi cywilnemu;

3) Dowództwom Sojuszniczym oraz osobom upoważnionym.

Przypadki i tryb zwrotu podatku siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych oraz ich wykonawcom kontraktowym zostały zawarte w rozdziale 2a ww. rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2011 r.

Natomiast w świetle § 7f ust. 1 ww. rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2011 r., zwrot podatku nie dotyczy nabytych towarów i usług, do których zastosowano stawki podatku w wysokości 0%.

W tym miejscu należy zauważyć, że zgodnie z art. 37 ust. 3 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisaną w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2153, dalej: "Umowa o wzmocnionej współpracy obronnej"), z chwilą wejścia tej Umowy w życie zastąpiła ona poprzednio obowiązującą Umowę między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej sporządzoną w Warszawie dnia 11 grudnia 2009 r. ("umowę SOFA") oraz Porozumienie między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki dotyczące współpracy, zawarte poprzez wymianę not w Warszawie w dniach 22 czerwca i 15 lipca 2015 r., z późn. zm. ("Porozumienie o współpracy").

Równocześnie zgodnie z art. 37 ust. 4 Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej, wszystkie porozumienia i ustalenia wykonawcze do umowy SOFA i Porozumienia o współpracy pozostają w mocy jako porozumienia lub ustalenia wykonawcze do niniejszej Umowy, w zakresie, w jakim porozumienia lub ustalenia wykonawcze nie są sprzeczne z niniejszą Umową. Strony zgadzają się, że w przypadkach niezgodności z niniejszą Umową, zastosowanie mają postanowienia niniejszej Umowy, a Strony lub ich organy wykonawcze, w zależności od sytuacji, niezwłocznie podejmują działania zmierzające do zmiany lub uzupełnienia takiego porozumienia lub ustalenia wykonawczego w celu zapewnienia zgodności z niniejszą Umową.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 lit. a Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej, siły zbrojne USA oznaczają podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej.

Natomiast stosownie do art. 2 lit. e Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej, wykonawca kontraktowy oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, który zawarł (jako podwykonawca) z Generalnym Wykonawcą umowę podwykonawstwa. Przedmiotem umowy są roboty budowlane (kompletne wykonanie prac). Za wykonanie prac określonych w umowie Wykonawca otrzyma wynagrodzenie ryczałtowe.

Świadczenie przez Wnioskodawcę usług będzie dokonywane na rzecz podmiotu będącego wykonawcą kontraktowym, o którym mowa w art. 2 lit. e Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej, świadczącym usługi Siłom Zbrojnym Stanów Zjednoczonych na podstawie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o Wzmocnionej Współpracy Obronnej. Usługi dostarczone przez Wnioskodawcę zostaną wykorzystane przez wykonawcę kontraktowego na potrzeby realizacji umowy, na wykonanie usług budowlanych na rzecz Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych w rozumieniu art. 2 lit. a Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej i będą realizowane na terenie używanej przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych bazy wojskowej, położonej na terytorium Polski. Umowa zawarta przez Wnioskodawcę z Generalnym Wykonawcą określa warunki wykonania prac oraz przedmiot świadczenia, posiada pełną specyfikację realizowanych robót budowalnych.

Zgodnie z treścią umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą (podwykonawcą) oraz Generalnym Wykonawcą, roboty będące jej przedmiotem są wykonywane na zlecenie amerykańskich sił zbrojnych i są zwolnione z podatku zgodnie z ww. Umową między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o Wzmocnionej Współpracy Obronnej (art. 19 ust. 2) - zakup zwolniony od podatku od towarów i usług przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz, przeznaczonych do wyłącznego użytku tych sił zbrojnych lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej. Niezwłocznie po podpisaniu Protokołu Zaawansowania Robót, Wnioskodawca wystawi i przekaże Generalnemu Wykonawcy fakturę VAT pro forma obejmującą wykonane roboty, na podstawie której Generalny Wykonawca złoży wniosek o wydanie świadectwa zwolnienia z podatku VAT.

Wszystkie faktury VAT wystawiane przez Wnioskodawcę (w tym także faktury VAT pro forma) zawierać będą dodatkowy opis o treści: "Zamówienie wykonane na zlecenie amerykańskich sił zbrojnych i zwolnione z podatku zgodnie z Umową między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o Wzmocnionej Współpracy Obronnej (art. 19 ust. 2) - zakup zwolniony od podatku od towarów i usług przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz, przeznaczonych do wyłącznego użytku tych sił zbrojnych lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej". Podstawą wystawienia przez Wnioskodawcę faktury jest świadectwo zwolnienia z podatku VAT oraz obustronnie podpisany Protokół Zaawansowania Robót. Podstawą wystawienia faktury końcowej jest świadectwo zwolnienia z podatku VAT oraz obustronnie podpisany Protokół Odbioru Końcowego Robót bez wad i usterek.

Wnioskodawca ma wątpliwości co do możliwości wystawiania faktur VAT ze stawką podatku w wysokości 0% w związku z realizacją ww. usług.

W odniesieniu do przedstawionego opisu i powołanych przepisów należy podkreślić, że preferencja podatkowa w postaci stawki podatku w wysokości 0% ma zastosowanie tylko wtedy, gdy towary lub usługi są nabywane w imieniu i na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych i gdy są przeznaczone do wyłącznego użytku służbowego tych sił. Zwolnienie stosuje się w chwili zakupu, jeśli transakcja jest potwierdzona dokumentem wydanym przez siły zbrojne USA, który siły zbrojne USA przedkładają odpowiedniemu organowi podatkowemu Rzeczypospolitej Polskiej.

Jednocześnie, podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi jest zobowiązany posiadać, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia, o którym mowa w § 8 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych, a także zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się to świadectwo zwolnienia, wskazane w § 8 ust. 2 pkt 3 tego rozporządzenia.

Tylko łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia podatnika dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi nabywane przez ww. siły zbrojne lub na ich rzecz, do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.

Dodatkowo, cytowana wyżej Umowa o wzmocnionej współpracy obronnej wskazuje na definicję "wykonawcy kontraktowego". Wykonawca kontraktowy oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz.

Należy również zwrócić uwagę, że cytowany wyżej przepis § 8 rozporządzenia odnosi się zarówno do dostaw realizowanych dla sił zbrojnych USA, jak również do dostaw na ich rzecz. Nie oznacza to jednak, że - w przypadku podwykonawców - każdy podmiot w łańcuchu dostaw realizuje dostawę na rzecz sił zbrojnych USA. Dla możliwości stosowania stawki 0% dla dostawy realizowanej na rzecz sił zbrojnych USA ważne są dokumenty, jakimi są świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego oraz zamówienie dotyczące towarów, do których odnosi się to świadectwo - przy czym, dokumenty te powinny wiązać się z tą konkretną transakcją.

W przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca działający w charakterze podwykonawcy robót budowlanych, których odbiorcą docelowym będą siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, o których mowa w art. 2 lit. b Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej działa bezpośrednio na rzecz wykonawcy kontraktowego (Generalnego Wykonawcy). Jednocześnie, to Wnioskodawca zostanie wskazany jako dostawca na świadectwie zwolnienia, o którym mowa w § 8 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych. Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, dane Wnioskodawcy widnieć będą w polu 3 części A na świadectwie zwolnienia.

Ponadto, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy Wnioskodawca będzie dysponować świadectwem zwolnienia, o którym mowa w powyższym przepisie § 8 ust. 2 pkt 2, a także zamówieniem dotyczącym towarów lub usług wykazanych w świadectwie zwolnienia (wraz z ich specyfikacją), o którym mowa w § 8 ust. 2 pkt 3 ww. rozporządzenia.

Tym samym należy stwierdzić, że w przedstawionych okolicznościach spełnione zostaną warunki uprawniające Wnioskodawcę do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%. W opisanej sytuacji Spółka będzie zatem uprawniona do wystawiania faktur VAT z zastosowaniem stawki 0% w związku z realizacją na rzecz Generalnego Wykonawcy usług, które zostaną wykorzystane na potrzeby realizacji umowy zawartej przez Generalnego Wykonawcę z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych.

Stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do zadanego pytania należało zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy wyłącznie sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Tym samym, niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, ściśle w okolicznościach zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Organ nie jest natomiast właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, w tym w szczególności do weryfikacji poprawności danych na posiadanym przez Spółkę świadectwie zwolnienia oraz zamówieniu. Kwestia ta została przyjęta jako element okoliczności zdarzenia przyszłego i nie była ona przedmiotem oceny.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl