0111-KDIB3-3.4012.311.2018.1.MPU - Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego dotyczącego realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.311.2018.1.MPU Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego dotyczącego realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 października 2018 r. (data wpływu - 5 listopada 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej braku możliwości odliczenia podatku naliczonego dotyczącego realizacji projektu współfinansowanego z (...) pn. " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2018 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego dotyczącego realizacji projektu współfinansowanego z (...) pn. " (...)"

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - (...) (dalej jako: "Wnioskodawca" lub "Podatnik"), będący osobą fizyczną jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podstawowym przedmiotem prowadzonej działalności jest świadczenie usług w zakresie opieki medycznej, w ramach niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej, które to usługi są zwolnione od opodatkowania podatkiem od towarów (art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).

W ramach (...) (...), Osi priorytetowej:1 (...), Działania: 1.1 (...). Poddziałania 1.1.7 (...), podatnik zrealizował projekt pod nazwą: "(...)".

Podatnik nie odliczył zawartego w realizacji ww. projektu od towarów i sług, gdyż podatek zawarty w zakupie środków trwałych objętych ww. projektem, od tj.:

1. Stanowisko znieczulenia ogólnego z defibrylatorem (1 szt.)

2. Aparat do elektroterapii i terapii ultradźwiękowej (1 szt.)

3. Aparat EKG (1 szt.)

4. Szyna ruchowa do ćwiczeń czynnych i biernych (1 szt.)

5. Demineralizator (1 szt.)

6. Drukarka (1 szt.)

7. Zgrzewarka (1 szt.)

8. Sterylizator (1 szt.)

9. Myjnia - dezynfekator (1 szt.)

10. Wózek do worków z pokrywami (1 szt.)

11. Stojak z misą 61 (1 szt.)

12. Stolik zabiegowy - do instrumentów chirurgicznych (1 szt.)

13. Stolik zabiegowy (1 szt.)

14. Szafki przyłóżkowe (4 szt.)

15. Łóżka szpitalne (4 szt.)

16. Hybrydowa lampa operacyjna (1 szt.)

jest w całości związany z wykonaniem usług w zakresie opieki medycznej, zwolnionych od opodatkowania. Podstawę do tego stanowił art. 86 ust. 1, w związku z art. 43 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Uprzednio wydano interpretację indywidualną w tej sprawie o nr (...).

Czy stan prawny wydanej uprzednio interpretacji ww. nie uległ zmianie, tj. podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w realizacji projektu pn.: "(...)"

Stanowisko Wnioskodawcy:

Podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w realizacji projektu pn.: "(...)", co wynika wprost z treści art. 86 ust. 1 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.; dalej jako: "ustawa" lub "ustawa o VAT"). W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący osobą fizyczną jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podstawowym przedmiotem prowadzonej działalności jest świadczenie usług w zakresie opieki medycznej, w ramach niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej, które to usługi są zwolnione od opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca - podatnik, zrealizował projekt pod nazwą: "(...)". Podatnik nie odliczył zawartego w realizacji ww. projektu od towarów i sług, gdyż podatek zawarty w zakupie środków trwałych objętych ww. projektem, od tj.:

1. Stanowisko znieczulenia ogólnego z defibrylatorem (1 szt.)

2. Aparat do elektroterapii i terapii ultradźwiękowej (1 szt.)

3. Aparat EKG (1 szt.)

4. Szyna ruchowa do ćwiczeń czynnych i biernych (1 szt.)

5. Demineralizator (1 szt.)

6. Drukarka (1 szt.)

7. Zgrzewarka (1 szt.)

8. Sterylizator (1 szt.)

9. Myjnia - dezynfekator (1 szt.)

10. Wózek do worków z pokrywami (1 szt.)

11. Stojak z misą 61 (1 szt.)

12. Stolik zabiegowy - do instrumentów chirurgicznych (1 szt.)

13. Stolik zabiegowy (1 szt.)

14. Szafki przyłóżkowe (4 szt.)

15. Łóżka szpitalne (4 szt.)

16. Hybrydowa lampa operacyjna (1 szt.)

jest w całości związany z wykonaniem usług w zakresie opieki medycznej, zwolnionych od opodatkowania. Podstawę do tego stanowił art. 86 ust. 1, w związku z art. 43 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest brak prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w realizacji ww. projektu.

Rozważając możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, w związku z realizacją przedmiotowego projektu, należy wskazać, iż w świetle art. 86 ustawy o VAT, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację tego prawa jest związek dokonanych zakupów z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem prawo do odliczenia podatku na gruncie ustawy o VAT powstaje jako konsekwencja dokonania przez podatnika określonych zakupów, które są następnie wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie podatnika od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego opodatkowanej działalności gospodarczej. Tym samym w przypadku czynności zwolnionych od podatku podatnik nie uzyskuje uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego. Oznacza to, że Wnioskodawca nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane przez podatnika towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem analiza treści wniosku, przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych regulacji prawnych prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. " (...)", gdyż wydatki te były wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług czyli nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Tym samym interpretacja nie rozstrzyga w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług (wykonywanych czynności), gdyż nie było to przedmiotem wniosku. Jak bowiem wskazał Wnioskodawca, co zostało przyjęte za element opisanego stanu faktycznego niepodlegającego ocenie, podatek zawarty w zakupie środków trwałych objętych ww. projektem tj. towary i usługi w związku z realizacją projektu jest w całości związany z wykonaniem usług w zakresie opieki medycznej, zwolnionych od opodatkowania.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl