0111-KDIB3-3.4012.214.2020.2.WR - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.214.2020.2.WR Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 kwietnia 2020 r. (data wpływu 16 kwietnia 2020 r.), uzupełnionego pismem z 18 czerwca 2020 r. (data wpływu 19 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z 18 czerwca 2020 r. (data wpływu - 19 czerwca 2020 r.), które stanowiło odpowiedź na wezwanie Organu z 10 czerwca 2020 r., znak: 0111-KDIB3-3.4012.214.2020.1.WR.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w (...) jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej utworzonym przez jednostkę samorządu terytorialnego. Podstawowym celem statutowym zakładu jest zapewnienie mieszkańcom gminy oraz innym pacjentom wpisanym na listę pacjentów wszechstronnej i dostępnej opieki zdrowotnej w zakresie lecznictwa podstawowego, specjalistycznego, zapobieganie powstawaniu chorób i urazów, szerzenie oświaty zdrowotnej. W naszym zakładzie w 97,85% przychodów pochodzi ze świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia na podstawie umów z Narodowym Funduszem Zdrowia oraz z tytułu udzielania świadczeń zdrowotnych innych niż finansowanych przez NFZ. Pozostałe 2,15% przychodów osiągamy głównie z tytułu odsetek uzyskanych od środków na rachunku bieżącym zakładu, z tytułu amortyzacji składników majątku trwałego sfinansowanych dotacją, przychodów z tytułu dofinansowania.

W związku z powyższym zakład nie jest "podatnikiem VAT czynnym" korzystając ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18-20 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie prowadzi czynności opodatkowanych, wykonuje działalność wyłącznie zwolnioną z podatku, więc nie może odzyskać zapłaconego przy towarach i usługach podatku VAT.

W dniu 26 marca 2019 r. Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Oś priorytetowa (...): "...". W dniu (...) r. został zawarty aneks do ww. umowy. Wartość projektu - 190414,20 zł, w tym koszty niekwalifikowalne-123,00 zł; dofinansowanie w wysokości 84,99% wartości projektu tj. 161728,49 zł. W ramach projektu został zakupiony nowoczesny sprzęt medyczny: kardiotokograf do monitorowania ciąży pojedynczej i bliźniaczej z wózkiem do kardiotokografu, detektor tętna płodu UDT, Aparaty EKG wyposażony w pulsokymetr - 2 szt., unit stomatologiczny-2szt., autoklaw - 1szt., asystor stomatologiczny na potrzeby świadczenia usług w zakresie badań diagnostycznych prowadzonych w poz. oraz Specjalistyce w Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w (...). Głównym celem projektu jest wzrost dostępności i zapewnienie wysokiej jakości świadczonych usług medycznych. Realizacja projektu spowoduje wzrost ilości przebadanych pacjentów, nastąpi skrócenie czasu oczekiwania na te usługi i znaczący wzrost jakości wykonywanych świadczeń. Poprawa jakości i dostępności diagnostyki EKG, KTG, UDT i usług stomatologicznych będzie miała bezpośredni wpływ na poprawę stanu zdrowia naszych pacjentów. Zwiększy możliwość dostępu do badań w zakresie chorób układu krążenia, chorób nowotworowych oraz chorób wykrywanych w okresie prenatalnym.

W związku z tym, iż zakład nie ma możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT Wnioskodawca uznał w ww. projekcie podatek VAT jako koszt kwalifikowalny projektu.

W piśmie z 18 czerwca 2020 r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego o następujące okoliczności:

1. Nabyte towary w ramach realizacji zadania pn. "..." będą wyłącznie związane z wykonywaniem czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

2. Efekty zrealizowanego zadania będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

3. (...) był wskazany jako nabywca na fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "...".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w (...) nie ma możliwości odliczenia podatku VAT i w ten sposób koszty podatku VAT od zakupionego sprzętu medycznego są wydatkiem kwalifikowalnym?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w (...) jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej utworzonym przez jednostkę samorządu terytorialnego. Ze względu na świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia zwolnionych z podatku od towarów i usług Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18-20 ustawy. Nie będąc podatnikiem VAT czynnym Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, a tym samym wydatki w ramach realizacji projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego są kosztami kwalifikowanymi w wartości brutto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt "...", dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020. W ramach projektu został zakupiony nowoczesny sprzęt medyczny.

Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT czynnym. Towary nabyte w ramach realizacji Projektu będą wyłącznie związane z wykonywaniem czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów usług. Również efekty zrealizowanego Projektu będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca był wskazany jako nabywca na fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją Projektu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT naliczonego, w związku z realizacją projektu nie są spełnione, ponieważ towary i usługi nabyte w ramach realizacji służą wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca wskazał również, że efekty zrealizowanego Projektu będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym Wnioskodawca, w zakresie realizowanego projektu, nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Należy także zauważyć, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych.

Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl