0111-KDIB3-3.4012.162.2018.1.MS - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji "Organizacja imprezy kulturalnej promującej lokalne produkty".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 sierpnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.162.2018.1.MS Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji "Organizacja imprezy kulturalnej promującej lokalne produkty".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2018 r. (data wpływu 2 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji "Organizacja imprezy kulturalnej promującej lokalne produkty pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Stowarzyszenie X) uzyskało pomoc na realizację operacji w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Wniosek został złożony do Lokalnej Grupy Działania "Y" na realizację operacji "...". Wniosek został rozpatrzony pozytywnie i w dniu 5 kwietnia 2018 r. została podpisana Umowa z Urzędem Marszałkowskim w Z na realizację ww. operacji. Umowa zakłada zwrot części kosztów w związku z zaplanowanym zadaniem po spełnieniu celu zwartego we wniosku. Operacja została zrealizowana w dniu 26 maja 2018 r.

Operacja jest w 78% dofinansowana z publicznych środków wspólnotowych (wkład EFRROW) i publicznych środków krajowych (wkład krajowy) wypłacane przez ARiMR i 22% dofinansowana ze środków własnych Wnioskodawcy przeznaczonych na cele statutowe.

Impreza była jednodniowa, ogólnodostępna i bezpłatna dla wszystkich uczestników.

Impreza miała na celu promocję obszaru oraz produktów lokalnych i usług z terenu LSR. W trakcie której twórcy produktów lokalnych mogli się bezpłatnie zaprezentować, imprezie towarzyszyły występy Zespołów Regionalnych.

W ramach realizowanej operacji Wnioskodawca zakupił następujące usługi i towary związane z:

1. Przygotowaniem i organizacją imprezy m.in. wynajmem sceny, ochroną imprezy, ubezpieczeniem, konferansjerem, sanitariatami, namiotami, energią elektryczną, itp.

2. Zorganizowaniem poczęstunku dla zaproszonych gości.

3. Organizacją konkursu kulinarnego w dwóch kategoriach dla Młodzieży Szkół Gastronomicznych oraz Kół Gospodyń Wiejskich.

4. Organizacją degustacji lokalnych produktów - przygotowanie i wydanie poczęstunku dla uczestników imprezy.

5. Organizacją pokazu kulinarnego.

6. Poligrafią i zakupem materiałów promocyjnych: opracowaniem i wydrukiem plakatów, broszury promującej teren, produkty i usługi lokalne, balonów, breloków odblaskowych, kuchennych rękawic, fartuchów kuchennych, kredek, które były rozdawane bezpłatnie uczestnikom konkursów, imprezy.

7. Informacją w mediach tj. radio, gazeta lokalna, lokalny portal informacyjny.

Wszystkie usługi i zakupy były zlecone podmiotom zewnętrznym.

W wyniku realizacji operacji Wnioskodawca nie uzyskał żadnego przychodu.

Wnioskodawca nie jest podatnikiem Podatku VAT, realizując powyższą operacje nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT (Wnioskodawca nie wykonuje czynności wskazanych w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Dz. U. z 2017 r. poz. 1221. Wnioskodawca nie jest podatnikami VAT zgodnie z art. 15-18 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Dz. U. z 2017 r. poz. 1221).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji "..." dofinansowanej ze środków EFRROW w ramach PROW 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kotwę podatku naliczonego w związku z realizacja operacji. Wnioskodawca nie wykonujemy czynności wskazanych w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Dz. U. z 2017 r. poz. 1221. Wnioskodawca nie jest podatnikami VAT zgodnie z art. 15-18 ustawy o podatku od towarów i usług" z dnia 11 marca 2004 r. Dz. U. z 2017 r. poz. 1221.

Wydatki poniesione na towary i usługi zakupione w ramach operacji "Organizację imprezy kulturalnej promującej lokalne produkty pn. "...", nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl przepisu art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r. poz. 210), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach).

Na podstawie art. 34 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach swojej działalności uzyskał pomoc na realizację operacji w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Wniosek został złożony do Lokalnej Grupy Działania "Z" na realizację operacji "...". Wniosek został rozpatrzony pozytywnie i w dniu 5 kwietnia 2018 r. została podpisana Umowa z Urzędem Marszałkowskim w Z na realizację ww. operacji. Umowa zakłada zwrot części kosztów w związku z zaplanowanym zadaniem po spełnieniu celu zwartego we wniosku. Operacja została zrealizowana w dniu 26 maja 2018 r.

Operacja jest w 78% dofinansowana z publicznych środków wspólnotowych (wkład EFRROW) i publicznych środków krajowych (wkład krajowy) wypłacane przez ARiMR i 22% dofinansowana ze środków własnych Wnioskodawcy przeznaczonych na cele statutowe.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją wskazanej we wniosku operacji.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż Wnioskodawca po pierwsze nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a po drugie nabyte towary i usługi w związku z realizacją imprezy, nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że zorganizowana przez niego impreza była jednodniowa, ogólnodostępna i bezpłatna dla wszystkich uczestników. Miała na celu promocję obszaru oraz produktów lokalnych i usług z terenu LSR. W trakcie imprezy twórcy produktów lokalnych mogli się bezpłatnie zaprezentować. Imprezie towarzyszyły występy Zespołów Regionalnych.

Ponadto Wnioskodawca podał, że realizując imprezę nie wykonywał czynności wskazanych w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją operacji pn.: "...".

Zatem odpowiadając wprost na zadane przez Wnioskodawcę pytanie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl