0111-KDIB3-3.4012.157.2019.1.AMS - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu - budowy ogólnodostępnych, bezpłatnych stref sportowo-rekreacyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 lipca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.157.2019.1.AMS Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu - budowy ogólnodostępnych, bezpłatnych stref sportowo-rekreacyjnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 kwietnia 2019 r. (data wpływu - 10 maja 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Gmina, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (składający miesięczne deklaracje podatku) zamierza zrealizować zadanie inwestycyjne pn. "..." ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej (...). Celem programu jest budowa ogólnodostępnych, bezpłatnych stref sportowo-rekreacyjnych, które mają szansę stać się miejscem pierwszej aktywności fizycznej dla dzieci, dorosłych oraz osób starszych, które podniosą w sposób znaczący estetykę przestrzeni publicznej i poprawią jakość życia mieszkańców danego obszaru.

Umowa o dofinansowanie zadania inwestycyjnego została podpisana pomiędzy Wnioskodawcą a Skarbem Państwa - Ministrem Sportu i Turystyki.

Zakres rzeczowy przedmiotowego zadania inwestycyjnego obejmuje:

1) Budowę obiektu małej architektury w miejscu (...) - wariant rozszerzony: (...)

Zamierzenie inwestycyjne obejmuje projekt zagospodarowania przestrzeni publicznej pod budowę Otwartej Strefy Aktywności (...). Zadanie obejmuje:

Urządzenia siłowni plenerowej (4 zestawy składające się z dwóch urządzeń sportowo-rekreacyjnych i 2 urządzenia pojedyncze): biegacz, twister/wahadło, orbitek/steper, wioślarz/koła tai chi małe, podciąg nóg/pajacyk, drabinka.

Urządzenia placu zabaw (4 urządzenia): zestaw zabawowy, sześciokąt z pajęczyną i ścianką wspinaczkową, huśtawka podwójna metalowa, równoważnia.

Strefa relaksu: stolik do gry w szachy i chińczyka, stół betonowy do tenisa stołowego (2 urządzenia do gier edukacyjnych) oraz kosz na śmieci z daszkiem (2 szt.), stojak na rowery i ławka z rur stalowych z oparciem - 4 szt.

Otwarta Strefa Aktywności zostanie ogrodzona ogrodzeniem panelowym. Zadanie przewiduje: opracowanie dokumentacji, regulaminu korzystania z obiektu, wykonanie nawierzchni, zagospodarowanie zielenią - nasadzenia, wykonanie i montaż tablicy OSA (tablica zgodna z wytycznymi programu, montowana na słupku i przytwierdzona trwale do gruntu) oraz zostanie zapewniony nadzór inwestorski.

2) Budowę obiektu małej architektury w miejscu publicznym - Otwarta Strefa Aktywności - OSA (...) - wariant rozszerzony: łączny wymiar przestrzeni objętej zadaniem: (...).

Zamierzenie inwestycyjne obejmuje projekt zagospodarowania przestrzeni publicznej pod budowę Otwartej Strefy Aktywności-tak zwana "OSA". Zadanie obejmuje:

Urządzenia siłowni plenerowej (4 zestawy składające się z dwóch urządzeń sportowo-rekreacyjnych i 2 urządzenia pojedyncze): biegacz, twister/wahadło, orbitek/steper, wioślarz/koła tai chi małe, pajacyk/podciąg nóg, drabinka.

Urządzenia placu zabaw (4 urządzenia): zestaw zabawowy, sześciokąt z pajęczyną i ścianką wspinaczkową, huśtawka podwójna metalowa, równoważnia.

Strefa relaksu: stolik do gry w szachy i chińczyka, stół betonowy do tenisa stołowego (2 urządzenia do gier edukacyjnych) oraz kosz na śmieci z daszkiem (2 szt.), stojak na rowery i ławka z rur stalowych z oparciem - 4 szt.

Otwarta strefa aktywności (OSA) zostanie ogrodzona ogrodzeniem panelowym. Zadanie przewiduje: opracowanie dokumentacji, regulaminu korzystania z obiektu, wykonanie nawierzchni, zagospodarowanie zielenią - nasadzenia, wykonanie i montaż tablicy OSA (tablica zgodna z wytycznymi programu, montowana na słupku i przytwierdzona trwale do gruntu) oraz zostanie zapewniony nadzór inwestorski.

3) Budowa obiektu małej architektury w miejscu publicznym - Otwarta Strefa Aktywności - OSA (...) - wariant podstawowy: łączny wymiar przestrzeni objętej zadaniem: (...).

Zamierzenie inwestycyjne obejmuje projekt zagospodarowania przestrzeni publicznej pod budowę zewnętrznej siłowni (na powietrzu) - tak zwanej "Otwarta Strefa Aktywności (OSA)". Zadanie obejmuje:

Urządzenia siłowni plenerowej (6 urządzeń): rower wolnostojący, narciarz wolnostojący, motyl integracyjny, wyciskanie siedząc i wyciąg górny, twister i steper, wioślarz wolnostojący.

Strefa relaksu: stolik do gry w szachy i chińczyka, stół betonowy do tenisa stołowego (2 urządzenia do gier edukacyjnych) oraz kosz na śmieci i ławka z rur stalowych z oparciem - 4 szt.

Zadanie przewiduje: opracowanie dokumentacji, regulaminu korzystania z obiektu, wykonanie nawierzchni, zagospodarowanie zielenią - nasadzenia, wykonanie i montaż tablicy OSA (tablica zgodna z wytycznymi programu, montowana na słupku i przytwierdzona trwale do gruntu) oraz zostanie zapewniony nadzór inwestorski.

4) Budowa obiektu małej architektury w miejscu publicznym - Otwarta Strefa Aktywności - OSA (...) - wariant podstawowy: łączny wymiar przestrzeni objętej zadaniem: (...).

Zamierzenie inwestycyjne obejmuje projekt zagospodarowania przestrzeni publicznej pod budowę zewnętrznej siłowni (na powietrzu) - tak zwanej "Otwarta Strefa Aktywności (OSA)". Zadanie obejmuje:

Urządzenia siłowni plenerowej (6 urządzeń): rower wolnostojący, narciarz wolnostojący, motyl integracyjny, wyciskanie siedząc i wyciąg górny, twister i steper, wioślarz wolnostojący.

Strefa relaksu: stolik do gry w szachy i chińczyka, stół betonowy do tenisa stołowego (2 urządzenia do gier edukacyjnych) oraz kosz na śmieci i ławka z rur stalowych z oparciem - 4 szt.

Zadanie przewiduje: opracowanie dokumentacji, regulaminu korzystania z obiektu, wykonanie nawierzchni, zagospodarowanie zielenią - nasadzenia, wykonanie i montaż tablicy OSA (tablica zgodna z wytycznymi programu, montowana na słupku i przytwierdzona trwale do gruntu) oraz zostanie zapewniony nadzór inwestorski.

5) Budowa obiektu małej architektury w miejscu publicznym - Otwarta Strefa Aktywności - OSA (...) - wariant podstawowy: łączny wymiar przestrzeni objętej zadaniem: (...).

Zamierzenie inwestycyjne obejmuje projekt zagospodarowania przestrzeni publicznej pod budowę zewnętrznej siłowni (na powietrzu) - tak zwanej "Otwarta Strefa Aktywności (OSA)". Zadanie obejmuje:

Urządzenia siłowni plenerowej (6 urządzeń): rower wolnostojący, narciarz wolnostojący, motyl integracyjny, wyciskanie siedząc i wyciąg górny, twister i steper, wioślarz wolnostojący.

Strefa relaksu: stolik do gry w szachy i chińczyka, stół betonowy do tenisa stołowego (2 urządzenia do gier edukacyjnych) oraz kosz na śmieci i ławka z rur stalowych z oparciem - 4 szt.

Zadanie przewiduje: opracowanie dokumentacji, regulaminu korzystania z obiektu, wykonanie nawierzchni, zagospodarowanie zielenią - nasadzenia, wykonanie i montaż tablicy OSA (tablica zgodna z wytycznymi programu, montowana na słupku i przytwierdzona trwale do gruntu) oraz zostanie zapewniony nadzór inwestorski.

Obiekty, których dotyczy zadanie inwestycyjne, będą miały charakter ogólnodostępny i dostęp do nich będzie nieodpłatny. (...).

Zadanie inwestycyjne będzie finansowane z środków własnych Gminy. Dofinansowanie udzielone przez Ministra ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej stanowi kwotę (...) zgodnie z wysokością dofinansowania określoną w Programie Rozwoju Małej Infrastruktury Sportowo-Rekreacyjnej o Charakterze Wielopokoleniowym - Otwarte Strefy Aktywności (OSA).

Podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany zadania inwestycyjnego.

Gmina będzie figurowała jako nabywca towarów i usług na fakturach VAT.

Zadanie inwestycyjne będzie realizowane zgodnie ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - do zadań własnych gminy należą m.in. kwestie związane z kulturą fizyczną i turystyką, w tym tereny rekreacyjne i urządzenia sportowe. Operacja po jej zrealizowaniu nie będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.; dalej jako: "ustawa" lub "ustawa o VAT"). W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast zgodnie z treścią art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. W związku z powyższym zasada ta uniemożliwia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści powołanych przepisów ustawy wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników; natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506; dalej jako: "ustawa o samorządzie gminnym"), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują: sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń (art. 7 ust. 1 pkt 10).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca - czynny podatnik podatku od towarów i usług zamierza zrealizować projekt pn. "...". Celem projektu jest budowa ogólnodostępnych, bezpłatnych stref sportowo-rekreacyjnych, które podniosą estetykę przestrzeni publicznej i poprawią jakość życia mieszkańców regionu. Towary i usługi nabywane w związku z planowanym przedsięwzięciem będą udokumentowane fakturami wystawionymi na Wnioskodawcę. Zadanie inwestycyjne nie będzie służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu.

Podnieść należy, że zasadniczym przedmiotem działalności Gminy są czynności wykonywane w charakterze podmiotu prawa publicznego, w celu sprawowania władzy publicznej. Jest to szeroko rozumiana działalność nastawiona na zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, którą tworzą mieszkańcy Gminy. Jak zostało wcześniej wskazane, do zakresu jej działania należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W sferze publicznoprawnej mieszczą się zatem wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 10 sprawy związane z kulturą fizyczną i turystyką, w tym tereny rekreacyjne i urządzenia sportowe.

Powyższe wskazuje, że Wnioskodawca nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi, związane z projektem, będzie wykorzystywał w zakresie realizowanych przez siebie zadań publicznych, nałożonych na Wnioskodawcę odrębnymi przepisami prawa (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym), do realizacji których został Wnioskodawca, jako jednostka samorządu terytorialnego, powołany.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi nabyte przez Wnioskodawcę związane z realizacją powyższego projektu, jak i efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, iż pojęcie "koszty kwalifikowalne" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl