0111-KDIB3-3.4012.109.2020.1.MS - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 kwietnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.109.2020.1.MS Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 lutego 2020 r. (data wpływu 25 lutego 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn.: (...) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn.: (...).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (...) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca zdolność prawną i zdolność do wykonywania czynności prawnych, wystąpił z wnioskiem o dofinansowanie ze środków (...) na projekt pod nazwą (...).

Projekt polega na cyfryzacji zasobu geodezyjnego i kartograficznego, którego dysponentem jest (...), oraz udostępnienie go poprzez e-usługi o wysokim stopniu dojrzałości, które zostały uruchomione w ramach niniejszego projektu. W celu poprawnego i bezpiecznego przechowywania i udostępniania zasobów konieczne było dokonanie zakupu sprzętu serwerowego. W ramach projektu przeprowadzono następujące zadania:

1.(...);

2.(...);

3.(...);

4.(...);

7.(...);

8.(...);

111.(...);

12.(...);

13.(...);

W ramach realizacji projektu został zakupiony następujący sprzęt serwerowy:

1.(...);

2.(...);

3.(...);

4.(...).

Celem głównym niniejszego projektu jest zapewnienie łatwiejszego dostępu do zasobu geodezyjnego dla mieszkańców i przedsiębiorców, a w szczególności dla podmiotów korzystających z zasobu geodezyjnego do prowadzenia swojej działalności i uprawnionych do korzystania z nich na podstawie przepisów obowiązującego prawa.

Zadania nie mające charakteru zakupu sprzętu i oprogramowania wpisują się w katalog ramach zadań własnych Powiatu wynikających z art. 4 ust. 1 pkt 9 z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 511). W myśl tego przepisu powiat wykonuje określone ustawą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie geodezji, kartografii i katastru. Obowiązki te szczegółowo określa ustawa z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 276). Zadania Starosty, jako organu administracji geodezyjnej i kartograficznej, zapisane zostały w art. 7d tej ustawy, zaś wymagane standardy baz danych geodezyjnych i wymagania odnośnie systemów informatycznych do obsługi zasobu zawarte zostały w rozporządzeniach wykonawczych do ustawy.

Faktury dokumentujące zakup towarów i usług w ramach realizacji projektu są wystawiane na Wnioskodawcę. Nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Efekt projektu w postaci powszechnego i dogodnego dostępu w formie e-usług do zmodernizowanych cyfrowych danych i materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego wpisuje się w ustawowe obowiązki powiatu realizującego zadania z zakresu geodezji, kartografii i katastru. Zaś zakup sprzętu i oprogramowania był niezbędny do realizacji celów projektu. Udostępnianie zasobu jest czynnością administracyjną nieodpłatną lub podlegającą opłacie stanowiącą niepodatkowe czynności budżetowe o charakterze publicznoprawnym. Wnioskodawca za materiały udostępniane z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego przez Starostę będzie pobierał opłaty określone w przepisach art. 40a, 40b i 40d - Prawa geodezyjnego i kartograficznego. Wysokość należnej opłaty oraz sposób jej obliczenia Wnioskodawca utrwala w Dokumencie Obliczenia Opłaty, zgodnie z art. 40e Prawa geodezyjnego i kartograficznego, który wydaje stronie. W przypadku sporu dotyczącego wysokości należnej Opłaty, Starosta wyda decyzje administracyjną w sprawie ustalenia wysokości opłaty za udostępnienie materiałów. Ww. opłaty pobierane przez Wnioskodawcę są opłatami administracyjnymi, określonymi przez ustawę i nie stanowią świadczenia pieniężnego ponoszonego przez stronę stosunku cywilno-prawnego w zamian za świadczenie drugiej strony.

Wnioskodawca uważa, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług mówiącego, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych ww. czynności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując efekty przedmiotowego projektu były/są/będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu o nazwie (...)?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym nie ma możliwości skorzystania z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i odliczenia podatku VAT w całości ani też w jakiejkolwiek części w zakresie realizowanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 106), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy (są nimi m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonana przez podatnika.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze: podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nie odrębnymi przepisami prawa oraz podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 511, z późn. zm,), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Powiat ma osobowość prawną (art. 2 ust. 2).

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. W szczególności zadania te obejmują sprawy z zakresu geodezji, kartografii i katastru (art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie powiatowym).

Z ust. 4 tego artykułu wynika, że ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (zarejestrowany podatnik VAT czynny) wystąpił z wnioskiem o (...).

Projekt polega na cyfryzacji zasobu geodezyjnego i kartograficznego, którego dysponentem jest Starosta, oraz udostępnienie go poprzez e-usługi o wysokim stopniu dojrzałości, które zostały uruchomione w ramach niniejszego projektu. W celu poprawnego i bezpiecznego przechowywania i udostępniania zasobów konieczne było dokonanie zakupu sprzętu serwerowego. W ramach projektu przeprowadzono następujące zadania:

1.(...);

2.(...);

3.(...);

4.(...);

7.(...);

8.(...);

11.(...);

12.(...);

13.(...);

W ramach realizacji projektu został zakupiony następujący sprzęt serwerowy:

1.(...);

2.(...);

3.(...);

4.(...).

Celem głównym niniejszego projektu jest zapewnienie łatwiejszego dostępu do zasobu geodezyjnego dla mieszkańców i przedsiębiorców, a w szczególności dla podmiotów korzystających z zasobu geodezyjnego do prowadzenia swojej działalności i uprawnionych do korzystania z nich na podstawie przepisów obowiązującego prawa.

Zadania nie mające charaktery zakupu sprzętu i oprogramowania wpisują się w katalog ramach zadań własnych Powiatu wynikających z art. 4 ust. 1 pkt 9 z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 511).

Faktury dokumentujące zakup towarów i usług w ramach realizacji projektu są wystawiane na Wnioskodawcę. Nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Efekt projektu w postaci powszechnego i dogodnego dostępu w formie e-usług do zmodernizowanych cyfrowych danych i materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego wpisuje się w ustawowe obowiązki powiatu realizującego zadania z zakresu geodezji, kartografii i katastru. Zaś zakup sprzętu i oprogramowania był niezbędny do realizacji celów projektu. Udostępnianie zasobu jest czynnością administracyjną nieodpłatną lub podlegającą opłacie stanowiącą niepodatkowe czynności budżetowe o charakterze publicznoprawnym. Wnioskodawca za materiały udostępniane z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego przez Starostę będzie pobierał opłaty określone w przepisach art. 40a, 40b i 40d - Prawa geodezyjnego i kartograficznego.

Reasumując efekty przedmiotowego projektu były/są/będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy, Wnioskodawca ma wątpliwości w kwestii odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu o nazwie (...).

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Bowiem w ramach realizowanego zadania Powiat nie dokonuje zakupów towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nie działa w charakterze podatnika VAT. Jak bowiem wskazał Wnioskodawca - nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Udostępnianie zasobu jest czynnością administracyjną nieodpłatną lub podlegającą opłacie stanowiącą niepodatkowe czynności budżetowe o charakterze publicznoprawnym. Efekty przedmiotowego projektu były/są/będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji powyższego - w oparciu o przepis art. 86 ust. 1 ustawy - Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

Wobec powyższego, w związku z realizacją przedmiotowego projektu pn.: (...) Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia w całości ani w części podatku VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl