0111-KDIB3-2.4018.1.2024.1.SR - Obowiązek uzyskania nowego NIP w związku z uzyskaniem wpisu do KRS

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 marca 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4018.1.2024.1.SR Obowiązek uzyskania nowego NIP w związku z uzyskaniem wpisu do KRS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zakresie braku obowiązku uzyskania nowego NIP w związku z uzyskaniem przez Państwa wpisu do KRS jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników m.in. w zakresie braku obowiązku uzyskania nowego NIP w związku z uzyskaniem przez Państwa wpisu do KRS.

Uzupełnili go Państwo pismem z 2 stycznia 2024 r. (wpływ 2 stycznia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem rejestrowym zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym (dalej: Wnioskodawca), działającym pod nazwą X.

Wnioskodawca jako stowarzyszenie rejestrowe został wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego dnia (...) 2016 r.

Wnioskodawca do dnia (...) 2016 r. funkcjonował w formie klubu sportowego w rozumieniu ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2010 r. Nr 127, poz. 857 z późn. zm.), na zasadach przewidzianych w przepisach ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 1989 r. Nr 20, poz. 104 z późn. zm.) pod nazwą X., w oparciu o wpis do Rejestru Stowarzyszeń (...) prowadzonego przez Starostę Powiatowego w (...) oraz posiadał nadany numer identyfikacji podatkowej (dalej: numer NIP): (...). Następnie, z dniem (...) 2016 r. Wnioskodawca po uzyskaniu wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym stał się stowarzyszeniem rejestrowym.

W dziale 1, rubryce 1 rejestru zamieszczone zostały przy tym dane o wcześniejszej rejestracji Wnioskodawcy, tj. dane o wpisie Wnioskodawcy do Rejestru Stowarzyszeń (...) prowadzonego przez Starostę Powiatowego w (...) w okresie poprzedzającym wpis do Krajowego Rejestru Sądowego.

Wnioskodawcy w następstwie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego nadany został numer NIP jakim posługiwał się w okresie funkcjonowania w formie klubu sportowego, tj. numer NIP: (...).

Ze względu na powyższe, Wnioskodawca od 2016 r. posługuje się numerem NIP ujawnionym w rejestrze. W obrocie prawnym nie występuje przy tym żaden inny podmiot niż Wnioskodawca, który posługiwałby się numerem NIP nadanym Wnioskodawcy, ze względu na fakt, że klub sportowy, jakim dotychczas był Wnioskodawca, wykreślony został z rejestru prowadzonego przez Starostę Powiatowego w (...) w następstwie wpisu Wnioskodawcy do Krajowego Rejestru Sądowego mocą prawomocnej decyzji administracyjnej Starosty Powiatowego w (...).

Nadany numer NIP jest numerem identyfikacyjnym, który ma szczególne znaczenie z perspektywy interesu prawnego i gospodarczego Wnioskodawcy. Ze względu na cele statutowe stowarzyszenia, zaangażowany jest on we współpracę zarówno z podmiotami prywatnymi, jak też z jednostkami sektora publicznego, a także jest stroną decyzji administracyjnych kluczowych ze względu na prowadzoną działalność (zezwolenie na...) oraz jest beneficjentem dofinansowań udzielanych ze środków publicznych.

W ramach współpracy, zwłaszcza z podmiotami sektora publicznego, identyfikowany jest on w oparciu o numer NIP, jakim posługiwał się na etapie chociażby postępowań w przedmiocie przetargu publicznego, czy też w ramach postępowań o udzielenie dotacji (m.in. z (...)).

Z tego też względu zachowanie aktualnych danych rejestrowych Wnioskodawcy jest dla niego kluczowe z perspektywy ciągłości działalności - jakakolwiek zmiana danych, w szczególności numerów identyfikacyjnych jak numer NIP, wiązać się może z koniecznością przeprowadzania licznych procesów aktualizacji danych lub zmian umów, z których część stanowią umowy udzielane w trybie ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, a także koniecznością wszczynania postępowań administracyjnych w celu zmiany wydanych decyzji.

W ostatnim czasie, w stosunku do Wnioskodawcy, właściwy urząd skarbowy skierował informację o tym, że w związku z rejestracją w Krajowym Rejestrze Sądowym w 2016 r., Wnioskodawcy powinien zostać nadany nowy numer NIP w związku z czym u Wnioskodawcy pojawiła się wątpliwość w zakresie tego czy może posługiwać się wcześniej nadanym NIP czy też powinien otrzymać nowy numer NIP.

Pytanie oznaczone we wniosku nr 1

Czy po uzyskaniu przez Wnioskodawcę wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego zachowuje on swój dotychczasowy numer NIP, tj. numer NIP jakim posługiwał się jako podmiot działający w formie klubu sportowego, czy też powinien uzyskać nowy numer NIP?

Państwa stanowisko w sprawie w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1

Zdaniem Wnioskodawcy, w następstwie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego zachowuje on swój dotychczasowy numer NIP, tj. numer NIP jakim posługiwał się jako podmiot działający w formie klubu sportowego.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o ewidencji, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu. Art. 2 ust. 2 ww. ustawy wskazuje z kolei, że obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków, a także, jak wskazuje art. 2 ust. 3 tej ustawy, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o ewidencji, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Następnie, Wnioskodawca pragnie podkreślić, że na mocy art. 8a ust. 1 ustawy o ewidencji, nadanie NIP następuje przy użyciu Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników, zwanego dalej "CRP KEP", po dokonaniu zgłoszenia identyfikacyjnego.

Natomiast, zgodnie z art. 8a ust. 3 ustawy o ewidencji, informacja w przedmiocie NIP jest przekazywana automatycznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego przez CRP KEP odpowiednio do Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej bezpośrednio po jego nadaniu, unieważnieniu, uchyleniu lub przywróceniu.

Wnioskodawca jako stowarzyszenie został zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu (...) 2016 r. W następstwie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego Wnioskodawcy nadany został numer NIP, którym posługiwał się Wnioskodawca działając przed dniem wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.

Wnioskodawca jest pełnym kontynuatorem działalności pierwszego podmiotu. W momencie rejestracji Wnioskodawcy w Krajowym Rejestrze Sądowym nie istniały regulacje pozwalające na przekształcenie klubu sportowego działającego na zasadach przewidzianych w przepisach ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach w stowarzyszenie rejestrowe, w trybie innym niż poprzez wpis do Krajowego Rejestru Sądowego.

W szczególności na moment rejestracji Wnioskodawcy w Krajowym Rejestrze Sądowym, nie istniały regulacje określone w art. 42a ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 2261) - które dają możliwość przekształcenia stowarzyszenia zwykłego w stowarzyszenie rejestrowe, bowiem przepis ten wszedł w życie dnia 1 stycznia 2017 r., na podstawie art. 12 pkt 1 ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1923).

W świetle powyższego wskazać należy, że w ocenie pomimo, iż nie doszło do formalnego przekształcenia w stowarzyszenie w trybie przewidzianym art. 42a ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach, to Wnioskodawca jest kontynuatorem działalności klubu sportowego, a w stosunku do Wnioskodawcy doszło jedynie do zmiany otoczenia prawnego w jakim funkcjonuje poprzez zmianę statusu na stowarzyszenie rejestrowe.

Na poczet powyższego, Wnioskodawca pragnie przytoczyć stanowisko organu podatkowego z interpretacji podatkowej - Pismo z dnia 22 czerwca 2021 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0111-KDIB3-2.4018.5.2021.2.MGO, w której organ podatkowy wskazał na gruncie ww. interpretacji, iż "mamy tutaj do czynienia nie z przekształceniem się miejsko-gminnego ośrodka pomocy społecznej w wyniku jego autonomicznego działania czy też autonomicznego działania organu samorządowego, któremu ten ośrodek pomocy społecznej podlega, lecz z przekształceniem, które narzuca nowe ramy prawne dla działania centrum usług społecznych. Dlatego też na gruncie ustawy o NIP - mając na uwadze ww. przepisy regulujące kwestie tego typu jednostek - nie mamy do czynienia z przekształceniem jednego podmiotu w inny, ale ze zmianą otoczenia prawnego, na podstawie którego jednostka ta funkcjonuje.

W konsekwencji należy uznać, że przepisy w zakresie ewidencji i identyfikacji podatników i płatników nie przewidują obowiązku uzyskania nowego numeru NIP przez Centrum Usług Społecznych. Na gruncie prawa podatkowego Ośrodek Pomocy Społecznej, który stał się Centrum Usług Społecznych, pozostają tymi samymi podmiotami. Mając na uwadze powyższe w tej sytuacji Wnioskodawca nie ma obowiązku wystąpić o nowy numer identyfikacji podatkowej. Natomiast Wnioskodawca będzie zobowiązany do dokonania zgłoszenia aktualizacyjnego NIP-2, gdyż dane objęte zgłoszeniem uległy zmianie, tj. nazwy jednostki (ewentualnie również inne dane nie wskazane we wniosku)."

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w jego sytuacji także zastosowanie powinna znaleźć tożsama interpretacja, bowiem Wnioskodawca po zmianie otoczenia prawnego - tj. uzyskując wpis w Krajowym Rejestrze Sądowym, kontynuuje działalność wcześniejszej organizacji jakim był klub sportowy działający na zasadach przewidzianych w przepisach ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach, i w związku z tym, może posługiwać się wcześniej nadanym NIP.

Ponadto, Wnioskodawca pragnie dodatkowo podkreślić, że aktualnie art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy o ewidencji przewiduje, że NIP nadany podatnikowi przechodzi na następcę prawnego w sytuacji przekształcenia stowarzyszenia zwykłego w stowarzyszenie, wobec czego wolą ustawodawcy jest zapewnienie ciągłości numeracji ewidencyjnej w przypadku zmiany formy w obrębie podmiotów działających przy zastosowaniu przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach.

Mając na uwadze powyżej wskazane argumenty, Wnioskodawca uważa, iż może on posługiwać się NIP, który został mu nadany w następstwie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, a który jest tożsamy z numerem NIP nadanym mu w okresie w jakim funkcjonował w formie klubu sportowego, ze względu na fakt, że jest on kontynuatorem działalności poprzednika prawnego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie braku obowiązku uzyskania nowego NIP w związku z uzyskaniem przez Państwa wpisu do KRS jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że skoro wpis Państwa Stowarzyszenia do Krajowego Rejestru Sądowego nastąpił (...) 2016 r., interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 1314 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą":

Ustawa określa:

1)

zasady ewidencji:

a)

podatników,

b)

płatników podatków,

c)

płatników składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenia zdrowotne, zwanych dalej "płatnikami składek ubezpieczeniowych";

2)

zasady i tryb nadawania numeru identyfikacji podatkowej, zwanego dalej "NIP";

3)

zasady posługiwania się identyfikatorem podatkowym.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy:

Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.

Na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy:

Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków.

Stosownie do art. 2 ust. 3 ustawy:

Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych.

Na mocy art. 3 ust. 1 ustawy:

Identyfikatorem podatkowym jest:

1) numer PESEL - w przypadku podatników będących osobami fizycznymi objętymi rejestrem PESEL nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług;

2) NIP - w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2.

Powyższe oznacza, że każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego dotyczy podmiotów, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami lub płatnikami podatków. Obowiązek ewidencyjny obejmuje również co do zasady podmioty korzystające w całości lub w części ze zwolnień podatkowych, bowiem posiadają one status podatników.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy:

Podatnicy podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego są obowiązani dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego przed dokonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu jednym z tych podatków, z tym że osoby fizyczne są obowiązane dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego tylko w przypadku dokonywania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.). Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się niezależnie od zgłoszenia rejestracyjnego.

Według art. 6 ust. 1a ustawy:

Podatnicy, z wyłączeniem osób fizycznych objętych rejestrem PESEL nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług, oraz płatnicy podatków podlegający obowiązkowi ewidencyjnemu są obowiązani dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego nie później niż w terminie przewidzianym do złożenia pierwszej deklaracji, zeznania, informacji bądź oświadczenia, albo wraz z dokonaniem pierwszej wpłaty podatku lub zaliczki na podatek.

Na mocy art. 6 ust. 10 ustawy:

Płatnicy składek ubezpieczeniowych, niepodlegający obowiązkowi ewidencyjnemu jako podatnicy ani jako płatnicy podatków, dokonują zgłoszenia identyfikacyjnego nie później niż w terminach przewidzianych w odrębnych przepisach dotyczących terminów zgłaszania do ubezpieczeń społecznych lub ubezpieczenia zdrowotnego.

Na mocy przepisu art. 8a ust. 1 ustawy:

Nadanie NIP następuje przy użyciu Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników, zwanego dalej "CRP KEP", po dokonaniu zgłoszenia identyfikacyjnego.

Z kolei, w myśl art. 8c ust. 1 ustawy:

Naczelnik urzędu skarbowego wydaje decyzję o odmowie nadania NIP w przypadku:

1)

braku możliwości potwierdzenia tożsamości lub istnienia podmiotu;

2)

stwierdzenia, że dokonane zgłoszenie identyfikacyjne nie spełnia wymogów określonych dla tego zgłoszenia;

3)

gdy podmiotowi został nadany NIP;

4)

wystąpienia o nadanie NIP przez podatnika, o którym mowa w art. 5 ust. 2a.

Natomiast jak stanowi art. 8c ust. 2 ustawy:

Naczelnik urzędu skarbowego unieważnia z urzędu, w drodze decyzji, NIP nadany podmiotowi, w przypadku:

1)

wielokrotnego nadania NIP, biorąc pod uwagę interes prawny i gospodarczy podmiotu;

2)

nadania NIP na podstawie fałszywych lub fikcyjnych danych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy:

Podmioty, o których mowa w art. 6 ust. 1, 1a i 10, mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego, nie później niż w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych. Podmioty wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego dokonują zgłoszenia aktualizacyjnego wyłącznie w zakresie danych uzupełniających wskazanych w art. 5 ust. 2b pkt 2.

Z ww. przepisów wynika, że podatnicy oraz płatnicy podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu. Podmioty te są zobowiązane do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do właściwego organu. Każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Należy podkreślić również, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom, jak również posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej nadanym innemu podmiotowi. Numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji administracyjnej o nadaniu NIP.

W związku z powyższym numer NIP nadany może być wyłącznie podatnikowi lub płatnikowi w przypadku, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, przy czym podatnik może posiadać tylko jeden numer NIP.

Z kolei sukcesję numeru identyfikacji podatkowej regulują przepisy art. 12 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.

Na mocy art. 12 ust. 1 ustawy:

NIP nadany podatnikowi nie przechodzi na następcę prawnego, z wyjątkiem:

1)

przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa lub przedsiębiorstwa komunalnego w jednoosobową spółkę gminy;

2)

przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową lub spółki handlowej w inną spółkę handlową.

Na podstawie art. 12 ust. 1a ustawy:

Do celów identyfikacji podatkowej za przekształcenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, uznaje się również wpis spółki cywilnej do rejestru na podstawie art. 26 § 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.).

W świetle art. 12 ust. 2 ustawy:

W przypadku zgonu lub ustania bytu prawnego podatnika, nadany NIP wygasa, z wyjątkiem przypadków wymienionych w ust. 1 i 1a.

W art. 12 ust. 1 ustawy jako zasadę ustawodawca przyjął, że NIP nie przechodzi na następcę prawnego, określając przy tym w pkt 1 i 2 tego artykułu wyjątki od tej zasady.

Poza wymienionymi wyjątkami, na każdym nowopowstałym podmiocie, który na podstawie odrębnych ustaw posiada status podatnika lub płatnika podatków, ciąży obowiązek ewidencyjny, tj. obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego, na podstawie którego zostanie nadany NIP.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że na mocy art. 3 ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach oraz niektórych innych ustaw (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 1923) w art. 12 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników dodano pkt 3, w konsekwencji czego art. 12 ww. ustawy uzyskał następujące brzmienie:

NIP nadany podatnikowi nie przechodzi na następcę prawnego, z wyjątkiem:

1)

przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa lub przedsiębiorstwa komunalnego w jednoosobową spółkę gminy;

2)

przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową lub spółki handlowej w inną spółkę handlową,

3)

przekształcenia stowarzyszenia zwykłego w stowarzyszenie.

Przy czym wprowadzone ustawą z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach oraz niektórych innych ustaw, brzmienie art. 12 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, weszło w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.

Jednocześnie w art. 9 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach oraz niektórych innych ustaw, ustawodawca wskazał, że:

Do postępowań w sprawach o wpis stowarzyszenia lub terenowej jednostki organizacyjnej posiadającej osobowość prawną do Krajowego Rejestru Sądowego, wszczętych i niezakończonych prawomocnie przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.

Do postępowań wszczętych na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym i niezakończonych prawomocnie przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.

Z opisu sprawy wynika, że do dnia (...) 2016 r. funkcjonowali Państwo w formie klubu sportowego w rozumieniu ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2010 r. Nr 127, poz. 857 z późn. zm.), na zasadach przewidzianych w przepisach ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 1989 r. Nr 20, poz. 104 z późn. zm.) pod nazwą X., w oparciu o wpis do Rejestru Stowarzyszeń (...) prowadzonego przez Starostę Powiatowego w (...) oraz posiadali Państwo nadany numer identyfikacji podatkowej: (...). Następnie, z dniem (...) 2016 r. po uzyskaniu wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym stali się Państwo stowarzyszeniem rejestrowym.

Państwa wątpliwości dotyczą obowiązku uzyskania nowego NIP w związku z uzyskaniem przez Państwa wpisu do KRS.

Skoro ustawodawca w odniesieniu do numeru identyfikacji podatkowej przyjął jako zasadę, że nie przechodzi on na następców prawnych, uznając tym samym, że czym innym jest kontynuacja w sferze uprawnień i obowiązków, a czym innym sukcesja identyfikatora, który identyfikuje podmiot dla potrzeb prawa podatkowego i wskazał przy tym wyjątki od tej zasady, to nie ma żadnego uzasadnienia, by w odniesieniu do tych wyjątków stosować wykładnię rozszerzającą. Wyjątki bowiem co do zasady powinny być interpretowane ściśle.

Przekształcenie klubu sportowego działającego na zasadach przewidzianych w przepisach ustawy - Prawo o stowarzyszeniach w stowarzyszenie rejestrowe, w stanie prawnym obowiązującym w momencie uzyskania przez Państwa wpisu do KRS, nie było objęte regulacją art. 12 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, dotyczącego sukcesji numeru identyfikacji podatkowej.

Zatem, zgodnie z ww. przepisem art. 12 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w stanie prawnym obowiązującym w momencie uzyskania przez Państwa wpisu do KRS, stowarzyszenie rejestrowe nie mogło zostać sukcesorem przyznanego na rzecz klubu sportowego działającego na zasadach przewidzianych w przepisach ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, numeru identyfikacji podatkowej.

W związku z powyższym, stwierdzić należy, że skoro przepisy ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatkowej nie przewidywały sukcesji NIP dla opisanej sytuacji (w przypadku dokonania rejestracji Stowarzyszenia w KRS uprzednio funkcjonującego w formie klubu sportowego), byli Państwo obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego w celu nadania nowego numeru identyfikacji podatkowej. Zatem nie byli Państwo uprawnieni do posługiwania się NIP nadanym klubowi sportowemu.

Tym samym Państwa stanowisko w ww. zakresie jest nieprawidłowe.

Końcowo, odnosząc się do powołanej przez Państwa interpretacji należy wskazać, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie. Ponadto należy wskazać, że powołana przez Państwa interpretacja dotyczy innego stanu faktycznego niż ma to miejsce w niniejszej sprawie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie obowiązku uzyskania nowego NIP w związku z uzyskaniem przez Państwa wpisu do KRS. Natomiast w zakresie możliwości unieważnienia nadanego Państwu numeru NIP zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Państwa. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl