0111-KDIB3-2.4012.962.2021.1.MN - Obowiązek stosowania kasy rejestrującej online - wyciąg narciarski

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lutego 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.962.2021.1.MN Obowiązek stosowania kasy rejestrującej online - wyciąg narciarski

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej on-line.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka z o.o. prowadzi działalność gastronomiczno-hotelową o PKD przeważającym 56.10.A. W sezonie zimowym dodatkowo uruchamia wyciąg narciarski i pobiera opłatę za wjazd na stok sprzedając karnety i bilety. Dodatkowo prowadzi wypożyczalnię nart.

Pytania

1. Czy spółka ma obowiązek rejestrowania sprzedaży biletów i karnetów za wjazd na stok za pomocą kasy fiskalnej online czy zwykłej?

2. Czy stok narciarski musi posiadać kasę online?

3. Czy sprzedaż w wypożyczalni nart musi być rejestrowana na kasie on-line?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem spółki nie musi rejestrować sprzedaży biletów/karnetów za pomocą kasy online. Zdaniem spółki w wypożyczalni nart również nie musi rejestrować sprzedaży za pomocą kasy online.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą".

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Z dniem 1 maja 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. poz. 675). Ustawa ta wprowadza do ustawy o podatku od towarów i usług zmiany w zakresie kas rejestrujących. Ustawa ta zakłada m.in. możliwość, a dla podatników prowadzących działalność gospodarczą w określonych w ustawie wrażliwych branżach - obowiązek stosowania nowego rodzaju kas rejestrujących (kas on-line) w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Kasy on-line wyposażone są w nowe funkcjonalności umożliwiające, oprócz zapisu w pamięci fiskalnej i chronionej kasy, również przekazywanie w sposób ciągły, zautomatyzowany i bezpośredni danych rejestrowanych przy ich użyciu z prowadzonej ewidencji oraz danych o zdarzeniach mających znaczenie dla pracy kas do systemu teleinformatycznego Centralnego Repozytorium Kas.

Znowelizowana ustawa o podatku od towarów i usług wskazuje terminy i grupy podatników, których obejmie obowiązek posiadania kasy on-line. Natomiast podatnicy, prowadzący działalność w innych obszarach niż określone w ustawie, nie zostali objęci obowiązkiem posiadania kas fiskalnych on-line. W ich przypadku ewidencja sprzedaży może być prowadzona z wykorzystaniem dotychczas stosowanych "tradycyjnych" kas fiskalnych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w sezonie zimowym uruchamia wyciąg narciarski i pobiera opłatę za wjazd na stok sprzedając karnety i bilety. Dodatkowo prowadzi wypożyczalnię nart.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą konieczności ewidencjonowania opisanej sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej online.

Jak wynika z art. 145b ust. 1 pkt 3 ustawy;

Podatnicy mogli prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie do dnia 31 grudnia 2020 r. w przypadku świadczenia usług:

a)

fryzjerskich,

b)

kosmetycznych i kosmetologicznych,

c)

budowlanych,

d)

w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,

e)

prawniczych,

f)

związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej - wyłącznie w zakresie wstępu.

Zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii (Dz. U. z 2020 r. poz. 1059), termin ten został przedłużony do 30 czerwca 2021 r. do świadczenia usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej - wyłącznie w zakresie wstępu.

Powyższe przepisy określają, że niektórzy podatnicy ograniczeni zostali w możliwości prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii do 30 czerwca 2021 r. Tak jest w przypadku podatników, którzy prowadzą sprzedaż usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej - wyłącznie w zakresie wstępu.

W przedmiotowej sprawie wyjaśnienia wymaga zatem pojęcie obiektu służącego poprawie kondycji fizycznej.

W art. 145b ust. 1 pkt 3 lit. f ustawodawca nie odwołuje się do klasyfikacji statystycznych, jednakże bazując pomocniczo na tych klasyfikacjach należy zauważyć, że w Dziale 93 PKWiU, usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją - zostały wskazane usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej (PKWiU 93.13.10.0.)

Jak wynika z wyjaśnień do PKWiU grupowanie 93.13.10.0 obejmuje usługi związane z działalnością centrów i klubów fitness oraz innych obiektów służących poprawie kondycji fizycznej i w kulturystyce.

W tym samym Dziale PKWiU 93 ale w innym grupowaniu 93.11.10.0 zostały wykazane usługi związane z działalnością obiektów sportowych. Z wyjaśnień do PKWiU wynika, że grupowanie 93.11.10.0 obejmuje:

- usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe, ujeżdżalnie itp.,

- usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni,

- usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.

Grupowanie to nie obejmuje:

- usług związanych z działalnością wyciągów narciarskich, sklasyfikowanych w 49.39.20.0,

- usług zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi świadczonych na zlecenie, sklasyfikowanych w 68.32.13.0,

- wypożyczania i dzierżawy sprzętu rekreacyjnego i sportowego, sklasyfikowanych w 77.21.10.0,

- usług świadczonych w centrach fitness, sklasyfikowanych w 93.13.10.0

- usług związanych z działalnością parków rekreacyjnych i plaż, sklasyfikowanych w 93.29.11.0.

Pod symbolem 49.39.20.0 sklasyfikowano -Transport pasażerski, kolejkami linowymi naziemnymi, kolejkami linowymi i wyciągami narciarskimi

Grupowanie to obejmuje: - przewozy pasażerów kolejkami linowymi naziemnymi, kolejkami linowymi, wyciągami narciarskimi, wyciągami orczykowymi itp. w przypadku, gdy nie jest on częścią miejskiego lub podmiejskiego systemu komunikacji.

Grupowanie to nie obejmuje: - przewozów pasażerów kolejkami linowymi naziemnymi, kolejkami linowymi itp., gdy jest on częścią miejskiego lub podmiejskiego systemu komunikacji, sklasyfikowanego w 49.31.21.0.

Z kolei w Polskiej Klasyfikacji Działalności pod symbolem 93.13.Z umieszczono Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej i podklasa ta obejmuje: - działalność centrów i klubów fitness oraz innych obiektów służących poprawie kondycji fizycznej i kulturystyce.

Podklasa ta nie obejmuje:

- działalności indywidualnych nauczycieli, trenerów, sklasyfikowanej w 85.51.Z,

- działalności usługowej łaźni tureckich, saun i łaźni parowych, solariów, salonów odchudzających, sklasyfikowanej w 96.04.Z.

Natomiast w Polskiej Klasyfikacji Działalności pod symbolem PKD 93.11.Z umieszczono działalność obiektów sportowych i podklasa ta obejmuje:

- działalność obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub obiektów sportowych halowych (otwartych, zamkniętych lub zadaszonych, z miejscami siedzącymi dla widzów lub bez, tj.:

- stadiony do gry w piłkę nożną,

- stadiony do gry w krykieta, rugby,

- tory wyścigowe dla samochodów, psów, koni,

- baseny,

- stadiony lekkoatletyczne,

- hale i stadiony przeznaczone dla sportów zimowych, włączając hale do gry w hokeja,

- hale bokserskie,

- pola golfowe,

- tory do gry w kręgle,

- pozostałe obiekty sportowe

- organizowanie i przeprowadzanie imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych,

- zarządzanie i zapewnienie pracowników do obsługi tych obiektów.

Podklasa ta nie obejmuje:

- obsługi wyciągów narciarskich, sklasyfikowanej w 49.39.Z,

- wypożyczania sprzętu rekreacyjnego i sportowego, sklasyfikowanego w 77.21.Z,

- działalności obiektów służących poprawie kondycji fizycznej, sklasyfikowanej w 93.13.Z,

- działalności związanej z prowadzeniem parków rekreacyjnych i plaż, sklasyfikowanej w 93.29.13.

Opierając się zatem pomocniczo na klasyfikacjach statystycznych należy stwierdzić, że usługi obiektów służących poprawie kondycji fizycznej stanowią usługi odrębne od usług związanych z działalnością wyciągów narciarskich, sklasyfikowanych w 49.39.20.0. oraz usług wypożyczania i dzierżawy sprzętu rekreacyjnego i sportowego, sklasyfikowanych w 77.21.10.0.

Artykuł 145b ust. 3 lit. f ustawy o VAT wymienia jedynie usługi świadczone przez centra i kluby fitness oraz inne obiekty służące poprawie kondycji fizycznej, do których nie zalicza się usług związanych z działalnością wyciągów narciarskich, sklasyfikowanych w 49.39.20.0. oraz wypożyczania i dzierżawy sprzętu rekreacyjnego i sportowego, sklasyfikowanych w 77.21.10.0.

W związku z powyższym należy przyjąć, że usługi udostępnienia wyciągu narciarskiego, wstępu na stok narciarski na podstawie biletów/karnetów oraz wypożyczania nart nie zostały objęte obowiązkiem ewidencjonowania na kasie rejestrującej online od dnia 1 lipca 2021 r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl