0111-KDIB3-2.4012.931.2020.2.MGO - Rozliczanie VAT w związku z rezygnacją z metody kasowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 marca 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.931.2020.2.MGO Rozliczanie VAT w związku z rezygnacją z metody kasowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 1 grudnia 2020 r. (data wpływu 7 grudnia 2020 r.) uzupełnionym pismem z 28 stycznia 2021 r. (data wpływu 2 lutego 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku VAT z faktur sprzedaży i zakupów wystawionych/otrzymanych w trakcie obowiązywania metody kasowej oraz okresu, w którym Wnioskodawca powinien wykazać podatek należny/naliczony w JPK VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku VAT z faktur sprzedaży i zakupów wystawionych/otrzymanych w trakcie obowiązywania metody kasowej oraz okresu, w którym Wnioskodawca powinien wykazać podatek należny/naliczony w JPK VAT.

Wniosek został uzupełniony pismem z 28 stycznia 2021 r. (data wpływu 2 lutego 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 20 stycznia 2021 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.931.2020.1.MGO.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 1991 r. jako przedsiębiorca wpisany do CEIDG, w zakresie wynajmu i dzierżawy pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKD 77.39.Z).

Wnioskodawca nie ma nabyć ani dostaw wewnątrzwspólnotowych.

Wnioskodawca od kilkunastu lat jest małym podatnikiem i rozlicza się z podatku od towarów i usług metodą kasową.

Wnioskodawca stosuje następujący sposób rozliczenia podatku VAT;

1. Wnioskodawca podatek należny rozlicza zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 ustawy VAT tj. moment powstania obowiązku podatkowego uzależniony jest od tego, kto jest kontrahentem Wnioskodawcy.

W przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz czynnego podatnika VAT obowiązek podatkowy powstaje z dniem otrzymania całości lub części zapłaty. Jeśli natomiast dostawa towarów lub świadczenie usług jest dokonywane na rzecz innego podmiotu, to obowiązek podatkowy powstaje z dniem otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż 180. dnia, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

2. Wnioskodawca podatek naliczony - odlicza zgodnie z zapisem art. 86 ust. 10e ustawy o od towarów i usług, tj. prawo do odliczenia VAT w odniesieniu do nabytych przez małego podatnika towarów i usług, w okresie stosowania przez Wnioskodawcę metody kasowej, powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym dokona zapłaty za te towary i usługi.

W 2021 r. Wnioskodawca postanowił zrezygnować z rozliczania podatku od towarów i usług metodą kasową i rozliczać się na zasadach ogólnych, z tego powodu powstał problem jak rozliczać faktury sprzedaży i zakupu wystawione/otrzymane w okresie stosowania metody kasowej ale w momencie rezygnacji niezapłaconych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Rezygnując z metody kasowej jak Wnioskodawca powinien rozliczać podatek VAT z faktur sprzedaży i zakupów, które zostały wystawione/otrzymane w trakcie obowiązywania metody kasowej VAT, a nie zostały zapłacone na dzień rezygnacji z metody kasowej i za jaki okres powinien wykazać podatek należny/naliczony w JPK VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Podatnik rezygnujący z metody kasowej będąc dalej czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług powinien rozliczać podatek VAT z faktur sprzedaży i zakupów, które zostały wystawione/otrzymane w trakcie obowiązywania metody kasowej VAT nadal na zasadach metody kasowej, co potwierdza w swoich interpretacjach Krajowa Informacja Skarbowa.

Zgodnie z powyższym podatek od towarów i usług z wystawionych faktur sprzedaży oraz faktur zakupu otrzymanych w okresie stosowania metody kasowej VAT należy rozliczać na poprzednich zasadach (metoda kasowa), co oznacza, że transakcje trzeba wykazać w JPK VAT zgodnie z okresem, w którym należności zostały uregulowane i zobowiązania zapłacone.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 2 pkt 25 lit. a ustawy o VAT przez małego podatnika rozumie się podatnika podatku od towarów i usług, u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro.

Przedsiębiorcy posiadający status małego podatnika mogą skorzystać z kasowej metody rozliczania podatku VAT. Metoda ta charakteryzuje się późniejszym niż w przypadku zasad ogólnych, terminem powstawania obowiązku podatkowego jak również innym terminem prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Co do zasady zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Natomiast na mocy art. 21 ust. 1 ustawy o VAT mały podatnik może wybrać metodę rozliczeń polegającą na tym, że obowiązek podatkowy w odniesieniu do dokonywanych przez niego dostaw towarów i świadczenia usług powstaje:

1.

z dniem otrzymania całości lub części zapłaty - w przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny,

2.

z dniem otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż 180. dnia, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi - w przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz podmiotu innego niż wymieniony w pkt 1.

- po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca miesiąca poprzedzającego okres, za który będzie stosował tę metodę, zwaną dalej "metodą kasową"; otrzymanie zapłaty w części powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części.

Na podstawie art. 21 ust. 2 ustawy o VAT przepis ust. 1 stosuje się do czynności wykonanych w okresie, w którym podatnik stosuje metodę kasową.

Jak stanowi art. 21 ust. 3 ustawy o VAT mały podatnik może zrezygnować z metody kasowej, nie wcześniej jednak niż po upływie 12 miesięcy, w trakcie których rozliczał się tą metodą, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, w terminie do końca kwartału, w którym stosował tę metodę.

Zasady odliczenia podatku naliczonego zostały uregulowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 86 ust. 10e ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do nabytych przez małego podatnika towarów i usług, w okresie stosowania przez niego metody kasowej, powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonał zapłaty za te towary i usługi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca od kilkunastu lat jest małym podatnikiem i rozlicza się z podatku od towarów i usług metodą kasową.

Wnioskodawca jak wskazał stosuje następujący sposób rozliczenia podatku VAT;

1. Wnioskodawca podatek należny rozlicza zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 ustawy VAT tj. moment powstania obowiązku podatkowego uzależniony jest od tego, kto jest kontrahentem Wnioskodawcy.

W przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz czynnego podatnika VAT obowiązek podatkowy powstaje z dniem otrzymania całości lub części zapłaty. Jeśli natomiast dostawa towarów lub świadczenie usług jest dokonywane na rzecz innego podmiotu, to obowiązek podatkowy powstaje z dniem otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż 180. dnia, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

2. Wnioskodawca podatek naliczony - odlicza zgodnie z zapisem art. 86 ust. 10e ustawy o od towarów i usług, tj. prawo do odliczenia VAT w odniesieniu do nabytych przez małego podatnika towarów i usług, w okresie stosowania przez Wnioskodawcę metody kasowej, powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym dokona zapłaty za te towary i usługi.

W 2021 r. Wnioskodawca postanowił zrezygnować z rozliczania podatku od towarów i usług metodą kasową i rozliczać się na zasadach ogólnych.

Wątpliwości Wnioskodawcy w odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego dotyczą terminu rozliczenia podatku VAT z faktur sprzedaży oraz faktur zakupów w sytuacji rezygnacji z metody kasowej w tym okresu w którym Wnioskodawca jest zobowiązany do uwzględnienia podatku należnego oraz naliczonego w JPK VAT.

Dokonując rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie w zakresie rozliczenia podatku należnego należy mieć na uwadze cytowany wyżej art. 21 ustawy o VAT, zgodnie z którym obowiązek podatkowy w odniesieniu do dokonywanych przez małego podatnika dostaw towarów i świadczenia usług powstaje:

1.

z dniem otrzymania całości lub części zapłaty - w przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny,

2.

z dniem otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż 180. dnia, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi - w przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz podmiotu innego niż wymieniony w pkt 1.

Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w sytuacji w której Wnioskodawca zrezygnuje z metody kasowej to w odniesieniu do dokonanych przez Wnioskodawcę jako małego podatnika dostaw towarów i świadczenia usług na rzecz czynnego podatnika VAT obowiązek podatkowy w przypadku wystawienia faktur sprzedażowych, w trakcie obowiązywania metody kasowej, powstanie z dniem otrzymania całości lub części zapłaty. Jeśli natomiast dostawa towarów lub świadczenie usług będzie dokonywane na rzecz innego podmiotu, to obowiązek podatkowy powstanie z dniem otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż 180. dnia, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Prawo natomiast do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych w związku z nabytymi przez Wnioskodawcę jako małego podatnika towarami i usługami, w okresie stosowania metody kasowej, powstanie nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym Wnioskodawca dokona zapłaty za te towary i usługi.

W myśl art. 99 ust. 2 ustawy o VAT mali podatnicy, którzy wybrali metodę kasową, składają w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale.

Na podstawie art. 99 ust. 4 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w ust. 3, mogą ponownie składać deklaracje podatkowe za okresy miesięczne, nie wcześniej jednak niż po upływie 4 kwartałów, za które składali deklaracje kwartalne, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego w terminie do dnia złożenia deklaracji podatkowej za pierwszy miesięczny okres rozliczeniowy, jednak nie później niż z dniem upływu terminu złożenia tej deklaracji.

Stosownie do art. 99 ust. 5 ustawy o VAT mali podatnicy, u których wartość sprzedaży przekroczyła kwotę określoną w art. 2 pkt 25, składają deklaracje podatkowe za okresy miesięczne począwszy od rozliczenia za pierwszy miesiąc kwartału:

1.

w którym przekroczono tę kwotę - jeżeli przekroczenie kwoty nastąpiło w pierwszym lub drugim miesiącu kwartału, a w przypadku gdy przekroczenie tej kwoty nastąpiło w drugim miesiącu kwartału, deklaracja za pierwszy miesiąc kwartału jest składana w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po drugim miesiącu kwartału;

2.

następującego po kwartale, w którym przekroczono tę kwotę - jeżeli przekroczenie kwoty nastąpiło w trzecim miesiącu kwartału.

Na mocy art. 99 ust. 6 ustawy o VAT przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio do podatników, którzy zrezygnowali z prawa do rozliczania się metodą kasową.

Zgodnie z art. 99 ust. 7c ustawy o VAT deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.

Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej. Ewidencja powinna zawierać w szczególności dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, korekt podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającej kwotę podatku należnego, korekt podatku naliczonego, kwoty podatku podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu, a także inne dane służące identyfikacji poszczególnych transakcji, w tym numer, za pomocą którego kontrahent jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.

W związku z tym, że JPK VAT odzwierciedla dane zawarte w ewidencji zakupu i sprzedaży, Wnioskodawca będzie zobowiązany wykazać transakcje sprzedaży w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do dokonywanych dostaw towarów lub świadczonych usług powstał u Wnioskodawcy obowiązek podatkowy, a podatek naliczony w deklaracji składanej za okres, w którym Wnioskodawca dokonał zapłaty za zakupione towary i usługi.

Zgodnie z powyższym należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, w myśl którego podatek od towarów i usług z wystawionych faktur sprzedaży oraz faktur zakupu otrzymanych w okresie stosowania metody kasowej VAT należy rozliczać na poprzednich zasadach (metoda kasowa), co oznacza, że transakcje trzeba wykazać w JPK VAT zgodnie z okresem, w którym należności zostały uregulowane i zobowiązania zapłacone.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Ponadto na marginesie należy zauważyć, że za okresy od 1 października 2020 r. na czynnych podatnikach VAT ciąży obowiązek przesyłania dotychczasowych deklaracji VAT-7 i VAT-7K w formie nowego pliku JPK_VAT, który to obejmuje deklarację jak i ewidencję. Szczegółowy zakres danych, jakie ma zawierać ewidencja VAT oraz sposób wykazywania danych w ewidencji - przesyłanej w formie JPK_VAT został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988 z późn. zm.) zmienionym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 1 kwietnia 2020 r. (Dz. U. poz. 576) oraz rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2020 r. (Dz. U. poz. 1127).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Zgodnie z art. 57a ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl