0111-KDIB3-2.4012.850.2018.1.EJU - Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez szpital.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.850.2018.1.EJU Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez szpital.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2018 r. (data wpływu 27 grudnia 2018 r.) uzupełnionym pismem z 15 stycznia 2019 r. (data wpływu 16 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu pn. "X" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu pn. "X".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 15 stycznia 2019 r. (data wpływu 16 stycznia 2019 r.).

We wniosku, uzupełnionym pismem z 15 stycznia 2019 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Szpital zwraca się z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "X".

Rozliczenie podatku należnego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, i uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności, opodatkowanych.

W projekcie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi zakupionej przez wnioskodawcę w ramach realizacji projektu będą służyły sprzedaży usług medycznych zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Podatek VAT jest kosztem kwalifikowalnym. Forma prawna Szpitala inne państwowe lub samorządowe osoby prawne w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.).

Wskazany powyżej projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Projekt zakłada poprawę dostępności do usług zdrowotnych poprzez wsparcie infrastruktury (zakup nowoczesnego sprzętu), co znajdzie odzwierciedlenie w jakości świadczonych usług medycznych, podniesieniu jakości życia pacjentów, a także zmniejszeniu dysproporcji terytorialnych w ich dostępie i jest zgodny z Narzędziem 14 KRS Policy paper. Realizowany będzie na obszarze powiatu miasta L., na terenie S. Swoim zakresem obejmuje doposażenie Przychodni poz. w nowoczesny sprzęt medyczny.

Realizacja projektu umożliwi szybszą i skuteczniejszą diagnostykę pacjentów, co będzie skutkowało wcześniejszym podjęciem leczenia. W ramach realizacji projektu specjaliści z obszaru zdrowia publicznego, tj. psycholog, dietetyk obecnie zatrudnieni w Szpitalu będą zaangażowani do udzielania i świadczeń z zakresy psychologii i dietetyki wśród pacjentów POZ, co zapewni kompleksowość i ciągłość sprawowania i opieki. Zostanie opracowany i wdrożony plan działań profilaktycznych z uwzględnieniem wszystkich grup wiekowych i potrzeb zdrowotnych populacji objętej opieką.

Projekt jest integralną częścią reorganizacji i restrukturyzacji Szpitala, który zakłada przesunięcie ciężaru opieki szpitalnej do poz. i AOS. Realizacja projektu będzie służyć wprowadzeniu kompleksowości świadczonych usług w lokalizacji przy ul. H., a także pozwoli na udoskonalenie koordynowanej, opieki zdrowotnej, z jednoczesnym wykorzystaniem istniejącej infrastruktury. Zostanie stworzony również system mobilności. Projekt umożliwi udoskonalenie i wdrożenie nowego standardu organizacji świadczonych usług polegającego na koordynowanej opiece nad pacjentem. Realizacja celów projektu przyczyni się do rozwiązania problemów wskazanych powyżej.

Realizacja projektu w SPSzW dotyczy zakupu aparatury i sprzętu medycznego oraz sprzętu komputerowego dla potrzeb Poradni Podstawowej Opieki Zdrowotnej. Zakup sprzętu odbywać się będzie zgodnie ze specyfikacją zakupywanego sprzętu medycznego i komputerowego.

W piśmie z 15 stycznia 2019 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy o następujące informacje:

1. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.

2. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

3. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania usług medycznych zwolnionych od podatku.

4. Na fakturach za zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu, jako nabywca będzie widniał Wnioskodawca.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy istnieje prawna możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu pn. "X".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma on prawnych możliwości do odliczenia podatku VAT zawartego w wartości całkowitej planowanego przedsięwzięcia, ponieważ rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca warunku tego nie spełni, ponieważ realizacja projektu me będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem Szpital nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "X".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzeniem przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt, którego celem głównym jest poprawa dostępności do usług zdrowotnych poprzez wsparcie infrastruktury (zakup nowego sprzętu), podniesienie jakości życia pacjentów, a także zmniejszenie dysproporcji terytorialnych w ich dostępie. Realizacja projektu umożliwi szybszą i skuteczniejszą diagnostykę pacjentów, co będzie skutkowało wcześniejszym podjęciem leczenia. Realizacja projektu będzie służyć wprowadzeniu kompleksowości świadczonych usług, a także pozwoli na udoskonalenie koordynowanej opieki zdrowotnej.

Towary i usługi zakupione w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji ww. projektu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wyraźnie wskazał Wnioskodawca - zakupy towarów i usług na potrzeby projektu mają związek wyłącznie ze świadczeniem usług medycznych zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji ww. projektu, ze względu na brak związku zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Końcowo należy wskazać, że Organ nie dokonał oceny, czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę korzystają ze zwolnienia od podatku. Przedmiotową informację przyjęto jako element opisu zdarzenia przyszłego, kwestia ta nie była przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tej części.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl