0111-KDIB3-2.4012.834.2022.2.MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 marca 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.834.2022.2.MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku obowiązku zapłaty opłaty w wysokości 10% podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług w myśl art. 132 ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz sporządzania zbiorczej deklaracji miesięcznej, o której mowa w przepisie art. 132 ust. 2 ww. ustawy. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 13 lutego 2023 r. (wpływ 20 lutego 2023 r.).Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Podatnik jest osobą prawną - spółką z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzącą działalność gospodarczą na terenie.. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana żywności, napojów i wyrobów tytoniowych. Podatnik posiada sieć sklepów działających na terenie województwa..

Podatnik zawarł umowę o współpracy.... ze spółką z o.o. zajmującą się m.in. destylowaniem, rektyfikowaniem i mieszaniem alkoholi oraz sprzedażą hurtową napojów alkoholowych (zwaną dalej "producentem produktów").

Wnioskodawca zobowiązał się w ramach niniejszej Umowy do:

a)

zapewniania stałej dostępności wskazanych w umowie napojów alkoholowych w swoich placówkach oraz eksponowania wskazanych przez producenta produktów w wydzielonych stoiskach alkoholowych w sposób i w ilościach zgodnych z założeniami zawartymi w załączniku do umowy.

b)

zapewnienia ekspozycji urządzenia chłodniczego przeznaczonego do przechowywania produktów producenta zgodnie z postanowieniami umowy o współpracy w zakresie korzystania z urządzeń chłodniczych dla punktów sprzedaży detalicznej.

c)

odsprzedaży produktów, dla których w załączniku do umowy została wskazana cena maksymalna do swoich klientów w cenie nie wyższej niż wskazana w załączniku oraz zapewnienia odpowiedniej widoczności Produktów Promocyjnych oraz widoczności ich ceny, w sposób szczególnie łatwo zauważalny dla klientów Placówek Wnioskodawcy.

Zgodnie z umową za prawidłowe wykonanie wyżej wymienionych usług Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie wypłacane na podstawie faktur wystawianych po zakończeniu okresu rozliczeniowego.

W uzupełnieniu wniosku dokonanym w odpowiedzi na wezwanie wskazali Państwo następujące informacje.

Eksponowanie wskazanych przez producenta produktów na stoiskach alkoholowych ma na celu informowanie o możliwości nabycia napoju w danym punkcie, o jego dostępności oraz identyfikację napoju spośród innych tego typu produktów dostępnych w punkcie. Eksponowanie tych produktów nie ma na celu zwiększenia ich sprzedaży. Umowa o współpracy handlowej nie stanowi, aby towar na danym stanowisku miał być "szczególnie wyeksponowany".

Na pytanie Organu: "Czy na urządzeniu chłodniczym znajdują się znaki towarowe produktów alkoholowych, symbole graficzne tych produktów, nazwy lub symbole przedsiębiorstwa?" udzielili Państwo następującej odpowiedzi: tak, na urządzeniu chłodniczym znajdują się znaki towarowe produktów alkoholowych oraz ich symbole graficzne.

Eksponowanie urządzenia chłodniczego ma na celu informowanie o możliwości nabycia napoju w danym punkcie, o jego dostępności. Eksponowanie to nie ma na celu zwiększenia sprzedaży produktów wskazanych przez producenta.

Spółka rozpowszechnia w swoich placówkach informacje o sprzedawanych napojach alkoholowych producenta produktów, z którym zawarła umowę o współpracy handlowej, za pośrednictwem gazetek handlowych, ulotek i plakatów. Celem rozpowszechniania ww. informacji jest wyłącznie przekazywanie konsumentom informacji dotyczących nabywanego produktu w miejscu jego sprzedaży (m.in. ceny i opisu produktu) oraz wskazanie na możliwość nabycia napoju w danym punkcie.

Pytanie

Czy w świetle wyżej przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca jest podmiotem świadczącym usługę będącą reklamą napojów alkoholowych w rozumieniu przepisu art. 13 ust. 1 w zw. z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (zwanej dalej "Ustawą") i zobowiązany jest do wnoszenia opłat w wysokości 10% podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynikającej z tej usługi oraz sporządzania zbiorczej deklaracji miesięcznej, o której mowa w przepisie art. 13 ust. 2 ustawy?

Państwa stanowisko w sprawie

Reklamą napojów alkoholowych jest tylko takie prezentowanie znaków towarowych lub związanych z nimi symboli graficznych albo nazw i symboli graficznych ich producentów, które spełnia łącznie dwie ustawowe przesłanki: służy popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych i ma charakter publicznego rozpowszechniania.

Jak powszechnie przyjmuje się w orzecznictwie i literaturze, koniecznym elementem przekazu reklamowego na gruncie ustawy są działania "służące popularyzowaniu znaków towarowych". Wobec tego nie można uznać za reklamę napojów alkoholowych takiej prezentacji znaków towarowych, nazw lub symboli, która nie służy ich popularyzowaniu. Możliwe jest konstruowanie komunikatów informacyjnych wykorzystujących znaki towarowe napojów alkoholowych, których celem nie będzie popularyzacja znaku towarowego, ale wskazanie na możliwość nabycia napoju w danym punkcie (tak jest np. w przypadku oznaczeń marki piwa na tzw. nalewakach czy lodówkach znajdujących się w punktach sprzedaży detalicznej) czy też jego identyfikacja spośród innych tego typu produktów dostępnych w punkcie lub przekazywanie konsumentom informacji dotyczących nabywanego produktu w miejscu jego sprzedaży (cennik, opis produktu etc.).

Reklamy napojów alkoholowych nie stanowi też taka ekspozycja znaków towarowych, nazw lub symboli graficznych, która nie ma charakteru "publicznego rozpowszechniania". Zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą sądów administracyjnych o publicznym charakterze reklamy decyduje techniczny sposób jej prowadzenia oraz zasięg. Dla uznania danego sposobu prezentacji znaków za publiczne rozpowszechnianie konieczne wydaje się zatem prowadzenie prezentacji w miejscu ogólnodostępnym i jej nakierowanie na nieograniczony krąg podmiotów w sposób potencjalnie umożliwiający każdemu zapoznanie się z ich treścią. W przypadku prezentacji znaków towarowych napojów alkoholowych w obrębie lokalu i prezentowaniu ich ograniczonemu gronu odbiorców (klientom lokalu) trudno zgodzić się z automatycznym uznaniem ich za reklamę.

Nawet jeśli prezentowanie znaku towarowego jest publiczne, nie musi automatycznie podlegać opłacie od reklamy. Jest tak w przypadku działań, które ustawa wyraźnie odróżnia od reklamy napojów alkoholowych, definiując je odrębnie w słowniczku ustawowym. Należy do nich promocja napojów alkoholowych i informowanie o sponsorowaniu. Od nich nie pobiera się opłaty, mimo że, podobnie jak reklama, spełniają one funkcje perswazyjne. Jak wynika z przepisów ustawy, w obu przypadkach dochodzi do prezentowania informacji odnoszących się do napoju alkoholowego, w tym prezentacji znaku towarowego związanego z napojem alkoholowym lub jego producentem, jednak obowiązkiem uiszczenia opłaty objęta jest wyłącznie reklama, zgodnie z zasadą zakazującą tzw. wykładni synonimicznej.

Zakaz ten przewiduje, że dwóm różnym terminom ustawowym nie wolno nadawać takiego samego znaczenia. Poza tym "informowanie o sponsorowaniu" jest działaniem informacyjnym, a nie reklamowym. "Promocja napojów alkoholowych" zakłada natomiast publiczne zachęcanie do ich nabywania.

Przepisy ustanawiające obowiązek uiszczenia opłaty od reklamy napojów alkoholowych należy interpretować ściśle. W orzecznictwie sądów administracyjnych powszechnie przyjmuje się, że rozszerzająca wykładnia przepisów mających charakter sankcyjny lub ustanawiających obowiązki fiskalne jest zakazana. Jeżeli więc umieszczanie znaków towarowych w lokalach oferujących sprzedaż napojów alkoholowych jest rezultatem zawartej z producentem umowy sponsorowania i towarzyszy mu jakaś forma - pośrednia lub bezpośrednia dokonywana w zamian za informowanie o sponsorowaniu - współfinansowania działalności przedsiębiorcy dla upowszechniania, utrwalania lub podniesienia renomy prowadzonego przez niego lokalu, to nie stanowi reklamy napojów alkoholowych. Jest to "informowanie o sponsorowaniu" i jako takie nie podlega opłacie.

Zatem usługi polegające na zapewnianiu stałej dostępności wskazanych w umowie napojów alkoholowych w swoich placówkach oraz eksponowaniu wskazanych produktów w wydzielonych stoiskach alkoholowych, zapewnieniu ekspozycji urządzenia chłodniczego przeznaczonego do przechowywania produktów producenta, odsprzedaży produktów, dla których w załączniku do umowy została wskazana cena maksymalna do swoich klientów w cenie nie wyższej niż wskazana w załączniku oraz zapewnieniu odpowiedniej widoczności Produktów Promocyjnych oraz widoczności ich ceny, w sposób szczególnie łatwo zauważalny dla klientów Placówek - nie stanowią reklamy napojów alkoholowych.

Wnioskodawca nie świadczy usług reklamy napojów alkoholowych w rozumieniu przepisu art. 132 ust. 1 w zw. z art. 21 pkt 3 ustawy, w związku z czym nie jest zobowiązany do wnoszenia opłat w wysokości 10% podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynikającej z tej usługi oraz sporządzania zbiorczej deklaracji miesięcznej, o której mowa w przepisie art. 132 ust. 2 ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 132 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1119 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą:

Podmioty świadczące usługę będącą reklamą napojów alkoholowych wnoszą opłatę w wysokości 10% podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynikającej z tej usługi.

W myśl art. 132 ust. 2 ustawy:

Podmioty, o których mowa w ust. 1, sporządzają zbiorczą deklarację miesięczną według wzoru określonego na podstawie ust. 4 i składają ją w terminie do 20. dnia miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym upłynął termin na wystawienie faktury, zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług, na wynagrodzenie lub jego część.

Artykuł 132 ust. 3 ustawy stanowi, że:

Deklaracje, o których mowa w ust. 2, składa się do urzędu skarbowego, przy pomocy którego wykonuje swoje zadania naczelnik urzędu skarbowego właściwy na podstawie ust. 1a dla podmiotu, o którym mowa w ust. 1.

Treść art. 21 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi stanowi słowniczek pojęć, którymi posługuje się ustawodawca. W przedmiotowym słowniczku ustawodawca dokonuje tzw. legalnej wykładni definicji pojęć istotnych, ważnych dla danej regulacji ustawowej. W analizowanym przepisie szczególne znaczenie ma zwrot zawarty na samym początku art. 21 ust. 1 "użyte w ustawie określenia oznaczają", z czego pośrednio wynika, iż ich definicje zostały sporządzone przede wszystkim dla potrzeb cyt. ustawy, jako względnie samodzielnej regulacji ustawowej i przenoszenie ich znaczenia na grunt innych ustaw nie może odbywać się w sposób automatyczny. W tym przedmiocie należy stosować podejście systemowe, uwzględniające specyfikę merytoryczną i ewentualny zakres odesłań tych innych ustaw szczególnych do aktów.

Definicję pojęcia reklamy napojów alkoholowych zawiera art. 21 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Reklama napojów alkoholowych oznacza publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych; za reklamę nie uważa się informacji używanych do celów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem napojami alkoholowymi.

Z literalnej wykładni art. 132 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że obowiązek uiszczania opłat dotyczy tych podmiotów, które (zgodnie z definicją reklamy napojów alkoholowych) reklamują napoje alkoholowe, tj. rozpowszechniają znaki, nazwy i symbole. Publiczne rozpowszechnianie służy popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych, symboli graficznych, nazw i symboli producentów produktów napojów alkoholowych sprawiając, że staną się one powszechnie znane.

Zazwyczaj reklama ma na celu skłonienie do nabycia lub korzystania z określonych towarów czy usług, popierania określonych spraw lub idei.

Definicja zawarta w cyt. ustawie w istotny sposób rozszerza powszechnie ugruntowane w orzecznictwie pojęcie reklamy, za której element charakterystyczny uznaje się element namowy, skłaniający do nabycia tego, a nie innego towaru, oddziaływania na emocje odbiorcy.

Z definicji tej można wnioskować, że każde działanie zmierzające do publicznego rozpowszechniania znaków towarowych napojów alkoholowych, symboli graficznych, nazw i symboli producentów produktów napojów alkoholowych uznaje się za ich reklamę. Z zakresu tego ustawodawca wyłączył tylko informacje używane do celów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem napojami alkoholowymi. Reklama napojów alkoholowych jest działaniem w celu uczynienia towaru ogólnie znanym wśród szerokiego kręgu odbiorców.

Zatem zgodnie z powyższą definicją reklamy napojów alkoholowych, obowiązek odprowadzenia opłaty, o którym mowa w art. 132 ustawy, dotyczy takich podmiotów, które w jakikolwiek sposób reklamują markę alkoholu lub nazwę i logo firmy produkującej alkohol. Reklama spełnia swoją definicję, gdy jest udostępniona publicznie.

Przez miejsce publiczne natomiast należy rozumieć miejsce ogólnodostępne, a więc miejsce do którego wstęp ma każdy bez ograniczeń, miejsce dla bliżej nieokreślonej liczby osób. Dla uznania danego miejsca za publiczne wystarczy, więc stwierdzenie, że dostęp do niego ma nieokreślona liczba osób (każdy). Dostęp ten może jednak być ograniczony m.in. czasowo jak i mechanicznie, jednakże nie decyduje to o "publiczności" tego miejsca, lecz istoty jest jego charakter i właściwości.

Słowo "rozpowszechniać" w ujęciu słownikowym oznacza "uczynić coś ogólnie znanym" zaś "popularyzować" to rozpowszechniać.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku II FSK 707/13 z dnia 31 marca 2015 r., stwierdził że każde propagowanie znaku towarowego napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nim związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących piwo, stanowi reklamę.

W wyroku z 13 lipca 2017 r. II GSK 982/17 NSA odnosząc się do wystawienia w witrynie sklepu butelek alkoholu uznał, że działanie to może być uznane za reklamę, gdy wystawienie ich ma miejsce w taki sposób, że są widoczne dla każdego, kto znajdzie się obok punktu ich sprzedaży. Zdaniem Sądu w ten sposób następuje rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych, które ma charakter publiczny - jest skierowane do nieoznaczonego kręgu osób. Bez znaczenia jak twierdzi Sąd jest to, że jedynym celem przedsiębiorcy było zwiększenie sprzedaży lub też w ogóle sprzedaż alkoholu, bo przez taką ekspozycję dochodzi do popularyzacji znaków towarowych tych napojów. Sąd w swym uzasadnieniu podniósł również, iż nie budzi wątpliwości, że " (...) zamiar popularyzowania znaków towarowych napojów alkoholowych, na których - a w zasadzie na którego brak - wskazuje autor skargi kasacyjnej, nie stanowi elementu definicji reklamy napojów alkoholowych. Określenie służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych należy rozumieć jako zapewniające, czy wpływające korzystnie na popularyzację tych znaków towarowych. Innymi słowy stosunek podmiotu publicznie rozpowszechniającego znaki towarowe napojów alkoholowych do ich popularyzacji nie ma w istocie znaczenia".

Ustawodawca w art. 131 ust. 9 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, dopuszcza możliwość reklamy napojów alkoholowych pod warunkiem prowadzenia jej wewnątrz wskazanych w tym przepisie miejsc (pomieszczeń hurtowni, wydzielonych stoisk lub punktów prowadzących wyłącznie sprzedaż napojów alkoholowych oraz na terenie punktów prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży). Zatem rozpowszechnianie znaków towarowych produktów alkoholowych oraz ich symboli graficznych wewnątrz sklepów przy spełnieniu pozostałych warunków stanowi ich reklamę.

Powracając do opisu sprawy należy wskazać, że prowadzicie Państwo działalność, której głównym przedmiotem jest sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana żywności, napojów i wyrobów tytoniowych. Posiadacie Państwo sieć sklepów. Zawarliście umowę o współpracy handlowej ze spółką zajmującą się m.in. destylowaniem, rektyfikowaniem i mieszaniem alkoholi oraz sprzedażą hurtową napojów alkoholowych (zwaną dalej "producentem produktów") w ramach której Państwa Spółka zobowiązała się m.in. do:

a)

eksponowania wskazanych przez producenta produktów w wydzielonych stoiskach alkoholowych w sposób i w ilościach zgodnych z założeniami zawartymi w załączniku do umowy;

b)

zapewnienia ekspozycji urządzenia chłodniczego przeznaczonego do przechowywania produktów producenta zgodnie z postanowieniami umowy o współpracy w zakresie korzystania z urządzeń chłodniczych dla punktów sprzedaży detalicznej;

c)

zapewnienia odpowiedniej widoczności Produktów Promocyjnych oraz widoczności ich ceny, w sposób szczególnie łatwo zauważalny dla klientów Państwa Placówek.

Zgodnie z umową za prawidłowe wykonanie usług otrzymujecie Państwo wynagrodzenie.

Podaliście, że eksponowanie wskazanych przez producenta produktów na stoiskach alkoholowych ma na celu informowanie o możliwości nabycia napoju w danym punkcie, o jego dostępności oraz identyfikację napoju spośród innych tego typu produktów dostępnych w punkcie. Eksponowanie tych produktów jak twierdzicie nie ma na celu zwiększenia ich sprzedaży. Umowa o współpracy handlowej nie stanowi, aby towar na danym stanowisku miał być "szczególnie wyeksponowany".

Na urządzeniu chłodniczym znajdują się znaki towarowe produktów alkoholowych oraz ich symbole graficzne.

Ponadto Państwa Spółka rozpowszechnia w swoich placówkach informacje o sprzedawanych napojach alkoholowych producenta produktów, z którym zawarła umowę o współpracy handlowej, za pośrednictwem gazetek handlowych, ulotek i plakatów. Celem rozpowszechniania ww. informacji jak podajecie jest wyłącznie przekazywanie konsumentom informacji dotyczących nabywanego produktu w miejscu jego sprzedaży (m.in. ceny i opisu produktu) oraz wskazanie na możliwość nabycia napoju w danym punkcie.

Państwa wątpliwości w przedstawionym opisie sprawy dotyczą obowiązku zapłaty opłaty w wysokości 10% podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług w myśl art. 132 ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz sporządzania zbiorczej deklaracji miesięcznej, o której mowa w przepisie art. 132 ust. 2 ustawy.

Kluczową rolę w rozwiązaniu wskazanego we wniosku problemu odgrywa art. 132 ust. 1 w związku z art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy. Z przepisów tych wynika, że obowiązek uiszczania opłat dotyczy tych podmiotów, które publicznie rozpowszechniają reklamę napojów alkoholowych.

Chcąc zatem odpowiedzieć na Państwa pytanie należy przeanalizować informacje wynikające z opisu sprawy i odnieść je do powołanych wyżej przepisów w tym art. 132 ust. 1 oraz art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Przedstawione przez Państwa we wniosku działania są skierowane i przeznaczone dla klientów Państwa Spółki tj. potencjalnych klientów placówek. Jak z tego wynika nie stanowią one więc informacji używanych do celów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem napojami alkoholowymi.

Zobowiązali się Państwo w zawartej umowie do konkretnych czynności tj. eksponowania wskazanych przez producenta produktów w wydzielonych stoiskach alkoholowych, zapewnienia ekspozycji urządzenia chłodniczego przeznaczonego do przechowywania produktów producenta oraz zapewnienia odpowiedniej widoczności Produktów Promocyjnych oraz widoczności ich ceny, w sposób szczególnie łatwo zauważalny dla klientów Państwa Placówek.

Eksponowanie zgodnie z definicją PWN słownika języka polskiego znaczy wystawiać na pokaz, wysuwać kogoś lub coś na pierwszy plan. Tym samym celem ekspozycji jest publiczne rozpowszechnianie. Ekspozycja w tym przypadku znaków towarowych napojów alkoholowych oraz symboli graficznych spełnia zatem definicję zawartą w art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Zdaniem Organu przedstawione okoliczności prowadzą do wniosku, że Państwa Spółka w ramach umowy współpracy handlowej zawartej z producentem produktów wykonuje dla niej przez stałą ekspozycję wskazanych przez producenta produktów którymi są napoje alkoholowe czynności w ramach kampanii reklamowej.

Państwa działania polegające na zamieszczaniu znaków towarowych produktów alkoholowych oraz ich symboli graficznych na urządzeniu chłodniczym wbrew temu co Państwo twierdzą, nie stanowią jedynie formy informowania klienta o sprzedawanych produktach, lecz są formą reklamy. Propagowanie znaku towarowego alkoholu oraz symboli graficznych z nim związanych, stanowi bowiem reklamę.

Ponadto należy zwrócić uwagę iż reklama spełnia swoją definicję, gdy jest udostępniona publicznie, a Państwa placówka jest niewątpliwie miejscem publicznym, ogólnodostępnym, a więc miejscem do którego wstęp ma każdy bez ograniczeń, miejscem dla bliżej nieokreślonej liczby osób (klientów placówki). Zdaniem Państwa prezentacja znaków towarowych napojów alkoholowych w obrębie lokalu i prezentowanie ich ograniczonemu gronu odbiorców (klientom lokalu) nie pozwala na uznanie ich za reklamę. Trudno z takim twierdzeniem się zgodzić, gdyż należy zauważyć, że sklep to pomieszczenie przeznaczone na cele handlowe, a jego wnętrze jest dostępne dla ogółu konsumentów, a nie ograniczonego grona. Ponadto w swoich placówkach rozpowszechniacie Państwo informacje o napojach alkoholowych producenta produktu za pośrednictwem gazetek, ulotek i plakatów.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że plakat to jedna z wielu form reklamy. Zwraca na siebie uwagę w przestrzeni publicznej spełniając m.in. funkcję informacyjną, ale też reklamową.

Następuje zatem w przedstawionym przez Państwa przypadku rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych i ma ono charakter publiczny. W świetle wyroku II GSK 982/17 nie ma znaczenia, że jak Państwo uważacie w tej sytuacji eksponowanie znaków towarowych oraz symboli graficznych nie ma na celu zwiększenia sprzedaży produktów wskazanych przez producenta. Przez ekspozycję dochodzi bowiem do ich popularyzacji. Jak sami Państwo wskazali eksponowanie przez Państwa produktów producenta ma na celu informowanie o możliwości nabycia napoju w danym punkcie, jego dostępności oraz identyfikację napoju spośród innych tego typu dostępnych produktów. Identyfikacja pozwala zatem na rozpoznanie konkretnego towaru z pozostałego tego rodzaju asortymentu, a to świadczy o jego wyróżnieniu.

Końcowo zauważyć należy, że uznanie danej czynności za promocję napojów alkoholowych, lub ich sponsorowanie lub informowanie o sponsorowaniu, które ustawodawca odrębnie definiuje w ustawie, nie powoduje iż danej czynności nie można jednocześnie uznać za reklamę, która została zdefiniowana w art. 21 pkt 3 tej ustawy.

W analizowanej sprawie wszystko wskazuje na to, że działania podejmowane przez Państwa Spółkę w ramach świadczonych usług mają na celu realizację usługi reklamy, której finalnym efektem jest prezentacja produktów alkoholowych ich znaków towarowych i graficznych. Następuje zatem bezpośrednie ich publiczne rozpowszechnianie.

W związku z powyższym będzie na Państwu ciążył obowiązek uiszczenia opłaty, o której mowa w art. 132 ust. 1 ustawy w wysokości 10% podstawy opodatkowania podatkiem VAT świadczonych usług oraz sporządzania zbiorczej deklaracji miesięcznej, o której mowa w przepisie art. 132 ust. 2 ustawy, bowiem będą Państwo świadczyć usługę będącą reklamą napojów alkoholowych w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy

Zatem Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako "p.p.s.a.".

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl