0111-KDIB3-2.4012.807.2018.1.MGO - Brak możliwości odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych na potrzeby realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.807.2018.1.MGO Brak możliwości odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych na potrzeby realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2018 r. (data wpływu 7 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych na potrzeby realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych na potrzeby realizacji projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1629). W związku z tym Powiat ma możliwość odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług w całości lub w części (art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1629). Powiat złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. "...", planowanego do realizacji ze środków Unii Europejskiej w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, który został pozytywnie rozpatrzony. Główne założenia projektu to opracowanie i wydanie publikacji oraz film. Film będzie przedstawiał dziedzictwo przyrodniczo-kulturowe Ziemi P., który stanowić będzie bogate źródło informacji o Powiecie zarówno dla mieszkańców jak i turystów. Jego rozpowszechnianie przyczyni się do promowania walorów przyrodniczych, kulturalnych, zabytków i historii obszaru Ziemi P., co wpłynie na ich rozwój. Przedstawione zostaną interesujące zagadnienia i wybrane obiekty, takie jak: zabytki, szlaki turystyczne, trasy rowerowe, ośrodki turystyczne, obiekty sportowo-rekreacyjne, zespoły regionalne Ziemi P. Wykorzystane zostaną zasoby przyrodnicze, kulturalne, historyczne, gospodarcze Powiatu, a także zasoby ludzkie - praca i zaangażowanie mieszkańców Ziemi P. Publikacje stanowić będą zbiór najciekawszych i starannie dobranych potraw kuchni Ziemi P., które od pokoleń wykorzystywane są przez mieszkańców oraz przedstawione będzie dziedzictwo przyrodniczo-kulturowe, promujące Powiat. Zawierać będzie kompleksowe informacje dotyczące Powiatu, w tym przede wszystkim opis: zasobów naturalnych, zabytków i obiektów sakralnej architektury drewnianej. W informatorze znajdą się wszystkie dane niezbędne dla turysty odwiedzającego region tj. baza noclegowa, gastronomiczna, kulturalna i sportowo-rekreacyjna. Ponadto planowana jest organizacja jednego wydarzenia, podczas którego zostaną zaprezentowane efekty przedmiotowego projektu oraz dyskusja na temat dziedzictwa przyrodniczo-kulturowego Ziemi P. Przy realizacji operacji zawiązana została współpraca z Agencją Rozwoju i Promocji. (nieodpłatne udostępnianie obiektów oraz materiałów związanych z dziedzictwem Ziemi P.). Zapotrzebowanie na tego rodzaju materiały było wielokrotnie zgłaszane przez mieszkańców powiatu oraz turystów podczas wielu przedsięwzięć np. targi turystyczne, różnego rodzaju imprezy powiatowe i wojewódzkie.

Okres realizacji projektu to sierpień 2018 do grudzień 2019 r.

Powiat zgodnie z art. 4 ust. 21 ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1432) wykonuje określone zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie promocji Powiatu. Powiat realizując przedmiotowy projekt realizuje zadanie własne.

Wytworzone w wyniku realizacji projektu materiały będą rozpowszechniane nieodpłatnie przez Powiat oraz poszczególne gminy Powiatu, którym zostanie przekazana część materiałów, nie będą wykorzystywane dla celów prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1629) generującej po stronie Powiatu podatek należny. Nabycie towarów i usług związanych z wykonaniem projektu będzie dokumentowane fakturami VAT, na których jako nabywca będzie widnieć Powiat.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Powiat będąc podatnikiem VAT czynnym, ma możliwość odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych na potrzeby realizacji projektu pn. "...", planowanego do realizacji ze środków Unii Europejskiej w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Powiat, będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, może odliczyć podatek naliczony w całości lub w części przy zakupie towarów i usług. Jednakże realizując przedmiotową inwestycję dotyczącą projektu pn. "...", Powiat nie będzie mógł dokonać odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, ponieważ zgodnie z art. 4 ust. 21 ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1221) wykonuje określone zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie promocji Powiatu. Wytworzone w wyniku realizacji projektu materiały będą rozpowszechniane nieodpłatnie przez Powiat, nie będą one wykorzystywane dla celów prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 650) generującej po stronie Powiatu podatek należny.

Powiat nie ma możliwości odliczenia poniesionego na etapie realizacji podatku VAT na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

(Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, zgodnie z którym w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższych przepisów, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 995 z późn. zm.) Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 21 ustawy o samorządzie powiatowym Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie promocji powiatu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Powiat złożył wniosek o dofinansowanie projektu, planowanego do realizacji ze środków Unii Europejskiej, który został pozytywnie rozpatrzony. Główne założenia projektu to wydanie publikacji oraz film. Film stanowić będzie bogate źródło informacji o Powiecie zarówno dla mieszkańców jak i turystów. Jego rozpowszechnianie przyczyni się do promowania walorów przyrodniczych, kulturalnych, zabytków i historii obszaru. Planowana jest organizacja jednego wydarzenia, podczas którego zostaną zaprezentowane efekty przedmiotowego projektu oraz dyskusja na temat dziedzictwa przyrodniczo-kulturowego Ziemi P.

Wytworzone w wyniku realizacji projektu materiały będą rozpowszechniane nieodpłatnie przez Powiat oraz poszczególne gminy Powiatu, którym zostanie przekazana część materiałów, nie będą wykorzystywane dla celów prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług generującej po stronie Powiatu podatek należny.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych na potrzeby realizacji projektu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Mając zatem na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie związek taki nie występuje, gdyż efekt realizacji projektu - wytworzone materiały (publikacje oraz film) będą rozpowszechnianie nieodpłatnie przez Powiat oraz poszczególne gminy Powiatu, nie będą wykorzystywane dla celów prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, generującej po stronie Powiatu podatek należny. Ponadto Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt wykonuje zadanie publiczne w zakresie promocji powiatu. Tym samym należy stwierdzić, że nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Powiat do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a Powiat dokonując zakupów na potrzeby realizowanego projektu nie będzie występował jako podatnik podatku VAT.

Z uwagi zatem na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego w całości ani w części z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych na potrzeby realizacji projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

W myśl art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl