0111-KDIB3-2.4012.800.2018.1.EJU - Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu dotyczącego remontu i wyposażenia szpitala.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.800.2018.1.EJU Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu dotyczącego remontu i wyposażenia szpitala.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2018 r. (data wpływu 5 grudnia 2018 r.) uzupełnionym pismem z 24 stycznia 2019 r. (data wpływu 24 stycznia 2019 r.) oraz pismem z 24 stycznia 2019 r. (data wpływu 29 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu pn. "" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu pn. "".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 24 stycznia 2019 r. (data wpływu 24 stycznia 2019 r.) oraz pismem 24 stycznia (data wpływu 29 stycznia2019 r.).

We wniosku, uzupełnionym pismem z 24 stycznia 2019 r., przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Fundacja Rozwoju K. jest beneficjentem projektu "". W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, współfinasowanego ze środków Europejskiego Funduszy Rozwoju Regionalnego, Oś priorytetowa 13, Działanie 13.1 Infrastruktura Ochrony Zdrowia.

Dofinansowanie zostało przyznane Wnioskodawcy. Wnioskodawca podpisał umowę z Urzędem Marszałkowskim na realizację projektu.

Zgodnie z zapisem § 4a ust. 6 pkt 1 umowy o dofinansowanie konieczne jest złożenie, wraz z pierwszym wnioskiem o płatność, interpretacji przepisów prawa podatkowego o możliwości odliczenia podatku VAT dotyczącego realizowanego projektu (interpretacja indywidualna) wydanej przez właściwy organ podatkowy.

W związku z tym Wnioskodawca występuje o indywidualną interpretację możliwości odliczenia podatku VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie, w jaki towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ten przepis umożliwia odliczenie podatku naliczonego podatnikom, którzy wykonują czynności opodatkowane (w całości lub w części). W sytuacji gdy Poradnia świadczy usługi zwolnione z VAT, tj. nie wykonuje czynności opodatkowanych, nie może korzystać z prawa do odliczenia.

W piśmie z 24 stycznia 2019 r. Wnioskodawca doprecyzował opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i udzielił następujących informacji:

ad.1a) Fundacja Rozwoju jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.

ad.1b) Fundacja Rozwoju jest podmiotem leczniczym wykonującym działalność leczniczą, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.

ad.1c) Zgodnie z § 18 ust. 2 pkt 1 statutu Fundacja Rozwoju jest uprawniona do prowadzenia działalności leczniczej.

ad.1d) Powyższa działalność prowadzona przez Fundację Rozwoju jest zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

ad.1e) Fundacja Rozwoju prowadzi również działalność opodatkowaną - sprzedaż towarów i usług według stawek 5%, 8% 23%.

ad. 1f) W ramach realizacji projektu zakupione zostały towary i usługi, tj.: remont (m.in. wymiana stolarki drzwi wejściowych, malowanie, montaż oświetlenia, zakup mebli do poczekalni, wykonanie nowych punktów elektrycznych, wymiana hydrantu, wymiana wykładziny), opracowanie studium wykonalności projektu, zakup audiometru, kardiomonitora, aparatu EKG, spirometru, ciśnieniomierzy, stetoskopów, fotela do pobierania krwi, lodówek do przechowywania materiałów medycznych, leżanki do EKG, ultrasonografu.

ad.1g) Zakupione towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT.

ad.1h) Na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu Fundacja Rozwoju widnieje jako nabywca.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 24 stycznia 2019 r.):

Czy Fundacja Rozwoju ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 24 stycznia 2019 r.):

Fundacja Rozwoju nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "". W ramach realizacji projektu zakupione zostały towary i usługi, tj.: remont (m.in. wymiana stolarki drzwi wejściowych, malowanie, montaż oświetlenia, zakup mebli do poczekalni, wykonanie nowych punktów elektrycznych, wymiana hydrantu, wymiana wykładziny), opracowanie studium wykonalności projektu, zakup audiometru, kardiomonitora, aparatu EKG, spirometru, ciśnieniomierzy, stetoskopów, fotela do pobierania krwi, lodówek do przechowywania materiałów medycznych, leżanki do EKG, ultrasonografu.

Zakupione towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji ww. projektu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wyraźnie wskazał Wnioskodawca - zakupy towarów i usług na potrzeby projektu mają związek wyłącznie ze świadczeniem usług medycznych zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji ww. projektu, ze względu na brak związku zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Końcowo należy wskazać, że Organ nie dokonał oceny, czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę korzystają ze zwolnienia od podatku. Przedmiotową informację przyjęto jako element opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, kwestia ta nie była przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tej części.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl