0111-KDIB3-2.4012.788.2019.2.EJU - Ustalenie prawa do odliczenia w deklaracji VAT-7 za miesiąc październik 2019 r. ulgi z tytułu zakupu kasy online.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 marca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.788.2019.2.EJU Ustalenie prawa do odliczenia w deklaracji VAT-7 za miesiąc październik 2019 r. ulgi z tytułu zakupu kasy online.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 listopada 2019 r. (data wpływu 26 listopada 2019 r.) wniosek został uzupełniony pismem z 9 stycznia 2020 r., (data wpływu 10 stycznia 2020 r.), pismem z 27 stycznia 2020 r. oraz pismem z 7 lutego 2020 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do odliczenia w deklaracji VAT-7 za miesiąc październik 2019 r. ulgi z tytułu zakupu kasy online-jest nieprawidłowe,

* obowiązku zwrotu ulgi z tytułu nabycia w 2008 r. kasy fiskalnej w związku z zaprzestaniem jej użytkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w deklaracji VAT-7 za miesiąc październik 2019 r. ulgi z tytułu zakupu kasy online oraz obowiązku zwrotu ulgi z tytułu nabycia w 2008 r. kasy fiskalnej w związku z zaprzestaniem jej użytkowania.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 9 stycznia 2020 r., (data wpływu 10 stycznia 2020 r.). oraz pismem z 27 stycznia 2020 r. będącym odpowiedzią na wezwanie organu z dnia 22 stycznia 2020 r. numer 0111-KDIB3-2.4012.788.2019.1.EJU oraz pismem z 7 lutego 2020 r. będącym odpowiedzią na wezwanie organu z dnia 6 lutego 2020 r. numer 0111-KDIB3-2.4012.788.2019.3.EJU

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w piśmie z 27 stycznia 2020 r. oraz w piśmie z 7 lutego 2020):

Przedsiębiorca prowadzący samodzielną działalność gospodarczą pod nazwą D. z siedzibą w G., zwany dalej w skrócie Wnioskodawcą, stroną, podatnikiem lub przedsiębiorcą, jest podatnikiem VAT czynnym, zobowiązanym w zakresie podatku od towarów i usług, do składania miesięcznych deklaracji. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika jest wykonywanie posadzek w obiektach oraz budynkach mieszkalnych oraz budynkach przeznaczonych na prowadzenie działalności handlowej, usługowej lub przemysłowej na terenie całego kraju, zwanymi dalej usługami budowlanymi.

Podatnik prowadzi także działalność w zakresie świadczenia usług naprawy pojazdów silnikowych, które to usługi są wykonywane także na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz na rzecz rolników ryczałtowych, zwanych dalej w skrócie osobami fizycznymi.

Do dnia 31 października 2019 r. podatnik w punkcie sprzedaży usług w zakresie naprawy pojazdów silnikowych Wnioskodawca miał zainstalowaną kasę fiskalną z papierową rolką na której to kasie fiskalnej dokonywał ewidencji sprzedaży między innymi ww. usług na rzecz osób fizycznych.

W dniu 31 października 2019 r. Wnioskodawca dokonał wymiany kasy fiskalnej i nabył od podatnika VAT czynnego za kwotę brutto w wysokości 3.853,59 zł drukarkę fiskalną typu online, której to nabycie kasy fiskalnej zostało udokumentowane przez sprzedawcę fakturą, doręczoną stronie w dniu 31 października 2019 r. oraz rozpoczęła ewidencję sprzedaży za pośrednictwem drukarki fiskalnej online z ww. usług na rzecz osób fizycznych. Podatnik w deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7) za październik 2019 r. odliczył od podatku należnego za październik 2019 r. ulgę w kwocie 700,00 zł (siedemset złotych) z tytułu nabycia ww. drukarki fiskalnej typu online.

W dniu 26 listopada 2019 r. podatnik dokonał odczytania zawartości pamięci fiskalnej ww. kasy fiskalnej z rolka papierową. Ww. kasa była zafiskalizowana w dniu 25 stycznia 2008 r., a podatnik odliczył od podatku należnego za styczeń 2008 r. ulgę z tytułu nabycia ww. kasy w kwocie 700,00 zł, zwanej dalej w skrócie ulgą z tytułu nabycia kasy fiskalnej.

Ad. 1.1.

Strona wskazuje, iż u Wnioskodawcy wystąpił obowiązek wymiany kasy rejestrującej na kasę online z dniem 1 stycznia 2020 r. na mocy art. 145b ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z. 2020 r. poz. 106), dalej w skrócie ustawa o VAT, z uwagi na fakt, iż strona dokonuje od dnia 1 stycznia 2020 r. sprzedaży usług osobom fizycznym oraz rolnikom ryczałtowym w zakresie naprawy pojazdów silnikowych.

Ad. 1.2.

Wnioskodawca oświadcza, iż zakupiona przez Wnioskodawcę kasa online spełnia warunki techniczne wynikające z art. 111 ust. 6a ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad. 1.3.

Wnioskodawca oświadcza, iż kasa online została zakupiona przez podatnika w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad. 1.4

Wnioskodawca posiada dowód zapłaty całej należności za zakup ww. kasy oraz informuje iż zapłata za ww. kasę nastąpiła zaliczkowo w dniu 25 września 2019 r. oraz została udokumentowana przez sprzedawcę kasy online, fakturą z dnia 31 października 2019 r.

Ad. 1.5.

Fiskalizacja nabytej przez Wnioskodawcę kasy fiskalnej nastąpiła w dniu 4 listopada 2019 r.

Ad. 1.6.

Wnioskodawca zaprzestał, między innymi ewidencji sprzedaży usług naprawy pojazdów silnikowych, na kasie fiskalnej zafiskalizowanej w dniu 25 stycznia 2008 r. gdyż obawiał się, że pracownicy mając od dnia 1 stycznia 2020 r. do dyspozycji dwie kasy, w tym jedną online, przypadkowo mogą ewidencjonować sprzedaż usług w zakresie naprawy za kasie zafiskalizowanej od dnia 25 stycznia 2008 r., co mogłoby spowodować iż podatnik nie spełniałby o dnia 1 stycznia 2020 r. obowiązku nałożonego mocą art. 145b ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o VAT.

Ponadto w uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

Wnioskodawca rozpoczął ewidencję za pomocą kasy online z dniem 21 listopada 2019 r., a przedmiotowa kasa online opisana powyżej została zafiskalizowana w dniu 4 listopada 2019 r.

Faktem, iż okoliczności opisane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wskazują, iż zapłaty za nabycie kasy online dokonano zaliczkowo. Wnioskodawca oświadcza, iż sprzedawca kasy online nie udokumentował otrzymanej od Wnioskodawcy zaliczki w dniu 25 września 2019 r., za kasę fiskalną online do dnia sporządzenia niniejszej odpowiedzi frakturą zaliczkową. Powyżej opisanej transakcji sprzedaży kasy fiskalnej poprzedzonej otrzymaniem zaliczki od strony, sprzedawca nie udokumentował kilkoma (co najmniej dwoma fakturami). Sprzedawca kasy fiskalnej ww. transakcje udokumentował jedną fakturą z 31 października 2019 r.

Zapłaty za kasę online Wnioskodawca dokonał w dniu 25 września 2019 r.

Wnioskodawca sprzedaży usług naprawy pojazdów osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz rolnikom ryczałtowym dokonuje od dnia 8 stycznia 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1. Czy podatnik miał prawo odliczenia od podatku należnego w złożonej za miesiąc październik 2019 r. deklaracji dla podatku od towarów i usług za październik 2019 r. ulgi w kwocie 700,00 zł (siedemset złotych) z tytułu nabycia i zainstalowania drukarki fiskalnej typu online, na której to drukarce fiskalnej jest ewidencjonowana między innymi sprzedaż usług w zakresie naprawy pojazdów silnikowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz na rzecz rolników ryczałtowych?

2. Czy na Wnioskodawcy w związku z zaprzestaniem wykorzystywania do prowadzenia ewidencji sprzedaży towarów i usług kasy fiskalnej zafiskalizowanej w dniu 25 stycznia 2008 r. spoczywa obowiązek za miesiąc listopad 2019 r. przy składaniu deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7) zwrotu ulgi z tytułu nabycia ww. kasy fiskalnej?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. pkt 1

Zgodnie z art. 145b ust. 1 pkt 1 pkt a ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu nadanym art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. z 2019 r. poz. 675), podatnikowi do dnia 31 grudnia 2019 r. przysługiwało prawo ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych usług w zakresie naprawy pojazdów silnikowych na kasie fiskalnej zainstalowanej przed dniem 31 października 2019 r. Powyższe stanowi, iż na podatniku od dnia 1 stycznia 2020 r. spoczywa obowiązek ewidencji sprzedaży ww. usług naprawy pojazdów silnikowych za pośrednictwem kasy fiskalnej online.

Wskazać należy, iż obowiązek powyższy podatnik wykonał nabywając i instalując opisaną powyżej drukarkę fiskalną. Z uwagi na powyższe należy uznać, iż na podstawie art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług oraz stosowanie § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych podatnik miał prawo do odliczenia od podatku należnego w złożonej deklaracji dla podatku od podatku od towarów i usług za październik 2019 r. ulgi w kwocie 700,00 zł (siedemset złotych) z tytuł nabycia i zainstalowania drukarki fiskalnej typu online, zwanej dalej kasą fiskalną, na której to kasie fiskalnej jest ewidencjonowana między innymi sprzedaż usług w zakresie naprawy pojazdów silnikowych wykonywanych także na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Ad. pkt 2

Podatnik w związku z obowiązkiem instalacji kasy fiskalnej online zaprzestał faktycznie w listopadzie 2019 r. użytkowania kasy fiskalnej zafiskalizowanej w dniu 25 stycznia 2008 r. do ewidencji sprzedaży towarów i usług przy zastosowaniu ww. kasy. Powyższe zdarzenie nie można jednak uznać za okoliczność o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika (Dz. U. z 2019 r. poz. 820) związaną z obowiązkiem zwrotu ulgi z tytułu nabycia ww. kasy fiskalnej zafiskalizowanej w dniu 25 stycznia 2008 r. Dlatego też reasumując powyższe należy uznać, iż na Wnioskodawcy w związku z zaprzestaniem wykorzystywania do prowadzenia ewidencji sprzedaży towarów i usług kasy fiskalnej zafiskalizowanej przez ww. w dniu 25 stycznia 2008 r. nie spoczywa obowiązek za miesiąc listopad 2019 r. przy składaniu deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT -7), zwrotu ulgi z tytułu nabycia ww. kasy fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest

* prawa do odliczenia w deklaracji VAT-7 za miesiąc październik 2019 r. ulgi z tytułu zakupu kasy online - jest nieprawidłowe,

* obowiązku zwrotu ulgi z tytułu nabycia w 2008 r. kasy fiskalnej w związku z zaprzestaniem jej użytkowania - jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Z dniem 1 maja 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. poz. 675). Ustawa ta wprowadza do ustawy o podatku od towarów i usług zmiany w zakresie kas rejestrujących. Ustawa ta zakłada m.in. możliwość, a dla podatników prowadzących działalność gospodarczą w określonych w ustawie wrażliwych branżach - obowiązek stosowania nowego rodzaju kas rejestrujących (kas online) w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Kasy online wyposażone są w nowe funkcjonalności umożliwiające, oprócz zapisu w pamięci fiskalnej i chronionej kasy, również przekazywanie w sposób ciągły, zautomatyzowany i bezpośredni danych rejestrowanych przy ich użyciu z prowadzonej ewidencji oraz danych o zdarzeniach mających znaczenie dla pracy kas do systemu teleinformatycznego Centralnego Repozytorium Kas.

Przez sprzedaż, w myśl art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 111 ust. 3c ustawy, do prowadzenia ewidencji sprzedaży mogą być stosowane wyłącznie kasy rejestrujące, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w ust. 6b, z uwzględnieniem ust. 3d.

W myśl art. 111 ust. 6a ustawy, kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej musi posiadać numer unikatowy nadawany w drodze czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Natomiast mając na uwadze art. 111 ust. 6b i 6c ustawy, producenci krajowi i podmioty dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kas rejestrujących w celu wprowadzenia ich na terytorium kraju do obrotu są obowiązani do uzyskania dla danego typu kas rejestrujących potwierdzenia Prezesa Głównego Urzędu Miar, że kasy te spełniają funkcje wymienione w ust. 6a i wymagania techniczne dla kas rejestrujących. Potwierdzenie, o którym mowa w ust. 6b, wydaje się na czas określony. Potwierdzenie to może być cofnięte w przypadku wprowadzenia do obrotu kas rejestrujących:

1.

niespełniających funkcji wymienionych w ust. 6a lub wymagań technicznych dla kas rejestrujących, lub

2.

niezgodnych z egzemplarzem wzorcowym kasy rejestrującej lub dokumentami dołączanymi do wniosku o wydanie tego potwierdzenia.

Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy, podatnicy, u których:

1. powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy w obowiązujących terminach rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a,

2. nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a, oraz dotychczas nie używali kas rejestrujących lub kas, o których mowa w art. 145a ust. 1, do prowadzenia ewidencji sprzedaży - mają prawo do odliczenia od podatku należnego kwoty wydanej na zakup każdej z kas rejestrujących, w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł, a w przypadku gdy kwota ta jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, mają prawo do zwrotu ich różnicy na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, lub do odliczenia od podatku należnego tej różnicy za następne okresy rozliczeniowe, pod warunkiem że zakup kas rejestrujących nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji.

Ponadto wskazać należy, że art. 1 pkt 7 ustawy zmieniającej z dniem 1 maja 2019 r. wprowadził do ustawy o VAT nowy rozdział 1a "Przepisy epizodyczne dotyczące kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii".

Zgodnie z art. 145b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie do dnia 31 grudnia 2019 r. - do:

a.

świadczenia usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania, oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

b.

sprzedaży benzyny silnikowej, oleju napędowego, gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych.

Przy czym zgodnie z art. 145b ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się tylko do kas rejestrujących, przy zastosowaniu których jest prowadzona ewidencja sprzedaży w zakresie sprzedaży towarów lub świadczenia usług wymienionych w ust. 1.

Ponadto zgodnie z art. 145b ust. 3 pkt 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1, mogą dokonać odliczenia lub otrzymać zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 4 i 5, na zakup kas rejestrujących, o których mowa w art. 111 ust. 6a, przy czym za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przyjmuje się dzień 1 stycznia 2020 r. - dla podatników, o których mowa w ust. 1 pkt 1.

Terminy określone w ust. 1 i 3 mogą zostać przedłużone w przypadku niewystarczających możliwości techniczno-organizacyjnych przesyłania danych między kasami rejestrującymi a Centralnym Repozytorium Kas (art. 145b ust. 4 ustawy).

W myśl art. 111 ust. 7 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi warunki, sposób i tryb odliczania od podatku należnego lub zwrotu kwot, o których mowa w ust. 4 i 5, uwzględniając obowiązki podatników związane ze składaniem deklaracji podatkowej oraz przeciwdziałanie nadużyciom związanym z odliczeniem albo zwrotem tych kwot.

Zatem z powyższego wynika, że kwestia odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej została szczegółowo uregulowana przepisami aktów wykonawczych do ustawy.

Wskazać w tym miejscu należy, że od 1 maja 2019 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika (Dz. U. z 2019 r. poz. 820), dalej "rozporządzenie".

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, odliczenie kwoty wydanej na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy zwanej dalej "kwotą wydaną na zakup", lub jej zwrot następuje pod warunkiem:

1.

rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika przy użyciu kasy rejestrującej zakupionej w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy;

2.

posiadania przez podatnika faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej oraz dowodu zapłaty całej należności za jej zakup.

W przypadku podatników prowadzących ewidencję sprzedaży przy użyciu więcej niż jednej kasy rejestrującej odliczenie lub zwrot, o którym mowa w ust. 1, na zakup każdej z tych kas następuje dodatkowo pod warunkiem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przy użyciu każdej kasy rejestrującej w każdym punkcie sprzedaży nie później niż w okresie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika (§ 2 ust. 2 rozporządzenia).

Stosownie do § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia, odliczenia, o którym mowa w § 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym. W przypadku gdy kwota wydana na zakup wykazana w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy jest niższa bądź równa kwocie podatku należnego, podatnik pomniejsza kwotę tego podatku o wysokość kwoty wydanej na zakup.

W przypadku gdy kwota wydana na zakup wykazana w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy jest wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik pomniejsza kwotę podatku należnego o wysokość kwoty wydanej na zakup, a pozostałą część kwoty wydanej na zakup może, w tym okresie rozliczeniowym, wykazać do zwrotu na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, zwanych dalej "rachunkiem", lub powiększyć kwotę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy (§ 3 ust. 3 rozporządzenia).

Zgodnie z § 3 ust. 4 rozporządzenia, jeżeli w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy nie wystąpił podatek należny, podatnik kwotę wydaną na zakup wykazuje do zwrotu na rachunek lub powiększa kwotę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.

Nowe regulacje przewidują system zwrotu kwot wydanych na zakup kasy online w wysokości 90% zakupu (bez podatku), jednakże nie więcej niż 700 zł dla:

* podatników, u których powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży w obowiązujących terminach, przy użyciu kas online;

* podatników, u których nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy dobrowolnie rozpoczną prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas online oraz wcześniej nie stosowali innych rodzajów kas do prowadzenia ewidencji sprzedaży;

* podatników zobligowanych do wymiany kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii na kasy online ze względu na działalność prowadzoną w określonych ustawą branżach.

Ulga na zakup kasy, w odniesieniu do podatników, u których powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy użyciu kas online oraz podatników, u których nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy dobrowolnie rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas online oraz wcześniej nie stosowali innych kas do prowadzenia ewidencji sprzedaży, przysługuje, jeżeli zakup nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji sprzedaży. Ponadto ulga na zakup kasy przysługuje również tym podatnikom, którzy na podstawie ustawy zostali zobligowani do wymiany dotychczas stosowanych kas, na kasy online ze względu na prowadzenie działalności w określonych branżach.

Zgodnie z art. 111 ust. 6 ustawy o VAT podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży zakończą działalność gospodarczą lub nie poddadzą kas rejestrujących w terminach określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7a pkt 4 obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis, a także w innych przypadkach określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 2.

Podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydanych na zakup, w przypadkach gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej:

1.

trwale zaprzestaną prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu tej kasy;

2.

naruszą obowiązki, o których mowa w art. 111 ust. 3a pkt 12 lub ust. 3ab ustawy.

Zwrot odliczonych lub zwróconych kwot wydanych na zakup w przypadkach:

1.

niepoddania w obowiązujących terminach kas rejestrujących obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy serwis,

2.

wymienionych w ust. 1

- odnosi się tylko do tych kas, których te przypadki dotyczyły.

(§ 5 ust. 1, 2 ww. rozporządzenia).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym, zobowiązanym w zakresie podatku od towarów i usług, do składania miesięcznych deklaracji. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika jest wykonywanie posadzek w obiektach oraz budynkach mieszkalnych oraz budynkach przeznaczonych na prowadzenie działalności handlowej, usługowej lub przemysłowej na terenie całego kraju, zwanymi dalej usługami budowlanymi. Wnioskodawca od dnia 8 stycznia 2008 r. dokonuje sprzedaży usług naprawy pojazdów osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz rolnikom ryczałtowym. Wnioskodawca w punkcie sprzedaży miał zainstalowaną kasę fiskalną z papierową rolką, zafiskalizowaną 25 stycznia 2008 r. W dniu 26 listopada 2019 r. w związku art. 145b ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o VAT i obowiązkiem wymiany kasy rejestrującej Wnioskodawca dokonał odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy rejestrującej z papierową rolką. Wnioskodawca dokonał wymiany kasy fiskalnej na drukarkę fiskalną typu online, która jak podał została zafiskalizowana 4 listopada 2019 r. Wnioskodawca posiada dowód zapłaty całej należności za zakup ww. kasy. Nabycie zostało udokumentowane fakturą z dnia 31 października 2019 r. Wnioskodawca rozpoczął ewidencje za pomocą kasy online 21 listopada 2019 r. Wnioskodawca z tytułu nabycia kasy fiskalnej z rolką papierową odliczył od podatku należnego za styczeń 2008 r. ulgę w kwocie 700,00 zł.

W pierwszej kolejności wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia od podatku należnego w złożonej za miesiąc październik 2019 r. deklaracji dla podatku od towarów i usług ulgi w kwocie 700,00 zł (siedemset złotych) z tytułu nabycia i zainstalowania kasy online.

Wskazać w tym miejscu należy, że cyt. wyżej przepis § 3 ust. 1 rozporządzenia, w odniesieniu do podatników zobligowanych do wymiany kas rejestrujących należy interpretować w ten sposób, że odliczenie ulgi przez wykazanie jej w deklaracji podatkowej może nastąpić w okresie rozliczeniowym, w którym faktycznie rozpoczęto prowadzenie ewidencji na danej kasie rejestrującej online.

Zatem faktyczne odliczenie "ulgi" przez wykazanie jej w deklaracji podatkowej może nastąpić w okresie rozliczeniowym, w którym faktycznie zarejestrowano sprzedaż na danej kasie rejestrującej online. Tym samym podatnik zobligowany do wymiany kas, który rozpocznie instalowanie kas online przed terminem wskazanym w ustawie (i rozpocznie na nich prowadzenie ewidencji sprzedaży oraz będzie posiadał fakturę potwierdzającą zakup kasy online i dowód zapłaty całej należności za jej zakup) ma prawo do zwrotu "ulgi" na zakup kas rejestrujących online przed datą graniczną (w omawianym przypadku przed 1 stycznia 2020 r.).

W konsekwencji powyższego, odnosząc się do możliwości skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do "ulgi" przez odliczenie od podatku należnego kwoty "ulgi" (tj. 90% ceny zakupu bez podatku nie więcej niż 700 zł) w przypadku wymiany użytkowanej kasy na kasę rejestrującą online przed dniem 1 stycznia 2020 r. (tj. przed terminem obowiązkowego rozpoczęcia prowadzenia ewidencjonowania i sprzedaży ww. usług naprawy pojazdów silnikowych na kasie online) należy wskazać, że jeżeli Wnioskodawca dokonał wymiany kasy na kasę rejestrującą online w 2019 r. i rozpoczął na niej prowadzenie ewidencji sprzedaży przed datą 1 stycznia 2020 r. oraz spełnił warunki wskazane w § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, będzie mógł skorzystać z odliczenia ulgi na zakup kasy rejestrującej online w deklaracji składanej za okres, w którym faktycznie rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży na tejże kasie.

Jak wskazał Wnioskodawca z dniem 1 stycznia 2020 r. na mocy art. 145b ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług z uwagi na fakt, iż dokonuje sprzedaży usług osobom fizycznym oraz rolnikom ryczałtowym w zakresie naprawy pojazdów silnikowych został zobowiązany do rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy online. Jak wynika z treści wniosku Wnioskodawca posiada fakturę potwierdzającą zakup kasy oraz dowód zapłaty całej należności za jej zakup.

Biorąc pod uwagę uregulowania wynikające z § 2 ust. 1 rozporządzenia należy wskazać że, Wnioskodawca może skorzystać z odliczenia ulgi na zakup kasy w przypadku rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej, zakupionej w okresie obowiązywania potwierdzenia o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy, posiadania faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej oraz posiadaniu dowodu zapłaty całości należności za jej zakup.

Przenosząc powyższe warunki na okoliczności niniejszej sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca jak podał dokonał wymiany kasy rejestrującej na kasę online której fiskalizacja nastąpiła w dniu 4 listopada 2019 r. i rozpoczął prowadzenie ewidencji przy użyciu tejże kasy z dniem 21 listopada 2019 r. Kasa jak jednoznacznie wynika z wniosku została zakupiona w okresie obowiązywania potwierdzenia o którym mowa w art. 111 ust. 6b, a Wnioskodawca posiada fakturę oraz dowód zapłaty całej należności.

Zatem Wnioskodawca spełnił warunki o których mowa § 2 ust. 1 rozporządzenia i może skorzystać z odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup przedmiotowej kasy w deklaracji składanej za okres, w których faktycznie rozpoczął prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu przedmiotowej kasy.

Należy w tym miejscu zaznaczyć, że jak jednoznacznie podał Wnioskodawca rozpoczęcie ewidencjonowania na kasie online zafiskalizowanej w dniu w dniu 4 listopada 2019 r. nastąpiło w dniu 21 listopada 2019 r.

Zatem Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia od podatku należnego w złożonej deklaracji dla podatku od towarów i usług za październik 2019 r. ulgi w kwocie 700 zł; gdyż w tym okresie Wnioskodawca nie rozpoczął jeszcze ewidencji sprzedaży przy użyciu nowej kasy. Prawdą jest, że Wnioskodawca ma prawo do skorzystania z ulgi w odniesieniu do wymiany posiadanej już kasy rejestrującej na kasę online, jednak najwcześniej w deklaracji składanej za okres, w którym faktycznie rozpoczął prowadzenie ewidencji sprzedaży na tej kasie tj. w listopadzie 2019 r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest w zakresie pytanie nr 1 nieprawidłowe.

W odniesieniu do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie obowiązku zwrotu ulgi z tytułu nabycia kasy fiskalnej zafiskalizowanej w dniu 25 stycznia 2008 r., którą Wnioskodawca w związku z obowiązkiem wynikającym z art. 145b ust. 1 pkt 1 lit. a zastąpił kasą online należy wskazać, że nie jest to okoliczność o której mowa w art. 111 ust. 6 ustawy o VAT oraz § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika, której konsekwencją jest obowiązek zwrotu ulgi. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma obowiązku zwrotu ulgi z tytułu nabycia w 2008 r. kasy fiskalnej w tym również w deklaracji VAT-7 za miesiąc listopad 2019 r., z tytułu jej wymiany na kasę online.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 2 jest prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Fakt, że Wnioskodawca został zobligowany do wymiany użytkowanej kasy na kasę online przyjęto jako element opisu sprawy i nie był on przedmiotem oceny.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl