0111-KDIB3-2.4012.777.2022.2.MN - Stosowanie kas rejestrujących w myjni samochodowej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 lutego 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.777.2022.2.MN Stosowanie kas rejestrujących w myjni samochodowej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ewidencji na kasie rejestrującej usług mycia samochodów przy użyciu myjni automatycznych. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 6 lutego 2023 r. (wpływ 7 lutego 2023 r.).

Opis zdarzenia przyszłego

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 619) zmieniającym rozporządzenie w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania oraz z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442) w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, które nakłada obowiązek rejestracji sprzedaży w samochodowych myjniach samoobsługowych, jako przedsiębiorca prowadzący samoobsługową myjnię samochodową czy w kontekście zawartych poniżej informacji zmuszeni są Państwo do instalacji dodatkowych kas fiskalnym, których zakres działania pokrywa się z działającymi obecnie kasami fiskalnymi.

Na chwilę obecną:

- myjnie otwarte w godzinach pracy całego przedsiębiorstwa

- kasy fiskalne zainstalowane w przedsiębiorstwie

- personel dostępny zawsze w godzinach pracy myjni

- fiskalizacja odbywa się od momentu uruchomienia myjni i trwa do chwili obecnej na zasadach "jeśli klient życzy sobie FV lub paragon sprzedawane i fiskalizowane są żetony, forma płatności obejmuje gotówkę oraz płatność kartą płatniczą. Bilon wrzucany przez pozostałych klientów fiskalizowany jest w momencie wybierania go z urządzenia przez oddelegowanego do tego celu pracownika w każdym dniu pracy. Następnie w systemie kasowym naliczana jest odpowiednio opodatkowana usługa "mycia pojazdu" o łącznej wartości pobranego z urządzenia myjni bilonu. Podsumowując wszystkie środki finansowe które trafiają do myjni są obecnie fiskalizowane.

Utrudnieniem w przypadku instalacji nowych kas dedykowanych dla urządzeń myjni samoobsługowych jest fakt, że rozwiązanie dostępne na rynku nie potrafi rozróżnić płatności kartą bankową od płatności kartą przedpłaconą, w wyniku czego doszłoby do podwójnej ewidencji tej samej sprzedaży

1)

na kasie rejestrującej,

2)

na fakturze VAT wystawianej klientowi, który z góry opłaca usługę mycia zasilając kartę przedpłaconą/flotową.

Na obecną chwilę brak jest rozwiązań, które eliminowałyby ten błąd.

Problem stanowią również funkcjonujące w obiegu obce żetony i waluty - na chwilę obecną generują one straty bo nie pokrywają wartości usług. Po instalacji dedykowanego systemu kasowego dla myjni - wspomniane oszustwo będzie opodatkowane gdyż kasa od razu zarejestruje sprzedaż, a Państwo poniosą tego dodatkowe koszty.

W uzupełnieniu do wniosku wskazali Państwo następujące informacje:

Opis uruchomienia myjni: - uruchomienie urządzenia myjni samochodowej następuje po wrzuceniu żetonu lub bilonu i naciśnięciu odpowiedniego przycisku mycia.

Urządzenie dopuszcza przyjęcie należności za wykonanie usługi bilonem.

W przypadku zapłaty bilonem bezpośrednio na stanowisku myjni samochodowej, klient nie otrzyma paragonu. Na chwilę obecną brak też technologicznego rozwiązania, które pozwalałoby wypełnić taki obowiązek. Dostępny obecnie system kas dedykowanych na myjnie (Novitus, Elzab) wyświetla przez krótki czas mycia pojazdu jedynie nr paragonu, bądź kod, pozwalający na uzyskanie paragonu Online. Bez spisania powyższych danych, czy też zrobienia im zdjęcia, klient nie jest w stanie otrzymać paragonu lub faktury.

Pytanie

Czy fiskalizując sprzedaż za pomocą żetonów, faktur, paragonów w budynku przedsiębiorstwa, będzie konieczność instalowania dodatkowych kas rejestrujących przy stanowiskach myjni?

Państwa stanowisko w sprawie (przedstawione w piśmie z 6 lutego 2023 r.)

Według Państwa opinii instalacja dostępnych obecnie kas fiskalnych na myjnie, nie gwarantuje otrzymania paragonu przez klienta, gdyż wiąże się to z wykonaniem szeregu czynności po stronie konsumenta, na które Państwa firma nie ma wpływu. W związku z powyższym, jeśli klient chce otrzymać paragon, może go w chwili obecnej odebrać zakupując żetony w kasie stacji paliw, przy obiekcie myjni. Informacja o możliwości otrzymania paragonu lub faktury VAT znajduje się na urządzeniu od momentu jego montażu.

Jeżeli natomiast chodzi o fiskalizację pozostałych wpływów, odbywa się ona na zainstalowanych na stacji paliw kasach fiskalnych, poprzez rejestracje sprzedaży odpowiedniego dla usługi mycia indeksu wraz z nałożonym odpowiednio podatkiem wysokości 23%. W związku z formą prowadzonej działalności, a co za tym idzie dostępnością personalnej obsługi klienta, fiskalizacja odbywa się przez 24 godziny na dobę, wszystkie dni w roku. Zrozumiałe jest dla Państwa, że na obiektach, gdzie do tej pory nie było możliwości wystawienia faktury lub paragonu, a utargi nie były fiskalizowane, rozwiązanie w postaci instalacji dodatkowych kas fiskalnych jest zasadne, jednak Państwa firma z obowiązku fiskalizacji wywiązywała się już wcześniej.

Podsumowując, Państwa stanowisko podważa zasadność instalacji dodatkowych kas fiskalnych, gdyż instalacja w żaden sposób nie zwiększa możliwości pozyskania paragonu przez klienta, a naraża Państwa firmę na dodatkowe koszty instalacji i opłaty abonamentowej, które w sytuacji kiedy to Państwa firma jest właścicielem kas i ponosi za ich pracę pełną odpowiedzialność, jest dla Państwa niezrozumiała.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

(tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą",

przez sprzedaż - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z zapisem art. 2 ust. 6 ustawy,

przez pojęcie towary - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy,

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika

z zapisu art. 111 ust. 1 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem,

podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, która wskazuje, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

W myśl art. 111 ust. 1b ustawy,

w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.

W myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy,

podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani: wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:

a)

w postaci papierowej lub

b)

za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawodawca dopuścił możliwość wystawienia w postaci elektronicznej paragonu i przesłania go nabywcy w sposób z nim uzgodniony, po uprzednim uzyskaniu zgody nabywcy oraz uzgodnieniu sposobu przesłania tego paragonu.

Stosownie do art. 111b ust. 1-2 ustawy,

1. Ewidencja sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1, w odniesieniu do określonych grup podatników lub rodzajów czynności może być prowadzona przy użyciu kas rejestrujących mających postać oprogramowania, spełniających wymagania, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie ust. 3 pkt 2.

2. Do kas rejestrujących, o których mowa w ust. 1, przepisy art. 111 i art. 111a stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 111b ust. 3 ustawy,

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia:

1) grupy podatników lub rodzaje czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących, o których mowa w ust. 1,

2) wymagania techniczne dla kas rejestrujących, o których mowa w ust. 1, oraz sposób ich używania, w tym sposób prowadzenia ewidencji sprzedaży przy ich użyciu, sposób zakończenia ich używania w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas oraz szczególne przypadki i sposób wystawiania dokumentów w postaci innej niż wydruk przy zastosowaniu tych kas - uwzględniając potrzebę przeciwdziałania nieewidencjonowaniu lub nieprawidłowemu prowadzeniu ewidencji sprzedaży przez podatników oraz zabezpieczenia zaewidencjonowanych danych, a także bezpiecznego przesyłania tych danych między kasą a Centralnym Repozytorium Kas, konieczność zapewnienia nabywcy prawa do otrzymania dowodu nabycia towarów i usług z uwidocznioną kwotą podatku oraz możliwość sprawdzenia przez niego prawidłowości zaewidencjonowania sprzedaży i wystawiania dowodu potwierdzającego jej dokonanie oraz optymalne dla danego rodzaju sprzedaży rozwiązania techniczne dla tych kas.

Od 1 kwietnia 2022 r., po dodaniu w § 1 pkt 27, obowiązuje nowe brzmienie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 maja 2020 r. w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (Dz. U. z 2020 r. poz. 965 z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 1 pkt 27 rozporządzenia,

kasy rejestrujące mające postać oprogramowania mogą być używane przez podatników w odniesieniu do czynności usług mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).

Z ww. przepisu rozporządzenia wynika, że podatnicy wykonujący czynności usługi mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym usług wykonywanych przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez usługobiorcę, które przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub w innej formie (bezgotówkowej) - tzn. w systemie bezobsługowym - mogą używać kas mających postać oprogramowania.

Jednak w tym miejscu dodatkowo należy zaznaczyć, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 września 2022 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2022 r. poz. 2029), termin rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży

w automatycznych myjniach samochodowych został przesunięty na 1 lutego 2023 r.

W Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (Dz. U. z 2020 r. poz. 957 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie kas wirtualnych, określono wymagania techniczne dla kas rejestrujących mających postać oprogramowania oraz sposób ich używania, w tym m.in. sposób prowadzenia ewidencji oraz sposób wystawiania dokumentów w postaci innej niż wydruk przy zastosowaniu tych kas.

Zgodnie z § 2 pkt 4, 6, 10, 15 i 33 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych:

ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

- dokumencie fiskalnym - rozumie się przez to dokument wystawiany przy użyciu kasy, zawierający w szczególności logo fiskalne oraz numer unikatowy, obejmujący paragon fiskalny, paragon fiskalny anulowany i raporty fiskalne;

- dokumencie w postaci elektronicznej - rozumie się przez to utworzony przez kasę zbiór ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych z dokumentów fiskalnych i niefiskalnych, zapisywanych w bazie danych kasy, w formacie określonym w protokole komunikacyjnym przesyłania danych w przypadku dokumentów fiskalnych;

- kasie - rozumie się przez to kasę rejestrującą mającą postać oprogramowania;

- paragonie fiskalnym - rozumie się przez to dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy dla nabywcy, potwierdzający dokonanie sprzedaży;

- wystawianiu dokumentu przy użyciu kasy - rozumie się przez to utworzenie i zapis dokumentu w bazie danych kasy, a w przypadku dokumentów w postaci papierowej - także jego wydruk.

Stosownie do § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych,

kasy, ze względu na przeznaczenie do prowadzenia ewidencji danego rodzaju sprzedaży lub w dany sposób, dzieli się m.in. na kasy o zastosowaniu specjalnym - kasy, które uwzględniają szczególne zastosowanie tych kas i odpowiadają szczególnym wymaganiom technicznym określonym w rozdziale 4 załącznika nr 1 do rozporządzenia, związanym ze szczególnymi formami prowadzenia ewidencji sprzedaży określonych towarów i usług, obejmujące kasy umieszczane w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów lub usług.

Jak wynika z § 8 ust. 1 pkt 1, 2 i 8 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych,

podatnicy, prowadząc ewidencję:

1)

wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, paragon fiskalny, z zastrzeżeniem § 17;

2)

w przypadku otrzymania przed dokonaniem sprzedaży całości lub części należności (zapłaty):

a)

w gotówce - wystawiają i wydają nabywcy paragon fiskalny, bez jego żądania, z chwilą jej otrzymania,

b)

za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem - wystawiają i wydają nabywcy paragon fiskalny, bez jego żądania, niezwłocznie po jej uznaniu na rachunku podatnika, jednak nie później niż z końcem miesiąca, w którym została uznana na rachunku podatnika, a jeżeli przed końcem tego miesiąca dokonano sprzedaży, nie później niż z chwilą jej dokonania;

8)

zapewniają czytelny wydruk paragonu fiskalnego w postaci papierowej, a w przypadku paragonu fiskalnego w postaci elektronicznej - jego czytelny widok, umożliwiający nabywcy sprawdzenie prawidłowości dokonanej sprzedaży.

Zgodnie z § 10 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych:

paragon fiskalny wystawia się w sposób zapewniający czytelną treść, umożliwiający nabywcy sprawdzenie prawidłowości dokonanej sprzedaży. Paragon fiskalny może zawierać w miejscu określonym dla nazwy towaru lub usługi pozwalającej na jednoznaczną ich identyfikację, również opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy.

Stosownie do § 16 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych,

podatnicy, prowadząc ewidencję, wystawiają paragony fiskalne i paragony fiskalne anulowane w postaci papierowej i w postaci elektronicznej, z zastrzeżeniem § 17 i § 18.

W myśl § 17 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych,

w przypadku prowadzenia ewidencji przy użyciu kasy, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f, gdy komponent komunikacyjny kasy nie umożliwia komunikacji kasy z drukarką, podatnik nie wystawia paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej oraz zapewnia nabywcy możliwość zapoznania się z danymi o sprzedaży przez ich odpowiednie pokazanie zgodnie z § 53 ust. 2 pkt 3 załącznika nr 1 do rozporządzenia.

Ponadto, stosownie do zapisu § 17 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych,

w przypadku prowadzenia ewidencji przy użyciu kasy, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f, gdy komponent komunikacyjny kasy umożliwia komunikację kasy z drukarką, podatnik może nie wystawiać paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej, jeżeli zapewnia nabywcy możliwość zapoznania się z danymi o sprzedaży przez ich odpowiednie pokazanie zgodnie z § 53 ust. 3 załącznika nr 1 do rozporządzenia.

Z powyższych przepisów wynika, że podatnik w zależności od umożliwienia komunikacji kasy z drukarką nie wystawia (§ 17 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych) lub może nie wystawiać (§ 17 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych) paragonu fiskalnego przy zapewnieniu nabywcy możliwości zapoznania się z danymi o sprzedaży przez ich odpowiednie pokazanie.

Natomiast jak wskazano w § 18 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych,

podatnicy, prowadząc ewidencję, mogą wystawiać i wydawać nabywcy, za jego zgodą i w sposób z nim uzgodniony, paragon fiskalny w postaci elektronicznej. Jeżeli rozpoczęta sprzedaż nie zostanie dokonana, podatnik może wystawić paragon fiskalny anulowany w postaci elektronicznej.

Załącznik nr 1 do ww. rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych stanowi o wymaganiach technicznych dla kas dotyczących ich zawartości, zapisów i przechowywania danych, wystawianych dokumentów, pracy kasy oraz kas o zastosowaniu specjalnym.

Zgodnie z § 53 ust. 1-3 załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych:

1. Komponent komunikacyjny kasy, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia, może nie umożliwiać komunikacji kasy z drukarką.

2. W przypadku gdy komponent komunikacyjny kasy, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia, nie umożliwia komunikacji kasy z drukarką:

1)

kasa nie drukuje danych zapisanych w komputerowych systemach ogólnodostępnych;

2)

program pracy kasy nie steruje wydrukiem dokumentów wystawianych przy użyciu kasy;

3)

kasa nie wystawia paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej oraz pokazuje na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży następujące dane:

a)

numer unikatowy,

b)

numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika,

c)

datę sprzedaży,

d)

numer kolejny paragonu,

e)

łączną wartość sprzedaży brutto,

f)

łączną wysokość podatku należnego,

g)

typ formy płatności,

h)

nazwę formy płatności;

4)

kasa nie wystawia:

a)

raportów fiskalnych dobowych,

b)

raportów fiskalnych okresowych,

c)

raportu fiskalnego rozliczeniowego,

d)

łącznych raportów fiskalnych okresowych,

e)

łącznego raportu fiskalnego rozliczeniowego,

f)

raportów fiskalnych zdarzeń,

g)

raportu fiskalnego fiskalizacji,

h)

dokumentów niefiskalnych

- w postaci papierowej oraz zapewnia możliwość przesłania tych raportów i dokumentów do komputerowych systemów ogólnodostępnych w celu ich zapisu lub wydruku w tych systemach;

5)

kasa nie zapewnia wydruku kodu graficznego QR text, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 32;

6)

kasa nie wykonuje polecenia dotyczącego włączenia lub wyłączenia drukowania kodu graficznego QR text, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 32;

7)

kasa nie zapewnia wydruku kodu weryfikującego, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 33;

8)

kasa nie współpracuje z terminalem płatniczym w zakresie polecenia dotyczącego wydruku potwierdzenia transakcji płatniczej oraz raportów związanych z działaniem terminala płatniczego, o którym mowa w § 48 ust. 1 pkt 2;

9) kasa nie udostępnia terminalowi płatniczemu drukarki.

3. W przypadku gdy komponent komunikacyjny kasy, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia, umożliwia komunikację kasy z drukarką, może ona nie wystawiać paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej, jeżeli pokazuje na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży następujące dane:

1)

numer unikatowy;

2)

numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika;

3)

datę sprzedaży;

4)

numer kolejny paragonu;

5)

łączną wartość sprzedaży brutto;

6)

łączną wysokość podatku należnego;

7)

typ formy płatności;

8)

nazwę formy płatności.

Zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących z dnia 29 kwietnia 2019 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 z późn. zm.),

podatnicy prowadząc ewidencję umieszczają wyświetlacz kasy w miejscu umożliwiającym nabywcy odczyt wyświetlanych na nim danych.

Jak wynika z powyższych przepisów podatnicy prowadząc ewidencję sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy użyciu kas rejestrujących mających postać oprogramowania wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny, tj. dokument fiskalny, potwierdzający dokonanie sprzedaży. W przypadku prowadzenia ewidencji za pomocą ww. kasy podatnik może nie drukować paragonu fiskalnego pod warunkiem zapewnienia nabywcy możliwości zapoznania się z danymi o sprzedaży przez ich odpowiednie wyświetlenie na urządzeniu do automatycznej sprzedaży towarów i usług. Ponadto podatnik może wystawiać i wydawać nabywcy paragon w postaci elektronicznej, za zgodą nabywcy i w sposób z nim uzgodniony.

Z opisu sprawy wynika, że świadczycie Państwo usługi mycia samochodów przy użyciu myjni automatycznych - samoobsługowa myjnia samochodowa. Uruchomienie urządzenia myjni samochodowej następuje po wrzuceniu żetonu lub bilonu i naciśnięciu odpowiedniego przycisku mycia.

Myjnie otwarte są w godzinach pracy całego przedsiębiorstwa. Kasy fiskalne zainstalowane są w budynku przedsiębiorstwa. Personel dostępny jest zawsze w godzinach pracy myjni. Fiskalizacja odbywa się od momentu uruchomienia myjni i trwa do chwili obecnej na zasadach "jeśli klient życzy sobie FV lub paragon sprzedawane i fiskalizowane są żetony, forma płatności obejmuje gotówkę oraz płatność kartą płatniczą. Bilon wrzucany przez pozostałych klientów fiskalizowany jest w momencie wybierania go z urządzenia przez oddelegowanego do tego celu pracownika w każdym dniu pracy. Następnie w systemie kasowym naliczana jest odpowiednio opodatkowana usługa "mycia pojazdu" o łącznej wartości pobranego z urządzenia myjni bilonu. W przypadku zapłaty bilonem bezpośrednio na stanowisku myjni samochodowej, klient nie otrzyma paragonu.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy prowadząc samoobsługową myjnie samochodową i ewidencjonując sprzedaż na kasie rejestrującej w budynku przedsiębiorstwa będziecie zobowiązani do instalowania dodatkowych kas rejestrujących przy stanowiskach myjni.

Przy tak przedstawionych okolicznościach sprawy, kluczowym dla rozstrzygnięcia Państwa wątpliwości będzie uznanie, czy na poszczególnym stanowiskach mycia pojazdów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa - w myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy - dojdzie do wydania nabywcy paragonu fiskalnego.

Z opisu sprawy wynika bowiem, że poza punktem pobierania opłat w budynku przedsiębiorstwa istnieje możliwość zapłaty przez klienta bilonem bezpośrednio na stanowisku myjni (w urządzeniu). Poszczególne stanowiska mycia nie będą wyposażone w osobne kasy on-line specjalnego przeznaczenia mające formę oprogramowania.

Jak Państwo wskazaliście bilon wrzucany przez klientów fiskalizowany jest w momencie wybierania go z urządzenia przez oddelegowanego do tego celu pracownika w każdym dniu pracy i dopiero wtedy w systemie kasowym naliczana jest odpowiednio opodatkowana usługa "mycia pojazdu" o łącznej wartości pobranego z urządzenia myjni bilonu. Ponadto w przypadku zapłaty bilonem bezpośrednio na stanowisku myjni samochodowej, klient nie otrzyma paragonu.

Zatem w opisanych okolicznościach nie można stwierdzić, że na poszczególnych stanowiskach mycia pojazdów zapewniacie Państwo wydanie paragonu do każdej transakcji dokonanej na poszczególnym stanowisku.

Jeszcze raz podkreślić należy, że to na Państwu, jako świadczącym usługę, spoczywa obowiązek wydania każdemu klientowi paragonu fiskalnego.

W konsekwencji, nie zostanie spełniony warunek, o którym mowa w art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy, tj. nie nastąpi wydanie paragonu fiskalnego każdemu świadczeniobiorcy.

Przy tak przedstawionych okolicznościach sprawy należy uznać, że nie nastąpi również wydanie paragonu w postaci elektronicznej, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych poprzez zapewnienie jego czytelnego widoku, umożliwiającego nabywcy sprawdzenie prawidłowości dokonanej sprzedaży.

W analizowanej sprawie klient opłacający usługę mycia bilonem wrzucanym bezpośrednio do urządzenia (na stanowisku myjni a nie w budynku przedsiębiorstwa) nie otrzyma w ogóle paragonu i nie będzie miał możliwości zapoznania się z danymi dotyczącymi sprzedaży w sposób wymagany powyższymi przepisami.

Zatem, w przypadku opisanej powyżej sytuacji, nie zapewnicie Państwo spełnienia warunku wydania usługobiorcy paragonu umożliwiającego sprawdzenie prawidłowości dokonanej sprzedaży, który to warunek wynika z § 8 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych.

Nabywca niezainteresowany otrzymaniem paragonu, może bezpośrednio po wjeździe na stanowisko mycia przystąpić do płatności bilonem i rozpocząć mycie samochodu. W związku z czym, w tej sytuacji, nabywca w ogóle nie będzie miał możliwości sprawdzenia prawidłowości dokonanej transakcji, ponieważ w żaden sposób nie otrzyma paragonu fiskalnego jej dotyczącego.

Podsumowując, w związku z tym, że paragon zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych musi być wydany nabywcy bez jego żądania podczas dokonania sprzedaży, a więc również na poszczególnych stanowiskach przeznaczonych do mycia pojazdów gdy w miejscach tych płatność dokonywana jest bilonem, w przedstawionym przez Państwa modelu zgodnie z którym kasy znajdują się wyłącznie w budynku przedsiębiorstwa, warunek ten nie jest spełniony.

Zapoznanie się z paragonem, w przypadku zapłaty bilonem na stanowiskach mycia pojazdów nie jest w opisanym przypadku możliwe. Taka możliwość będzie tylko w odniesieniu do usługi, której nabycie nastąpi bezpośrednio w biurze przedsiębiorstwa gdzie znajdują się kasy rejestrujące. Tam też nastąpi wydanie klientom żetonów za odpłatnością (płatność gotówką lub kartą płatniczą) oraz zaewidencjonowanie tej sprzedaży na kasie rejestrującej wraz z wydaniem paragonu fiskalnego.

Na stanowiskach myjni samochodowych nie zamontowano kas rejestrujących pomimo możliwości przyjęcia przez urządzenia należności bilonem. W przypadku takiej formy zapłaty klient nie otrzyma paragonu i nie będzie miał również możliwości zapoznania się z danymi dotyczącymi sprzedaży w sposób wymagany cytowanymi wcześniej przepisami.

Zatem, aby spełnić warunek z § 8 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych, tj. aby mieć możliwość wydania i przez klienta zapoznania się z paragonem nie tylko w budynku przedsiębiorstwa, ale i na poszczególnych stanowiskach mycia pojazdów (w każdym miejscu pobierania opłaty), konieczne będzie zamontowanie kas rejestrujących specjalnego przeznaczenia w każdym urządzeniu do automatycznego mycia pojazdów. Dodatkowo częścią każdej kasy musi być wyświetlacz zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

W tym miejscu należy jeszcze raz przypomnieć brzmienie przepisu § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych:

kasy, ze względu na przeznaczenie do prowadzenia ewidencji danego rodzaju sprzedaży lub w dany sposób, dzieli się m.in. na kasy o zastosowaniu specjalnym - kasy, które uwzględniają szczególne zastosowanie tych kas i odpowiadają szczególnym wymaganiom technicznym określonym w rozdziale 4 załącznika nr 1 do rozporządzenia, związanym ze szczególnymi formami prowadzenia ewidencji sprzedaży określonych towarów i usług, obejmujące kasy umieszczane w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów lub usług.

Z powyższego przepisu jednoznacznie wynika, że kasy wirtualne specjalnego przeznaczenia, przystosowane do automatycznej sprzedaży towarów lub usług muszą być umieszczane w tych automatycznych urządzeniach - na wszystkich stanowiskach mycia, w których pobierane są opłaty.

Odpowiadając więc na Państwa pytanie w odniesieniu do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sytuacji istnieje konieczność instalowania kas rejestrujących specjalnego przeznaczenia na wszystkich stanowiskach myjni na których należność pobierana jest bilonem. Nie można bowiem uzależniać wydania paragonu od woli klienta, który jeśli chce go otrzymać to decyduje się na zakup żetonu w kasie stacji paliw. Na niniejsze nie wpływa również informacja znajdująca się na urządzeniu myjni o możliwości otrzymania paragonu lub faktury VAT w kasie. Takie okoliczności albowiem nie dotyczą zakupu usługi za którą płatność następuje bilonem, tym samym nie jest wypełniony warunek o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych.

W związku z powyższym Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Zauważa się również, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym. Państwo ponosicie ryzyko związane

z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym w złożonym wniosku.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 259 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl