0111-KDIB3-2.4012.738.2019.1.MGO - Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu polegającego na wymianie oświetlenia ulicznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 listopada 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.738.2019.1.MGO Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu polegającego na wymianie oświetlenia ulicznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2019 r. (data wpływu 12 listopada 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących ponoszone wydatki związane z realizowanym projektem pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących ponoszone wydatki związane z realizowanym projektem pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina zamierza zrealizować projekt pn. "..." wybrany do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, w ramach IV Osi Priorytetowej Efektywność Energetyczna, Odnawialne Źródła Energii i Gospodarka Niskoemisyjna, Poddziałanie 4.5.2 Niskoemisyjny Transport Miejski oraz Efektywne Oświetlenie - RIT Subregionu Północnego.

Jednostką realizującą zadanie jest M. (zwanym dalej M.). M. jest jednostką organizacyjną Gminy działającą w formie jednostki budżetowej.

W związku z przeprowadzoną centralizacją od dnia 1 stycznia 2017 r. Gmina posiada status czynnego podatnika podatku od towarów i usług. Natomiast M. jako jednostka organizacyjna Gminy jest jednym z podmiotów objętych centralizacją, składającą deklaracje cząstkowe.

Głównym celem projektu jest zwiększenie efektywności energetycznej oświetlenia ulicznego w Gminie poprzez wymianę istniejących opraw oświetleniowych z sodowym źródłem światła na nowe, energooszczędne, wykonane w technologii LED. Przeprowadzenie modernizacji spowoduje znaczne obniżenie mocy sieci oświetleniowej, zmniejszenie zapotrzebowania na energię i obniżenie kosztów utrzymania oświetlenia ulicznego.

Rzeczowy zakres projektu obejmuje modernizację systemu oświetlenia drogowego na terenie Miasta poprzez:

* zmianę starego nieefektywnego oświetlenia sodowego na nowoczesne, energooszczędne oświetlenie wykonane w technologii LED,

* wymianę opraw oświetleniowych na istniejących konstrukcjach wsporczych, która ma na celu uzyskanie efektu energetycznego,

* przeprowadzenie wymaganych prób i badań, uzyskanie odbiorów robót i przygotowanie dokumentów związanych z oddaniem do użytkowania wybudowanych obiektów.

W związku z realizacją zadania M.:

* zlecił wykonanie dokumentacji projektowej (dokumentacja jest w trakcie opracowywania);

* zostanie zlecone wykonanie analiz ekonomicznych;

* zostanie zlecone wykonanie robót związanych z wymianą oświetlenia ulicznego;

* zostanie zlecone wykonanie i montaż tablic pamiątkowych po zakończeniu realizacji projektu;

* zostanie zlecone wykonanie pomiarów fotometrycznych po przeprowadzonej modernizacji.

Modernizacja zostanie przeprowadzona na wybranych do projektu słupach oświetleniowych, stanowiących własność Gminy, zlokalizowanych w różnych częściach miasta i spowoduje znaczne obniżenie mocy sieci oświetleniowej oraz przyczyni się do obniżenia kosztów związanych z eksploatacją oświetlenia oraz opłat za zużycie energii elektrycznej.

Z tytułu realizacji projektu Gmina nie będzie osiągała żadnych dochodów.

Efekty projektu nie będą wykorzystywane do działalności o charakterze gospodarczym. Sieć oświetleniowa będzie służyć tylko i wyłącznie działalności statutowej Gminy, bowiem zadanie to mieści się w katalogu zadań własnych Gminy jako sprawy związane z gminnymi drogami i organizacją ruchu drogowego, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina jako podatnik od towarów i usług, zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących ponoszone wydatki związane z realizowanym projektem pn. "..."?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina zarówno w trakcie realizacji, jak i po zakończeniu realizacji projektu nie będzie uprawniona do odliczania podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących ponoszone wydatki związane z realizowanym projektem pn. "...", gdyż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom jedynie w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W przedmiotowej sprawie poniesione wydatki w ogóle nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, stąd Gmina nie ma i nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki na realizację projektu pn. "...".

Stanowisko Gminy w tym zakresie zostało potwierdzone m.in. w wydanej w analogicznym stanie faktycznym interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 lipca 2017 r. o sygn. 0112-KDIL1-2.4012.195.2017.2.EK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj., gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Ponadto do zadań własnych gminy w myśl art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 755 z późn. zm.) w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną, ciepło i paliwa gazowe należy:

1.

planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na obszarze gminy;

2.

planowanie oświetlenia znajdujących się na terenie gminy:

a.

miejsc publicznych,

b.

dróg gminnych, dróg powiatowych i dróg wojewódzkich,

c.

dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2068), przebiegających w granicach terenu zabudowy,

d.

części dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowy (Dz. U. z 2018 r. poz. 2014 i 2244), wymagających odrębnego oświetlenia:

e.

przeznaczonych do ruchu pieszych lub rowerów,

f.

stanowiących dodatkowe jezdnie obsługujące ruch z terenów przyległych do pasa drogowego drogi krajowej;

* finansowanie oświetlenia znajdujących się na terenie gminy:

a.

ulic,

b.

placów,

c.

dróg gminnych, dróg powiatowych i dróg wojewódzkich,

d.

dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, przebiegających w granicach terenu zabudowy,

e.

części dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, wymagających odrębnego oświetlenia:

f.

przeznaczonych do ruchu pieszych lub rowerów,

- stanowiących dodatkowe jezdnie obsługujące ruch z terenów przyległych do pasa drogowego drogi krajowej;

* planowanie i organizacja działań mających na celu racjonalizację zużycia energii i promocję rozwiązań zmniejszających zużycie energii na obszarze gminy;

* ocena potencjału wytwarzania energii elektrycznej w wysokosprawnej kogeneracji oraz efektywnych energetycznie systemów ciepłowniczych lub chłodniczych na obszarze gminy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt pn. "...". Głównym celem projektu jest zwiększenie efektywności energetycznej oświetlenia ulicznego w Gminie poprzez wymianę istniejących opraw oświetleniowych z sodowym źródłem światła na nowe, energooszczędne, wykonane w technologii LED. Przeprowadzenie modernizacji spowoduje znaczne obniżenie mocy sieci oświetleniowej, zmniejszenie zapotrzebowania na energię i obniżenie kosztów utrzymania oświetlenia ulicznego.

Modernizacja zostanie przeprowadzona na wybranych do projektu słupach oświetleniowych, stanowiących własność Gminy, zlokalizowanych w różnych częściach miasta i spowoduje znaczne obniżenie mocy sieci oświetleniowej oraz przyczyni się do obniżenia kosztów związanych z eksploatacją oświetlenia oraz opłat za zużycie energii elektrycznej.

Z tytułu realizacji projektu Gmina nie będzie osiągała żadnych dochodów.

Efekty projektu nie będą wykorzystywane do działalności o charakterze gospodarczym. Sieć oświetleniowa będzie służyć tylko i wyłącznie działalności statutowej Gminy, bowiem zadanie to mieści się w katalogu zadań własnych Gminy jako sprawy związane z gminnymi drogami i organizacją ruchu drogowego, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących ponoszone wydatki związane z realizowanym projektem.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie podlegają temu podatkowi.

Mając zatem na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie związek taki nie występuje, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - z tytułu realizacji projektu Gmina nie będzie osiągała żadnych dochodów oraz efekty projektu nie będą wykorzystywane do działalności o charakterze gospodarczym. Ponadto sieć oświetleniowa będzie służyć tylko i wyłącznie działalności statutowej Gminy. Tym samym należy uznać, że ponoszone w związku z realizacją projektu wydatki nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z uwagi zatem na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl