0111-KDIB3-2.4012.686.2017.1.AR - Ustalenie prawa do pomniejszenia kwoty podatku należnego VAT o podatek naliczony w związku z realizacją operacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.686.2017.1.AR Ustalenie prawa do pomniejszenia kwoty podatku należnego VAT o podatek naliczony w związku z realizacją operacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2017 r. (data wpływu 2 listopada 2017 r.) uzupełnionym pismem z 24 listopada 2017 r. (data wpływu 30 listopada 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pomniejszenia kwoty podatku należnego VAT o podatek naliczony w związku z realizacją operacji pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pomniejszenia kwoty podatku należnego VAT o podatek naliczony w związku z realizacją operacji pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 24 listopada 2017 r. (data wpływu 30 listopada 2017 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina jest czynnym płatnikiem podatku VAT. Przysługuje jej prawo do pomniejszenia podatku należnego VAT o podatek naliczony. W związku z realizacją operacji: "...", ubiegając się o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków w ramach RPO na lata 2014-2020 osi priorytetowej: IV Ochrona Środowiska Naturalnego i Dziedzictwa Kulturowego, działanie: 4.3 gospodarka wodno-ściekowa, poddziałanie 4.3.1 gospodarka ściekowa. Zadanie dotyczy budowy sieci kanalizacyjnej w miejscowościach H. i J. w roku 2017 o łącznej długości 4,73 km oraz przebudowie 0,03 km sieci kanalizacyjnej. Z wybudowanej sieci będą korzystały wyłącznie gospodarstwa domowe, w ilości: 27. Wartość inwestycji to: 837.630,00 zł, w tym wartość podatku VAT: 156.630,00 zł.

W tym projekcie VAT nie jest kosztem kwalifikowanym. Wybudowaną sieć kanalizacji sanitarnej będzie stanowić własność gminy i zostanie przyjęta na stan środków trwałych jako budowla. Gmina jest właścicielem oczyszczalni ścieków, do której zostanie podłączona nowo wybudowana sieć kanalizacyjna. Odbiór ścieków oraz dostarczanie wody mieszkańcom jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Operatorem oraz podmiotem zarządzającym ww. sieciami będzie Zakład ds. Obsługi Gospodarki Wodno-Ściekowej w H., który jest jednostką organizacyjną gminy. Faktury dla mieszkańców będą wystawiane przez Gminę - Zakład ds. Obsługi Gospodarki Wodno-Ściekowej.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług VAT (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z ww. zapisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wtedy, gdy odliczenie dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary bądź usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Planowana realizacja ww. operacji polegać będzie na budowie sieci kanalizacyjnej na terenie Gminy i obejmować będzie wykonanie robót ziemnych, położenie rur, montaż studzienek oraz przepompowni ścieków. Do wybudowanej sieci kanalizacyjnej włączone będą wyłącznie budynki mieszkalne, z których dzięki wybudowanej sieci odprowadzane będą ścieki na istniejącą oczyszczalnię ścieków w H. Realizowane to będzie na podstawie umów cywilno-prawnych. Budynki jednostek organizacyjnych gminy nie będą podłączone do wybudowanej sieci kanalizacyjnej. Wybudowana sieć kanalizacji sanitarnej w całości będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Zakupy dotyczące budowy sieci kanalizacji sanitarnej wykorzystywane będą wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych.

W wyniku realizacji operacji zostanie osiągnięty cel polegający na wybudowaniu 4,73 km sieci kanalizacyjnej i przebudowie 0,03 km sieci kanalizacyjnej oraz wybudowane zostaną dwie przepompownie ścieków. Przedmiotowa inwestycja realizowana jest w roku 2017. W tym też czasie dokonywane będą zakupy związane z ww. inwestycją. Udokumentowane to będzie fakturami VAT, w których jako nabywca będzie figurowała Gmina.

Mając powyższe na uwadze, gmina będzie miała prawo pomniejszenia należnego podatku VAT o podatek naliczony w związku z realizacją ww. operacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego VAT o podatek naliczony wynikający z faktur otrzymanych od wykonawców w związku z realizacją operacji pn. "...", która będzie dofinansowana z krajowych środków publicznych i środków w ramach RPO na lata 2014-2020 osi priorytetowej: IV Ochrona Środowiska Naturalnego i Dziedzictwa Kulturowego, działanie: 4.3 gospodarka wodno-ściekowa, poddziałanie 4.3.1 gospodarka ściekowa?

Stanowisko Wnioskodawcy (doprecyzowane pismem z dnia 24 listopada2017 r.):

Planowana realizacja operacji pn. "...", która będzie dofinansowana z krajowych środków publicznych i środków w ramach RPO na lata 2014-2020 osi priorytetowej: IV Ochrona Środowiska Naturalnego i Dziedzictwa Kulturowego, działanie: 4.3 gospodarka wodno-ściekowa, poddziałanie 4.3.1 gospodarka ściekowa. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług VAT (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ww. zapisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wtedy, gdy odliczenie dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary bądź usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W tej konkretnej sytuacji będzie następowała sprzedaż usług związanych z odprowadzaniem ścieków. W związku z powyższym planowana realizacja ww. inwestycji zdaniem Wnioskodawcy spowoduje prawną możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT od krajowych środków publicznych dla zadania pn. "...", realizowanego w ramach RPO na lata 2014-2020 osi priorytetowej: IV Ochrona Środowiska Naturalnego i Dziedzictwa Kulturowego, działanie: 4.3 Gospodarka Wodno-Ściekowa, poddziałanie 4.3.1 Gospodarka Ściekowa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy (są nimi m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju).

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, stosownie do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z powyższych unormowań wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie (...) kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw i usług co do zasady odpłatnych). Gmina w celu wypełnienia nałożonych na nią zadań organizuje warunki dla innych podmiotów bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że w wyniku realizacji operacji zostanie osiągnięty cel polegający na wybudowaniu 4,73 km sieci kanalizacyjnej i przebudowie 0,03 km sieci kanalizacyjnej oraz wybudowane zostaną dwie przepompownie ścieków. Wnioskodawca wskazał, że do wybudowanej sieci kanalizacyjnej włączone będą wyłącznie budynki mieszkalne, z których dzięki wybudowanej sieci odprowadzane będą ścieki na istniejącą oczyszczalnię ścieków. Realizowane to będzie na podstawie umów cywilnoprawnych. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że wybudowana sieć kanalizacji sanitarnej w całości będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Zakupy dotyczące budowy sieci kanalizacji sanitarnej wykorzystywane będą wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawca podał, że budynki jednostek organizacyjnych gminy nie będą podłączone do wybudowanej sieci kanalizacyjnej. Przedmiotowa inwestycja realizowana jest w roku 2017. W tym też czasie dokonywane będą zakupy związane z ww. inwestycją. Udokumentowane to będzie fakturami VAT, w których jako nabywca będzie figurowała Gmina.

Jak wskazano na wstępie podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego zostanie spełniony, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - zakupy dotyczące budowy sieci kanalizacji sanitarnej wykorzystywane będą wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, a Wnioskodawca jest czynnym płatnikiem podatku VAT. Do wybudowanej sieci kanalizacyjnej włączone będą wyłącznie budynki mieszkalne, z których dzięki wybudowanej sieci odprowadzane będą ścieki na istniejącą oczyszczalnię ścieków. Realizowane to będzie na podstawie umów cywilnoprawnych. Odbiór ścieków oraz doprowadzanie wody mieszkańcom jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Zatem, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania polegającego na budowie sieci kanalizacji sanitarnej, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl