0111-KDIB3-2.4012.579.2020.1.ASZ - Odliczanie VAT od wydatków na oświetlenie miejskie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 września 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.579.2020.1.ASZ Odliczanie VAT od wydatków na oświetlenie miejskie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 lipca 2020 r. (data wpływu 17 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nakłady poniesione na przebudowę oświetlenia należącego do Spółki,

* możliwości korekty deklaracji za okresy, w których powstało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z przebudową oświetlenia

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nakłady poniesione na przebudowę oświetlenia należącego do Spółki,

* możliwości korekty deklaracji za okresy, w których powstało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z przebudową oświetlenia.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W Mieście znajduje się oświetlenie miejskie, z którego część słupów oświetleniowych należy do Miasta, a część jest własnością Firmy X. S.A. Wszystkie latarnie posadowione są na gruncie Miasta. Miasto zamierzało przebudować aleję z ciągiem pieszym, na którym znajdują się słupy oświetleniowe należące do X. S.A. Słupy oświetleniowe były w bardzo złym stanie technicznym i zachodziła konieczność niezwłocznej ich wymiany. Przebudowa oświetlenia była wskazana ze względu na bezpieczeństwo, a także na oszczędności finansowe po zamontowaniu energooszczędnego oświetlenia LED. Jednakże Firma X. S.A. nie miała w planach takiej inwestycji. Miastu zależało na wymianie oświetlenia przy okazji przebudowy alei. W wyniku negocjacji z Firmą X. S.A. strony uzgodniły, że Miasto dokonując przebudowy ciągu pieszego wymieni również stare oświetlenie na nowe.

Warunkiem przeprowadzenia modernizacji oświetlenia przez Miasto było wyrażenie pisemnej zgody na odkupienie przez X. S.A. wartości poniesionych przez Miasto nakładów na przebudowę oświetlenia będącego własnością X. S.A. Pismem nr XXX z dnia 20 września 2019 firma X. S.A. potwierdziła powyższe ustalenia. Miasto wykonało inwestycję pn. "...".

W ramach inwestycji wykonano między innymi elementy, które miały być przedmiotem odkupu tj:

* słupy aluminiowe parkowe w ilości 23 szt. Typu CORE LED wraz z oprawami,

* słupy aluminiowe w ilości 2 szt. Typu SAL 10 wraz z oprawami,

* kabel oświetlenia ulicznego zasilający instalację oświetlenia ulicznego w ilości 504 m.

W październiku i grudniu 2019 r. Miasto otrzymało faktury od firmy wykonującej wymianę oświetlenia i zapłaciło je ze środków własnych. Na tym etapie Miasto nie odliczyło podatku VAT naliczonego z otrzymanych faktur.

Dnia 12 maja 2020 r. zostało podpisane porozumienie pomiędzy Miastem a X. S.A., na mocy którego Miasto przekazuje przedmiotowe oświetlenie X. S.A. w zamian za wynagrodzenie stanowiące równowartość poniesionych przez Miasto nakładów na jego modernizację.

Na podstawie podpisanego porozumienia Miasto wystawiło fakturę na X. S.A. w kwocie 154 932,37 zł netto/190 566,82 zł brutto. Kwota podatku VAT wynikająca z faktury została odprowadzona do Urzędu Skarbowego.

Miasto jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT oraz rozlicza i składa do właściwego Urzędu Skarbowego miesięczne deklaracje VAT-7.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

1. Czy Miasto może odliczyć VAT naliczony z faktur dokumentujących nakłady poniesione na przebudowę oświetlenia należącego do X. S.A.?

2. Jeżeli odpowiedź na pierwsze pytanie jest twierdząca, to czy Miasto może odliczyć VAT naliczony poprzez korekty wsteczne deklaracji VAT-7 za okresy, w których otrzymało faktury za przebudowę oświetlenia (październik i grudzień 2019)?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 1 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106) zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast art. 15 ust. 6 stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionych przepisów wynika, że organy władzy publicznej występują, jako podatnicy VAT tylko w przypadku wykonywania odpłatnych dostaw towarów i świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 tej ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Opodatkowana sprzedaż towarów i usług występuje wówczas, gdy świadczenie wykonywane jest w ramach umowy zobowiązaniowej, gdy istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia o charakterze majątkowym. Pomiędzy świadczeniem a otrzymaną płatnością musi istnieć bezpośredni związek zdecydowanie świadczący o tym, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Przy rozliczeniu nakładów na cudzą rzecz mamy do czynienia ze świadczeniem o charakterze wzajemnym i bezpośrednim, dokonywanym za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości nakładów w chwili zwrotu. Ponadto, przy rozliczeniu nakładów dochodzi do przeniesienia prawa majątkowego jakim jest prawo do poniesionych nakładów.

Miasto poniosło nakłady na rzecz X. S.A. Właściciel oświetlenia pozyskał nakłady poczynione na to oświetlenie przez Miasto za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości tych nakładów. Rozliczenie nakładów było świadczeniem o charakterze wzajemnym i bezpośrednim.

Zdaniem Wnioskodawcy, przenosząc prawo do poniesionych nakładów na wymianę oświetlenia Miasto świadczyło usługę w rozumieniu art. 8 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, za którą otrzymało wynagrodzenie ustalone w umowie rozliczeniowej. W konsekwencji należy uznać, iż czynność rozliczenia nakładów poniesionych przez Miasto na rzecz X. S.A. podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje: podatnikowi, w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych VAT Dlatego w obszarach, w których VAT naliczony związany jest z VAT należnym, Miastu przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego.

Stosownie zaś do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT odliczenie jest możliwe w sytuacjach, gdy wydatki zostały udokumentowane fakturami VAT.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Jak wykazano powyżej, w zakresie zawieranych umów cywilnoprawnych Miasto jest podatnikiem VAT. Aby mogło odliczyć VAT naliczony od wydatków na przebudowę oświetlenia, muszą być spełnione przesłanki wymagane przez powyższe przepisy, tj. wydatki Miasta muszą być związane z wykonywaniem przez Miasto czynności opodatkowanych VAT. Ponadto wydatki te powinny być udokumentowane fakturą VAT.

Skoro czynność rozliczenia nakładów stanowi odpłatną usługę podlegającą opodatkowaniu VAT - świadczoną przez Miasto na rzecz X. S.A., a Miasto wystawiło fakturę VAT i rozliczyło podatek należny z tytułu tej transakcji, to należy uznać, iż czynność ta była wykonywana w ramach działalności gospodarczej Miasta opodatkowanej VAT.

Prawo do odliczenia VAT z faktur dokumentujących przebudowę oświetlenia powstaje na zasadach ogólnych zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT, tj. w rozliczeniu za okres, w którym Miasto otrzymało faktury. Wnioskodawca pragnie podkreślić, że związek przedmiotowych nakładów z czynnościami opodatkowanymi VAT był zamierzony w momencie wyrażenia zgody przez X. S.A. na odkupienie przedmiotowych nakładów. Zamiar wykorzystania zakupów do działalności opodatkowanej stanowi wystarczającą przesłankę do uzyskania prawa do odliczenia podatku naliczonego przy wydatkach poniesionych w celu prowadzenia sprzedaży opodatkowanej. Możliwość odliczenia przysługuje podatnikowi już od momentu nabycia towaru lub usługi i nie może być odkładane w czasie do chwili rozpoczęcia działalności opodatkowanej.

Zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał odliczenia podatku naliczonego w odpowiednich terminach, może on tego dokonać w drodze późniejszej korekty deklaracji VAT-7, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do odliczenia.

Mając na uwadze powyższe oraz fakt, iż nie upłynął jeszcze pięcioletni okres na dokonanie korekty, Wnioskodawca uważa, iż rozliczenie podatku naliczonego wykazanego na fakturach VAT dokumentujących wydatki poniesione przez Miasto na przebudowę oświetlenia powinno być zrealizowane poprzez korektę wsteczną deklaracji VAT-7 za okresy, w których Miasto otrzymało te faktury.

Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących przebudowę oświetlenia, a momentami odliczenia tegoż podatku będą miesiące, w których otrzymał faktury od wykonawcy oświetlenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Jednocześnie oceny, czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości, należy dokonać w momencie realizowania zakupów, zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik - aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego - nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podkreślić również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika zatem, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Miasto, które jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, zamierzało przebudować aleję z ciągiem pieszym, na którym znajdują się słupy oświetleniowe należące do X. S.A. Słupy oświetleniowe były w złym stanie technicznym i zachodziła konieczność niezwłocznej ich wymiany. Przebudowa oświetlenia była wskazana ze względu na bezpieczeństwo, a także na oszczędności finansowe po zamontowaniu energooszczędnego oświetlenia LED. Jednakże Firma X. S.A. nie miała w planach takiej inwestycji. Miastu zależało na wymianie oświetlenia przy okazji przebudowy alei. W wyniku negocjacji z Firmą X. S.A. strony uzgodniły, że Miasto dokonując przebudowy ciągu pieszego wymieni również stare oświetlenie na nowe. Warunkiem przeprowadzenia modernizacji oświetlenia przez Miasto było wyrażenie zgody na odkupienie przez X. S.A. wartości poniesionych przez Miasto nakładów na przebudowę oświetlenia będącego własnością X. S.A. Miasto wykonało inwestycję. W październiku i grudniu 2019 r. Miasto otrzymało faktury od firmy wykonującej wymianę oświetlenia i zapłaciło je ze środków własnych. Na tym etapie Miasto nie odliczyło podatku VAT naliczonego z otrzymanych faktur. Dnia 12 maja 2020 r. zostało podpisane porozumienie pomiędzy Miastem a X. S.A., na mocy którego Miasto przekazuje przedmiotowe oświetlenie X. S.A. w zamian za wynagrodzenie stanowiące równowartość poniesionych przez Miasto nakładów na jego modernizację. Na podstawie podpisanego porozumienia Miasto wystawiło fakturę na X. S.A. Kwota podatku VAT wynikająca z faktury została odprowadzona do Urzędu Skarbowego.

Rozstrzygnięcia wymaga kwestia możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nakłady poniesione na przebudowę oświetlenia należącego do Spółki.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości Wnioskodawcy, wskazać należy, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione dwa warunki: odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W analizowanej sprawie - co jednoznacznie wynika z wniosku - nakłady, o których mowa we wniosku poniesione przez Miasto na przebudowę oświetlenia będącego własnością X. S.A. zostały wykorzystane do czynności opodatkowanej, jaką jest usługa odpłatnego zbycia nakładów.

W konsekwencji mając na względzie przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że Miasto ma prawo do odliczenie podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących przebudowę oświetlenia należącego do Spółki, pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek zawartych w art. 88 ustawy.

Ponadto przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia możliwości korekty deklaracji za okresy, w których powstało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z przebudową oświetlenia.

Prawo do odliczenia podatku może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10, 11 oraz 13 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Według art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Jak wynika z powołanych na wstępie przepisów, z odliczenia podatku na podstawie art. 86 ust. 10 i 10b pkt 1 ustawy można skorzystać dopiero w rozliczeniu za okres, w którym spełnione są łącznie trzy przesłanki:

* powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów i usług,

* doszło do faktycznego nabycia tych towarów i usług,

* podatnik jest w posiadaniu faktury dokumentującej tę transakcję.

Stosownie do art. 86 ust. 11 ustawy jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W myśl art. 86 ust. 13 jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.

Jak wynika z opisu sprawy, warunkiem przeprowadzenia modernizacji oświetlenia przez Miasto było wyrażenie pisemnej zgody na odkupienie przez X. S.A. wartości poniesionych przez Miasto nakładów na przebudowę oświetlenia będącego własnością X. S.A. Pismem z dnia 20 września 2019 firma X. S.A. potwierdziła powyższe ustalenia.

W związku z tym, że, jak wynika z powyższego wskazania Wnioskodawcy, Miasto realizowało inwestycję z zamiarem wykorzystania jej efektów do czynności opodatkowanych (odsprzedaży poniesionych nakładów), to w odniesieniu do zakupionych towarów i usług dokonanych w trakcie realizacji inwestycji Gminie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego "na bieżąco", tj. zgodnie z powołanym art. 86 ust. 10, 10b i 11 w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy oraz Gmina otrzymała daną fakturę lub w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Z opisu sprawy wynika, że w październiku i grudniu 2019 r. Miasto otrzymało faktury od firmy wykonującej wymianę oświetlenia i zapłaciło je ze środków własnych. Na tym etapie Miasto nie odliczyło podatku VAT naliczonego z otrzymanych faktur.

Zatem odnosząc się do opisanego stanu faktycznego, należy stwierdzić, że w sytuacji gdy Miasto nie dokonało odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nakłady poniesione na przebudowę oświetlenia należącego do X. S.A. w terminie określonym w art. 86 ust. 10 i 11 ustawy, - to odliczenia kwoty podatku naliczonego może dokonać na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy o VAT tj. za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W zakresie przedmiotowych wydatków dotyczących przebudowy oświetlenia należącego do X. S.A. będzie to prowadziło do korekty złożonych przez Miasto deklaracji VAT-7 za październik i grudzień 2019 r.

Należy podkreślić, że Gmina może dokonać korekty deklaracji jedynie za ten miesiąc, w którym powstało prawo do odliczenia, nie mając wyboru złożenia korekty za kolejne dwa okresy rozliczeniowe.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w ww. zakresie jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek Zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z tym tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. W szczególności ocenie nie podlegała kwestia opodatkowania odpłatnego zbycia nakładów. Wskazanie Wnioskodawcy w tym zakresie przyjęto jako element przedstawionego opisu sprawy.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl