0111-KDIB3-2.4012.551.2018.3.ASZ - Zwolnienie z VAT usług prowadzenia zajęć sportowych dla dzieci.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 listopada 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.551.2018.3.ASZ Zwolnienie z VAT usług prowadzenia zajęć sportowych dla dzieci.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2018 r. (data wpływu 16 sierpnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z 20 października 2018 r. (data wpływu 5 listopada 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług prowadzenia zajęć sportowych dla dzieci - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług prowadzenia zajęć sportowych dla dzieci.

Wniosek uzupełniono pismem z 20 października 2018 r. (data wpływu 5 listopada 2018 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z 9 października 2018 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.551.2018.2.ASZ, 0111-KDIB2-1.4010.321.2018.3.AP.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (uzupełniony pismem z 20 października 2018 r.):

Stowarzyszenie "S." (Wnioskodawca) jest wpisane do Rejestru Stowarzyszeń Krajowego Rejestru Sądowego od dnia 26 września 2017 r. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie świadczy usługi ściśle związane ze sportem i realizuje cele statutowe, do których należy działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.

Według Rozdziału 2 Statutu celem Stowarzyszenia jest:

Pkt 1.

a.

działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, świadczona na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym,

b.

organizowanie i uprawianie sportu,

c.

organizowanie wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim, w tym dla dzieci i młodzieży i mieszkańców całego kraju,

d.

prowadzenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym,

e.

upowszechnianie aktywnego stylu życia i czynnego wypoczynku,

f.

stwarzanie właściwych warunków do uprawiania dyscyplin sportu "Futnet" i "Footvolley" oraz specjalistycznego szkolenia w tej dyscyplinie sportu,

g.

propagowanie rozwoju i popularyzacja dyscyplin sportu Futnet i Footvolley na terenie kraju,

h.

organizowanie: imprez sportowych, spotkań, zajęć sportowych, treningów, szkolenia dla najmłodszych, meczów pokazowych, turniejów, letnich obozów sportowo-rekreacyjnych,

i.

wspieranie młodych talentów i promocja młodych sportowców i ich osiągnięć,

j.

propagowanie czynnego uprawiania sportu oraz krzewienie zasad fair play wśród młodych sportowców.

Pkt 2.

Stowarzyszenie realizuje swe cele poprzez:

a.

organizowanie imprez sportowych, spotkań, treningów, szkolenia dla najmłodszych, meczów pokazowych, meczów turniejowych, letnich obozów sportowo-rekreacyjnych,

b.

prowadzenie działalności występowanie z wnioskami i opiniami do właściwych władz i urzędów,

c.

w sprawach organizacji imprez i zawodów wynikających z celów wymienionych w rozdziale 2 pkt 1,

d.

organizację szkoleń, prelekcji, prezentacji i spotkań z zawodowymi zawodnikami sportowymi mających na celu propagowanie futnet-u,

e.

podejmowanie działań promujących młodych sportowców amatorów (zwłaszcza członków Stowarzyszenia), takich jak stworzenie im możliwości brania udziału w zawodach na terenie Polski,

f.

prowadzenie własnego profilu na Facebook-u jako ośrodka informacji o działalności Stowarzyszenia,

g.

współpracę z innymi organizacjami krajowymi i międzynarodowymi o zbliżonych celach,

h.

organizowanie i prowadzenie szkoleń dla szkół oraz innych organizacji i instytucji zainteresowanych realizacją zadań zgodnych z celami wymienionymi w rozdziale 2 pkt 1,

i.

realizację własnych projektów zgodnych z celami wymienionymi w rozdziale 2 pkt 1,

j.

nadawanie odznak organizacyjnych,

k.

inne działania realizujące cele statutowe.

Dochód z działalności Stowarzyszenia jest przeznaczony na realizację celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału pomiędzy jego członków.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach do prowadzenia swych spraw Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków.

Wszystkie usługi świadczone przez Stowarzyszenie w ramach jego głównego przedmiotu działalności docelowo są kierowane na rzecz osób uprawiających sport.

Głównym celem działań Stowarzyszenia jest organizowanie i uprawianie sportu, organizowanie wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim, dzięki czemu następuje kształtowanie u przedszkolaków zainteresowania ruchem i kulturą fizyczną, zaspokojenie potrzeby spontanicznej aktywności fizycznej, a także przygotowanie do podejmowania regularnego ruchu teraz i w późniejszych latach. Sprzyja to ogólnemu rozwojowi dzieci, co przydaje się w codziennym życiu teraz i w przyszłości, ale także przy ewentualnym uprawianiu sportu w późniejszym wieku. Taka forma działania jest także mentalnym przygotowaniem dziecka do aktywności fizycznej i działania w grupie.

Celem prowadzonych zajęć jest: polepszenie ogólnego stanu zdrowia poprzez cykliczne zajęcia z wychowania fizycznego, uświadomienie korzyści wynikających z aktywności fizycznej, ukulturalnianie fizyczne dziecka, zapewnienie harmonijnego rozwoju fizycznego dziecka, popularyzacja aktywności fizycznej u przedszkolaków poprzez zabawę i ćwiczenia.

Stowarzyszenie w ramach prowadzonej działalności nie świadczy usług odpłatnego zakwaterowania związanego ze sportem lub wychowaniem fizycznym, ani usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Stowarzyszenie w ramach prowadzonej działalności nie świadczy usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, a także nie świadczy usług wstępu na imprezy sportowe.

Działalność Stowarzyszenia w zakresie rozwoju i upowszechniania sportu wśród uczestników zajęć, w tym opłaty za uczestnictwo w zajęciach - nie są ukierunkowane na osiąganie zysku, a wspomagają pokrycie bieżących kosztów funkcjonowania Stowarzyszenia. Są to między innymi: koszty organizowania szkoleń sportowych, a zwłaszcza wynajem sal treningowych, opłat OC trenerów, wypłata wynagrodzeń wykwalifikowanym trenerom, zakup sprzętu i akcesoriów sportowych, opłaty administracyjno-biurowe, księgowe, pokrycie kosztów eksploatacji i leasingu pojazdów.

Wszelkie uzyskiwane w ten sposób środki finansowe są w całości przekazywane na realizację celów statutowych Stowarzyszenia, kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. W celu efektywnego realizowania zadań statutowych, prowadzone są doskonalenia świadczonych przez Stowarzyszenie usług, w tym szczególnie kontynuacji prowadzonych treningów, szkoleń, które stanowią element konieczny w procesie rozwoju sportu. Wnioskodawca zatrudnia wykwalifikowanych trenerów, którzy prowadzą zajęcia z uczestnikami. Jest to warunek konieczny do prawidłowego organizowania działań wynikających z celów statutowych.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem wniosku są wyłącznie usługi zajęć sportowych organizowanych z udziałem trenerów dla dzieci uczęszczających do przedszkoli, za które pobierana jest miesięczna opłata. (Wnioskodawca nie świadczy usług odpłatnego zakwaterowania związanego ze sportem lub wychowaniem fizycznym, ani usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Nie świadczy również usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, a także nie świadczy usług wstępu na imprezy sportowe).

Na pytanie organu "Czy Wnioskodawca jest klubem sportowym działającym na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2018 r. poz. 1263)?"

Wnioskodawca odpowiedział w następujący sposób: "Wnioskodawca jest klubem sportowym działającym w formie stowarzyszenia zarejestrowanym w KRS."

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem zarejestrowanym w KRS.

Usługi, o których mowa we wniosku są konieczne do organizowania i uprawia sportu, gdyż polegają na prowadzeniu zajęć sportowych dla dzieci z udziałem trenerów. Organizowane zajęcia sportowe wpisują się w cele statutowe.

W związku z powyższym opisem, w zakresie podatku od towarów i usług zadano następujące pytanie:

Czy świadczone przez Stowarzyszenie usługi opisane w pkt 74 wniosku ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego od podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535), zwalnia się od podatku: usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem, że:

* są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim; - świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

* są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Z wykładni art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT wynika, że podatnik, aby mógł skorzystać ze zwolnienia w nim przewidzianego powinien spełniać wszystkie przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym. Odnosząc się zatem do wskazanych przepisów, zdaniem Wnioskodawcy, podmiot "S." objęty jest zwolnieniem określonym w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (...).

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca, będący klubem sportowym, świadczy usługi ściśle związane ze sportem i realizuje cele statutowe, do których należy działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Stowarzyszenie w ramach prowadzonej działalności nie świadczy usług odpłatnego zakwaterowania związanego ze sportem lub wychowaniem fizycznym, ani usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności nie świadczy usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, a także nie świadczy usług wstępu na imprezy sportowe. Dochód z działalności Wnioskodawcy jest przeznaczony na realizację celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału pomiędzy jego członków. Działalność Wnioskodawcy w zakresie rozwoju i upowszechniania sportu wśród uczestników zajęć, w tym opłaty za uczestnictwo w zajęciach - nie są ukierunkowane na osiąganie zysku, a wspomagają pokrycie bieżących kosztów funkcjonowania Stowarzyszenia.

Przedmiotem wniosku są wyłącznie usługi zajęć sportowych organizowanych z udziałem trenerów dla dzieci uczęszczających do przedszkoli, za które pobierana jest miesięczna opłata. Usługi, o których mowa we wniosku są konieczne do organizowania i uprawia sportu, gdyż polegają na prowadzeniu zajęć sportowych dla dzieci z udziałem trenerów. Organizowane zajęcia sportowe wpisują się w cele statutowe.

Głównym celem działań Stowarzyszenia jest organizowanie i uprawianie sportu, organizowanie wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim, dzięki czemu następuje kształtowanie u przedszkolaków zainteresowania ruchem i kulturą fizyczną, zaspokojenie potrzeby spontanicznej aktywności fizycznej, a także przygotowanie do podejmowania regularnego ruchu teraz i w późniejszych latach. Sprzyja to ogólnemu rozwojowi dzieci, co przydaje się w codziennym życiu teraz i w przyszłości, ale także przy ewentualnym uprawianiu sportu w późniejszym wieku. Taka forma działania jest także mentalnym przygotowaniem dziecka do aktywności fizycznej i działania w grupie.

Celem prowadzonych zajęć jest: polepszenie ogólnego stanu zdrowia poprzez cykliczne zajęcia z wychowania fizycznego, uświadomienie korzyści wynikających z aktywności fizycznej, ukulturalnianie fizyczne dziecka, zapewnienie harmonijnego rozwoju fizycznego dziecka, popularyzacja aktywności fizycznej u przedszkolaków poprzez zabawę i ćwiczenia.

Wszystkie usługi świadczone przez Stowarzyszenie w ramach jego głównego przedmiotu działalności docelowo są kierowane na rzecz osób uprawiających sport.

W związku z powyższym należy uznać, że opłaty wnoszone przez uczestników zajęć pozostają w ścisłym związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami polegającymi na prowadzeniu zajęć sportowych dla dzieci. Zatem w tym przypadku istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi opłatami a świadczeniami na rzecz uczestników zajęć, które są wykonywane przez Wnioskodawcę.

W konsekwencji usługi polegające na prowadzeniu zajęć sportowych dla dzieci będą stanowiły odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy. Tym samym opłaty otrzymywane przez Wnioskodawcę będą stanowiły wynagrodzenie z tytułu wykonywania ww. czynności.

Kwestię wysokości opodatkowania reguluje art. 41 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym - stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. Na mocy art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy. Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

W art. 43 ust. 17 ustawy wskazano, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Wskazać należy, że zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 32 ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi. Ze zwolnienia korzystają więc usługi świadczone m.in. przez klub sportowy, które są ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, a także są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Świadczący te usługi nie mogą być nastawieni na osiąganie zysków, a usługi muszą być świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym, z uwzględnieniem usług wyłączonych w ww. przepisie.

Niespełnienie chociażby jednej z przesłanek (podmiotowej lub przedmiotowej) powoduje, że świadczenie usług nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. regulacji.

W analizowanej sprawie należy podkreślić, że zgodnie z brzmieniem ustawy, zwolnieniu podlegają usługi "ściśle" związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Przepisy ustawy nie zawierają definicji "ścisłego" związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym. W pewnym zakresie do kwestii tej odniósł się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty's Revenue and Customs, w którym to wyjaśnił, że świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym "może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego" (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, że: "Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym" (pkt 23).

Natomiast w wyroku z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że: "W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy 2006/112/WE należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu". Z wyroku tego wynika również, że art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy VAT, w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany.

Celem powołanego przepisu jest wspieranie niektórych rodzajów działalności interesu publicznego, czyli usług mających ścisły związek z uprawianiem sportu lub z wychowaniem fizycznym, które są świadczone przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przepis ten ma zatem na celu wspieranie podejmowania takiej aktywności przez szerokie warstwy społeczeństwa. Interpretacja tego przepisu ograniczająca zakres stosowania zwolnienia, jakie on przewiduje, do aktywności sportowej podejmowanej w sposób zorganizowany, systematyczny lub mający na celu udział w zawodach sportowych, byłaby sprzeczna z rzeczonym celem.

Zauważyć należy, że zwolnienie usług związanych ściśle ze sportem doznaje pewnego ograniczenia ze względu na status usługodawcy, a mianowicie, jak wynika z cyt. wyżej przepisu, ze zwolnienia może korzystać podmiot będący klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają definicji klubu sportowego. Zatem w celu ustalenia prawidłowego rozumienia tego pojęcia należy odnieść się do regulacji ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1263 z późn. zm.).

Stosownie do art. 3 ust. 1 i ust. 2 oraz art. 6 ust. 1 i ust. 2 ustawy o sporcie - działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna. Kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.

Ponadto zgodnie z brzmieniem art. 2 ust. 1 tej ustawy, sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Na podstawie ust. 2 tego artykułu, za sport uważa się również współzawodnictwo oparte na aktywności intelektualnej, którego celem jest osiągnięcie wyniku sportowego.

Biorąc pod uwagę przywołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że ze zwolnienia od podatku na mocy wymienionych przepisów mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, jeżeli: są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport, przy czym z niniejszego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Odnosząc się do możliwości zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy względem świadczonych przez Wnioskodawcę usług prowadzenia zajęć sportowych na rzecz dzieci przedszkolnych, z tytułu których pobierane są opłaty, należy stwierdzić, że w przedstawionych okolicznościach sprawy, Wnioskodawca będzie spełniał zarówno przesłanki podmiotowe jak i przedmiotowe, o których mowa w tym przepisie.

Jak wynika z okoliczności sprawy Wnioskodawca jest klubem sportowym w rozumieniu ustawy o sporcie, czyli podmiotem wymienionym w ww. przepisie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi są konieczne do organizowania i uprawiania sportu. Usługi są świadczone na rzecz osób uprawiających sport (dzieci uczęszczających do przedszkoli). Opłaty za uczestnictwo w zajęciach nie są ukierunkowane na osiąganie zysku. Usługi są świadczone na rzecz osób uprawiających sport. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności nie świadczy usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, a także nie świadczy usług wstępu na imprezy sportowe. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności nie świadczy usług odpłatnego zakwaterowania związanego ze sportem lub wychowaniem fizycznym, ani usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Opłaty za uczestnictwo w zajęciach wspomagają pokrycie bieżących kosztów funkcjonowania Wnioskodawcy takich jak: koszty organizowania szkoleń sportowych, a zwłaszcza wynajem sal treningowych, opłat OC trenerów, wypłata wynagrodzeń wykwalifikowanym trenerom, zakup sprzętu i akcesoriów sportowych, opłaty administracyjno-biurowe, księgowe, pokrycie kosztów eksploatacji i leasingu pojazdów.

W tym stanie rzeczy, wobec spełnienia przesłanek podmiotowych, jak też przedmiotowych wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, do świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na prowadzeniu zajęć sportowych dla dzieci przedszkolnych, z tytułu których pobierane będą przez Wnioskodawcę opłaty, zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług przewidziane wskazanym wyżej przepisem, z uwzględnieniem art. 43 ust. 18 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny, co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekle prowadzone

postępowanie jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl