0111-KDIB3-2.4012.500.2020.2.EJU - Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu dotyczącego termomodernizacji budynku Domu Pomocy Społecznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 sierpnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.500.2020.2.EJU Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu dotyczącego termomodernizacji budynku Domu Pomocy Społecznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2020 r. (data wpływu 23 czerwca 2020 r.) uzupełnionym pismem z 18 sierpnia 2020 r. (data wpływu 21 sieprnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu dotyczącego termomodernizacji budynku Domu Pomocy Społecznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu dotyczącego termomodernizacji budynku Domu Pomocy Społecznej. Wniosek został uzupełniony pismem z 18 sierpnia 2020 r., (data wpływu 21 sierpnia 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 14 sierpnia 2020 r. znak 0111-KDIB3-2.4012.500.2020.1.EJU.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W budżecie Powiatu zaplanowano realizację projektu współfinansowanego ze środków zewnętrznych. Przedmiot projektu to termomodernizacja budynku Domu Pomocy Społecznej w.

Dom Pomocy Społecznej jest jednostką budżetową Powiatu, mającą zezwolenie Wojewody na prowadzenie ww. placówki. Placówka jest przeznaczona do stałego pobytu osób somatycznie chorych. Środki finansowe na realizację zadań statutowych Domu przekazywane są przez Powiat i są wydatkowane w całości zgodnie z planem wydatków budżetowych. Dochody budżetowe jednostki są w całości odprowadzane na rachunek Powiatu.

Do zadań statutowych DPS należy zapewnienie swoim mieszkańcom warunków bezpiecznego i godnego życia, wolności, intymności i niezależności. DPS zapewnia swoim podopiecznym całodobową opiekę oraz zaspokaja niezbędne potrzeby bytowe, społeczne, religijne oraz opiekuńcze-zgodnie z art. 55 Ustawy o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r.

Projekt pn. "...", poprawi sytuację bytową mieszkańców oraz zapewni poczucie ich bezpieczeństwa, poprzez realizowane w projekcie zadania oraz pozwoli na poprawę efektywności energetycznej w budynku, czego wynikiem będzie zmniejszenie zużycia energii elektrycznej.

Projekt zakłada realizację następujących zadań obejmujących: ocieplenie ścian zewnętrznych, ocieplenie i izolację ścian fundamentowych, ocieplenie dachów, wymianę parapetów, wymianę okien i drzwi w segmencie A niskim, remont balkonów wraz z wymianą poręczy i balustrad, remont stref wejściowych wraz z remontem pochylni dla osób niepełnosprawnych, wymianę rynien i rur spustowych oraz wykonanie orynnowania istniejący daszków, remont studzienek piwnicznych, remont wejścia do piwnicy, remont opasek wokół budynku. Powiat wykonuje zadanie w budynku będącym jego własnością.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że:

Termomodernizację budynku DPS będzie wykonywał Powiat poprzez Wydział Starostwa Powiatowego. Powiat jest podatnikiem podatku od towaru przede wszystkim w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Jednakże w związku z realizacją wykonywanego projektu nabywane usługi i towary będą przez powiat wykorzystane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Po zakończeniu projektu budynek Domu Pomocy Społecznej będzie służył wyłącznie celom opiekuńczym i w żadnym zakresie nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 18 sierpnia 2020 r.):

Czy wobec powyższego Powiat przy realizacji omawianego przedsięwzięcia będzie mógł korzystać z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z projektem?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie 18 sierpnia 2020 r.):

Zdaniem Wnioskodawcy realizacja inwestycji polegającej na termomodernizacji budynku, nie będzie Powiatowi dawać możliwości pomniejszenia VAT-u, należnego o VAT naliczony w toku wykonywania projektu. Projekt będzie realizowany w placówce wykonującej zadnia z obszaru pomocy społecznej. Zadania te wchodzą w zakres statutowych zadań publicznych, nałożonych Powiatowi odrębnymi przepisami prawa. W zakresie takich właśnie zadań, organy władzy publicznej oraz urzędy czy też jednostki je wykonujące - nie uznaje się zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług za podatnika podatku VAT. DPS jest budżetową jednostką organizacyjną Powiatu. Placówka cały czas wykonuje zadania opiekuńcze. W związku z tym produkt będący wynikiem zrealizowania projektu, w tym przypadku zmodernizowany budynek nie będzie w żaden sposób wykorzystywany do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. W omawianym zdarzeniu brak jest naczelnej zasady pozwalającej pomniejszenie VAT-u naliczonego z faktur dotyczących zadania inwestycyjnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym

(Dz. U. z 2020 r. poz. 920) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie powiatowym, do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. W szczególności zadania te obejmują sprawy z zakresu utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy o samorządzie powiatowym).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...". Dom Pomocy Społecznej jest jednostką budżetową Powiatu. Wnioskodawca wykonuję zadania w budynku będącym jego własnością.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy będzie mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z projektem.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W świetle okoliczności wynikających z wniosku należy stwierdzić, że w omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony. Z opisu sprawy wynika, że projekt będzie realizowany w placówce wykonujące zadania z obszaru pomocy społecznej. Zadania te wchodzą w zakres statutowych zadań publicznych, nałożonych Powiatowi odrębnymi przepisami prawa. Wnioskodawca podał, że w związku z realizacją wykonywanego projektu nabywane usługi i towary będą przez Powiat wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Po zakończeniu projektu budynek Domu Pomocy Społecznej będzie służył wyłącznie celom opiekuńczym i w żadnym zakresie nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z ww. projektem.

Reasumując Wnioskodawca nie ma możliwości pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w toku wykonywania projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektronicznąna adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl