0111-KDIB3-2.4012.489.2017.2.MN - Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 listopada 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.489.2017.2.MN Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 sierpnia 2017 r. (data wpływu 25 sierpnia 2017 r.) uzupełnionym pismem z 6 listopada 2017 r. (data wpływu 10 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "XXX". Ww. wniosek został uzupełnionym pismem z 6 listopada 2017 r. (data wpływu 10 listopada 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 26 października 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.489.2017.1.MN.

We wniosku, uzupełnionym pismem z 6 listopada 2017 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W budżecie na 2017 rok Gminy zostały zabezpieczone środki na realizację projektu pn.: "XXX" dofinansowanego w części ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w ramach naboru 11. Osi Priorytetowej Rewitalizacja przestrzeni regionalnej. Działanie 11.2 Odnowa obszarów wiejskich".

Realizacja inwestycji polega na wykonaniu prac remontowych/rozbudowy w:

* obiektach użyteczności publicznej: remizy OSP w U.i w K.

* domach ludowych - DL K. DL S., DL W., przeznaczonych na potrzeby lokalnej społeczności

* oraz rewitalizacji przestrzeni publicznej w U.i parku w S.

Remiza OSP w U.- obiekt stanowi zaplecze lokalowe dla działalności OSP. Zakres realizowanych robót obejmuje m.in. remont sali spotkań, zaplecza socjalnego i kuchni zakup wyposażenia oraz monitoring Remiza OSP K. - znajdujące się w budynku sale spotkań i pomieszczenia świetlicowe przeznaczone dla potrzeb społeczności lokalnej Zakres realizowanych robót obejmuje m.in. rozbudowę budynku, ocieplenie, wykonanie elewacji, remont dachu, zagospodarowanie terenów oraz monitoring.

Dom Ludowy S.- pomieszczenie Świetlicy wiejskiej oraz sali do organizacji imprez lokalnych i uroczystości, w obiekcie znajdują się również pomieszczenia w którym prowadzony jest sklep. Cały budynek został Gminie przekazany przez Spółdzielnie "S." w 1991 r. Spółdzielnia "S." zgodnie z Uchwałą Nr 7 z 19 marca 1991 r. Walnego Zgromadzenia Przedstawicieli Gminnej Spółdzielni "S." zachowała prawo do nieodpłatnego użytkowania na czas nieoznaczony pomieszczeń sklepu znajdujących się w tym budynku. Jedynym przychodem jest przychód z tytułu refakturowania kosztów zużycia gazu, który stanowi refundacje poniesionych wydatków Administratorem w zakresie refakturowania kosztów zużycia gazu jest zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Sz. - zakład budżetowy Gminy. Od 1 stycznia 2017 r. Gmina rozlicza podatek VAT razem z zakładem. Zakres realizowanych robót obejmuje m.in. elewacje budynku, stolarkę okienną oraz remont pomieszczeń na parterze.

Dom Ludowy W. - zaplecze lokalowe dla świetlicy wiejskiej, obecnie część budynku wykorzystywana jako siedziba stowarzyszenia hodowców gołębi - umowa użyczenia. Zakres realizowanych robót obejmuje roboty wewnętrzne dot. świetlicy m.in. remont sali spotkań i zaplecza socjalnego - kuchni, zakup wyposażenia oraz wykonanie prac zewnętrznych przy budynku m.in. elewacji, utwardzenia terenu, robót brukarskich, montażu malej architektury, monitoringu.

Dom Ludowy K.- zaplecze lokalowe dla świetlicy wiejskiej. Zakres realizowanych robót obejmuje m.in. termomodernizacje, remont i przebudowę pomieszczeń, zaplecze sanitarne i kuchenne oraz zagospodarowanie otoczenia wraz z oświetleniem parkowym Rewitalizacja rynku w U.oraz parku wokół dworu w S.zarówno rynek jak i dwór pełnią funkcję społeczną, reprezentacyjna i rekreacyjną. Zakres realizowanych robót obejmuje m.in zagospodarowanie terenów, wykonanie nowych nasadzeń zielem, mała architektura oraz monitoring.

Pomieszczenia świetlic będące prawie w każdym budynku Domu Ludowego czy też remizy OSP są wynajmowane odpłatnie na różnego rodzaju imprezy okolicznościowe jak również korzystają z niej nieodpłatnie mieszkańcy podczas spotkań, zebrań wiejskich. Właścicielem budynków jest Gmina, administratorem w zakresie opłat za wynajem jest Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Sz. - zakład budżetowy Gminy. Po centralizacji od 1 stycznia 2017 r. Gmina rozlicza podatek VAT łącznie z zakładem budżetowym.

Faktury za nabyte towary i usługi (roboty budowlane) będą wystawiane na Gminę. Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT, posiada numer NIP.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że zakupione towary i usługi w związku z realizacją wniosku będą służyły do następującej kategorii czynności, w przypadku:

a.

budynku remizy OSP U.do kategorii czynności:

* niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (realizacja zadań własnych gminy zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym - art. 7 ust. 1 pkt 15)

b.

budynku remizy OSP w K. do kategorii czynności:

* opodatkowanych (najem okazjonalny)

* niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (nieodpłatne udostępnianie mieszkańcom na potrzeby np. zebrań wiejskich - realizacja zadań własnych gminy zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym - art. 7 ust. 1 pkt 15)

c.

budynku Domu Ludowego K.do kategorii czynności:

* opodatkowanych (najem okazjonalny)

* niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (nieodpłatne udostępnianie mieszkańcom na potrzeby np. zebrań wiejskich - realizacja zadań własnych gminy zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym - art. 7 ust. 1 pkt 15)

d.

budynku Domu Ludowego S. do kategorii czynności:

* opodatkowanych (najem pod działalność gospodarczą, odsprzedaż kosztów mediów)

* niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (nieodpłatne udostępnianie mieszkańcom na potrzeby np. zebrań wiejskich - realizacja zadań własnych gminy zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym - art. 7 ust. 1 pkt 15, w przypadku pomieszczenie sklepu - nieodpłatne użytkowanie)

e.

budynku Domu Ludowego W. do kategorii czynności:

* niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (nieodpłatne udostępnianie mieszkańcom na potrzeby np. zebrań wiejskich - realizacja zadań własnych gminy zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym - art. 7 ust. 1 pkt 15, umowa użyczenia)

Nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu w odniesieniu do wydatków związanych z rewitalizacją przestrzeni publicznej: rynku w U. oraz parku w S.nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Obiekty te jak opisano w wniosku pełnią funkcję społeczną, reprezentacyjną i rekreacyjną

Wydatki poniesione przez Gminę na remont budynku Domu Ludowego w S.w stosunku do pomieszczenia w którym obecnie prowadzony jest sklep jak i w stosunku do pomieszczenia przeznaczonego pod wynajem Gmina będzie mogła na podstawie kosztorysu wyodrębnić na: wydatki dotyczące tylko pomieszczenia sklepu, pomieszczenia przeznaczonego pod wynajem oraz wydatki dotyczące części wspólnych obliczonych procentowo z wykorzystaniem powierzchni budynku.

Obecnie pomieszczenie sklepu nie jest wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych - w pomieszczeniu prowadzony jest sklep, ale wynajmujący nie płaci żadnego z tego tytułu czynszu - zgodnie z opisem we wniosku wynajmujący - po przekazaniu całego budynku Gminie zachował prawo do nieodpłatnego użytkowania na czas nieoznaczony. Jedynym przychodem jest przychód z tytułu refakturowania kosztów zużycia gazu, ale stanowi on tylko refundacje poniesionych wydatków.

W stosunku do wydatków poniesionych na pomieszczenie w którym obecnie prowadzony jest sklep oraz pomieszczenie przeznaczone pod wynajem w Domu Ludowym S., Gmina będzie w stanie wyodrębnić na podstawie kosztorysu wydatki przypisane do działalności gospodarczej oraz wyodrębnić wydatki stanowiące części wspólne, natomiast w stosunku do pozostałych pomieszczeń w budynkach użyteczności publicznej: pomieszczeń świetlic wiejskich wraz z zapleczem lokalowym, sali spotkań Gmina nie będzie w stanie wyodrębnić poniesionych wydatków w całości do działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z pracami remontowymi/rozbudową w: obiektach użyteczności publicznej:

* remizy OSP w U. i w K.

* domach ludowych - DL K., DL S., DL W., przeznaczonych na potrzeby lokalnej społeczności

* oraz rewitalizacji przestrzeni publicznej w U.i parku w S.?

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane w piśmie z 6 listopada 2017 r.):

W przypadku obiektów użyteczności publicznej tj.

a.

remiza OSP U.- remontem ma być objęte zaplecze lokalowe przeznaczone na potrzeby miejscowej społeczności, lokalnych stowarzyszeń, Gminie z tytułu wydatków poniesionych na remont nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia, pomieszczenie to będzie udostępniane nieodpłatnie mieszkańcom, nie będzie przedmiotem najmu.

b.

remiza OSP K. - remontem ma być objęte pomieszczenie świetlicy wiejskiej oraz sale spotkań przeznaczone dla potrzeb społeczności lokalnej - wynajmowane odpłatnie na różnego rodzaju imprezy okolicznościowe jak i udostępniane nieodpłatnie mieszkańcom. Gmina kwotę podatku naliczonego poniesionego przy wydatkach związanych z remontem sali spotkań oraz pomieszczenia świetlicy będzie mogła odliczyć tylko częściowo przy zastosowaniu prewskaźnika o którym mowa w Rozporządzeniu wykonawczym do ustawy z dnia z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników, w którym Minister Finansów określił wzór jaki powinny zastosować jednostki samorządu terytorialnego przy wyliczeniu prewskaźnika - w przypadku wykonywania zadań związanych z działalnością gospodarczą (opodatkowanych i zwolnionych) jak i nieopodatkowanych.

c. Dom Ludowy K.- mieszcząca się w budynku świetlica wiejska oraz jej zaplecze lokalowe będące przedmiotem remontu przeznaczone jest dla potrzeb społeczności lokalnej - wynajmowane odpłatnie na różnego rodzaju imprezy okolicznościowe jak i udostępniane nieodpłatnie mieszkańcom. Kwotę podatku naliczonego poniesionego przy wydatkach na remont zaplecza lokalowego, Gmina będzie mogła odliczyć tylko częściowo przy zastosowaniu prewskaźnika o którym mowa w Rozporządzeniu wykonawczym do ustawy z dnia z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabranych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników, w którym Minister Finansów określił wzór jaki powinny zastosować jednostki samorządu terytorialnego przy wyliczeniu prewskaźnika w przypadku wykonywania zadań związanych z działalnością gospodarczą (opodatkowanych i zwolnionych) jak i nieopodatkowanych.

d. Dom Ludowy S.- w budynku znajduje się pomieszczenie świetlicy wiejskiej, sali do organizacji imprez lokalnych i uroczystości, baza lokalowa stowarzyszeń, oraz dwa pomieszczenia przeznaczone pod działalność gospodarczą: w jednym z nich prowadzony jest sklep - ale jak opisano w wniosku wynajmujący nie płaci z tego tytułu czynszu - wynajmujący - Spółdzielnia S. po przekazaniu całego budynku Gminie zachował prawo do nieodpłatnego użytkowania na czas nieoznaczony. Jedynym przychodem jest przychód z tytułu refakturowania kosztów zużycia gazu, ale stanowi on tylko refundacje poniesionych wydatków, natomiast drugie pomieszczenie w przyszłości ma być przeznaczone pod wynajem. W przypadku wydatków poniesionych na remont pomieszczenia świetlicy i sali do organizacji imprez przeznaczonych dla potrzeb społeczności lokalnej, udostępniane nieodpłatnie mieszkańcom, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia. W przypadku nakładów poniesionych na remont pomieszczenia w którym prowadzony jest sklep gmina nie nabędzie prawa do odliczenia - po pierwsze zgodnie z opisanym stanem faktycznym wynajmujący nie płaci czynszu za najem, a po drugie jedynym przychodem jaki przynosi pomieszczenie jest przychód z tytułu refakturowania kosztów mediów - ale jest to tylko refundacja poniesionych wydatków, natomiast w przypadku drugiego pomieszczenia przeznaczonego pod najem Gmina nabędzie pełne prawo do odliczenia kwoty podatku VAT od poniesionych wydatków,

e. Dom Ludowy W. - przedmiotem remontu ma być remont zaplecza lokalowego dla świetlicy wiejskiej przeznaczonej na potrzeby społeczności lokalnej - udostępniane nieodpłatnie mieszkańcom oraz remont pomieszczenia w którym obecnie mieści się siedziba stowarzyszenia hodowców gołębi - zgodnie z zawartą z Gminą umową użyczenia. Gminie od wydatków poniesionych na remont pomieszczenia świetlicy i sali do organizacji imprez jak i również pomieszczanie w którym mieści się siedziba hodowców gołębi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia bowiem nie wystąpi związek miedzy dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzona działalnością gospodarczą.

f. rewitalizacja przestrzeni publicznej: rynku w U.i parku w S. - w przypadku nakładów poniesionych zarówno na rynek jak i park Gmina nie nabędzie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego - nie wystąpi bowiem związek pomiędzy dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Obiekty te pełnią funkcję społeczną, reprezentacyjną i rekreacyjną.

Reasumując powyższe zdaniem Gminy:

* w przypadku pomieszczeń przeznaczonych pod wynajem - pomieszczenie w Domu Ludowym S.przeznaczone pod wynajem - Gminie będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od poniesionych wydatków zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.)

* w przypadku pomieszczeń świetlicy wiejskiej oraz sali spotkań w budynku remizy OSP K. oraz pomieszczenia świetlicy wiejskiej wraz z zapleczem lokalowym w budynku Domu Ludowego K.- Gmina nabędzie częściowe prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od poniesionych wydatków - odliczając podatek przy zastosowaniu prewskaźnika o którym mowa w Rozporządzeniu wykonawczym do ustawy z dnia z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników, w którym Minister Finansów określił wzór jaki powinny zastosować jednostki samorządu terytorialnego przy wyliczeniu prewskaźnika - w przypadku wykonywania zadań związanych z działalnością gospodarczą (opodatkowanych i zwolnionych) jak i zadań nie związanych z działalnością gospodarczą (nie opodatkowanych).

* w przypadku pozostałych pomieszczeń - pomieszczenia w remizie OSP U., pomieszczenia świetlicy wiejskiej, sali do organizacji imprez lokalnych i uroczystości w Domu Ludowym S., pomieszczenia świetlicy wiejskiej wraz z zapleczem lokalowym i pomieszczenie w którym mieści się siedziba hodowców gołębi w Domu Ludowym W.jak również rewitalizacji przestrzeni publicznej: rynku w U.i parku w S.Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od poniesionych wydatków - nie wystąpi bowiem związek pomiędzy dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością gospodarczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Z art. 86 ust. 22 ustawy wynika, że minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r. poz. 2193).

Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej "sposobem określenia proporcji" oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Z § 2 pkt 5 rozporządzenia wynika, że przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego rozumie się urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, działający w formie samorządowej jednostki budżetowej. Przez jednostkę budżetową, zgodnie z § 2 pkt 6 rozporządzenia, rozumie się utworzoną przez jednostkę samorządu terytorialnego, samorządową jednostkę budżetową. Z kolei zakładem budżetowym jest, stosownie do § 2 pkt 7 rozporządzenia, utworzony przez jednostkę samorządu terytorialnego, samorządowy zakład budżetowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, w związku z czym przyznano jej na podstawie ust. 2 powołanego przepisu osobowość prawną. Stosownie do art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i 15 ww. ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy w budżecie na 2017 rok Gminy zostały zabezpieczone środki na realizację projektu pn.: "XXX". Realizacja inwestycji polega na wykonaniu prac remontowych/rozbudowy w:

* obiektach użyteczności publicznej: remizy OSP w U.i w K.

* domach ludowych - DL K. DL S., DL W., przeznaczonych na potrzeby lokalnej społeczności

* oraz rewitalizacji przestrzeni publicznej w U.i parku w S.

Faktury za nabyte towary i usługi (roboty budowlane) będą wystawiane na Gminę.

zakupione towary i usługi w związku z realizacją wniosku będą służyły do następującej kategorii czynności, w przypadku:

a.

budynku remizy OSP U.do kategorii czynności:

* niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (realizacja zadań własnych gminy zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym - art. 7 ust. 1 pkt 15)

b.

budynku remizy OSP w K. do kategorii czynności:

* opodatkowanych (najem okazjonalny)

* niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (nieodpłatne udostępnianie mieszkańcom na potrzeby np. zebrań wiejskich - realizacja zadań własnych gminy zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym - art. 7 ust. 1 pkt 15)

c.

budynku Domu Ludowego K.do kategorii czynności:

* opodatkowanych (najem okazjonalny)

* niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (nieodpłatne udostępnianie mieszkańcom na potrzeby np. zebrań wiejskich - realizacja zadań własnych gminy zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym - art. 7 ust. 1 pkt 15)

d.

budynku Domu Ludowego S. do kategorii czynności:

* opodatkowanych (najem pod działalność gospodarczą, odsprzedaż kosztów mediów)

* niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (nieodpłatne udostępnianie mieszkańcom na potrzeby np. zebrań wiejskich - realizacja zadań własnych gminy zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym - art. 7 ust. 1 pkt 15, w przypadku pomieszczenie sklepu - nieodpłatne użytkowanie)

e.

budynku Domu Ludowego W. do kategorii czynności:

* niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (nieodpłatne udostępnianie mieszkańcom na potrzeby np. zebrań wiejskich - realizacja zadań własnych gminy zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym - art. 7 ust. 1 pkt 15, umowa użyczenia)

Nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu w odniesieniu do wydatków związanych z rewitalizacją przestrzeni publicznej: rynku w U. oraz parku w S.nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego związanych z przedmiotową inwestycją.

Z przywołanych na wstępie przepisów prawa wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Mając na uwadze brzmienie cytowanych powyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Gminy jest przypisanie konkretnych zakupów do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku. W konsekwencji, z tytułu zakupów, które można przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego. Jednocześnie w odniesieniu do zakupów, które w całości będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia.

Natomiast w odniesieniu do tych zakupów, które wykorzystywane będą zarówno do celów prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej (czynności opodatkowane) oraz do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu), a Wnioskodawca nie będzie w stanie ich powiązać z konkretnymi kategoriami działalności, będzie miał obowiązek stosowania proporcji określonej w art. 86 ust. 2a-2 h ustawy.

Odnosząc się w pierwszej kolejności do zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi należy wskazać, że jak wynika z przedstawionych okoliczności sprawy, wydatki poniesione przez Gminę na remont budynku Domu Ludowego w S.w stosunku do pomieszczenia w którym obecnie prowadzony jest sklep jak i w stosunku do pomieszczenia przeznaczonego pod wynajem, Gmina będzie mogła na podstawie kosztorysu wyodrębnić na: wydatki dotyczące tylko pomieszczenia sklepu, pomieszczenia przeznaczonego pod wynajem oraz wydatki dotyczące części wspólnych obliczonych procentowo z wykorzystaniem powierzchni budynku.

Zatem w odniesieniu do towarów i usług nabytych w związku z remontem pomieszczenia przeznaczonego pod wynajem w budynku Domu Ludowego w S., które to zakupy Wnioskodawca jest w stanie w całości przypisać do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (wynajem pomieszczenia), Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego.

Odnośnie natomiast zakupów związanych z realizacją przedmiotowego projektu, dotyczących pomieszczenia w remizie OSP U., pomieszczenia świetlicy wiejskiej, sali do organizacji imprez lokalnych i uroczystości oraz pomieszczenia oddanego w nieodpłatne użytkowanie pod sklep w Domu Ludowym S., pomieszczenia świetlicy wiejskiej wraz z zapleczem lokalowym i pomieszczenia w którym mieści się siedziba hodowców gołębi w Domu Ludowym W. jak również rewitalizacji przestrzeni publicznej: rynku w U.i parku w S.Gminie, które - jak wyraźnie wynika z opisu sprawy - nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych należy stwierdzić, że nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Zatem, z uwagi na niespełnienie przesłanek z art. 86 ust. 1 ustawy Gmina w ogóle nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków.

Ponadto z opisu sprawy wynika, że w związku z realizowanym projektem Wnioskodawca ponosił wydatki, które są związane zarówno z wykonywaniem przez Gminę działalności gospodarczej (czynności opodatkowane - odpłatne wynajmowanie pomieszczeń na rożnego rodzaju imprezy okolicznościowe) jak również do wykonywania działalności innej niż gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT - nieodpłatne udostępnianie mieszkańcom), a ich przyporządkowanie wyłącznie do działalności gospodarczej jest niemożliwe.

Zgodnie zaś z przywołanym wcześniej przepisem art. 86 ust. 2a ustawy, w sytuacji gdy podatnik nie jest w stanie przypisać tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej (nabywa towary i usługi wykorzystywane zarówno do celów działalności gospodarczej i działalności innej niż gospodarcza), dokonując odliczenia podatku naliczonego winien zastosować sposób określenia proporcji przewidziany w przepisach art. 86 ust. 2a-2 h ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę opisane okoliczności, na tle powołanych przepisów należy stwierdzić, że w odniesieniu do wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę na remont pomieszczeń świetlicy wiejskiej oraz sali spotkań w budynku remizy OSP K. oraz pomieszczenia świetlicy wiejskiej wraz z zapleczem lokalowym w budynku Domu Ludowego K., związanych zarówno z działalnością gospodarczą jak i niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, których Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować wyłącznie do działalności gospodarczej, Wnioskodawca będzie zobowiązany do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu współczynnika (proporcji) umożliwiającego odliczenie podatku naliczonego w prawidłowej wysokości w odniesieniu do nabywanych towarów i usług wykorzystywanych do celów mieszanych, zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a-2 h ustawy o VAT.

Powołane bowiem przepisy art. 86 ust. 2a-2 h ustawy mają zastosowanie do sytuacji - jak to ma miejsce w niniejszej sprawie - w której nabywane są towary i usługi, wykorzystywane będą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

W takich okolicznościach kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Wnioskodawca będzie zatem zobowiązany do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu prewspółczynnika (preproporcji) umożliwiającego odliczenie podatku naliczonego w prawidłowej wysokości w odniesieniu do wydatków których nie jest w stanie przypisać w całości do działalności gospodarczej, zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a-2 h ustawy o VAT oraz rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podmiotów.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Reasumując, w związku z realizacją przedmiotowego projektu:

* Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług, które może przypisać w całości do czynności opodatkowanych dotyczących pomieszczenia w Domu Ludowym S.przeznaczonego pod wynajem,

* Gminie będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług, których nie jest w stanie w całości przypisać do działalności gospodarczej, w tym dotyczących pomieszczeń świetlicy wiejskiej oraz sali spotkań w budynku remizy OSP K. oraz pomieszczenia świetlicy wiejskiej wraz z zapleczem lokalowym w budynku Domu Ludowego K., obliczonego zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a-2 h ustawy o VAT oraz rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podmiotów,

* Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dotyczących pomieszczenia w remizie OSP U., pomieszczenia świetlicy wiejskiej, sali do organizacji imprez lokalnych i uroczystości oraz pomieszczenia oddanego w nieodpłatne użytkowanie pod sklep w Domu Ludowym S., pomieszczenia świetlicy wiejskiej wraz z zapleczem lokalowym, pomieszczenia w którym mieści się siedziba hodowców gołębi w Domu Ludowym W. oraz rewitalizacji przestrzeni publicznej: rynku w U.i parku w S.

Zatem, oceniane całościowo stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl