0111-KDIB3-2.4012.483.2017.1.ASZ - Brak prawa do odliczania VAT w związku z realizacją projektu objętego gminnym programem rewitalizacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 listopada 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.483.2017.1.ASZ Brak prawa do odliczania VAT w związku z realizacją projektu objętego gminnym programem rewitalizacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2017 r. (data wpływu 16 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z 8 listopada 2017 r. oraz 10 listopada 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego VAT z tytułu poniesienia nakładów inwestycyjnych przez Gminę z tytułu realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2017 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony uzupełnionym pismem z 8 listopada 2017 r. oraz 10 listopada 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego VAT z tytułu poniesienia nakładów inwestycyjnych przez Gminę z tytułu realizacji projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe uzupełnione pismem z 8 listopada 2017 r. oraz pismem z 10 listopada 2017 r.:

Gmina O. (Wnioskodawca)planuje wykonanie inwestycji w ramach poddziałania 11.1.1 Rewitalizacja głównych ośrodków miejskich w regionie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Projekt "..." składa się z trzech przedsięwzięć zlokalizowanych na terenie miasta O. Wszystkie inwestycje realizowane będą w południowo-wschodniej części miasta, na terenie objętym Gminnym Programem Rewitalizacji O.

1. Modernizacja budynku Przedszkola nr 8 w O. wraz z zagospodarowaniem terenu wokół przedszkola. W ramach projektu zaplanowano:

* docieplenie budynku,

* modernizacja studzienek piwnicznych,

* wykonanie opaski wokół budynku,

* wykonanie dojść i chodników oraz montaż małej architektury,

* modernizacja wybranych pomieszczeń,

* wymiana wybranej stolarki okiennej i drzwiowej,

* modernizacja posadzki schodów,

* wykonanie opaski wokół budynku.

2. Budowa targowiska - ul. O. w O. Inwestycja obejmuje wymianę nawierzchni funkcjonującego obecnie targowiska, celem poprawy bezpieczeństwa i komfortu jego użytkowania. Targowisko zachowa istniejące wymiary i zagospodarowanie: powierzchnia użytkowa (betonowa) 836,8 m2, zieleń 9,3 m2.

3. Chodnik przy ul. S. o łącznej długości ok. 108 m (powierzchnia chodnika: 206,3 m2). Celem wymiany chodnika jest zwiększenie bezpieczeństwa i wygody ruchu pieszego.

Wnioskodawcą projektu jest Gmina. Wnioskodawca będzie jednocześnie inwestorem tj. podmiotem ponoszącym wydatki związane z realizacją inwestycji. Faktury za prace dotyczące realizacji projektu wystawiane będą bezpośrednio na Gminę.

Gmina będzie właścicielem produktów projektu w trakcie realizacji zadania oraz w okresie trwałości projektu, pozostając w odpowiedzialności za funkcjonowanie powstałych produktów.

Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura dotycząca Przedszkola nr 8 zostanie przekazana w nieodpłatny trwały zarząd jednostce organizacyjnej Gminy O. - Przedszkolu nr 8 w O. Na powstałej infrastrukturze nie będą pobierane opłaty opodatkowane wynikające z realizacji projektu.

Pozostała infrastruktura dotycząca projektu pozostanie własnością Gminy, która w ramach zadania dotyczącego targowiska będzie prowadziła działalność opodatkowaną, od której będzie mogła odzyskać podatek VAT w 100%, VAT przy targowisku: niekwalifikowalny skoro inwestycja będzie wykorzystywana zarówno do czynności opodatkowanych (udostępnianie stanowisk targowych za opłatą rezerwacyjną) jak i niepodlegających opodatkowaniu (udostępnianie targowiska jako organ władzy publicznej), z uwagi na trudność w oszacowaniu sprzedaży opodatkowanej, Gmina przyjmuje, że VAT stanowi koszt niekwalifikowalny.

Odliczenie VATu odbędzie się w korektach rocznych na podstawie faktycznego wykorzystania targowiska. W przypadku częściowej sprzedaży opodatkowanej, to Gminie będzie przysługiwało częściowe prawo do odliczenia podatku VAT.

Natomiast Gmina realizując zadanie dotyczące budowy chodnika, wykonuje zadania własne zapisane w ustawie o samorządzie gminnym. Warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT nie zostanie spełniony, gdyż efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Forma przekazania majątku:

Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura dotycząca Przedszkola nr 8 zostanie przekazana w nieodpłatny trwały zarząd jednostce organizacyjnej Gminy O. - Przedszkolu nr 8 w O. Pozostałą częścią majątku będzie zarządzał Wnioskodawca.

Sposób wykorzystania majątku:

1.

chodnik - nieodpłatnie, ogólnodostępny;

2.

targowisko - odpłatnie poprzez zawarcie umów dzierżawy terenu za zajęcie pod stanowiska handlowe oraz pobieranie opłat targowych przez Gminę;

3. Przedszkole nr 8 - nieodpłatnie, prowadzona tam działalność zgodnie ze Statutem Przedszkola.

Droga, przy której przebudowany zostanie chodnik, o którym mowa we wniosku, jest drogą gminną należącą do Gminy.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji zadania polegającego na modernizacji budynku Przedszkola nr 8 w O. wraz z zagospodarowaniem terenu wokół przedszkola nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z tytułu poniesienia wskazanych nakładów inwestycyjnych przez Gminę?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sprecyzowane pismem z 8 listopada 2017 r., a odnośnie prawa do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z tytułu budowy targowiska - pismem z 10 listopada 2017 r.):

Gmina nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z tytułu poniesienia wskazanych nakładów inwestycyjnych przez Gminę.

Gmina w zakresie w jakim wykorzystuje targowisko do czynności opodatkowanych ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy), utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 cyt. ustawy), targowisk i hal targowych (art. 7 ust. 1 pkt 11 cyt. ustawy) oraz gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina będzie realizowała projekt pn."...", który składa się z trzech przedsięwzięć zlokalizowanych na terenie miasta.

W pierwszej kolejności wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z tytułu poniesienia nakładów inwestycyjnych związanych z modernizacją Przedszkola nr 8.

Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi zakupione w celu realizacji zadania polegającego na modernizacji budynku Przedszkola nr 8 w O. wraz z zagospodarowaniem terenu wokół przedszkola nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, gdyż - jak wynika z opisu sprawy - towary i usługi zakupione w celu realizacji tego przedsięwzięcia nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z modernizacją Przedszkola nr 8.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą także prawa do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z tytułu poniesienia nakładów inwestycyjnych związanych z wymianą chodnika.

Zgodnie z art. 4 punkt 6 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1440 z późn. zm.), chodnik to część drogi przeznaczona do ruchu pieszych.

Analizując okoliczności przedmiotowej sprawy w kontekście przywołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że Gmina realizując opisane zadanie, nie działała w charakterze podatnika. W okolicznościach przedmiotowej sprawy istotny jest fakt, że Gmina nie przeznacza wybudowanego chodnika do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Z opisu sprawy wynika, że droga, przy której przebudowany zostanie chodnik, o którym mowa we wniosku, jest drogą gminną należącą do Gminy. Jako sposób wykorzystania majątku Wnioskodawca wskazał - nieodpłatnie, ogólnodostępny.

Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z wymianą chodnika. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Ostatnią kwestią, której interpretacji oczekuje Wnioskodawca jest prawo do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z tytułu poniesienia nakładów inwestycyjnych związanych z budową targowiska.

Z opisu sprawy wynika, że inwestycja będzie wykorzystywana zarówno do czynności opodatkowanych (udostępnianie stanowisk targowych za opłatą rezerwacyjną) jak i niepodlegających opodatkowaniu (udostępnianie targowiska jako organ władzy publicznej).

Z uwagi na treść przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy, w pierwszej kolejności, jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju działalności, z którym wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

Natomiast - w świetle powołanych przepisów art. 86 ust. 2a ustawy - w sytuacji, gdy przypisanie nabywanych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej - "sposób określenia proporcji".

Zatem w świetle powołanych przepisów, należy stwierdzić że z tytułu poniesienia nakładów inwestycyjnych związanych z budową targowiska, Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie, w jakim targowisko będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo, jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl