0111-KDIB3-2.4012.425.2019.3.MD - Brak prawa do odliczania przez szpital podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, którego przedmiotem są prace remontowo-budowlane na oddziałach szpitalnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 września 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.425.2019.3.MD Brak prawa do odliczania przez szpital podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, którego przedmiotem są prace remontowo-budowlane na oddziałach szpitalnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2019 r. (data wpływu 11 lipca 2019 r.) uzupełnionym pismem z 20 sierpnia 2019 r. (data wpływu 27 sierpnia 2019 r.) oraz pismem z 4 września 2019 r. (data wpływu 9 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 20 sierpnia 2019 r. (data wpływu 27 sierpnia 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 13 sierpnia 2019 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.425.2019.1.MD oraz pismem z 4 września 2019 r. (data wpływu 9 września 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 29 sierpnia 2019 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.425.2019.2.MD.

We wniosku, uzupełnionym pismem z 20 sierpnia 2019 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Szpital jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Zgodnie ze statutem do podstawowych celów Szpitala należy prowadzenie działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia. Do zadań Szpitala Powiatowego należą udzielanie kompleksowych świadczeń medycznych z zakresu leczenia szpitalnego, udzielanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych, prowadzenie szkoły rodzenia, wykonywanie badań diagnostycznych, orzekanie i wydawanie opinii o stanie zdrowia, realizacji programów z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia oraz realizacji zadań w zakresie obrony cywilnej i obronności oraz zarządzania kryzysowego.

Szpital może uzyskiwać środki finansowe z NFZ - świadcząc usługi statutowe, jak również z odpłatnej działalności leczniczej innej niż ww. wymieniona w zakresie usług zdrowotnych (działalności leczniczej nie objętej finansowaniem ze środków publicznych), wynajmu i dzierżawy (chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej), z wydzielonej działalności gospodarczej, o ile nie pozostaje w sprzeczności z celami i zadaniami szpitala, z darowizn, zapisów, spadków oraz ofiarności publicznej.

Z punktu widzenia rozliczania podatku VAT, Szpital wykonuje zarówno czynności (świadczy usługi) uprawniające i nieuprawniające do odliczenia naliczonego podatku.

Szpitalowi przysługuje prawo obniżenia należnego podatku VAT za pomocą proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy. Jednocześnie, z uwagi na fakt, że proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 art. 90 nie przekracza 2%, Szpital uznaje, że proporcja ta wynosi 0% i nie dokonuje odliczenia podatku.

Szpital Powiatowy wystąpił z wnioskiem o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla osi priorytetowej: X Rewitalizacja oraz Infrastruktura Społeczna i Zdrowotna dla działania: 10.1. Infrastruktura Ochrony Zdrowia.

W związku z realizacją ww. projektu pt. "....", planowane są prace remontowo-budowlane na oddziałach szpitalnych w tym: oddziale chirurgii ogólnej, pododdziału kardiologicznego, oddziału położniczo-ginekologicznego wraz z oddziałem noworodkowym, zakładzie RTG, sterylizatornii w medycznym laboratorium diagnostycznym, bloku operacyjnym oraz w pomieszczeniach przeznaczonych na rezonans medyczny.

Ponadto prace dotyczą również wymiany i montażu dwóch wind, jak również zakupu aparatury, sprzętu medycznego i wyposażenia, co pozwoli na podniesienie jakości świadczeń medycznych oraz warunków pobytu pacjentów na oddziałach szpitalnych oraz zakupu oprogramowania i sprzętu IT na oddziałach, celem wdrożenia nowych rozwiązań.

W odniesieniu do ww. wniosku instytucja zarządzająca RPO - Wydział Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego zobowiązała szpital do przedłożenia indywidualnej interpretacji organu podatkowego potwierdzającego prawidłowość przyjętego przez szpital systemu rozliczeń podatku VAT i nie odliczenia podatku we wskazanym przez Szpital zakresie.

Szpital działając w oparciu o art. 86 ust. 2a oraz art. 90 ust. 1 i ust. 2 w powiązaniu z art. 90 ust. 10 pkt 2, jak również mając na względzie fakt, iż poczynione wydatki w żadnym zakresie nie będą dotyczyły stricte czynności opodatkowanych, złożył oświadczenie, o nie rozliczeniu podatku VAT od wydatków związanych z realizacją ww. projektu.

Szpital oświadcza, iż towary i usługi nabywane w ramach ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Szpital jako nabywca towarów i usług (beneficjent projektu) związanych z realizacją ww. projektu będzie wskazany na fakturach VAT dokumentujących poniesione wydatki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Szpital ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług związanego z pokryciem kosztów modernizacji i doposażenia komórek organizacyjnych Szpitala Powiatowego w sprzęt medyczny i wyposażenie, a także sprzęt IT i oprogramowanie na oddziałach szpitalnych w związku z realizacją projektu pt. "..."?

Zdaniem Wnioskodawcy, towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu "...." będą związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług. Towary te i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Szpital czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Nabyte w ramach projektu towary i usługi będą wykorzystywane tylko i wyłącznie w celach statutowych Szpitala tj. w celu realizacji usług w zakresie opieki medycznej służącej zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia przez jednostki organizacyjne szpitala zwolnione z podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy).

W związku realizacją ww. projektu Szpital nie ma prawa do odliczania podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego

o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podkreślić również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projektu pn. "...". W ramach projektu planowane są prace remontowo-budowlane na oddziałach szpitalnych w tym oddziale chirurgii ogólnej, pododdziału kardiologicznego, oddziału położniczo-ginekologicznego wraz z oddziałem noworodkowym, zakładzie RTG, sterylizatornii w medycznym laboratorium diagnostycznym, bloku operacyjnym oraz w pomieszczeniach przeznaczonych na rezonans medyczny. Ponadto prace dotyczą również wymiany i montażu dwóch wind, jak również zakupu aparatury, sprzętu medycznego i wyposażenia oraz zakupu oprogramowania i sprzętu IT na oddziałach, celem wdrożenia nowych rozwiązań.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

W świetle okoliczności opisanych w zdarzeniu przyszłym należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie będą spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi nabywane w ramach ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "...".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Przedmiotową interpretację wydano w odniesieniu do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, w którym wskazano, że towary i usługi nabywane w ramach projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, w szczególności gdy efekty przedmiotowego projektu w jakikolwiek sposób związane będą z czynnościami opodatkowanymi, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl