0111-KDIB3-2.4012.424.2020.1.AR - Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.424.2020.1.AR Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2020 r. (data wpływu 3 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina (dalej zwana: Wnioskodawcą) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W latach 2020-2021 Gmina realizuje inwestycję "...".

Na realizacje ww. zadania Gmina stara się o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Województwa na lata 2014-2020 dla osi priorytetowej: IV. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna, dla działania: 4.1. Odnawialne źródła energii, dla poddziałania: 4.1.1. Odnawialne źródła energii - ZIT.

W ramach niniejszego przedsięwzięcia planuje się zakup i montaż ogniw fotowoltaicznych dla budynku Szkoły Podstawowej nr 1 im. B. M. w W. Projekt obejmował będzie montaż 166 paneli fotowoltaicznych. Całkowita moc zainstalowana instalacji będzie wynosiła 50 kWp i zostanie zainstalowana na dachu budynku, którego powierzchnia pozwala na montaż instalacji zajmującej łącznie ok. 290 m2. Instalacja będzie działała na zasadzie konwersji energii promieniowania słonecznego na energię elektryczną. Wytworzona energia będzie przekazywana z paneli do inwertera, który zmienia prąd stały na prąd zmienny. Instalacja będzie współpracować z siecią zewnętrzną. Wyprodukowana energia będzie wykorzystywana do pokrycia bieżącego zapotrzebowania Szkoły. Realizując ww. projekt Wnioskodawca wykonuje zadania publiczne nałożone na niego przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 713). Zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Zgodnie z art. 9 ww. ustawy, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. W ramach realizacji zadań własnych w zakresie edukacji publicznej Gmina utworzyła i prowadzi placówki oświatowe, w tym Zespół Szkół w W. będący na dzień składania niniejszego wniosku jednostką budżetową Gminy.

W budynku Zespołu Szkół w W. (dalej: Szkoła) mieści się Szkoła Podstawowa im. B. M. oraz Technikum nr 1. Obecnie trwają prace związane z likwidacją Technikum. Na mocy Uchwały Rady Gminy nr... z dnia 30 grudnia 2019 r. z dniem 31 sierpnia 2020 r. tj. z końcem roku szkolnego 2019/2020 rozwiązuje się Zespół Szkół w W. Majątek Zespołu Szkół w W. staje się majątkiem Szkoły Podstawowej nr 1 im. B. M. w W.

Zgodnie z art. 4 pkt 16 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 z późn. zm.), jednostka samorządu terytorialnego jest dla placówek oświatowych, w tym dla Szkoły, organem prowadzącym.

Gmina jest podatnikiem podatku VAT zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.

Od 1 stycznia 2017 r. Wnioskodawca prowadzi wspólne rozliczenia podatku VAT wraz ze swoimi jednostkami budżetowymi, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich europejskiego porozumienia o wolnym handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454).

W budynku Szkoły prowadzona jest obecnie oraz będzie w przyszłości:

* działalność statutowa Szkoły w zakresie edukacji publicznej - niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT,

* sporadyczna działalność opodatkowana w postaci wynajmu powierzchni pojedynczych sal lekcyjnych. Działalność dotyczy niewielkiej części pomieszczeń a dochody z tej działalności stanowią marginalną część budżetu Gminy.

* działalność zwolniona z VAT, polegająca na wynajmie lokalu wchodzącego w skład Szkoły na cele mieszkaniowe.

W związku z tym, że nakłady poniesione na realizację Projektu będą wykorzystywane przez Szkołę do całokształtu prowadzonej przez nią działalności Wnioskodawca nie ma możliwości bezpośredniego przyporządkowania omawianych wydatków do poszczególnych rodzajów działalności wykonywanej przy ich wykorzystaniu, tj. do działalności opodatkowanej, zwolnionej z VAT oraz niepodlegającej opodatkowaniu.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż wynajmowane powierzchnie stanowią niewielką część powierzchni użytkowej budynku Szkoły, najem nie ma charakteru stałego, a przychody osiągane z tego tytułu są nieznaczne dla budżetu jednostki oświatowej i marginalne dla budżetu Gminy.

Wartość proporcji obliczonej dla gminnej jednostki organizacyjnej na podstawie art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT wynosi 14%.

Prewskaźnik VAT wyliczony na podstawie § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników wynosi 0,41%. Gmina uznała, że proporcja określona dla gminnej jednostki budżetowej przy zastosowaniu rocznej struktury sprzedaży oraz prewskaźnika VAT wynosi 0%.

Umowy z firmą dokonującą faktycznego montażu instalacji fotowoltaicznych zawrze Gmina. Wszystkie faktury dotyczące wydatków poniesionych przez Gminę, związanych z realizacją inwestycji będą wystawione na Gminę i przez nią zapłacone.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, w przypadku, gdy proporcja obliczona dla Zespołu Szkół w W. w skład którego wchodzi Szkoła Podstawowa nr 1 im. B. M., na podstawie § 3 ust. 3 Rozporządzenia nie przekracza 2%, - z uwagi na treść art. 86 ust. 2g w zw. z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT - Gmina ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%, a w związku z tym, że Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W świetle przedstawionego stanu faktycznego, w przypadku, gdy proporcja obliczona dla Zespołu Szkół w W. w skład którego wchodzi Szkoła Podstawowa nr 1 im. B. M., na podstawie § 3 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie prewspółczynnika nie przekracza 2%, Gmina ma prawo - z uwagi na treść art. 86 ust. 2g w zw. z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT - uznać, że proporcja ta wynosi 0%, a w związku z tym, że Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach projektu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług bądź też dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi. Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. gdy odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są przez tego podatnika wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2 h tej ustawy.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkami niemającymi zastosowania w niniejszej sprawie), gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2 oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji" Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Zgodnie z art. 86 ust. 22 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może w drodze rozporządzenia określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie ww. przepisu zostało wydane Rozporządzenie w prawie tzw. prewspółczynnika. Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji. W Rozporządzeniu zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą, a wykaz ten obejmuje m in. jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie z § 3 ust. 1 Rozporządzenia, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Oznacza to, że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego, sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla urzędu obsługującego jednostki samorządu terytorialnego, samorządowej jednostki budżetowej oraz samorządowego zakładu budżetowego. Sposób kalkulacji wskaźnika proporcji VAT właściwego dla jednostki budżetowej jaką jest Zespół Szkół w W., został wskazany w § 3 pkt 3 Rozporządzenia i jest on określany według wzoru:

X = (A x 100)/D

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez jednostkę budżetową, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej.

D - dochody wykonane jednostki budżetowej.

Należy ponadto zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć również na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to - na mocy art. 90 ust. 2 ustawy - podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 10a ustawy, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.

Powyższe oznacza, że dla celów proporcjonalnego odliczenia, o którym mowa w art. 90 ust. 2 ustawy, przyjmuje się proporcję wyliczoną odrębnie dla każdej jednostki organizacyjnej, w tym dla jednostki budżetowej, w przypadku wykonywania przez tę jednostkę czynności opodatkowanych i zwolnionych z VAT.

Na podstawie art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku, gdy proporcja określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8: przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%; nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Zgodnie z art. 86 ust. 2g ustawy o VAT, ww. przepis art. 90 ust. 10 stosuje się odpowiednio w odniesieniu do proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a tej ustawy. Powyższe oznacza, że także w odniesieniu do tzw. prewspółczynnika, w przypadku, gdy wartość tej proporcji obliczona na podstawie przepisów Rozporządzenia nie przekroczyła 2%, podatnik ma prawo uznać, że wynosi ona 0%.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Gmina realizuje projekt "...." budynku Zespołu Szkół w W. Od września 2020 r. będzie to budynek Szkoły Podstawowej nr 1 im. B M. w W. W budynku tym prowadzona jest następująca działalność działalność statutowa Szkoły w zakresie edukacji publicznej - nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, działalność opodatkowana w postaci wynajmu powierzchni pomieszczeń pojedynczych sal lekcyjnych na cele zajęć pozalekcyjnych. Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż wynajmowane powierzchnie stanowią niewielką część powierzchni użytkowej budynku Szkoły, najem nie ma charakteru stałego, a przychody osiągane z tego tytułu są nieznaczne dla budżetu Szkoły i marginalne dla budżetu Gminy.

W związku z tym, że efekty projektu będą wykorzystywane przez Szkołę do całokształtu prowadzonej przez nią działalności, Wnioskodawca nie ma możliwości dokonania tzw. alokacji bezpośredniej, tj. przypisania omawianych wydatków w całości do działalności gospodarczej, a w ramach tej działalności - do czynności opodatkowanych i zwolnionych z VAT

W ocenie Gminy, ponieważ efekty projektu będą wykorzystywane wyłącznie przez Szkołę jako odrębną jednostkę organizacyjną Gminy z uwagi na przepisy § 3 ust. 1 i 3 Rozporządzenia oraz art. 90 ust. 10a-10b ustawy o VAT, ww. odliczenia należy dokonywać w oparciu o proporcje właściwe dla Zespołu Szkół w W. jako jednostki budżetowej.

Zdaniem Gminy - co do zasady - na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących zakup towarów i usług w ramach realizacji projektu w części, w jakiej zakupione towary i usługi będą związane z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Jednak jak wskazano w opisie stanu faktycznego, wskaźnik proporcji o którym mowa w § 3 ust. 3 Rozporządzenia wyliczony w oparciu o dane Szkoły wynosi poniżej 2% (dokładnie: 0,41%), na skutek czego Wnioskodawca uznał na podstawie art. 86 ust. 2g w zw. z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy, że proporcja ta wynosi 0%. W ocenie Wnioskodawcy powyższe oznacza, że Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z przedmiotowym projektem.

Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe, m.in. w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0115-KDIT1-2.4012.261.2018.2 KSZ z 11 maja 2018 r. gdzie stwierdzono, że:

"Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego pozwala na stwierdzenie, że skoro proporcja wyliczona dla Szkoły Podstawowej - na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług i § 3 ust. 2 przywołanego rozporządzenia - nie przekracza 2%. Gmina będzie mogła skorzystać z uprawnienia wynikającego z art. 90 ust. 10 pkt 2 i art. 86 ust. 2g ustawy, czyli będzie mogła uznać, że proporcja ta wynosi 0%. W takim przypadku Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją ww. projektu".

Analogiczne stanowisko zostało przedstawione:

* w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej Nr 0115-KDIT1-2.4012.253.2018.2 KSZ z 11 maja 2018 r.,

* w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej Nr 0111-KDIB3-2.4012.252.2019 2.ASZ z 28 czerwca 2019,

* w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej Nr 0114-KDIP4.4012.342.2019.2.EK z 3 lipca 2019.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo Organ nadmienia, że jednolity tekst ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ogłoszony jest w Dzienniku Ustaw z 2020 r. poz. 106, z późn. zm., natomiast rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników w Dzienniku Ustaw z 2015 r. poz. 2193 z późn. zm.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną

na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl