0111-KDIB3-2.4012.42.2023.1.MN - Likwidacja kasy rejestrującej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 marca 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.42.2023.1.MN Likwidacja kasy rejestrującej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 stycznia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 20 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zlikwidowania kasy rejestrującej. Uzupełnił go Pan pismem z 22 lutego 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca od 1 marca 1990 r. prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą K. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego w VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm., dalej: "ustawa o VAT").

Wnioskodawca w ramach swej działalności gospodarczej świadczy usługi sklasyfikowane w PKD jako " Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych". Usługi Wnioskodawcy polegają na grupowej i indywidualnej nauce oraz doskonaleniu pływania.

Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz na rzecz podmiotów prowadzących taką działalność. Usługi te świadczone są stacjonarnie (tzn. nie "on-line") w obiekcie basenowym.

Przedmiotem niniejszego wniosku są wyłącznie usługi świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W dalszej części wniosku Wnioskodawca odnosi się do usług świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Wnioskodawca prowadzi ewidencję osób, dla których świadczy usługi obejmującą ich imiona i nazwiska oraz terminy zajęć, w jakich dana osoba uczestniczy.

Zapłata za usługi Wnioskodawcy następuje w całości na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Opis przelewu wskazuje, jakiej osoby dotyczy płatność.

Wnioskodawca ewidencjonuje sprzedaż usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W uzupełnieniu wskazał Pan, że nie dokonuje i nie będzie dokonywał sprzedaży towarów i usług wymienionych w § 4 Rozporządzenia Ministra finansów z 22 grudnia 2021 r. "w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących".

Wnioskodawca - oprócz wskazanych we wniosku usług polegających na grupowej i indywidualnej nauce oraz doskonaleniu pływania - nie dokonuje i nie będzie dokonywał innej sprzedaży, która mogłaby podlegać ewidencjonowaniu przy użyciu kas fiskalnych.

Wnioskodawca wskazał również - co zostało podkreślone w uzasadnieniu złożonego wniosku - że jego zdaniem nie budzi wątpliwości, że z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, wykonania jakiej czynności dotyczyła zapłata.

Pytania

1. Czy Wnioskodawca może zaprzestać prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej?

2. Czy Wnioskodawca może dokonać likwidacji kasy rejestrującej?

Pana stanowisko w sprawie

Wnioskodawca może zaprzestać prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wnioskodawca może również dokonać likwidacji kasy rejestrującej.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy:

1.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

2.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442, dalej: zwane dalej "rozporządzenie").

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia stosuje się do 31 grudnia 2023 r. - zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku - zwolnienie z obowiązku rejestracji obrotów przy pomocy kasy rejestrującej.

Pod poz. 37 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

3.

Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej.

W § 4 rozporządzenia zawarto katalog dostaw i świadczenia usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia z obowiązku rejestracji sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej. Oznacza to, że podatnik dokonujący czynności wymienione w ww. przepisie nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej.

4.

Podsumowując, aby prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej przysługiwało na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

- świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,

- przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

5.

Jak wskazano w stanie faktycznym Wnioskodawca wszystkie płatności od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej otrzymuje poprzez przelew bankowy. Wnioskodawca wszystkie usługi sprzedaje w obrocie bezgotówkowym

Jednocześnie - nie budzi wątpliwości, że z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, wykonania jakiej czynności dotyczyła zapłata. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie zostały również wymienione w § 4 ww. rozporządzenia.

Tym samym spełnione zostaną wszystkie wcześniej wskazane warunki uprawniające do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży usług nauczania i doskonalenia pływania. Wnioskodawca będzie mógł zatem zaprzestać ewidencjonowania obrotu przy użyciu kasy rejestrującej.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje pełne potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z 20 sierpnia 2020 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.368.2020.1.MT), w której wskazano "w konsekwencji opisana we wniosku sprzedaż usług budowlanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych będzie korzystała ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia. Zatem, w stosunku do sprzedaży usług budowlanych, która będzie dokonywana w sposób opisany we wniosku, Wnioskodawca będzie mógł zaprzestać ewidencjonowania obrotu przy użyciu kasy rejestrującej".

6.

Kwestie dotyczące sposobu postępowania w przypadku zakończenia prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2019 r. poz. 1625).

Stosownie do zapisu § 34 ww. rozporządzenia, w przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik:

- wystawia raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);

- dokonuje przy pomocy serwisanta kasy odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy przez wykonanie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół według określonego wzoru;

- składa ww. protokół wraz z ww. raportem fiskalnym rozliczeniowym w terminie 5 dni do właściwego naczelnika urzędu skarbowego

- składa wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas.

Zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że skoro Wnioskodawca świadczy wyłącznie usługi objęte zwolnieniem z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej to może on złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie dotychczas używanej kasy rejestrującej z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje pełne potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z 4 marca 2015 r. (sygn. ITPP1/443-1533/14/AJ), w której wskazano:, że "analiza powołanych przepisów na tle przedstawionego opisu sprawy prowadzi do wniosku, że skoro - jak wskazano - dokonuje Pani wyłącznie świadczeń w zakresie usług ubezpieczeniowych (przy założeniu, że świadczenia te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 64-66), które są objęte zwolnieniem z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej - do dnia 31 grudnia 2014 r. na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 23 załącznika do powołanego rozporządzenia z dnia 29 listopada 2012 r., a od dnia 1 stycznia 2015 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 25 załącznika do powołanego rozporządzenia z dnia 4 listopada 2014 r. - to może Pani obecnie złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie dotychczas używanej kasy rejestrującej z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego".

Choć interpretacja ta została wydana w zmienionym stanie prawnym wnioski z niej płynące pozostają aktualne z uwagi na tożsame brzmienie przepisów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą".

Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2022 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 2442), zwane dalej rozporządzeniem.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

W załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 37:

Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tzn., że dotyczy konkretnych czynności.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i świadczenia usług, które zostały wymienione w § 4.

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika stanowiącego jego integralną część, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

- świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,

- przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia do których nie stosuje się zwolnień.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące postępowania w przypadku zakończenia używania kasy rejestrującej regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 z późn. zm.).

Zgodnie z § 31 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:

W przypadku zakończenia używania kas on-line z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik:

1)

wystawia raport fiskalny dobowy;

2)

niezwłocznie po automatycznym przejściu kasy w tryb tylko do odczytu albo po zapewnieniu, przy pomocy serwisanta, przejścia kasy w tryb tylko do odczytu dokonuje, przy pomocy serwisanta, odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego lub łącznego raportu fiskalnego rozliczeniowego oraz sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;

3)

składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym lub łącznym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;

4)

sporządza i składa, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.

Stosownie do zapisu § 34 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:

w przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik:

1.

wystawia raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);

2.

niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokonuje odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;

3.

składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;

4.

sporządza i składa, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.

W myśl § 36 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:

w przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik nie może prowadzić ewidencji przy użyciu tej kasy.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach swojej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi sklasyfikowane w PKD jako "Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych". Pana usługi polegają na grupowej i indywidualnej nauce oraz doskonaleniu pływania.

Świadczy Pan usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz na rzecz podmiotów prowadzących taką działalność. Przedmiotem niniejszego wniosku są wyłącznie usługi świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Prowadzi Pan ewidencję osób, dla których świadczy usługi, obejmującą ich imiona i nazwiska oraz terminy zajęć, w jakich dana osoba uczestniczy.

Zapłata za usługi następuje w całości na Pana rachunek bankowy. Opis przelewu wskazuje, jakiej osoby dotyczy płatność. Ewidencjonuje Pan sprzedaż usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Zatem z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, wykonania jakiej czynności dotyczyła zapłata.

Ponadto, nie dokonuje Pan i nie będzie dokonywał sprzedaży towarów i usług wymienionych w § 4 Rozporządzenia Ministra finansów z 22 grudnia 2021 r. "w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących".

Wnioskodawca - oprócz wskazanych we wniosku usług polegających na grupowej i indywidualnej nauce oraz doskonaleniu pływania - nie dokonuje i nie będzie dokonywał innej sprzedaży, która mogłaby podlegać ewidencjonowaniu przy użyciu kas fiskalnych.

Chciałby Pan skorzystać z istniejącego zwolnienia i zrezygnować z ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz dokonać likwidacji kasy fiskalnej.

Odnosząc się do powyższego oraz mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy, a także przytoczone wyżej przepisy, potwierdzić należy, że w niniejszym przypadku zostały spełnione łącznie wszystkie warunki uprawniające do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika stanowiącego jego integralną część.

Jak bowiem wynika z wniosku, całość zapłaty za wykonaną usługę otrzymuje Pan na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących jej dokonanie jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności dotyczyła. Ponadto, nie prowadzi Pan sprzedaży towarów i usług, które takie zwolnienie wykluczają.

W konsekwencji powyższego należy zgodzić się z zajętym przez Pana stanowiskiem, w myśl którego w przypadku prowadzenia wyłącznie sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kasy rejestrującej, może Pan zlikwidować kasę rejestrującą.

W związku z powyższym powinien Pan sporządzić i wraz z wymaganymi dokumentami złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy stosownie do zapisu powołanego wyżej § 31 ust. 1 lub § 34 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, tj. zgodnie z zasadami z niego wynikającymi.

Podsumowując, Pana stanowiska dotyczące pytania nr 1 i 2 są prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 259 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl