0111-KDIB3-2.4012.323.2020.1.KK - Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez ochotniczą straż pożarną.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 kwietnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.323.2020.1.KK Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez ochotniczą straż pożarną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2020 r. (data wpływu 20 kwietnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej zakupy dokonane w związku z realizacją projektu pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej zakupy dokonane w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Ochotnicza Straż Pożarna złożyła w Urzędzie Marszałkowskim wniosek o dofinansowanie operacji pn. "...". Wniosek ten był złożony w ramach działania "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Cel projektu.

Projekt "..." polega na doposażeniu OSP w (...) nowych, jednolitych mundurów gabardynowych męskich, (...) nowych, jednolitych mundurów gabardynowych damskich. Działanie jest niezbędne do dalszego funkcjonowania i rozwoju OSP. Mundury wykorzystywane do tej pory przez strażaków mają od kilku do kilkudziesięciu lat (różnią się zatem kolorem i stopniem zużycia), nie są także funkcjonalne (nieprawidłowy fason, brak zwężenia spodni). Kilkunastu strażaków zmuszonych jest do noszenia munduru nie w swoim rozmiarze, kilku nie posiada go wcale. Sytuacja finansowa w OSP nie pozwala na dokonanie tego zakupu.

W skład umundurowania wchodzą: mundur strażacki, koszula biała z długim rękawem, czapka rogatywka męska i kapelusz damski, sznur galowy, sznur miniaturka, pagony do koszuli, krawat czarny, pas oficerski. Z uwagi na fakt, że część umundurowania może być w dalszym ciągu wykorzystywana w OSP wnioskuje się jedynie o mundury wymagające ujednolicenia. Planowany zakres operacji dotyczący zakupu strojów OSP swoje uzasadnienie ma w tym, iż część strojów będących na stanie stowarzyszenia jest już bardzo wysłużona, stąd też istnieje konieczność ich nabycia w celu jakim jest kultywowanie tradycji zwyczajów i obyczajów panujących w regionie.

Wskaźnikiem produktu będą zakupione stroje dla OSP. Osiągnięcie wskaźnika dokumentowane zostanie protokołem odbioru oraz dokumentacji zdjęciowej. Zakres operacji: mundur męski (marynarka oraz spodnie) szt. (...); mundur damski (marynarka oraz spódnica) szt. (...); koszula rękaw krótki (damska, męska) szt. (...); czapka rogatywka szt. (...); kapelusz damski szt. (...); buty damskie szt. (...), sznur galowy szt. (...); sznur miniaturka szt. (...); pagony do koszuli szt. (...); krawat czarny szt. (...); pas oficerski czarny szt. (...). Stroje zostaną wyposażone w guziki nawiązujące do tradycji OSP.

Elementy wskazane w specyfikacji składają się na strój tradycyjny OSP, a ich wykonanie i zdobienie odpowiada charakterystyce danego regionu. Wskazane w specyfikacji ilości zakupywanych elementów stanowią odzwierciedlenie realnych potrzeb Ochotniczej Straży Pożarnej, która dysponuje częściowymi strojami, wymagającymi uzupełnienia. Poniesienie kosztu jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania zespołu i prowadzenia działalności prezencyjnej. Wskaźnikiem rezultatu projektu będzie poprawa estetyczna wizerunku scenicznego OSP, lepsza jakość występów na wydarzeniach kulturalnych, uroczystościach, poprzez zapewnienie występującym odpowiedniego stroju, wzrost wrażeń publiczności oraz zwiększenie ilości występów. Ilość występów dokumentowana będzie w rejestrze prowadzonym przez Ochotniczą Straż Pożarną. W chwili obecnej Ochotnicza Straż Pożarna nie dysponuje jednolitymi strojami, posiadane stroje są stare wysłużone nienadające się do reprezentacji na wydarzeniach. Zakup nowych strojów dla OSP służący działalności na rzecz edukacji, kultywowania i upowszechniania polskiej tradycji i kultury ludowej w kraju jak również, wzbogacenie repertuaru zespołu, co przyczyni się do wzrostu liczby występów i pozwoli na osiągnięcie celu operacji przy zakładanych rezultatach.

Założenia projektu pozwolą na jego oddziaływanie w środowisku lokalnym poprzez wieloletnie używanie strojów w celu kultywowania tradycji, zwyczajów i obyczajów panujących w regionie - uświetnianie uroczystości w gminie, na obszarze LSR, oraz poza obszarem gminy. Zwiększenie świadomości i zwrócenie uwagi młodego pokolenia na sprawy tradycji oraz wytworzenia tożsamości z własną "małą ojczyzną".

Całkowity koszt zakupów udokumentowany fakturą VAT wyniósł (...) zł (w tym (...) zł podatek VAT). Wnioskowana pomoc - (...) zł.

OSP jest i pozostanie właścicielem zakupionego umundurowania. OSP nie będzie wypożyczać zakupionego umundurowania. OSP będzie ponosić koszty związane z utrzymaniem zakupionego umundurowania. OSP nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie składa deklaracji VAT-7 i korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

OSP nie prowadzi działalności gospodarczej, wykonuje jedynie działalność statutową, utrzymuje się ze składek członkowskich oraz darowizn.

Zakupy towarów nie będą wykorzystywane przez OSP do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Towary lub usługi nabyte przez Wnioskodawcę w ramach realizacji opisanego we wniosku projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (generujących podatek należny) nie służą i nie będą służyły w przyszłości żadnym czynnościom opodatkowanym.

Wydatki poniesione w związku z realizacją wskazanego wniosku są udokumentowane fakturą VAT wystawioną na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy OSP będzie mieć prawo do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej zakupy dokonane w związku z realizacją projektu pn. "..." w ramach działania "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ochotnicza Straż Pożarna nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących wydatków ponoszonych w związku z realizacją wyżej opisanego projektu.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 119 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Jak wynika z powyższego prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawione wyżej regulacje wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do postanowień art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Podkreślić również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Ochotnicza Straż Pożarna, która nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT, złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. "..." w ramach działania objętego PROW na lata 2014-2020 "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER". Zadanie polega na doposażeniu OSP w (...) nowych mundurów męskich i (...) damskich. Działanie jest niezbędne do dalszego rozwoju i funkcjonowania OSP. Celem projektu jest kultywowanie tradycji zwyczajów i obyczajów panujących w regionie. OSP korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. OSP jest i pozostanie właścicielem zakupionego umundurowania. Towary lub usługi nabyte przez Wnioskodawcę w ramach realizacji ww. projektu nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT - generujących podatek należny - oraz nie służą i nie będą służyły w przyszłości żadnym czynnościom opodatkowanym.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie przesłanek, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy warunkujących prawo do odliczenia podatku naliczonego, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu. OSP nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług a nabyte towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.

Zatem reasumując, w związku z tym, że zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej zakupy dokonane w związku z realizacją projektu pn. "...".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejszą interpretację wydano w oparciu o wskazanie, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374, z późn. zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu. Zgodnie z art. 57a ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl