0111-KDIB3-2.4012.249.2020.2.MN - Sprzedaż internetowa: zwolnienie limitowe z VAT, obowiązek stosowania kas rejestrujących.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.249.2020.2.MN Sprzedaż internetowa: zwolnienie limitowe z VAT, obowiązek stosowania kas rejestrujących.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2020 r. (data wpływu 24 marca 2020 r.) uzupełnionym pismem z 12 czerwca 2020 r. (data wpływu 16 czerwca 2020 r.) oraz pismem z 18 czerwca 2020 r. (data wpływu 19 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT,

* zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT oraz zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wniosek został uzupełniony pismem z 12 czerwca 2020 r. (data wpływu 16 czerwca 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 3 czerwca 2020 r. znak 0111-KDIB3-2.4012.1.2020.249.MN oraz pismem z 18 czerwca 2020 r. (data wpływu 19 czerwca 2020 r.).

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 12 czerwca 2020 r. oraz pismem z 18 czerwca 2020 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca planuje otworzyć jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży opon gumowych do hulajnogi elektrycznej w rozmiarze 8,5 cala oraz 10 cali. Opony będą nabywane bezpośrednio od producenta i sprzedawane klientom indywidualnym (PKD 47.91 Z). Sprzedaż prowadzona będzie wyłącznie za pośrednictwem Internetu, poprzez portale aukcyjne (...). Opony będą mogły znaleźć zastosowanie nie tylko w hulajnogach elektrycznych, ale i wózkach dziecięcych, czy zakupowych. Opony będą produkowane w Polsce.

Opony gumowe wykonane są z materiału Nr/SBR 100%. Waga wyrobu 850g, średnica 210 mm rozmiar wewnętrzny felgi 8,5 cala. Opony wykonane są z pełnej gumy, dzięki czemu będą odporne na przebicie, jak i uszkodzenie, zapewnią również bezawaryjną jazdę. Stosowane jako zamiennik opon dętkowych.

Wnioskodawca za każdym razem wystawi fakturę z płatnością na przelew lub za pobraniem. Nie będzie przyjmował płatności gotówkowych.

Wnioskodawca chciałby korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że Wnioskodawca planuje rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej po ustaleniu wszelkich formalnych danych dotyczących prowadzenia działalności we wskazanym przedmiocie. Dane te obejmują m.in. ustalenie właściwego sposobu opodatkowania działalności gospodarczej.

Na pytanie Organu: "Proszę o podanie symbolu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) dla wskazanego we wniosku towaru tj. opon gumowych do hulajnogi elektrycznej, wózków dziecięcych i zakupowych będących przedmiotem dostawy, określonego zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.)," Wnioskodawca wskazał: "(PKWiU 2008) 22.11.1 Opony i dętki z gumy, nowe".

Na pytanie Organu: "Proszę o podanie symbolu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) dla wskazanego we wniosku towaru tj. opon gumowych do hulajnogi elektrycznej, wózków dziecięcych i zakupowych będących przedmiotem dostawy, określonego zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2017 r. poz. 1676 z późn. zm.)," Wnioskodawca wskazał: "(PKWiU 2015) 22.11.1 Opony i dętki z gumy, nowe".

Siedziba działalności gospodarczej Wnioskodawcy będzie się mieściła na terytorium Polski.

Wnioskodawca uważa, że nie będzie wykonywał czynności z art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.). Jedyna wątpliwość Wnioskodawcy związana jest z kwalifikacją dostawy kółek do hulajnogi elektrycznej. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że taka dostawa nie będzie się mieściła w czynnościach opisanych w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. G powołanej ustawy, a więc nie będzie kwalifikowana jako dostawa części do pojazdów samochodowych i motocykli. Prawo drogowe jest bardzo niejasne w kontekście hulajnóg elektrycznych, bo nie reguluje ich żadnymi przepisami. Nowy projekt UTO (urządzenia transportu osobistego) dotyczącej e-hulajnóg został skierowany do konsultacji publicznych na początku września. Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Infrastruktury, projekt przewiduje, że urządzenia transportu osobistego, a więc hulajnogi elektryczne, będą traktowane jak rowery. Niestety koronawirus zawiesił prace nad ustanowieniem długo wyczekiwanych przepisów. Zgodnie z obowiązującymi przepisami poruszanie się urządzeniami typu elektryczna hulajnoga czy seagway po drogach publicznych, w strefach zamieszkania oraz w strefach ruchu jest zabronione. Uznanie e-hulajnogi za urządzenie transportu osobistego planuje zrównać hulajnogę elektryczną z rowerem.

Sprzedaż opon gumowych do hulajnogi elektrycznej, wózków dziecięcych i zakupowych będzie dokonywana na rzecz firm oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych. U Wnioskodawcy nie powstał obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy użyciu kasy rejestrującej, ponieważ Wnioskodawca jeszcze nie rozpoczął prowadzenia działalności gospodarczej.

Na pytanie Organu: "Czy Wnioskodawca prowadził już albo będzie prowadził sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych towarów albo usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519), do których nie stosuje się zwolnień z obowiązku ewidencjonowania bez względu na wysokość osiąganych obrotów? Jeżeli tak, to jaką i od kiedy?" Wnioskodawca wskazał: "Wnioskodawca nie będzie prowadził sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy użyciu kasy rejestrującej. Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaży opon do hulajnóg elektrycznych nie należy uznać za dostawę części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 29.32.30.0)."

Na pytanie Organu: "Czy sprzedaż towarów (opon gumowych do hulajnogi elektrycznej, wózków dziecięcych i zakupowych) w ramach działalności, którą Wnioskodawca otworzy odbywać się będzie w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi)?" Wnioskodawca wskazał: "Sprzedaż towarów odbywać się będzie w systemie wysyłkowym."

Wnioskodawca otrzyma zapłatę za dostawę towarów w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej. Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie jednoznacznie wynikać, jakiej czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana dostawa towarów.

Na pytanie Organu: "Czy będące przedmiotem wniosku towary tj. opony gumowe do hulajnogi elektrycznej, wózków dziecięcych i zakupowych będące przedmiotem dostawy są to towary sklasyfikowane zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem PKWiU 29.32.30.0 jako "części i akcesoria do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowanych"?" Wnioskodawca odpowiedział: "Nie, to nie są towary sklasyfikowane zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług pod symbolem PKWiU 29.32.30.0".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy sprzedaż opon do hulajnogi elektrycznej, wózków dziecięcych i zakupowych realizowana za pośrednictwem Internetu będzie korzystać ze zwolnienia z podatku VAT?

2. Czy sprzedaż opon do hulajnogi elektrycznej, wózków dziecięcych i zakupowych realizowana wyłącznie za pośrednictwem Internetu korzysta ze zwolnienia do kasy fiskalnej do wysokości limitu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż opon gumowych do hulajnogi elektrycznej, wózków dziecięcych i zakupowych realizowana przez Internet będzie korzystać ze zwolnienia z podatku VAT. Zgodnie bowiem z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł.

Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2019 r., zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników dokonujących dostaw min.: g) hurtowych i detalicznych części do:

* pojazdów samochodowych (PKWiU 45.3),

* motocykli (PKWiU 45.4);

Wśród dodanych od 1 września przepisów art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. g ustawy o VAT, zwolnienia podmiotowego nie stosuje się do podatników dokonujących między innymi dostaw:

g) hurtowych i detalicznych części do:

* pojazdów samochodowych (PKWiU 45.3), * motocykli (PKWiU 45.4)

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przywołane przepisy nie odnoszą się do jego sytuacji, gdyż sprzedawane przez niego opony będą montowane w hulajnogach elektrycznych oraz wózkach dziecięcych i zakupowych.

Zdaniem Wnioskodawcy może on korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1-12 ustawy pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że sprzedaż opon do hulajnogi elektrycznej, wózków dziecięcych i zakupowych realizowana wyłącznie za pośrednictwem Internetu korzystać będzie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej do wysokości limitu.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r.:

1.

podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;

2.

podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2018 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) (art. 8 ust. 1 ustawy).

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności (art. 15 ust. 1 ustawy).

Natomiast działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1.

wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;

2.

odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a.

transakcji związanych z nieruchomościami,

b.

usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c.

usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych; 3. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W myśl art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Natomiast, stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Ponadto, na mocy art. 113 ust. 10 ustawy, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1.

dokonujących dostaw:

a.

towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b.

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

* energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

* wyrobów tytoniowych,

* samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c.

budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d.

terenów budowlanych,

e.

nowych środków transportu,

f.

następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

* preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

* komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

* urządzeń elektrycznych i nieelektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego (PKWiU 27),

* maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g.

hurtowych i detalicznych części do:

* pojazdów samochodowych (PKWiU 45.3),

* motocykli (PKWiU 45.4);

2.

świadczących usługi:

a.

prawnicze,

b.

w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c.

jubilerskie,

d.

ściągania długów, w tym factoringu;

3.

nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

W związku z powyższym należy wskazać, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1-12 ustawy, pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje otworzyć jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży opon gumowych do hulajnogi elektrycznej wózków dziecięcych i zakupowych. Opony będą nabywane bezpośrednio od producenta i sprzedawane klientom indywidualnym. Sprzedaż prowadzona będzie wyłącznie za pośrednictwem Internetu, poprzez portale aukcyjne (...). Wnioskodawca za każdym razem wystawi fakturę z płatnością na przelew lub za pobraniem. Nie będzie przyjmował płatności gotówkowych.

Symbol PKWiU dla opon gumowych do hulajnogi elektrycznej, wózków dziecięcych i zakupowych będących przedmiotem dostawy, określonego zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) to "22.11.1 Opony i dętki z gumy, nowe (PKWiU 2008)" oraz "22.11.1 Opony i dętki z gumy, nowe (PKWiU 2015)".

Ponadto z wniosku wynika, że będące przedmiotem planowanej sprzedaży towary tj. opony gumowe do hulajnogi elektrycznej, wózków dziecięcych i zakupowych nie są to towary sklasyfikowane zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług pod symbolem PKWiU 29.32.30.0 tj. jako "części i akcesoria do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowanych".

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie przepisu art. 113 ustawy o VAT dokonując sprzedaży gumowych opon do hulajnogi elektrycznej, wózków dziecięcych i zakupowych oraz możliwości zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej do wysokości limitu.

Odnosząc się do wątpliwości dotyczących korzystania przez Wnioskodawcę, zamierzającego dokonywać sprzedaży opisanych we wniosku towarów, ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie przepisu art. 113 ustawy o VAT, należy wskazać, że skoro przedmiotem działalności Wnioskodawcy - jak wyraźnie sam wskazał - jest dostawa opon gumowych do hulajnogi elektrycznej, wózków dziecięcych i zakupowych skalsyfikowanych zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem PKWiU: "22.11.1 Opony i dętki z gumy, nowe", a nie dostawa towarów, które zostały uwzględnione w przepisie art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, to przy spełnieniu warunku wynikającego z art. 113 ust. 1 i 9 (wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy) Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z podatku VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego może on korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1-12, jest prawidłowe.

W dalszej kolejności należy odnieść się do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania opisanej we wniosku sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej do wysokości limitu.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Poprzez sprzedaż rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Zatem stosownie do powyższego, kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519), zwanego dalej rozporządzeniem.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia - zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (§ 2 ust. 2 rozporządzenia).

Zgodnie z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r.:

1.

podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;

2.

podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2018 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20 000 zł (§ 5 ust. 1 ww. rozporządzenia).

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, w kwocie 20 000 zł (§ 5 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 powołanego rozporządzenia.

Jak wynika z zapisu § 4 ust. 1 pkt 1 lit. g ww. rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się w przypadku dostawy części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 29.32.30.0).

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, zwolnienie to traci moc z chwilą wykonania czynności, o której mowa w § 4 (§ 5 ust. 4 ww. rozporządzenia).

W przypadku gdy przepisy ust. 1-7 przewidują różne terminy utraty mocy zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, zwolnienia te tracą moc w terminie najwcześniejszym (§ 5 ust. 7 ww. rozporządzenia).

Jak wskazał Wnioskodawca obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy użyciu kasy rejestrującej jeszcze nie powstał, z uwagi na fakt, że nie rozpoczął prowadzenia działalności gospodarczej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie dokonuje na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej sprzedaży towarów wymienionych w przepisie § 4 ww. rozporządzenia. Jak wyraźnie wskazał, towary, których dostaw będzie dokonywał zostały sklasyfikowane jako: "Opony i dętki z gumy, nowe" o symbolu 22.11.1.

Ponadto jak wynika z opisu sprawy, będące przedmiotem wniosku towary tj. opony gumowe do hulajnogi elektrycznej, wózków dziecięcych i zakupowych będące przedmiotem dostawy nie są to towary sklasyfikowane zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług pod symbolem PKWiU 29.32.30.0 tj. jako "części i akcesoria do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowanych".

Z powyższych okoliczności wynika, że sprzedaż przez Wnioskodawcę opon gumowych do hulajnogi elektrycznej, wózków dziecięcych i zakupowych nie mieści się w pojęciu dostawy towarów, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. g ww. rozporządzenia.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że z uwagi na fakt, że dostawa towarów opisanych we wniosku nie została na podstawie § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia wyłączona z możliwości zastosowania zwolnienia, to Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej dokonując dostawy tych towarów, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych do dnia 31 grudnia 2021 r., o ile cała sprzedaż zrealizowana na rzecz tych osób nie przekroczy w danym roku całej kwoty 20 000 zł lub w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, jeśli Wnioskodawca rozpocznie działalność w trakcie 2020 r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, jest prawidłowe.

Wskazać należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego (zdarzeniu przyszłym), bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Ze względu na pytanie Wnioskodawcy oznaczone we wniosku numerem 2: "Czy sprzedaż opon do hulajnogi elektrycznej, wózków dziecięcych i zakupowych realizowana wyłącznie za pośrednictwem Internetu korzysta ze zwolnienia do kasy fiskalnej do wysokości limitu?" Organ dokonując oceny stanowiska Wnioskodawcy w tym zakresie ograniczył się tylko do kwestii objętej pytaniem i odnoszącym się do niego stanowiskiem. Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie przepisów § 2 ust. 1 i 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Końcowo zaznacza się, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Niniejszą interpretację wydano w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku grupowanie PKWiU. Powyższe przyjęto jako element przedstawionego opisu sprawy i Organ nie dokonywał w tym zakresie oceny. Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego zdarzenia przyszłego, co oznacza, że jeżeli w toku przeprowadzonego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub celno-skarbowej zostanie ustalony inny stan interpretacja nie wywoła skutku prawnego. W związku z powyższym, interpretacja traci aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl