0111-KDIB3-2.4012.24.2019.1.ASZ - Brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu w obiekcie służącym wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lutego 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.24.2019.1.ASZ Brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu w obiekcie służącym wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 stycznia 2019 r. (data wpływu 14 stycznia 2019 r.), uzupełnionym pismem z 5 lutego 2019 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "..." w obiekcie służącym wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "..." w obiekcie służącym wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia. Wniosek został uzupełniony pismem z 5 lutego 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe, uzupełnione pismem z 5 lutego 2019 r.:

Szpital świadczy usługi medyczne, które podlegają zwolnieniu z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 r). Szpital ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych projektu realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego), działanie 10.1 - Infrastruktura ochrony zdrowia, wymogiem do spełnienia wszystkich procedur naboru wniosku o dofinansowanie jest dołączenie zaświadczenia z organu podatkowego określającego czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części. Szpital jest podatnikiem podatku VAT czynnym od dnia 6 maja 1999 r.m.in. z tytułu wynajmu powierzchni dla osób fizycznych w celu prowadzenia działalności gospodarczej. Deklaracje VAT-7 są składane co miesiąc w celu rozliczenia podatku należnego.

Celem realizowanego projektu jest poprawa jakości i dostępności do usług medycznych dla mieszkańców Miasta oraz miast ościennych oraz poprawa efektywności jednostki. Inwestycja ma na celu rozszerzenie działalności pracowni endoskopowej oraz prób wysiłkowych i Holtera poprzez poprawę dostępności dla pacjentów ambulatoryjnych i hospitalizowanych, pozwoli to na jak najwcześniejszą diagnostykę co będzie skutkowało skróceniem czasu oczekiwania na podjęcie decyzji co do najbardziej właściwej metody leczenia. Istotny jest też fakt, że realizacja projektu umożliwi utworzenie nowoczesnej bazy diagnostycznej dla pacjentów z dysfunkcjami kardiologicznymi i diagnostyczno-zabiegowej celem zapobiegania, wykrywania i leczenia zmian nowotworowych układu pokarmowego.

Przedmiotem projektu realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego), działanie 10.1 - Infrastruktura ochrony zdrowia jest: wykonanie robót budowlanych polegających na przebudowie starego, nieużytkowanego obecnie bloku operacyjnego na pomieszczenia dla pracowni endoskopowej (osobne pomieszczenie dla gastroskopii, kolonoskopii, ECPW, pomieszczenie sanitarne dla pacjentów, pomieszczenie do mycia endoskopów, pomieszczenie poczekalni) oraz na pomieszczenia dla pracowni prób wysiłkowych i Holtera (osobne pomieszczenie dla pracowni diagnostycznej i pokoju przygotowania pacjenta. Do obydwu ww. pracowni zakupiony zostanie nowy sprzęt medyczny.

Przedmiotem projektu nie jest wykonywanie przez Szpital czynności opodatkowanych, Szpital świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia sklasyfikowane w dziale 86 PKWiU, które z mocy ustawy, zgodnie z art. 43 pkt 18, podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT Bezpośrednimi beneficjentami projektu będą pacjenci. Realizacja przedmiotowego projektu skutkować będzie zwiększeniem bezpieczeństwa zdrowotnego, zapewni lepszą organizację usług zdrowotnych oraz wykorzystanie infrastruktury i aparatury medycznej. Świadczenie takich usług medycznych na wysokim poziomie wymaga poza kompetentnym personelem również nowoczesnego sprzętu i odpowiednich warunków lokalowych. Wydatki poniesione w związku z realizowanym projektem zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Szpital.

Powstałe w wyniku projektu mienie będzie własnością Szpitala i będzie stanowić środek trwały Szpitala. Wydatki ponoszone przez Szpital w ramach projektu będą związane z wykonywanymi czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług (art 43 ust. 1 pkt 18). Po zakończeniu projektu jego produkty będą własnością Szpitala. Szpital świadczy usługi na rzecz Narodowego Funduszu Zdrowia na podstawie zawartych kontraktów zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Efekty projektu będą wykorzystane do świadczenia usług w zakresie opieki medycznej (art 43 ust. 1 pkt 18), które są ustawowo zwolnione z podatku VAT.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że zakupy towarów i usług związane z realizacją projektu mają związek wyłącznie ze świadczeniem przez niego usług zwolnionych z podatku VAT. Efekty projektu nie będą udostępniane innym podmiotom i nie będą miały związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Szpital ubiegający się o fundusze unijne do projektu realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego), działanie 10.1 - Infrastruktura ochrony zdrowia, ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu w obiekcie służącym wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia (PKWiU 86)?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca świadczy on usługi w zakresie ochrony zdrowia, które zgodnie z art. 43 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT. W myśl art. 43 ust. 1 pkt 18 usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze są ustawowo zwolnione z podatku VAT. W związku z tym Wnioskodawca uważa, że nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT, a tym samym stanowi on koszt kwalifikowalny projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane.

Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, który jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, realizuje projekt polegający na przebudowie starego, nieużytkowanego obecnie bloku operacyjnego na pomieszczenia dla pracowni endoskopowej (osobne pomieszczenie dla gastroskopii, kolonoskopii, ECPW, pomieszczenie sanitarne dla pacjentów, pomieszczenie do mycia endoskopów, pomieszczenie poczekalni) oraz na pomieszczenia dla pracowni prób wysiłkowych i Holtera (osobne pomieszczenie dla pracowni diagnostycznej i pokoju przygotowania pacjenta. Do obu ww. pracowni zakupiony zostanie nowy sprzęt medyczny. Efekty projektu będą wykorzystane do świadczenia usług w zakresie opieki medycznej, które są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy. Zakupy towarów i usług związane z realizacją projektu mają związek wyłącznie ze świadczeniem przez niego usług zwolnionych z podatku VAT. Efekty projektu nie będą udostępniane innym podmiotom i nie będą miały związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu w obiekcie służącym wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - zakupy towarów i usług na potrzeby projektu mają związek wyłącznie ze świadczeniem usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Zatem, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu w obiekcie służącym wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia, gdyż efekty projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Końcowo należy wskazać, że Organ nie dokonał oceny, czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę korzystają ze zwolnienia od podatku. Przedmiotową informację przyjęto jako element opisu stanu faktycznego, kwestia ta nie była przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tej części.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Należy dodatkowo zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl