0111-KDIB3-2.4012.233.2019.2.ASZ - Brak prawa do odliczenia całości bądź części podatku naliczonego wykazanego w fakturach związanych z projektem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 lipca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.233.2019.2.ASZ Brak prawa do odliczenia całości bądź części podatku naliczonego wykazanego w fakturach związanych z projektem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 kwietnia 2019 r. (data wpływu 23 kwietnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z 18 czerwca 2019 r. (data wpływu 25 czerwca 2019 r.) oraz pismem z 27 czerwca 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawa do odliczenia całości bądź części podatku naliczonego wykazanego w fakturach związanych z projektem pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2019 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia całości bądź części podatku naliczonego wykazanego w fakturach związanych z projektem pn. "...".

Wniosek został uzupełniony pismem z 18 czerwca 2019 r. (data wpływu 25 czerwca 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z 13 czerwca 2019 r. znak 0111-KDIB3-2.3012.233.2019.1.ASZ oraz pismem z 27 czerwca 2019 r.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 18 czerwca 2019 r. przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest na etapie aplikowania o środki projektu pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Realizacja projektu obejmować będzie:

1.

przygotowanie dokumentacji projektowej,

2.

przeprowadzenie kompleksowych prac termomodernizacyjnych w budynku administracji publicznej (docieplenie ścian, docieplenie dachu, wymiana całej stolarki okiennej, wymiana instalacji CWU wraz z grzejnikową instalacją co, instalacja paneli fotowoltaicznych na dachu budynku)

3.

nadzór budowlany,

4.

audyt energetyczny.

Zmodernizowana infrastruktura stanowi własność Miasta. Powstała inwestycja jest i będzie wykorzystywana przez Miasto do wykonywania czynności zwolnionych z podatku VAT i najmu lokali mieszkalnych. Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Miasto jako nabywca. W wyniku tej operacji poniesione nakłady zwiększą wartość nieruchomości. Celem projektu jest zmniejszenie ilości zużytej energii elektrycznej i cieplnej, przez co zmniejsza się emisja gazów cieplarnianych wpływając na zmiany klimatu.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że złożony wniosek o interpretację indywidualną VAT, objęty projektem i pytaniem Wnioskodawcy odnosi się wyłącznie do budynku MOPS-u. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją operacji nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę w jakichkolwiek części do wykonywania czynności opodatkowanym podatkiem VAT.

MOPS będzie wykorzystywał budynek do następujących czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT to prowadzenie działalności zgodnie z ustawą o pomocy społecznej z wyłączeniem usług zwolnionych: usługi zwykłe specjalistyczne - opiekuńcze, dożywienie podopiecznych MOPS-u, umieszczanie podopiecznych w DPS. MOPS wykorzystuje budynek tylko na swoje potrzeby.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu inwestycyjnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, Miastu przysługuje prawo odliczenia naliczonego w fakturach podatku od towarów i usług w całości lub w części w zakresie realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014 - 2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego?

Stanowisko Wnioskodawcy (skorygowane pismem z 27 czerwca 2019 r.):

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Miastu nie przysługuje prawo do obniżenia należnego podatku od towarów i usług o kwotę podatku naliczonego w fakturach związanych z realizacją wyżej opisanego zadania inwestycyjnego. Warunkiem umożliwiającym podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. zadania dotyczące termomodernizacji budynku MOPS nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca wskazał, że MOPS będzie wykorzystywał budynek do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu w zakresie termomodernizacji budynku MOPS.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zaznaczyć należy, że w przedmiotowej interpretacji ocenie nie podlegała prawidłowość zakwalifikowania wydatków poniesionych na termomodernizację budynku MOPS do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl