0111-KDIB3-2.4012.130.2017.1.AR - Brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zamiarem realizacji zadania - przebudowy drogi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.130.2017.1.AR Brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zamiarem realizacji zadania - przebudowy drogi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2017 r. (data wpływu 11 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zamiarem realizacji zadania pod nazwą: "..." poprzez:

* budowę nowego odcinka drogi powiatowej nr.....K.... -.... -..., na odcinku od drogi krajowej nr 7 do drogi powiatowej nr....K w m...., dł. ok. 1,815 km,

* przebudowę drogi powiatowej nr...K ///-...-..., na odcinku...K ///-...-..., dł. ok. 7,733 km" -jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zamiarem realizacji zadania pod nazwą: "..." poprzez:

* budowę nowego odcinka drogi powiatowej nr...K ///-...-..., na odcinku od drogi krajowej nr 7 do drogi powiatowej nr... w m...., dł. ok. 1,815 km,

* przebudowę drogi powiatowej nr...K ///-...-..., na odcinku...K ///-...-..., dł. ok. 7,733 km".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

1. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym od XII 2004 r. z tytułu przekroczenia obrotu ze sprzedaży towarów i usług oraz składa deklarację VAT-7.

2. Projekt pn. "..." poprzez:

* budowę nowego odcinka drogi powiatowej nr...K ///-...-..., na odcinku od drogi krajowej nr 7 do drogi powiatowej nr... w m..., dł. ok. 1,815 km,

* przebudowę drogi powiatowej nr...K ///-...-..., na odcinku...K ///-...-..., dł ok. 7,733 km"; termin rozpoczęcia realizacji projektu: grudzień 2016 r. (zlecenie opracowania programu funkcjonalno-użytkowego dla przedmiotowego projektu, zlecenie opracowania dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o dofinansowanie tj. analizy finansowo - ekonomicznej projektu), planowany termin rozpoczęcia fazy inwestycyjnej: sierpień 2017 r., planowany termin rzeczowego i finansowego zakończenia realizacji projektu listopad 2019 r.

3. Projekt pn...." poprzez:

* budowę nowego odcinka drogi powiatowej nr...K ///-...-..., na odcinku od drogi krajowej nr 7 do drogi powiatowej nr... w m...., dł. ok 1,815 km,

* przebudowę drogi powiatowej nr...K ///-...-..., na odcinku...K ///-...-..., dł. ok 7,773 km, podzielony został na następujące odcinki wg zakresu rzeczowego (w załączniku).

Cele projektu:

Cel ogólny: Poprawa dostępności drogowej północnej części powiatu m., dla wzmocnienia potencjału gospodarczego oraz podniesienie standardów życia jego mieszkańców.

Cel szczegółowy: Przebudowa sieci dróg powiatowych, w tym podniesienie ich parametrów użytkowych, bezpieczeństwa w ruchu pieszych i pojazdów oraz włączenie ich do drogi ekspresowej....

Długofalowe, społeczno-gospodarcze odziaływanie projektu Długofalowe oddziaływanie projektu należy podzielić na następujące grupy:

* Rozwój społeczeństwa zrównoważonego oraz realizacja polityki horyzontalnej zrównoważonego rozwoju poprzez wzrost dostępności komunikacyjnej terenu,

* Poprawa standardów komunikacyjnych, w tym zwiększenie przepustowości i walorów użytkowych ciągu drogowego poprzez redukcję czasu podróży oraz kosztów eksploatacji pojazdów prowadzące do obniżenia kosztów transportu drogowego,

* Wzrost atrakcyjności inwestycyjnej terenów zlokalizowanych przy przebudowywanej drodze, w tym stworzenie warunków dla:

* aktywizacji gospodarczej terenu,

* rozbudowy terenów osiedleńczych, stanowiących zaplecze dla... i....

* Poprawa warunków środowiskowych, (zmniejszenie hałasu i ograniczenie zatłoczenia poprzez eliminację "wąskich gardeł", co wpływa na obniżenie zanieczyszczenia powietrza) mieszkańców miejscowości znajdujących się w sąsiedztwie korytarza istniejącej drogi i rozwój zrównoważonego systemu transportowego.

* Poprawa bezpieczeństwa poprawa bezpieczeństwa (redukcja wypadków) poprzez działania z zakresu BRD (Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego).

4. Wydatki poniesione na realizację projektu przez Wnioskodawcę zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

5. Faktury będą dotyczyć realizacji usług związanych z przygotowaniem i realizacją zadania w tym:

* Zakup map geodezyjnych,

* Za wykonanie robót budowlanych po wcześniejszym rozstrzygnięciu postępowania o udzieleniu zamówienia publicznego,

* Badania laboratoryjne,

* Nadzór inwestorski.

6. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie służą i nie będą służyły w przyszłości żadnym czynnościom opodatkowanym.

7. Realizacją projektu będzie związana z wykonywaniem przez powiat zadań własnych związanych z bieżącym utrzymaniem, remontem, przebudową i budową dróg powiatowych na podstawie przepisów:

Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1440)

Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 814).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Powiat ma możliwość prawną obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zamiarem realizacji zadania pod nazwą: "..." poprzez:

* budowę nowego odcinka drogi powiatowej nr...K ///-...-..., na odcinku od drogi krajowej nr 7 do drogi powiatowej nr... w m...., dł. ok. 1,815 km,

* przebudowę drogi powiatowej nr...K ///-...-..., na odcinku...K ///-...-..., dł. ok. 7,733 km", ubiegającego się o współfinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w ramach Osi 7 Infrastruktura drogowa, Poddziałanie 7.1.3 Drogi subregionalne - spr.?

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma prawnej możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług VAT w związku z zamiarem realizacji zadania pod nazwą: "..." poprzez:

* budowę nowego odcinka drogi powiatowej nr...K ///-...-..., na odcinku od drogi krajowej nr 7 do drogi powiatowej nr... w m...., dł. ok. 1,815 km,

* przebudowę drogi powiatowej nr...K ///-...-..., na odcinku...K ///-...-..., dł. ok. 7,733 km", ubiegającego się o współfinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwana lata 2014-2020 w ramach Osi 7 Infrastruktura drogowa, Poddziałanie 7.1.3 Drogi subregionalne - spr.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 814 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. transportu zbiorowego i dróg publicznych.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym przez Wnioskodawcę projektem jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Z opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym od grudnia 2004 r. z tytułu przekroczenia obrotu ze sprzedaży towarów i usług oraz składa deklarację VAT-7. Wnioskodawca w latach 2016-2019 realizuje projekt dotyczący zwiększenia dostępności komunikacyjnej północnej części Powiatu M. do projektowanej drogi ekspresowej... w węźle "..." polegającej na budowie nowego odcinka drogi nr... oraz przebudowie drogi nr....

Wydatki poniesione na realizację projektu przez Wnioskodawcę zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie służą i nie będą służyły w przyszłości żadnym czynnościom opodatkowanym.

Realizacja projektu będzie związana z wykonywaniem przez powiat zadań własnych związanych z bieżącym utrzymaniem, remontem, przebudową i budową dróg powiatowych na podstawie przepisów: ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1440) oraz ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 814).

Mając na uwadze opis sprawy i wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdzić należy, że skoro, jak wskazał Wnioskodawca, towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie służą i nie będą służyły w przyszłości żadnym czynnościom opodatkowanym, to w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Powiat nabywając towary i usługi celem zrealizowania projektu, nie będzie nabywał ich do działalności gospodarczej i tym samym nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT, zatem nie spełnia przesłanek z art. 86 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma on prawnej możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą: "..." poprzez:

* budowę nowego odcinka drogi powiatowej nr...K ///-...-..., na odcinku od drogi krajowej nr 7 do drogi powiatowej nr... w m...., dł. ok. 1,815 km,

* przebudowę drogi powiatowej nr...K ///-...-..., na odcinku...K ///-...-..., dł. ok. 7,733 km" - jest prawidłowe.

Ponadto należy wskazać, że analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem tut. Organ nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę do wniosku, a niniejszą interpretację wydano jedynie na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

Zaznaczyć należy, że w przypadku zmiany stanu prawnego lub zmiany któregokolwiek elementu zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym zaistniałym stanie faktycznym oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji w części dotyczącej zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl