0111-KDIB3-1.4012.93.2020.2.AB - Zwolnienie od podatku VAT sprzedaży budynku przeznaczonego na schronisko dla bezdomnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 kwietnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.93.2020.2.AB Zwolnienie od podatku VAT sprzedaży budynku przeznaczonego na schronisko dla bezdomnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) w zw. z art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 lutego 2020 r. (data wpływu 14 lutego 2020 r.) uzupełnionym pismem z 6 kwietnia 2020 r. (data wpływu 6 kwietnia 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży budynku przeznaczonego na schronisko dla bezdomnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2020 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży budynku przeznaczonego na schronisko dla bezdomnych.

Ww. wniosek został uzupełnionym pismem z 6 kwietnia 2020 r. (data wpływu 6 kwietnia 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 20 marca 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.93.2020.1.AB

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Dnia 18 października 2002 r. na podstawie umowy nieodpłatnego przeniesienia własności (akt notarialny Rep. A nr sporządzony przez notariusza (...) dz. nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, usytuowane w obrębię (...), zostały przekazane przez (...) w imieniu Skarbu Państwa na rzecz (...). Działki były zabudowane: "budynkiem gospodarczym, magazynem, oborą, bukaciarnią, kuźnią, garażem, budynkiem gospodarczym, magazynem, magazynem, budynkiem mieszkalnym-biurowcem, wagą wozową, zbiornikiem przeciw pożarowym, trzema zbiornikami na gnojowicę, płytą silosową oraz infrastrukturą towarzyszącą".

Dnia 10 grudnia 2003 r. dz. nr 2 (zabudowana kuźnią) i 3 (zabudowana dwoma budynkami gospodarczymi, budynkiem socjalnym po byłym spichlerzu, dyżurką, wagą oraz trzema silosami) zostały oddane w użyczenie na rzecz (...) w celu prowadzenia schroniska dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi i pozostaje w tym stosunku do dziś. W 2014 r. nastąpił podział dz. 3 na dz. 8 i 9.

W 2017 r. dz. 2 i 9 zostały połączenie w dz. 10, a ta następnie podzielona na dz. 11,12 i 13. Ww. stowarzyszenie zwróciło się z wnioskiem o wykup dz. nr 13. Przedmiotowa nieruchomość zabudowana jest obecnie budynkiem przeznaczonym na schronisko dla bezdomnych. Zmiana sposobu użytkowania nastąpiła na mocy decyzji (...) udzielającej pozwolenia na zmianę sposobu użytkowania istniejącego obiektu byłego magazynu zbożowego z przeznaczeniem na schronisko dla bezdomnych oraz zatwierdzenie projektu budowlanego i udzielenia zgody na przebudowę przedmiotowego obiektu.

Wg ewidencji gruntów prowadzonej przez (...) dz. nr 13 o pow. 0,5266 ha oznaczona jest jako W-PII (0,0139 ha) oraz Br-PII (0,5127 ha).

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy uchwalonym 9 lipca 1993 r. uchwałą Rady Gminy - ważnym do 31 grudnia 2003 r. dz. nr 13, obręb (...) położona jest w strefie TP - tereny zabudowy produkcyjnej. W najbliższym czasie dla przedmiotowego terenu nie będzie opracowany nowy plan zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy - uchwalonym dnia 17 grudnia 1993 r. uchwałą Rady Gminy z późn. zm. ww. nieruchomość nie jest przewidziana do zmiany przeznaczenia i nie przewiduje się takiej zmiany. Przy nabyciu/wytworzeniu przedmiotowej nieruchomości gminie nie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Gmina nie poniosła wydatków na ulepszenie ww. nieruchomości w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

1. Przy nabyciu/wytworzeniu budynku przeznaczonego na schronisko dla bezdomnych gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

2. Budynek będący przedmiotem dostawy po raz pierwszy został zasiedlony na potrzeby schroniska dla bezdomnych. Pierwsze zasiedlenie 10 grudnia 2003 r.

3. Gmina nie poniosła wydatków na ulepszenie budynku przeznaczonego na schronisko dla bezdomnych w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

4. Gmina nie poniosła ww. wydatków.

5. Gmina nie poniosła ww. wydatków

6. Gmina nie poniosła ww. wydatków.

7. Budynek przeznaczony na schronisko dla bezdomnych był wykorzystywany prze Gminę wyłącznie na cele działalności zwolnionej z podatku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy, zgodnie z art. 43. ust. 1 pkt 10 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2020 r. Dz. U. poz. 106), sprzedaż budynku przeznaczonego na schronisko dla bezdomnych, biorąc pod uwagę fakt, że pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku upłynął okres dłuższy niż 2 lata, zwolniona jest od podatku od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2020 r. Dz. U. poz. 106) zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Przy nabyciu/wytworzeniu przedmiotowej nieruchomości gminie nie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina nie poniosła wydatków na ulepszenie ww. nieruchomości w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Dnia 10 grudnia 2003 r. dz. nr 20/36 (zabudowana kuźnią) i 20/37 (zabudowana dwoma budynkami gospodarczymi, budynkiem socjalnym po byłym spichlerzu, dyżurką, wagą oraz trzema silosami) zostały oddane w użyczenie na rzecz Stowarzyszenia na rzecz Bezdomnych "Agape" w celu prowadzenia schroniska dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi i pozostaje w tym stosunku do dziś.

Zmiana sposobu użytkowania nastąpiła na mocy decyzji Starosty Powiatu znak (...) z dnia 22 kwietnia 2002 r. udzielającej pozwolenia na zmianę sposobu użytkowania istniejącego obiektu byłego magazynu zbożowego z przeznaczeniem na schronisko dla bezdomnych oraz zatwierdzenie projektu budowlanego i udzielenia zgody na przebudowę przedmiotowego obiektu. Biorąc pod uwagę powyższe między pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku upłynął okres dłuższy niż 2 lata i wynosi on ponad 17 lat.

Tut. urząd stoi na stanowisko, że sprzedaż dz. nr 13 zabudowanej budynkiem schroniska dla bezdomnych zwolniona jest od podatku od towarów i usług, ponieważ pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przestawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary - według art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl natomiast przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jak wynika z art. 146aa ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Przy czym, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie bowiem do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z obowiązującą od 1 września 2019 r. treścią art. 2 pkt 14 ustawy stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 1520), rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku lub jego części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika - bowiem w obydwu przypadku doszło do korzystania z budynku.

Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki, budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny tych obiektów w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza sprzedać nieruchomość zabudowaną budynkiem przeznaczonym na schronisko dla bezdomnych. Przy nabyciu/wytworzeniu budynku przeznaczonego na schronisko dla bezdomnych gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Budynek będący przedmiotem dostawy po raz pierwszy został zasiedlony na potrzeby schroniska dla bezdomnych 10 grudnia 2003 r. Gmina nie poniosła wydatków na ulepszenie budynku przeznaczonego na schronisko dla bezdomnych w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że dostawa ww. budynku nie będzie następować w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, gdyż z opisu sprawy wynika, że do pierwszego zasiedlenia przedmiotowego budynku doszło 10 grudnia 2003 r. Ponadto Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie budynku przeznaczonego na schronisko dla bezdomnych w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Tym samym spełniony zostanie również drugi warunek umożliwiający zwolnienie ww. budynku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż między pierwszym zasiedleniem a dostawą ww. budynku przeznaczonego na schronisko dla bezdomnych, minął okres dłuższy niż 2 lata.

W związku z powyższym dostawa budynku przeznaczonego na schronisko dla bezdomnych będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Odpowiednio zwolnieniem tym objęta będzie także dostawa gruntu na którym ww. budynek jest posadowiony (art. 29a ust. 8 ustawy).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

Zgodnie z art. 57a ustawy - Prawo o postepowaniu przed sadami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl