0111-KDIB3-1.4012.900.2019.2.ASY - Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - termomodernizacji budynku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.900.2019.2.ASY Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - termomodernizacji budynku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 grudnia 2019 r. (data wpływu 30 grudnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z 10 lutego 2020 r. (data wpływu 11 lutego 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "(...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2019 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "(...)".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 10 lutego 2020 r. (data wpływu 11 lutego 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 4 lutego 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.900.2019.1.ASY.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto (...) (dalej jako: "Wnioskodawca", "Gmina") jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina będzie realizować projekt pn. " (...)".

W przedmiotowym budynku przed realizacją projektu znajduje się 6 lokali mieszkalnych o niskim standardzie. W wyniku planowanej adaptacji strychu i pomieszczeń gospodarczych zwiększy się liczba mieszkań do 8. Projekt przewiduje zmianę układu funkcjonalnego lokali poprzez wydzielenie aneksów kuchennych i łazienek. Piece na paliwo stałe zostaną zastąpione dwufunkcyjnymi gazowymi kotłami kondensacyjnymi, pełniącymi funkcje grzewcze i na potrzeby ciepłej wody użytkowej. Aneksy kuchenne zostaną wyposażone w kuchnie gazowe lub elektryczne. Budynek nie jest zamieszkały, a zły stan techniczny nie pozwala na jego użytkowanie, co potwierdził (...) w drodze decyzji (...). Obowiązek wykonania robót budowlanych mających na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości i doprowadzenie do stanu zgodnego z przepisami determinuje ubieganie się o wsparcie finansowe na pokrycie części wydatków związanych z realizacją projektu.

Zakres prac budowlanych będzie obejmował roboty wewnętrzne w strukturze budynku, termomodernizację (docieplenie ścian budynku, wykonanie izolacji budynku) i zewnętrzne, w tym, wykonanie izolacji przeciwwilgociowych, opaski wokół budynku, uzbrojenia terenu (kanalizacja sanitarna, deszczowa, wodociągowa, drenaż - odwodnienie terenu) wykonanie dojść i dojazdów do budynku z dróg publicznych wraz z chodnikiem, utwardzenie terenu pod boksy na odpady stałe, urządzenie terenu zielonego.

W celu dostosowania obiektu do stanu projektowanego zostaną wykonane następujące roboty:

* demontaż istniejących urządzeń i instalacji,

* wyburzenia,

* zamurowania, montaż nadproży,

* zerwanie istniejących posadzek, okładzin posadzkowych, części tynków, okładzin sufitowych,

* nowe ściany i ściany działowe,

* nowe ścianki działowe i posadzki wraz z adaptacją części podpiwniczonej na pomieszczenia gospodarcze,

* przebicia oraz zamurowania w ścianach istniejących związanych z nowymi otworami drzwiowymi, okiennymi,

* wzmocnienie/wymiana konstrukcji wieży i pokrycia dachu,

* ocieplenie dachu i stropu nad piętrem,

* izolacja pozioma istniejącej posadzki parteru,

* odtworzenie posadzek i okładzin posadzkowych,

* odtworzenie tynków,

* wzmocnienie istniejącego stropu/wykonanie stropu nad parterem,

* wymiana/wzmocnienie części elementów konstrukcyjnych drewnianych stropu nad piętrem,

* zabezpieczenie i konserwacja ściągów w stropach,

* wykonanie instalacji wewnętrznych,

* montaż stałego wyposażenia - zlewozmywaki, wanny, natryski, wc, umywalki z armaturą, dwufunkcyjne gazowe kotły kondensacyjne,

* wykonanie schodów zabiegowych na poddasze i balustrady na wys. 110 cm,

* przebicia w stropach w celu wykonania nowych przewodów wentylacyjnych oraz spalinowych,

* kominy wentylacyjne i spalinowe wraz z czapami kominowymi,

* montaż stolarki okiennej odpowiadającej obecnie obowiązującym normom,

* odtworzenie zewnętrznych parapetów, wzoru drzwi zewnętrznych, założenie szprosów w oknach wewnątrz szyby oraz na parterze okiennic drewnianych,

* termomodernizacja budynku,

Gmina (...) będzie inwestorem przedmiotowego zadania.

Realizatorem projektu będzie samorządowy zakład budżetowy ((...) dalej (...), Zakład). Od 1 stycznia 2017 r. Gmina prowadzi wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi, w tym z Zakładem, skonsolidowany model rozliczeń podatku VAT. (...) realizuje zadania Gminy (...) z zakresu gospodarki mieszkaniowej i gospodarowania lokalami użytkowymi. Zakład odpłatnie wykonuje powierzone mu zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych i dotacji. (...) między innymi zajmuje się administrowaniem mieszkaniowym zasobem Gminy (...) i należącymi do niej lokalami użytkowymi, w tym prowadzeniem zadań inwestycyjnych, remontów kapitalnych i bieżących oraz usługami związanymi z utrzymywaniem w należytym stanie administrowanych nieruchomości. (...) będzie odpowiedzialny za zawarcie umowy z wykonawcą wyłonionym w oparciu o procedurę PZP, a także za odbiór wykonanych robót, w tym dokonywanie płatności z tyt. odebranych prac na podst. faktury VAT wystawionej przez wykonawcę robót na rzecz (...).

Inwestycja będzie sfinansowana w następujący sposób:

* 55% wkład własny Gminy (...) - który będzie zabezpieczony w uchwale budżetowej i (...),

* 45% dofinansowanie z środków Funduszu Dopłat obsługiwanego przez (...).

Gmina (...) jest na etapie przygotowywania wniosku o finansowe wsparcie z Funduszu Dopłat na tworzenie lokali mieszkalnych na wynajem o ograniczonym czynszu, w tym wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy w trybie ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali mieszkalnych na wynajem, mieszkań chronionych, noclegowni, schronisk dla bezdomnych, ogrzewalni i tymczasowych pomieszczeń (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2321 z późn. zm.).

Po zakończeniu realizacji projektu przebudowany budynek mieszkalny pozostanie własnością Gminy (...) - w zarządzie samorządowego zakładu budżetowego tj. (...) w (...).

Budynek wchodzi w skład gminnego zasobu mieszkaniowego, po zakończeniu inwestycji lokale mieszkalne będą wynajmowane na cele mieszkaniowe jako lokale mieszkalne z możliwością najmu socjalnego. Przebudowywany budynek objęty ww. projektem ujęty jest w ewidencji środków trwałych samorządowego zakładu budżetowego.

Po zakończeniu inwestycji, Gmina (...) nie przewiduje sprzedaży lokali mieszkalnych w ww. budynku. Budynek Uchwałą Rady Miasta (...) Nr (...) z późn. zm. nie został ujęty w wykazie budynków, w których lokale mieszkalne podlegają sprzedaży na wniosek najemców. Wszystkie lokale mieszkalne zostaną wynajęte w zwykłym trybie na czas nieoznaczony lub na czas określony w przypadku najmu socjalnego lokalu.

Koszty utrzymania i bieżącej eksploatacji budynku finansowane będą z czynszu za lokale mieszkalne. Ewentualny najem socjalny lokalu byłby dofinansowany ze środków zabezpieczonych corocznie w budżecie miasta i przekazywanych na rzecz samorządowego zakładu budżetowego tj. (...) w (...) w postaci dotacji przedmiotowej jako dopłata do różnicy pomiędzy stawką czynszu jaką (...) mógłby uzyskać za najem lokalu w zwykłym trybie a socjalnym najmem lokalu ze stawką obliczoną jako 50% najniższej stawki czynszu występującej w gminnym zasobie mieszkaniowym. Stawka za lokal z najem socjalnym jest stała, nie zależy od wyposażenia lokalu w urządzenia i instalacje (standardu). Czynsz najmu stanowi przychód samorządowego zakładu budżetowego, który zgodnie z art. 15 ustawy o finansach publicznych odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych. Zapewnienie lokali z najmem socjalnym stanowi zadanie własne Gminy. Stąd utrzymanie ww. lokali podlega dodatkowemu finansowaniu z budżetu gminy. Oprócz czynszu za lokale mieszkalne w umowie najmu odrębnie uregulowana zostanie dostawa mediów (zimna woda i odprowadzenie ścieków). Opodatkowanie mediów nastąpi wg stawek dostawców.

Woda i ścieki będą stanowić odrębny element opłaty w każdym z ośmiu lokali w budynku. Wynajmujący zamontuje urządzenia pomiarowe na instalacji wodociągowej, co ułatwi rozliczenie kosztów wody i ścieków.

Natomiast opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi zgodnie z uzyskaną przez Wnioskodawcę interpretacją indywidualną o sygn. akt 0112-KDIL2-2.4012.195.2017.1.AKR z 10 sierpnia 2017 r., stanowić będzie nieodłączny element najmu i wraz z czynszem stanowić będzie jedną usługę opodatkowaną stawką "zwolnioną" zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przewiduje się wyposażenie każdego lokalu w dwufunkcyjny gazowy kocioł kondensacyjny, pełniący funkcje grzewcze i na potrzeby ciepłej wody użytkowej. Najemca zawrze z dostawcą gazu odrębną umowę na dostarczenie gazu do indywidualnych pieców gazowych. Wynajmujący nie będzie pośredniczył w rozliczeniu (gazu) energii cieplnej na potrzeby centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej. We wszystkich lokalach, energia cieplna nie będzie stanowić elementu opłaty czynszowej.

Najemcy wszystkich lokali zawrą z dostawcami energii elektrycznej do lokali oraz gazu na potrzeby gotowania odrębne umowy. Wynajmujący nie będzie pośredniczył w dostawie tych mediów i nie będzie ich rozliczał.

W zakresie inwestycji są także roboty wykończeniowe zewnętrzne jak docieplenie ścian budynku i wykonanie izolacji budynku oraz zagospodarowanie terenu wokół budynku objętego programem obejmujące:

* utwardzenie terenu na działkach budowlanych,

* wydzielenie strefy komunikacji pieszej (chodnika wzdłuż budynków wraz z strefą wejściową z ewentualnymi schodami),

* wykonanie placu wejściowego z ażurowych płyt betonowych przy każdym wejściu do budynku, pełniącego funkcję placu manewrowego,

* przebudowę istniejących wjazdów z drogi dojazdowej ul. (...),

* remont chodnika w pasie drogowym,

* utwardzenie terenu i wykonanie boksów ogólnego użytku dla najemców, w tym na odpady stałe,

* uzbrojenie terenu - wykonanie kanalizacji sanitarnej, deszczowej, wodociągowej likwidacja zbiorników szamb oraz drenaż wokół budynku (odwodnienie terenu),

* urządzenie terenu zielonego.

Beneficjentem, który występuje o dofinansowanie jest Gmina (...); tj. posiadająca osobowość prawną jednostka gminnego samorządu terytorialnego powołana do organizacji życia publicznego na swoim terytorium.

Budynek objęty projektem znajduje się w strefie B ochrony konserwatorskiej na mocy prawa miejscowego.

W piśmie uzupełniającym z 10 lutego 2020 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i wyjaśnił co następuje:

1. Towary i usługi związane z realizacją projektu pn.: "(...)" będą wykorzystywane wyłącznie do:

* czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług w zakresie najmu lokali mieszkalnych dla mieszkańców, oraz

* czynności pozostających poza ustawą o podatku od towarów i usług w zakresie wykonania chodników, wjazdów na posesję z drogi dojazdowej, boksów na odpady komunalne, urządzenia terenu zielonego (ogólnodostępnego).

2. Jak już wskazano w części dotyczącej opisu stanu faktycznego "Budynek wchodzi w skład gminnego zasobu mieszkaniowego, po zakończeniu inwestycji lokale mieszkalne będą wynajmowane na cele mieszkaniowe jako lokale mieszkalne z możliwością najmu socjalnego" to oznacza, że opisane we wniosku lokale będą udostępniane wyłącznie na cele mieszkaniowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przy realizacji projektu pn.: "(...)" przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z tą inwestycją. Towary i usługi, które zostaną nabyte w ramach realizowanego projektu będą służyły Gminie do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, lecz od tego podatku zwolnionych jak i do czynności pozostających poza ustawą VAT. Wynika to z przeznaczenia budynku wraz z infrastrukturą. Budynek, w którym będzie realizowana inwestycja będzie służył do:

* czynności zwolnionych w zakresie najmu lokali mieszkalnych dla mieszkańców,

* czynności poza ustawą o podatku od towarów i usług w zakresie wykonania chodników, wjazdów na posesję z drogi dojazdowej, boksów na odpady komunalne, urządzenie terenu zielonego (ogólnodostępnego).

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

1.

nabycia towarów i usług,

2.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z art. 86 ust. 2a ustawy VAT wynika natomiast, że w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Natomiast z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT wynika, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powyższy przepis jest odzwierciedleniem przepisu art. 13 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Zgodnie z nim, krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 1-20 ustawy o samorządzie gminnym.

Gmina, stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Należy również wskazać, że o tym co jest działalnością gospodarczą Gminy, przesądza treść art. 9 ustawy dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Wynika z niego, że działalnością gospodarczą Gminy jest działalność w zakresie wykraczającym poza zadania o charakterze użyteczności publicznej, na którą zezwala odrębna ustawa, a także działalność w zakresie zadań o charakterze użyteczności publicznej, prowadzona w ramach przewidzianych w odrębnej ustawie, tj. w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego (art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej; tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 712 z późn. zm.).

Niewątpliwie realizacja inwestycji mającej na celu zapewnienie zasobów lokalowych do celów realizacji zadań, nałożonych na gminę jako na organ władzy publicznej, wykracza poza sytuację, która dotyczyć może podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Jednak na podstawie obiektywnych okoliczności należy wskazać, że w tym przypadku Gmina wykonuje czynności mieszczące się w ramach jej zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych. W ocenie Gminy przesądza o tym fakt, że utworzone lokale będą wynajmowane odpłatnie osobom spełniającym stosowne wymogi.

Zatem część wydatków związanych z przedmiotową inwestycją będzie przeznaczona na realizację czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jednak będzie od tego podatku zwolniona. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT, zwolnieniu podlegają usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Gmina wynajmując lokale mieszkalne po ich przebudowie spełni łącznie przesłanki, dotyczące zastosowania przedmiotowego zwolnienia, co do świadczenia usług na własny rachunek oraz co do charakteru wynajmowanego lokalu (lokal mieszkalny) oraz dotyczących przeznaczenia wynajmowanego lokalu (cel mieszkaniowy).

W odniesieniu do części projektu, obejmującej zagospodarowanie terenu wokół budynku, Gmina będzie wykonywała określone czynności w celu realizacji zadania użyteczności publicznej. Nie działając w tym przypadku w charakterze podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, Gmina nie spełni przesłanki z art. 86 ust. 1 tej ustawy i nie nabędzie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z daną czynnością.

Z art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2204) wynika, że celami publicznymi są między innymi wydzielanie gruntów pod drogi publiczne, drogi rowerowe i drogi wodne, budowa, utrzymywanie oraz wykonywanie robót budowlanych tych dróg, obiektów i urządzeń transportu publicznego, a także wydzielanie gruntów pod publicznie dostępne samorządowe: ciągi piesze, place, parki, promenady lub bulwary, a także ich urządzanie, w tym budowa lub przebudowa. Jak wskazano powyżej realizacja projektu w części dotyczącej zagospodarowania terenu wokół budynku, jest realizacją celu publicznego, który jest nałożony na Gminę w drodze ustaw.

Zasada wynikająca z powołanego powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle powyższego Gminie nie będzie przysługiwało prawo do dokonywania odliczenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie realizacji programu pn.: "(...)".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 144, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zmiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

O publicznym charakterze działania jednostki samorządu terytorialnego przesądza to, że wykonywanie zadań publicznych odbywa się na podstawie przepisów powszechnie obowiązujących oraz że przez te działania zaspokajane są zbiorowe potrzeby wspólnoty samorządowej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca będzie realizować projekt pn.: "(...)". Gmina (...) jest inwestorem przedmiotowego zadania. Realizatorem projektu będzie samorządowy zakład budżetowy. Po zakończeniu realizacji projektu przebudowany budynek mieszkalny pozostanie własnością Gminy. Budynek wchodzi w skład gminnego zasobu mieszkaniowego, po zakończeniu inwestycji lokale mieszkalne będą wynajmowane na cele mieszkaniowe jako lokale mieszkalne z możliwością wynajmu socjalnego. Po zakończeniu inwestycji Gmina nie przewiduje sprzedaży lokali mieszkalnych w ww. budynku. Koszty utrzymania i bieżącej eksploatacji budynku finansowane będą z czynszu za lokale mieszkalne. Czynsz najmu stanowi przychód samorządowego zakładu budżetowego, który zgodnie z art. 15 ustawy o finansach publicznych odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych. Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowić będzie nieodłączny element najmu i wraz z czynszem stanowić będzie jedną usługą opodatkowaną stawką zwolnioną zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT. Przewiduje się wyposażenie każdego lokalu w dwufunkcyjny gazowy kocioł kondensacyjny, pełniący funkcje grzewcze i na potrzeby ciepłej wody użytkowej. Najemca zawrze z dostawcą gazu odrębną umowę na dostarczenie gazu do indywidualnych pieców gazowych. Wynajmujący nie będzie pośredniczył w rozliczeniu (gazu) energii cieplnej na potrzeby centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej. We wszystkich lokalach, energia cieplna nie będzie stanowić elementu opłaty czynszowej. Najemcy wszystkich lokali zawrą z dostawcami energii elektrycznej do lokali oraz gazu na potrzeby gotowania odrębne umowy. Beneficjentem, który występuję o dofinansowanie jest Gmina (...). Towary i usługi związane z realizacją ww. projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług w zakresie najmu lokali mieszkalnych dla mieszkańców oraz czynności pozostających poza ustawą o podatku od towarów i usług w zakresie wykonania chodników, wjazdów na posesję z drogi dojazdowej, boksów na odpady komunalne, urządzenia terenu zielonego.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi związane z realizacją projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych oraz czynności pozostających poza ustawą o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "(...)"

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto należy wskazać, że zakres jakiego ma dotyczyć interpretacja, wyznacza Wnioskodawca w formułowanym we wniosku pytaniu. Z uwagi na powyższe niniejsza interpretacja została wydana na podstawie opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku i ściśle w zakresie wyznaczonym pytaniem Wnioskodawcy tj. braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Interpretacja nie rozstrzyga w zakresie tych okoliczności faktycznych do których nie odnosi się pytanie Wnioskodawcy. Stąd też interpretacja nie rozstrzyga czy działalność, której służy ww. projekt korzysta ze zwolnienia od podatku czy pozostaje poza zakresem ustawy o VAT, gdyż nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy. Informacje w powyższym zakresie potraktowano jako element przedstawionego we wniosku opisu sprawy, bez dokonywania oceny jego prawidłowości.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl