0111-KDIB3-1.4012.867.2019.2.MSO - Zastosowanie 8% stawki podatku VAT dla opisanej usługi budowlanej świadczonej w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 marca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.867.2019.2.MSO Zastosowanie 8% stawki podatku VAT dla opisanej usługi budowlanej świadczonej w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 listopada 2019 r. (data wpływu 10 grudnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z 12 lutego 2020 r. (data wpływu 14 lutego 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT dla opisanej usługi budowlanej świadczonej w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2019 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT dla opisanej usługi budowlanej świadczonej w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Pismem z 12 lutego 2020 r. (data wpływu 14 lutego 2020 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w związku z wezwaniem z 4 lutego 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.867.2019.1.MSO.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

(...) Spółka z o.o. jako firma budowlana prosi o wydanie interpretacji przepisów podatkowych dotyczących zastosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług tj. 8% dla realizacji wydzielonych elementów robót budowlano - montażowych dla budownictwa mieszkaniowego, objętego programem budownictwa społecznego. Chodzi tu o wykonanie wydzielonych elementów budowlanych opisanych w punkcie A:

A.Wykonanie fundamentów i stropów w budynkach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2, na które to roboty składają się następujące czynności:

1. Zapoznanie się z projektem technicznym.

2. Zapoznanie się z placem budowy i infrastrukturą drogową.

3. Zawarcie z inwestorem umowy lub zlecenia na wykonanie robót.

4. Umowa lub zlecenie zawiera m.in.:

* Oświadczenie inwestora, że powierzchnia użytkowa budynku mieszkalnego nie przekracza 300 m2,

* Zakres rzeczowy robót, dostaw materiałów i usług niezbędnych do wykonania tych robót przez Spółkę,

* Wysokość wynagrodzenia i warunki płatności.

5. Wykonanie fundamentów z betonu wyprodukowanego we własnej wytwórni betonów i dostarczonego specjalistycznymi środkami transportowo-sprzętowymi (gruszkami i pompami do betonu), zagęszczenie betonu w szalunkach wibratorami oraz zatarcie i wygładzenie powierzchni fundamentów.

6. Wykonanie ścian fundamentowych z bloczków betonowych na zaprawie cementowej, którą to produkuje Spółka na swoim zapleczu technicznym.

7. Wykonanie stropów monolitycznych lub prefabrykowanych z materiałów wyprodukowanych przez Spółkę (tj. belek stropowych, betonu płynnego) oraz materiałów zakupionych u innych kontrahentów (jak pustaki stropowe, stal zbrojeniowa i kształtowa) oraz przy użyciu własnych typowych podpór i dźwigarów stropowych.

8. Odbiór robót po zakończeniu wszystkich prac objętych umową lub zleceniem.

Pismem z 12 lutego 2020 r. (data wpływu 14 lutego 2020 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek m.in. o następujące informacje:

Ad. 1)

W umowach (zleceniach) zawartych na piśmie z klientami określono niżej wymieniono dane:

* przedmiot umowy,

* zakres rzeczowy robót-usług,

* czas i miejsce realizacji,

* informacja o powierzchni budynku mieszkalnego jednorodzinnego nie przekraczająca 300 m kwadratowych, (którego roboty dotyczą),

* wynagrodzenie netto w jednej kwocie za całość robót-usług,

* kwalifikacja budynku zgodnie z PKOB, numer grupy obiektów - 1110 i stawka podatku VAT w wysokości 8%.

Przedmiotem umów (zleceń) jest więc kompleksowe-całościowe wykonanie zadania tj. robót budowlanych w budowanych budynkach mieszkalnych jednorodzinnych (istniejących lub nowobudowanych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 metrów kwadratowych, a budynki zgodnie z ustawą objęte są społecznym programem budownictwa mieszkaniowego jednorodzinnego.

Ad. 2)

Czynności opisane we wniosku mieszczą się w zakresie czynności opisanych w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106) tzn. czynności świadczone na rzecz budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy obiektów budowlanych lub ich części, zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zaliczonych według PKWiU do grupy o symbolu 41.00.30.0 Działu 41.

Ad. 3)

Czynności opisane we wniosku dotyczą budynków mieszkalnych jednorodzinnych, zaliczonych do grupy obiektów według PKOB o symbolu 1110-Budynki mieszkalne jednorodzinne.

Ad. 4)

Zgodnie z umową (zleceniem) czynnością główną czyli kompleksową jest wykonanie zadania (przedmiotu) bez podziału na czynności główne i pomocnicze. Istotą umowy (zlecenia) jest czynność kompleksowa polegająca na wykonaniu określonego zakresu robót budowlanych w obiektach budownictwa objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Ad. 5)

W ramach czynności objętych umową (zleceniem) elementem dominującym jest czynność polegająca na wykonaniu konkretnej pracy-zadania np. fundamentów, stropów budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 metrów kwadratowych.

Ad. 6)

Czynności objęte umową (zleceniem) z klientem są zgodne z klasyfikacją PKWiU i odpowiadają pozycji 41.00.30.0 w Rozdziale 41.

Ad. 7)

Wynagrodzenie skalkulowane w umowie (zleceniu) z klientem obejmuje całość świadczenia (przedmiotu umowy) i wyrażana jest jedną kwotą netto.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy opisane w pkt 74 wniosku kompleksowe czynności są usługami opodatkowanymi preferencyjną stawką VAT 8% ze względu na cele objęte społecznym programem mieszkaniowym i spełniają jego cele w rozumieniu art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Według Spółki, jako wieloletniego wykonawcy robót budowlanych, świadczone usługi obejmujące wyprodukowanie i dostawę betonu, bloczków betonowych, belek i pustaków stropowych dla wykonania wydzielonych elementów budynków mieszkalnych spełniają warunki do zastosowania preferencyjnej stawki VAT w wysokości 8% tj. na cele objęte społecznym programem budownictwa mieszkaniowego

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Należy wskazać, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla czynności dotyczącej obiektów budowlanych istotne jest prawidłowe zaklasyfikowanie obiektu według symbolu PKOB. Tym samym wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji PKOB.

Wskazania bowiem wymaga, że podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania obiektu budowlanego do właściwego PKOB nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. Nr 106), dalej: ustawa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary - według art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%: stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje się - w myśl ust. 12 wskazanego artykułu, do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Stosownie do art. 41 ust. 12a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 23 listopada 2019 r., przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, oraz obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, a także mikroinstalację, o której mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2018 r. poz. 2389, z późn. zm.), funkcjonalnie z nimi związaną, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 12 ustawy przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl ust. 12c powołanego artykułu, w brzmieniu obowiązującym od 1 listopada 2019 r., w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Jak wynika z art. 2 pkt 12, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. z 1999 r. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Wskazać przy tym należy, że przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują użytych w powołanym wyżej przepisie art. 41 ust. 12 ustawy pojęć budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego w celu wyjaśnienia ich znaczenia należy odwołać się do rozumienia tych terminów w języku powszechnym.

Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2), przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie (...). Natomiast "budować" to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.

Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186 z późn. zm.) przez obiekt budowlany należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych. Zaś z art. 3 pkt 2 ustawy - Prawo budowlane wynika, że przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Podkreślić należy, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, zatem winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 41 ust. 12 ustawy ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego. Decydujące znaczenie dla zastosowania preferencyjnej stawki na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy ma fakt, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów, czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca wykonuje fundamenty i stropy w budynkach mieszkalnych których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2 na które to roboty składają się następujące czynności: zapoznanie się z projektem technicznym, zapoznanie się z placem budowy i infrastrukturą drogową, zawarcie z inwestorem umowy lub zlecenia na wykonanie robót, wykonanie fundamentów z betonu wyprodukowanego we własnej wytwórni betonów i dostarczonego specjalistycznymi środkami transportowo-sprzętowymi (gruszkami i pompami do betonu), zagęszczenie betonu w szalunkach wibratorami oraz zatarcie i wygładzenie powierzchni fundamentów, wykonanie ścian fundamentowych z bloczków betonowych na zaprawie cementowej, którą to produkuje Spółka na swoim zapleczu technicznym, wykonanie stropów monolitycznych lub prefabrykowanych z materiałów wyprodukowanych przez Spółkę (tj. belek stropowych, betonu płynnego) oraz materiałów zakupionych u innych kontrahentów (jak pustaki stropowe, stal zbrojeniowa i kształtowa) oraz przy użyciu własnych typowych podpór i dźwigarów stropowych, odbiór robót po zakończeniu wszystkich prac objętych umową lub zleceniem.

W umowach (zleceniach) zawartych na piśmie z klientami określono niżej wymienione dane: przedmiot umowy, zakres rzeczowy robót-usług, czas i miejsce realizacji, informacja o powierzchni budynku mieszkalnego jednorodzinnego nie przekraczająca 300 m kwadratowych, (którego roboty dotyczą), wynagrodzenie netto w jednej kwocie za całość robót-usług, kwalifikacja budynku zgodnie z PKOB, numer grupy obiektów - 1110 i stawka podatku VAT w wysokości 8%.

Przedmiotem umów (zleceń) jest kompleksowe-całościowe wykonanie zadania tj. robót budowlanych w budowlanych w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych (istniejących lub nowobudowanych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 metrów kwadratowych, a budynki zgodnie z ustawą objęte są społecznym programem budownictwa mieszkaniowego jednorodzinnego. Czynności opisane we wniosku mieszczą się w zakresie czynności opisanych w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług tzn. czynności świadczone na rzecz budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy obiektów budowlanych lub ich części, zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zaliczonych wg PKWiU do grupy o symbolu 41.00.30.0 Działu 41.

Czynności opisane we wniosku dotyczą budynków mieszkalnych jednorodzinnych, zaliczonych do grupy obiektów wg PKOB o symbolu 1110 - Budynki mieszkalne jednorodzinne.

Zgodnie z umową (zleceniem) czynnością główną czyli kompleksową jest wykonanie zadania (przedmiotu) bez podziału na czynności główne i pomocnicze. Istotą umowy (zlecenia) jest czynność kompleksowa polegająca na wykonaniu określonego zakresu robót budowlanych w obiektach budownictwa objętych społecznym programem mieszkaniowym.

W ramach czynności objętych umową (zleceniem) elementem dominującym jest czynność polegająca na wykonaniu konkretnej pracy - zadania np. fundamentów, stropów budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 metrów kwadratowych.

Wynagrodzenie skalkulowane w umowie (zleceniu) z klientem obejmuje całość świadczenia (przedmiotu umowy) i wyrażana jest jedną kwotą netto.

W niniejszej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy wykonanie kompleksowej usługi budowlanej w opisanym wyżej zakresie tj. obejmującej wyprodukowanie i dostawę betonu, bloczków betonowych, belek i pustaków stropowych dla wykonania wydzielonych elementów budynków mieszkalnych uprawnia Wnioskodawcę do zastosowania dla tej usługi obniżonej stawki podatku (8%), zgodnie z art. 41 ust. 12-12c ustawy o podatku VAT.

Zasadniczo każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być uznawane za odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Jeżeli zatem dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem w skutecznym wykorzystaniu świadczenia zasadniczego. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Pojedyncza czynność lub świadczenie traktowana jest zatem jako element świadczenia kompleksowego wówczas, jeżeli cel świadczenia pomocniczego jest zdeterminowany przez świadczenie główne, które nie może zostać wykonane lub wykorzystane bez świadczenia pomocniczego.

W tym miejscu wskazać należy, że zastosowanie jednej stawki podatku od towarów i usług i opodatkowanie nią zarówno usługi, jak i dostawy materiałów, wykorzystywanych do wykonania tej usługi uwarunkowane jest zakresem, w jakim prowadzona jest działalność gospodarcza oraz przedmiotem umowy zawartej ze zleceniodawcą.

Zauważa się, że przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

W sytuacji gdy mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym - świadczeniem dwóch lub więcej usług, tak ściśle ze sobą powiązanych, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku VAT. Zdarzenie to należy traktować jako jednolite świadczenie, w którym kilka elementów należy uznać za konstytutywne do świadczenia głównego. Zatem, należy ustalić charakter świadczonej usługi, a tym samym zidentyfikować dominujące składniki danego świadczenia.

Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia itp.). Wyliczenie co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Świadczenie kompleksowe (złożone) to zgodnie z orzecznictwem TSUE szereg działań podejmowanych przez podatnika na rzecz konsumenta, które z gospodarczego punktu widzenia tworzy jedną całość i z podatkowego punktu widzenia nie powinno być w sposób sztuczny dzielone.

Natomiast o tym, czy będziemy mieli do czynienia z dostawą towarów, czy świadczeniem usług powinien przesądzić element, który w ramach danego świadczenia ma charakter dominujący (zob. np. wyroki TSUE: z 2 maja 1996 r. w sprawie C-231/94, Faaborg - Gelting Linien; z 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd p-ko Commissioners of Custom and Excise; z 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04, Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV v Staatssecretaris van Financien, z glosą P. Selera, opubl. Lex/el. 2010). Jeżeli elementem dominującym w ramach danej transakcji będzie wydanie towaru w celu przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel, natomiast pozostałe czynności będą miały charakter pomocniczy lub uboczny wówczas transakcja powinna być traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Natomiast w przypadku gdy istotą transakcji będą inne czynności to mimo, że w ramach takiej transakcji może także wystąpić wydanie towaru, powinna być ona traktowana jako świadczenie usług.

Wobec powyższego jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno, ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

W przypadku świadczenia usług, opisanych we wniosku, mamy do czynienia z jedną kompleksową usługą, która obejmuje wykonanie robót budowlanych w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych (istniejących lub nowopowstałych), których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2, a budynki zgodnie z ustawą objęte są społecznym programem budownictwa mieszkaniowego. Zgodnie z umową (zleceniem) czynnością główną jest wykonanie zadania bez podziału na czynności główne i pomocnicze. Istotą umowy (zlecenia) jest czynność kompleksowa polegająca na wykonaniu określonego zakresu robót budowlanych w obiektach budownictwa objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego pozwala zatem stwierdzić, że przedmiotem opodatkowania w przedstawionej w opisie zdarzenia przyszłego sytuacji, jest skategoryzowana, kompleksowa usługa, a nie dostawa towaru czy też zbiór wyodrębnionych w jej ramach usług.

Ponadto podkreślić należy, że z uwagi na to, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że świadczenie wskazanej kompleksowej usługi budowlanej na podstawie zawartej z klientem umowy (z której wynika, że cena obejmować będzie łączny koszt całkowity towaru i usługi), wykonywanej w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy tych obiektów, będzie opodatkowane preferencyjną 8% stawką podatku od towarów i usług - zgodnie z art. 41 ust. 2 i ust. 12 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy, z uwzględnieniem ograniczeń wskazanych w art. 41 ust. 12b ustawy.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Należy zaznaczyć, że na podstawie ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 1751), zwanej dalej "ustawą nowelizującą" dokonano zmian przepisów m.in. ustawy o VAT.

I tak, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej, przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c-12f, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załączników nr 3, 10 i 12 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się od dnia 1 kwietnia 2020 r., z zastrzeżeniem ust. 3.

Przy czym w myśl art. 7 ust. 2 ustawy nowelizującej, w okresie od dnia 1 listopada 2019 r. do dnia 31 marca 2020 r. przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 2, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załącznika nr 2, załącznika nr 3, z wyłączeniem poz. 72 75, załącznika nr 10, z wyłączeniem poz. 32-35, oraz załącznika nr 12 do ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się w brzmieniu dotychczasowym.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl