0111-KDIB3-1.4012.851.2019.2.MP - Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez spółdzielnię mieszkaniową.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.851.2019.2.MP Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez spółdzielnię mieszkaniową.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 listopada 2019 r. (data wpływu 12 listopada 2019 r.), uzupełnionym pismem z 20 stycznia 2020 r. (data wpływu 24 stycznia 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków związanych z realizacją projektu pn. (...) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2019 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków związanych z realizacją projektu pn. (...).

Wniosek został uzupełniony pismem z 20 stycznia 2020 r. (data wpływu 24 stycznia 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 10 stycznia 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.851.2019.1.MP.

We wniosku, uzupełnionym ww. pismem z 20 stycznia 2020 r.,. przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółdzielnia (...) planuje złożyć wniosek o przyznanie dofinansowania na realizację projektu pn. (...) w ramach Osi priorytetowej 3 Konkurencyjność Przedsiębiorstw, Działania 3.5 Bon na Doradztwo, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020 konkurs nr (...).

W ramach realizacji ww. projektu Wnioskodawca wykona nw. usługi specjalistyczne:

* wykonanie audytów energetycznych,

* analiza zastosowania ekoinnowacji wraz z katalogiem rozwiązań i dobrych praktyk,

* opracowanie szkolenia z zakresu termowizji oraz obliczeń mocy zamówionej oraz termowizji dla wybranych budynków mieszkalnych.

Realizacja ww. usług dotyczyć będzie wyłącznie budynków mieszkalnych, będących w zasobach Wnioskodawcy i ma na celu utrzymanie ww. budynków mieszkalnych w należytym stanie technicznym i poprawę stanu energetycznocieplnego ww. budynków mieszkalnych.

Zatem beneficjentami końcowymi ww. usług będą członkowie Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych oraz właściciele lokali mieszkalnych, zarówno będących członkami Spółdzielni jak i nie będących członkami Spółdzielni.

Nabyte w ramach ww. projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabywanych w ramach realizacji ww. projektu jako nabywca wskazywany będzie Wnioskodawca.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie, przeformułowane w ww. piśmie z 20 stycznia 2020 r.:

Czy Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków związanych z realizacją projektu pn. (...) w ramach Osi priorytetowej 3 Konkurencyjność Przedsiębiorstw, Działania 3.5 Bon na Doradztwo, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020 konkurs nr (...)?

Stanowisko Wnioskodawcy, przeformułowane w ww. piśmie z 20 stycznia 2020 r.:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.) Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków na realizację projektu pn. (...) w ramach Osi priorytetowej 3 Konkurencyjność Przedsiębiorstw, Działania 3.5 Bon na Doradztwo, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020 konkurs nr (...).

W ramach ww. projektu wykonane zostaną usługi specjalistyczne, polegające na opracowaniu audytów energetycznych oraz na analizie zastosowania ekoinnowacji wraz z katalogiem rozwiązań i dobrych praktyk i na opracowaniu i przeprowadzeniu szkolenia w zakresie termowizji oraz obliczeń mocy zamówionej na podstawie sporządzonej analizy usługi obliczeń mocy zamówionej oraz termowizji dla wybranych budynków mieszkalnych będących w zasobach Wnioskodawcy.

Przepisy ww. art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług stanowią bowiem, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ww. ustawy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z ww. przepisu wynika zatem, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje osobie zarejestrowanej jako czynny podatnik podatku VAT, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Z ww. przepisu wynika zatem a contrario, że nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych czyli gdy są one wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu lub czynności zwolnionych z podatku.

Nabyte przez Wnioskodawcę w ramach ww. projektu towary i usługi w postaci:

* audytów energetycznych,

* analizy zastosowania ekoinnowacji wraz z katalogiem rozwiązań i dobrych praktyk,

* opracowanie i przeprowadzenie szkolenia z zakresu termowizji oraz obliczeń mocy zamówionej na podstawie sporządzonej analizy usługi obliczeń mocy zamówionej oraz termowizji dla wybranych budynków mieszkalnych będących w zasobach Wnioskodawcy

mają na celu utrzymanie ww. budynków mieszkalnych, będących w zasobach Wnioskodawcy, w należytym stanie technicznym i poprawę stanu energetycznocieplnego ww. budynków mieszkalnych.

Na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości będących w zasobach spółdzielni mieszkaniowej pobierane są opłaty od członków spółdzielni i właścicieli lokali na podstawie art. 4 ust. 1, 2, 3, 4, 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 845 z późn. zm.).

Zgodnie natomiast z przepisami art. 43 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy o podatku od towarów i usług ww. opłaty, o których mowa w art. 4 ust. 1, 2, 3, 4, 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych zwolnione są od podatku VAT.

Skoro zatem nabyte przez Wnioskodawcę w ramach ww. projektu towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności zwolnionych z podatku VAT, to tym samym Wnioskodawcy zgodnie z przepisami art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu (...) w ramach Osi priorytetowej 3 Konkurencyjność Przedsiębiorstw, Działania 3.5 Bon na Doradztwo, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020 konkurs nr (...).

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 13 listopada 2019 r., 0112-KDIL2-2.4012.570.2019.1.LS: "Z informacji zawartych w opisie sprawy wynika bowiem, że w ramach projektu zostaną przeprowadzone następujące prace: wykonanie audytów energetycznych dla budynków, wyliczenie mocy zamówionych przed i po termomodernizacji dla tych budynków. Usługi zostaną przeprowadzone w nieruchomościach budynkowych obejmujących lokale mieszkalne. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane przez Spółdzielnię do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Tym samym - pomimo, że Wnioskodawca jest podatnikiem czynnym - nie będzie on miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizacji przedmiotowego projektu, ponieważ nie będzie spełniona wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanka związku zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.".

Również w interpretacji indywidualnej z dnia 9 sierpnia 2019 r., 0113-KDIPT1-3.4012.352.2019.2.MJ Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził: "Mając na uwadze wskazane okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - systemy produkcji energii elektrycznej z paneli fotowoltaicznych będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji zadania.".

Wskazując zatem na wszystkie ww. okoliczności, uzasadnione jest stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w niniejszym wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT.

W myśl tego przepisu, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Planuje złożyć wniosek o przyznanie dofinansowania na realizację projektu pn. (...) w ramach Osi priorytetowej 3 Konkurencyjność Przedsiębiorstw, Działania 3.5 Bon na Doradztwo, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020 konkurs nr (...).

W ramach realizacji ww. projektu Wnioskodawca wykona nw. usługi specjalistyczne:

* wykonanie audytów energetycznych,

* analiza zastosowania ekoinnowacji wraz z katalogiem rozwiązań i dobrych praktyk,

* opracowanie szkolenia z zakresu termowizji oraz obliczeń mocy zamówionej oraz termowizji dla wybranych budynków mieszkalnych.

Nabyte w ramach ww. projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabywanych w ramach realizacji ww. projektu jako nabywca wskazywany będzie Wnioskodawca.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków związanych z realizacją projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, nabyte w ramach ww. projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od nakładów poniesionych na realizację projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Podkreślić należy, że wyrażona w niniejszej interpretacji ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy odnosi się ściśle do zakresu objętego pytaniem Wnioskodawcy, bowiem to pytanie zakreśla ramy interpretacji. Stąd też niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w kwestii braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków związanych z realizacją opisanego projektu. Wszystkie inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem Wnioskodawcy, nie były przedmiotem niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl