0111-KDIB3-1.4012.741.2017.1.AB - Zwolnienie limitowe z VAT a usługi sporządzania operatów szacunkowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 stycznia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.741.2017.1.AB Zwolnienie limitowe z VAT a usługi sporządzania operatów szacunkowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 31 października 2017 r. (data wpływu 13 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania przez Wnioskodawcę zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, w związku z wykonywaniem usług sporządzania operatów szacunkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 listopada 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania przez Wnioskodawcę zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, w związku z wykonywaniem usług sporządzania operatów szacunkowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 2012 r. Wnioskodawca uzyskał uprawnienia rzeczoznawcy majątkowego. Od 1 października 2015 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą jako rzeczoznawca majątkowy pod nazwą A wycena nieruchomości (oprócz tego pozostaje w stosunku pracy w zawodzie nie związanym z wyceną nieruchomości).

Rejestrując działalność gospodarczą w 2015 r. Wnioskodawca podał w ewidencji następujące kody PKD: 68.31.Z, 70.22.Z, 74.90.Z, 85.59.B, 85.60.Z. W związku z tym, że ww. kody obejmowały swoim zakresem m.in. usługi doradcze i prawnicze oraz inne Wnioskodawca nie mógł skorzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT, o którym to zwolnieniu mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym, rejestrując działalność gospodarczą, zarejestrował się jako czynny podatnik VAT.

Dnia 2 sierpnia 2017 r. Wnioskodawca dokonał zmiany w ewidencji działalności gospodarczej przez wykreślenie następujących kodów PKD: 70.22.Z, 74.90.Z, 85.59.B, 85.60.Z. Tym samym od 2 sierpnia 2017 r. jedynym kodem PKD wpisanym w ewidencji działalności gospodarczej czyli określającym działalność gospodarczą Wnioskodawcy jest kod PKD: 68.31.Z, co jest także zgodne z zakresem czynności wykonywanym przez Wnioskodawcę w ramach tej działalności.

Działalność Wnioskodawcy polega na sporządzaniu operatów szacunkowych określających wartość nieruchomości jako przedmiotu prawa własności lub innych praw do nieruchomości - zgodnie z art. 174 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie wyceny nieruchomości i sporządzania operatu szacunkowego. Zgodnie z § 3 ww. rozporządzenia, w ramach wyceny nieruchomości Wnioskodawca dokonuje również analizy rynku i innych czynności wskazanych w § 56 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, które to czynności składają się na operat szacunkowy. Oprócz ww. czynności (czyli oprócz sporządzania operatów szacunkowych wyceny nieruchomości) Wnioskodawca nie świadczy innych usług ani nie wykonuje innej działalności gospodarczej. Ponadto, mimo początkowego wskazania dodatkowych kodów PKD (wykreślonych później w dniu 2 sierpnia 2017 r.), Wnioskodawca nigdy nie świadczył, nie świadczy i nie ma zamiaru świadczyć usług objętych tymi kodami (usług prawniczych, doradczych i innych objętych kodami: 70.22.Z, 74.90.Z, 85.59.B, 85.60.Z.), zostały one podane jakby na wypadek chęci rozszerzenia działalności gospodarczej.

Powyższe oznacza, że działalność gospodarczą Wnioskodawcy określa tylko kod PKD: 68.31.Z, i ten kod jako jedyny figuruje począwszy od 2 sierpnia 2017 r. w ewidencji dział. gosp.

Powyższa działalność gospodarcza wykonywana jest przez Wnioskodawcę tak naprawdę dodatkowo (oprócz pracy etatowej) i na bardzo małą skalę co oznacza, że wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła do tej pory (była dużo poniżej) kwoty, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym "zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł."

Jako że odpadły przeszkody, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, a to:

zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1.

dokonujących dostaw:

a.

towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b.

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

* energii elektrycznej (pkwiu 35.11.10.0),

* wyrobów tytoniowych,

* samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c.

budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d.

terenów budowlanych,

e.

nowych środków transportu;

2.

świadczących usługi:

a.

prawnicze,

b.

w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c.

jubilerskie;

3.

nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

- czyli wykreślono kody PKD inne niż kod 68.31.Z. (kody dotyczące usług doradczych, szkoleniowych i prawniczych itd.), co oznacza, że działalność Wnioskodawcy ogranicza się do sporządzania operatów szacunkowych, a ponadto wartość sprzedaży opodatkowanej jest dużo poniżej limitu określonego w art. 113 ust. 1 ww. ustawy o VAT, Wnioskodawca chciałby zrezygnować ze statusu podatnik vat czynny (wyrejestrować się z podatku VAT) i skorzystać ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT zgodnie z art. 113 ust.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania:

1. Czy określona powyżej działalność gospodarcza (określona kodem PKD 68.31.Z), znajdująca się dodatkowo poniżej kwoty o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, uprawnia Wnioskodawcę do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego VAT, tzn. że nie zachodzą przeszkody formalne (przedmiotowe zakres świadczonych przez Wnioskodawcę usług) do skorzystania z tego zwolnienia?

2. W przypadku, gdy odpowiedź na pyt. nr 1 będzie twierdząca, proszę o odpowiedź na pytanie czy odpowiednie zastosowanie znajdzie w tej sytuacji art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, a jeśli nie to na jakiej zasadzie mogę się obecnie wyrejestrować z bycia podatnikiem VAT czynny?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy wykonywana działalność określona kodem PKD 68.31.Z nie znajduje się w katalogu czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku VAT do których zwolnienie podmiotowe VAT nie może być stosowane. Ponadto działalność ta znajduje się poniżej kwoty, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku vat.

Powyższe oznacza, że Wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, a odpowiednie zastosowanie znajdzie tu art. 113 ust. 11 przedmiotowej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla pewnej grupy podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł.

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 powołanej ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1.

wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;

2.

odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a.

transakcji związanych z nieruchomościami,

b.

usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c.

usług ubezpieczeniowych

d.

jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

e.

odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W myśl art. 113 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.

Z przepisu art. 113 ust. 5 ww. ustawy wynika, że jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Na mocy art. 113 ust. 11 ustawy, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1.

dokonujących dostaw:

a.

towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b.

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

* energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),

* wyrobów tytoniowych,

* samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c.

budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d.

terenów budowlanych,

e.

nowych środków transportu;

2.

świadczących usługi:

a.

prawnicze,

b.

w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c.

jubilerskie;

3.

nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Biorąc pod uwagę powołany powyżej przepis art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, należy stwierdzić, że ze zwolnienia podmiotowego od podatku nie korzystają m.in. usługi prawnicze oraz w zakresie doradztwa.

Z opisu sprawy wynika, że w 2012 r. Wnioskodawca uzyskał uprawnienia rzeczoznawcy majątkowego. Od 1 października 2015 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą jako rzeczoznawca majątkowy. Dnia 2 sierpień 2017 r. Wnioskodawca dokonał zmiany w ewidencji działalności gospodarczej przez wykreślenie następujących kodów PKD: 70.22.Z, 74.90.Z, 85.59.B, 85.60.Z. Tym samym od 2 sierpnia 2017 r. jedynym kodem PKD wpisanym w ewidencji działalności gospodarczej jest kod PKD: 68.31.Z, co jest także zgodne z zakresem czynności wykonywanym przez Wnioskodawcę w ramach tej działalności. Działalność Wnioskodawcy polega na sporządzaniu operatów szacunkowych określających wartość nieruchomości jako przedmiotu prawa własności lub innych praw do nieruchomości. Oprócz ww. czynności nie świadczy innych usług ani nie wykonuje innej działalności gospodarczej. Wnioskodawca nigdy nie świadczył, nie świadczy i nie ma zamiaru świadczyć usług objętych tymi kodami (usług prawniczych, doradczych i innych objętych kodami: 70.22.Z, 74.90.Z, 85.59.B, 85.60.Z.), zostały one podane jakby na wypadek chęci rozszerzenia działalności gospodarczej. Powyższa działalność gospodarcza wykonywana jest przez Wnioskodawcę tak naprawdę dodatkowo (oprócz pracy etatowej) i na bardzo małą skalę co oznacza, że wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła do tej pory (była dużo poniżej) kwoty, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze przywołane przepisy prawa oraz przedstawione we wniosku okoliczności faktyczne sprawy należy stwierdzić, że skoro jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca wykonuje wyłącznie działalność polegającą na sporządzaniu operatów szacunkowych określających wartość nieruchomości objęte kodem PKD: 68.31.Z, nie świadczy innych usług ani nie wykonuje innej działalności gospodarczej, a wartość sprzedaży opodatkowanej przez Wnioskodawcę nie przekroczyła do tej pory kwoty, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, to będzie on miał prawo do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy. Tak więc, w przedmiotowej sprawie, jak wskazał Wnioskodawca, będzie miał również zastosowanie art. 113 ust. 11 ustawy o VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl